Skip to main content
  • Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca

    Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca


De snackbar op de hoek, het familiehotel, de chinees of de pizzeria hebben er de laatste jaren geduchte concurrenten gekregen van internationaal opererende hotel-restaurant- en café-ondernemingen.

Veranderingen in onze eet- en drinkgewoonten hebben ook ruimtelijke consequenties. De groei van horecavestigingen in de vorm van fastfoodketens heeft de afgelopen tien jaar ontegenzeggelijk zijn sporen achtergelaten in het (stedelijke)landschap. Zo vormen de moderne totempalen met logo's bakens voor de reiziger langs de snelwegen en hebben ze een zeer zichtbare plek opgeeist in onze binnensteden. De opmars van deze buitenlands ketens zet zich door, zowel in meer vestigingen van bestaande ketens alsook in nieuwe formules die een start zullen gaan maken.

In dit themanummer wordt onder meer een overzicht gegeven van de ontwikkeling van de buitenlandse restaurants in Nederland en van de actuele stand van zaken op het specifieke gebied van de multinationale horeca. Nader wordt ingezoomd op de opmars van de Ierse pubs in ons land en op het spanningsveld dat horeca kan oproepen in een binnenstedelijke situatie. Daarnaast staat een 'eetsociologische' kijk op horeca op de menukaart van dit nummer.

Redactioneel


Redactioneel

  • Redactie Agora

Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • p. 2

Thema


Multinationale Horeca in Nederland

  • Wim de Waard

Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • pp. 4-6

Een andere samenleving doet anders eten

  • Anneke van Otterloo

Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • p. 7

Horeca in de Amsterdamse binnenstad

  • Annemarie van Bolhuis

Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • pp. 8-9

Buitenlandse restaurants in Nederland

  • Jan Willem Bloemen

Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • pp. 10-11

High Concept Horeca heeft geen ziel

  • Andrew Moskos

Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • pp. 12-13

De opkomst van de Ierse pub in Nederland

  • Arno Ruis

Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • pp. 14-15

Varia


Autoluw, auto-arm of autovrij?

  • Ilone Willemsen

Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • p. 17

Randstadnota vooral in teken van consensusvorming

  • Rients Dijkstra

Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • pp. 18-19

Recreatie en stedelijke openbare ruimte

  • Rosemarie Maas

Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • p. 20

Aanpassen van eigen woning van senioren aan leeftijd hard nodig

  • Jeroen Laven
  • Wim Kooiman

Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • pp. 21-22

Het stedelijk theater verplaatst zich

  • Rients Dijkstra

Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • p. 23

Agoranomi


Agoranomi

  • Redactie Agora

Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • pp. 24-25

Scripties

  • Redactie Agora

Volume 13 • Issue 1 • 1997 • Multinationale horeca • pp. 26-27