Bijdragen & Bronnen
Author: Andreas Stynen
Filmhistorici beperkten zich lange tijd tot de studie van inhoudelijke en vormelijke aspecten enerzijds en van regisseurs anderzijds. In de jaren 1990 verbreedde de focus en sindsdien worden ook het publiek en de hele kijkervaring als relevante geschiedkundige thema’s erkend. Dat perceptie vanuit diverse invalshoeken kan worden geanalyseerd, blijkt uit enkele recente publicaties van Vlaamse auteurs. In De verlichte stad (2007), een bundel onder redactie van Daniël Biltereyst en Philippe Meers, staat de geschiedenis van de infrastructuur en (verzuilde) kaders achter het bioscooplandschap centraal. Dat het zinvol is om ook vanuit de programmatie de impact op de toeschouwers te bestuderen, blijkt overtuigend uit Roel Vande Winkel en Ine Van linthouts De Vlaschaard 1943 (2007): deze minutieuze reconstructie van de controversiële verfilming van Stijn Streuvels’ grote doorbraakroman, in volle oorlogstijd, gaat uitvoerig in op het verrassende onthaal dat deze Duitse productie te beurt viel. Filmen voor Vlaanderen (2008), van Biltereyst en Vande Winkel, herinnert eraan hoe speelfilms lange tijd werden vertoond als deel van een ruimer programma, dat ook actualiteit en zelfs propaganda omvatte. Clemens De Landtsheer, de eerste secretaris van het IJzerbedevaartcomité, wordt voor het voetlicht geplaatst als één van de belangrijkste promotoren van de funderingsmythe van de Vlaamse beweging.
De zeven filosofische gesprekken die Johan Swinnen voor Reflecties (2009) voerde, maken tot slot duidelijk dat filmprojectie niet enkel historische vragen oproept.
________
Eyes focused on the white screen. Four recent studies about film experience in Flanders.Keywords:
How to Cite: Stynen, A. (2012) “De blik gericht op het witte doek. Vier recente studies over filmbeleving in Vlaanderen”, WT. Tijdschrift over de geschiedenis van de Vlaamse beweging. 71(3). doi: https://doi.org/10.21825/wt.v71i3.12253