• Volume 13 • Nummer 1 • 1997 • Multinationale horeca

    Volume 13 • Nummer 1 • 1997 • Multinationale horeca


De snackbar op de hoek, het familiehotel, de chinees of de pizzeria hebben er de laatste jaren geduchte concurrenten gekregen van internationaal opererende hotel-restaurant- en café-ondernemingen.

Veranderingen in onze eet- en drinkgewoonten hebben ook ruimtelijke consequenties. De groei van horecavestigingen in de vorm van fastfoodketens heeft de afgelopen tien jaar ontegenzeggelijk zijn sporen achtergelaten in het (stedelijke)landschap. Zo vormen de moderne totempalen met logo's bakens voor de reiziger langs de snelwegen en hebben ze een zeer zichtbare plek opgeeist in onze binnensteden. De opmars van deze buitenlands ketens zet zich door, zowel in meer vestigingen van bestaande ketens alsook in nieuwe formules die een start zullen gaan maken.

In dit themanummer wordt onder meer een overzicht gegeven van de ontwikkeling van de buitenlandse restaurants in Nederland en van de actuele stand van zaken op het specifieke gebied van de multinationale horeca. Nader wordt ingezoomd op de opmars van de Ierse pubs in ons land en op het spanningsveld dat horeca kan oproepen in een binnenstedelijke situatie. Daarnaast staat een 'eetsociologische' kijk op horeca op de menukaart van dit nummer.

Redactioneel


Redactioneel

Redactie Agora

1997-02-01 Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • p. 2

Thema


Multinationale Horeca in Nederland

Wim de Waard

1997-02-01 Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • pp. 4-6

Een andere samenleving doet anders eten

Anneke van Otterloo

1997-02-01 Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • p. 7

Horeca in de Amsterdamse binnenstad

Annemarie van Bolhuis

1995-02-01 Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • pp. 8-9

Buitenlandse restaurants in Nederland

Jan Willem Bloemen

1997-02-01 Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • pp. 10-11

High Concept Horeca heeft geen ziel

Andrew Moskos

1997-02-01 Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • pp. 12-13

De opkomst van de Ierse pub in Nederland

Arno Ruis

1997-02-01 Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • pp. 14-15

Varia


Autoluw, auto-arm of autovrij?

Ilone Willemsen

1997-02-01 Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • p. 17

Randstadnota vooral in teken van consensusvorming

Rients Dijkstra

1997-02-01 Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • pp. 18-19

Recreatie en stedelijke openbare ruimte

Rosemarie Maas

1997-02-01 Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • p. 20

Aanpassen van eigen woning van senioren aan leeftijd hard nodig

Jeroen Laven and Wim Kooiman

1997-02-01 Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • pp. 21-22

Het stedelijk theater verplaatst zich

Rients Dijkstra

1997-02-01 Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • p. 23

Agoranomi


Agoranomi

Redactie Agora

1997-02-01 Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • pp. 24-25

Scripties

Redactie Agora

1997-02-01 Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • pp. 26-27