
Het Vlaamsch Liberaal Perskantoor (1907-1914)

D. Vanacker

In de zomer van 1909 „onthulde” de Gentse liberaal Paul Fredericq in zijn 
Schets eener geschiedenis der Vlaamsche Beweging het bestaan van een 
Vlaams-liberaal persbureau. Hij vermeldde dit initiatief als een stil broertje van 
het „luidruchtig Katholiek Vlaamsch Secretariaat”, dat in dezelfde periode 
opgericht was (en dat hij meteen met enkele snedige opmerkingen bedacht):

„Van hunnen kant waren de liberale Vlaamschgezinden niet onwerkzaam geble­
ven. Zonder gerucht noch bluf hadden zij in 1908 de noodige gelden bijeenge­
bracht tot het stichten van een Perskantoor met het doel om de liberale dagbla­
den over de ware beteekenis van de Vlaamsche Beweging en van den Vlaamschen 
strijd voor te lichten.
Bescheiden, doch onverdroten werd dat werk met de meeste toewijding aange­
vat. In de talrijke liberale Vlaamsche dag- en weekbladen werden door de zor­
gen van het Perskantoor geregeld allerlei mededeelingen verspreid. Ook in en­
kele der liberale Fransche bladen van Vlaamsch België, die op de verfranschte 
burgerij nog eenen overwegenden invloed uitoefenen, kreeg men eenen vasten 
voet. Zelfs in de hoofdstad Brussel, waar de Fransche pers zoo hartstochtelijk 
anti-Vlaamschgezind is, beproefde het liberaal Perskantoor het goede zaad te 
strooien, en niet te vergeefs. ” 1

Ook Maurits Basse maakte melding van dit persbureau in zijn vervolg op Fre- 
dericqs Schets. Hij was iets konkreter:

„Slechts als „recht van antwoord”, en dan nog maar gedurende korten tijd, 
werd Vlaamschgezinde polemiek in de Fransche pers geduld. [...] Er was echter 
één liberaal blad dat altijd voor uitgesproken Flamingantisme te vinden was : het 
Brugsche Péveil des Flandres, in 1909 met Ie Journal de Bruges (en onder dien 
titel) versmolten, en lang door den liberalen volksvertegenwoordiger Albert 
Thooris bestuurd. Een tijdlang kon men hetzelfde zeggen van het catholieke blad 
Le XXme Siècle. In de Dernière Heure vooral, maar ook in allerlei andere Fran­
sche dag- en weekbladen, werden eenige jaren lang korte artikels opgenomen, 
die, opzettelijk objectief van toon, het Franschlezend publiek over alles in- 
lichtten] wat in de Vlaamschgezinde wereld werd gedaan en gezeid. Al die stuk­
ken kwamen, wat de liberale pers aangaat, van het „Vlaamsch liberaal Perskan­
toor”, dat uit een paar Gentenaars bestond, en van 1908 tot 1914 werkzaam 
was. Ook aan de Vlaamsche pers zond het gedurig mededeelingen. [... ]

1. P. FREDERICQ, Schets eener geschiedenis der Vlaamsche Beweging III/2, Gent 1909, p. 
334-335.

1



Aan het buitenland, dat gewoonlijk zijn licht aanstak bij de Brusselsche pers of 
bij Franschgezinde correspondenten, zocht men ook soms wat tegenvergif toe te 
dienen. Maar die werking kon noch genoeg uitgebreid, noch lang genoeg vol­
gehouden worden om van blijvenden invloed te zijn” 2.

Beide geschiedschrijvers waren goed ingelicht : Paul Fredericq was een van de 
oprichters van dit perskantoor, Maurits Basse had er jaren voor gewerkt. Bei­
den hebben nogal wat archiefmateriaal over dit initiatief bewaard. Dit laat ons 
thans toe dieper op de geschiedenis van het ,, Vlaamsch Liberaal Perskantoor 
in te gaan 3.

La Dernière Heure

In augustus 1907 stelde Paul Fredericq aan zijn liberale collega-hoogleraar Ca­
mille De Bruyne voor een Vlaams persbureau op te richten dat zou proberen 
vlaamsvriendelijke berichtgeving in de francofone pers te smokkelen2 3 4. Het 
voorstel was ongetwijfeld geïnspireerd door de vaststelling dat bijna de hele 
francofone pers zich tegen het wetsvoorstel-Coremans ( ter vervlaamsing van het 
vrij secundair onderwijs) gekeerd had. Deze klacht stond herhaaldelijk te le­
zen in Het Volksbelang, het weekblad van de Gentse Vlaams-liberalen. Zo 
schreef Maurits Basse op 22 juni 1907 :

„Het is [...] treurig vast te stellen, dat in deze geheele bespreking de houding 
van de Fransch-Belgische pers blind-vijandig is geweest ; er zijn enkele uitzon­
deringen, als Le Peuple en la Dernière Heure uit Brussel, l'Express uit Luik en 
La Flandre libérale, die zich openlijk voor het wetsvoorstel Coremans hebben ver­
klaard”.

