Behalve de mogelijke liberalisering van de winkelsluitingstijden staan de Nederlandse detailhandel de komende jaren waarschijnlijk nog meer veranderingen te wachten. In dit nummer bekijkt AGORA hoe de plattegrond van het winkelen zal worden ingekleurd. Daartoe worden de ontwikkelingen en het overheidsbeleid rond perifere vestigingen belicht en wordt toegelicht hoe in enkele binnensteden gepoogd wordt het kernwinkelapparaat nieuw leven in te blazen door ingrijpende herstructurering. Welke vorm van bouwen biedt kansen tegen het geweld van de per auto veel beter bereikbare grootschalige ontwikkelingen elders in de agglomeratie? Daarover komen enkele projectontwikkelaars aan het woord. Daarnaast blijkt de levendigheid van winkelcentra van groot belang voor het aantrekken 'funshoppers'. Verder wordt geprobeerd aan te geven waarom beleggers in winkels investeren. En: wat vindt de detailhandel er zelf van?
Thema
Overheid moet economisch liberaliseren, maar planologisch sterk zijn
- redactie AGORA
Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 4-6
Voldoende perspectief voor buurtwinkels en kleine winkelcentra
- Jan Kamminga
Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • p. 7
Uitgekiend concept van groot belang bij meerlaagse winkelcentra
- William Hel
- Tie Liebe
Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 9-11
Parkeerbeleid van groot belang voor kernwinkelgebieden
- Jef Folkers
Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • p. 12
Overheid moet coördinerend en flexibel beleid vormen
- Rick Zijderveld
Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 13-14
Circuitvorming moet kwaliteit van kernwinkelgebied verhogen
- Heleen Brameijer
Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 15-17
De binnenstad, een decor met mogelijkheden voor leisure-shopping
- Melanie Poorts
Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 18-19
Een nieuw hart voor de stad groningen
- Caroline Mooij
Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • p. 20
Den Helders opgang in de vaart der volkeren
- Lia Lange
Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 21-22
Wat maakt een regio geschikt voor high-techproduktie?
- Rients Dijkstra
Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 27-28
Varia
Nieuwe provincies vullen het regionale pad
- Menno Sybrandy
Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 23-24
Kwaliteitsbeeld is uitgangspunt voor ontwerp
- Ankie Zande
Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 25-26
Thematisch gebruik van openbaar-vervoerlijnen
- Jiri Bank
Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 29-30