Sinds een aantal jaar groeit deaandacht voor alles wat spoort. Steeds meer mensen met vliegschaamte pakken detrein naar Europese bestemmingen waar voordien het vliegtuig het vanzelfsprekendevervoersmiddel was. De Europese Unie werkt aan het verbeteren van het spoornetwerk.Het moet sneller, beter en vaker. Op de politieke agenda staan nieuwe tracészoals de Lelylijn: een spoorverbinding tussen de Randstad, Noord-Nederland enhet Duitse achterland. Binnenkort kan je vanuit Brussel en Amsterdam met denachttrein naar Berlijn. En ook langs het spoor staan de ontwikkelingen nietstil: AGORA gaat in het volgende nummer met de trein naar verschillende gebiedsontwikkelingen in diverse ‘Spoorzones’. We onderzoeken welke rolde trein en het spoor spelen in maatschappelijke discussies rond onder andereeconomie, toerisme en de strijd om ruimte. Wat vaststaat, is dat het spoorterug van (nooit) weggeweest is.
Redactioneel
Thema
Het lichtend pad, het verkeerde spoor?
Dorien Frinking, Jef Van den Driessche and Demi Van Weerdenburg
2024-04-03 Volume 39 • Issue 2 • 2023 • Per Spoor • 4-4
In een klein (fietsvriendelijk) stationnetje
Stijn Rybels
2023-06-01 Volume 39 • Issue 2 • 2023 • Per Spoor • 5-7
Lelylijn voor meer brede welvaart
Jouke van Dijk
2023-06-01 Volume 39 • Issue 2 • 2023 • Per Spoor • 12-15
Schetsboek van een treinreiziger
Maarten Loopmans
2023-06-01 Volume 39 • Issue 2 • 2023 • Per Spoor • 16-17
De toekomst van het Europese spoor
Noor Ghesquiere and Caroline Beckers
2023-06-01 Volume 39 • Issue 2 • 2023 • Per Spoor • 18-20
Vervoersgerichte ruimtelijke ontwikkeling
Matthias Blondia and Greet De Block
2023-06-01 Volume 39 • Issue 2 • 2023 • Per Spoor • 21-23
Varia
Luchtvervuiling in Vlaanderen
Emma Van Acker and Maarten Loopmans
2023-06-01 Volume 39 • Issue 2 • 2023 • Per Spoor • 24-27
Sociale infrastructuur tegen eenzaamheid
Julia Brink, Sander van Lanen and Louise Meijering
2023-06-01 Volume 39 • Issue 2 • 2023 • Per Spoor • 28-29
Een nieuwe economische orde?
Mélissa Barbarin
2023-06-01 Volume 39 • Issue 2 • 2023 • Per Spoor • 30