• Volume 27 • Nummer 1 • 2011 • Intermodaal

    Volume 27 • Nummer 1 • 2011 • Intermodaal


Als pendelaars ’s morgens de voordeur achter zich sluiten, hebben ze verschillende mogelijkheden om zich naar het werk te begeven. Ze kunnen de auto instappen en tot op de parking van hun werkplaats rijden en eventueel onderweg collega’s ophalen. Daarnaast wordt het openbaar vervoer door velen gebruikt en net dit laatste vervoersmiddel wordt specifiek gekenmerkt door een belangrijk voor- en natransport waardoor het een uitgelezen voorbeeld vormt van intermodaal vervoer – vervoer waarbij verschillende modaliteiten aaneensluitend worden gebruikt. Ook bij het vervoer van goederen wordt vaak gebruik gemaakt van meerdere vervoersmodi. Zo zijn er in de haven van Antwerpen verschillende terminals waar goederen worden overgeladen op binnenschepen (32.4%), goederentreinen (11%) of trucks (56.6%), waarna ze – al dan niet met natransport – naar de eindbestemming worden gebracht. Intermodaal vervoer biedt heel wat voordelen zoals het verminderen van files of de uitstoot van broeikasgassen. Vanaf een bepaalde afstand is het vaak ook goedkoper dan het unimodale wegvervoer. Ondanks deze voordelen neemt het intermodaal transport in Nederland slechts 2.9% van het totale personentransport in. Wat kunnen we veranderen om een verdere groei van intermodaal transport te stimuleren? Welke rol kunnen verschillende beleidsinstanties hierin spelen? Welke nadelen zijn aan deze transportvorm verbonden? In het nummer Intermodaal kom je het te weten.

Redactioneel


Redactioneel

redactie AGORA

2011-02-01 Volume 27 • Issue 1 • 2011 • Intermodaal

Thema


Into Intermodaal

Katrien Plasschaert, Elien van de Vijver and Anneleen de Vos

2011-02-01 Volume 27 • Issue 1 • 2011 • Intermodaal

Parkeren op afstand in stad en land

Casper Stelling

2011-02-01 Volume 27 • Issue 1 • 2011 • Intermodaal

Beslissingsondersteunend instrument voor intermodaal transportbeleid

Cathy Macharis, An Caris, Ethem Pekin and Bart Jourquin

2011-02-01 Volume 27 • Issue 1 • 2011 • Intermodaal

Duurzamer goederentransport door stijgende olieprijzen?

Tom van Lier, Cathy Macharis and Ethem Pekin

2011-02-01 Volume 27 • Issue 1 • 2011 • Intermodaal

BE LOGIC: op weg naar co-modaliteit! het

Liesbeth van Alphen and Ronald Jorna

2011-02-01 Volume 27 • Issue 1 • 2011 • Intermodaal

CO2-prijs voor Nederlands containervervoer

Martijn van den Driest

2011-02-01 Volume 27 • Issue 1 • 2011 • Intermodaal

OV naar bedrijventerreinen uit de patstelling

Neeske Abrahamse and Frans Blanker

2011-02-01 Volume 27 • Issue 1 • 2011 • Intermodaal

SprintStad

Merten Nefs and Jan Duffhues

2011-02-01 Volume 27 • Issue 1 • 2011 • Intermodaal

Varia


Autogebruik reduceren: aanpassen of verhuizen?!

Jonas de Vos

2011-02-01 Volume 27 • Issue 1 • 2011 • Intermodaal

Waar een wil is...

Bob D'Haeseleer

2011-02-01 Volume 27 • Issue 1 • 2011 • Intermodaal