Abstract
In het: kader van een onderzoek naar de invloed van een geanticipeerde statusincongruentie op de studiekeuze van jongeren na het secundair onderwijs, maakten de auteurs voor hun dataverzameling gebruik van de door Dillman ontwikkelde handleiding voor postenquêtes, de Total Design Method. Op twee punten werd echter in belangrijke mate van deze methode afgeweken: 1) o.w.v. de hoge kostprijs werd de derde aangetekende herinneringsbrief achterwege gelaten; 2) wel werd voorafgaand aan de individuele, schriftelijke enquête een korte, relatief goedkope bevraging van de respondenten per klas of per school doorgevoerd, waarbij tevens het onderzoeksproject door de onderzoekers persoonlijk werd voorgesteld. Deze voorafgaande bevraging had tot doel de antwoordbereidheid van de respondenten t.o.v. de latere schriftelijke bevraging te verhogen. De hoge responscijfers laten vermoeden dat een dergelijke groepsgewijze pre-enquête hiertoe inderdaad een bruikbaar en goedkoop middel vormt.
How to Cite:
Vandekerckhove, L. & Verhoeven, D., (1989) “Responsverhoging bij postenquêtes via toepassing van de total design method en van een voorafgaandelijke bevraging: een tussentijdse onderzoeksnota”, Tijdschrift voor Sociologie 10(1). doi: https://doi.org/10.21825/sociologos.86043
Downloads:
Download PDF
View PDF