De belangstelling van Fredericq en De Bruyne voor de Franstalige pers sloot 
nauw aan bij hun visie inzake de vervlaamsing van de Gentse universiteit.

2. M. BASSE, De Vlaamsche Beweging van 1905 tot 1930 I, Gent 1933, p. 78-79.
3. Het archief van het „Vlaamsch Liberaal Perskantoor ' ’ werd bijgehouden door Maurits Basse 

en in 1920 aangevuld met briefwisseling uit de nalatenschap van Paul Fredericq. Het wordt thans 
bewaard in de Gentse Universiteitsbibliotheek (hs. III/69, ongenummerde doos). Het bestaat uit 
twee mappen. De eerste bevat vooral briefwisseling (de nummers 1 tot 78), persberichten uit de 
periode juni 1913 - juli 1914 (79 tot 117) en de briefwisseling uit de nalatenschap van P. Fredericq 
(118 tot 170). De tweede map bevat vooral persberichten en -knipsels uit de periode mei 1908 - 
april 1913 (nrs. 1 tot 315). We gebruiken de afkorting „VLP” om naar dit archief te verwijzen.

4. Aan dit gesprek wordt herinnerd in een briefkaart van C. De Bruyne aan P. Fredericq 
30.10.07 (VLP 1/121). Van Hauwaert schreef later dat het initiatief uitging van de „Vlaamsche- 
Liberale Vereeniging" (brief O. Van Hauwaert aan R. Apers 08.05.44, VLP 1/s.n.), doch daar 
wordt in eigentijdse bronnen nergens melding van gemaakt. Voor de twee stichters, zie E.C. COP- 
PENS, Paul Fredericq, Nationaal Biografisch Woordenboek 6, Brussel 1974, en D. VANACKER, Ca- 
milius De Bruyne, ID. 12, Brussel 1987.

2



Beiden maakten deel uit van de Tweede Hogeschoolkommissie, die in maart 
1907 opgericht was om de Vlaamse eensgezindheid over het gewenste „stel­
sel ’ ’ te herstellen. In deze kring verdedigde vooral Fredericq het behoud van 
de Franstalige leergangen en dus een (voorlopige) tweetalige oplossing. Vanuit 
zijn slechte ervaringen in de Gentse Association libérale hechtte hij immers veel 
belang aan de politieke haalbaarheid van de Vlaamse voorstellen. In dat licht 
vonden beide professoren het bijzonder wenselijk de francofone publieke opi­
nie te bewerken. De Bruyne verdedigde herhaaldelijk de noodzaak in het Frans 
over de Vlaamse Beweging te schrijven. Zo gaf hij Hippoliet Meert in 1912 de 
raad zijn antwoord op de beruchte Lettre au roi van Jules Destrée in het Frans 
te publiceren: „Schreven wij maar meer in ’tfransch over onze ‘Beweging’ ”. 
Toen hij in 1914 Leonard Willems feliciteerde met een brochure, voegde hij 
eraan toe: „Ik betreur slechts dat zij niet... in ’t fransch gesteld is: zij zou 
meer worden gelezen of althans niet uitsluitend door vlaamschgezinden ”. Hij 
deed ook grote inspanningen om de Vlaamse standpunten in de Gentse loge 
„Le Septentrion” te laten horen5 6.
Wat hun persbureau betreft, dachten Fredericq en De Bruyne heel konkreet 
aan samenwerking met La Dernière Heure, een dagblad dat enkele jonge libe­
ralen in april 1906 opgericht hadden — een gewaagde onderneming in de 
reeds druk bekrante hoofdstad. Deze krant scheen niet zo Vlaamsvijandig als 
men van de Brusselse pers gewoon was. De professoren besloten meer informa­
tie in te winnen. Begin september ontving Fredericq de gewenste inlichtingen 
van zijn Brusselse kennis Adriaan Matton 6 :

„De Dernière Heure werd gesticht door Fernand Oedenkoven, Maurice Brébart 
en Albert Devèze met de geldelijke tusschenkomst van vader en zoon Torley. 
Oedenkoven is de zoon van den Antwerpschen bougiefabriekant ; Maurice Bre- 
bart van een steengroefeigenaar bij Doornik, Albert Devèze (die kent ge beter)

5. De Vlaams-liberale standpunten inzake de vervlaamsing van Gent beschrijft FREDERICQ uit­
voerig in zijn Schets, p. 168 e.v. Fredericq zou zich uiteindelijk, in een opgewekte bui, toch bij 
het voorstel van L. De Raet aansluiten, al geloofde hij er niet in en zou hij het nooit verdedigen 
(P. FREDERICQ, Dagboek 05.04.08 (BRUG hs. 3704)). Nog in 1913 noteerde hij zijn gelijk uit de 
mond van L. Beckers, algemeen bestuurder van het hoger onderwijs, nl. „dat de Minister [Prosper 
Poullet] niets zal doen voor de Gentsche hoogeschool, aangezien de Comissie van Rooses de af­
schaffing der Fransche leergangen eischt” (P. FREDERICQ, Reisaanteekingen 00.08.13 (BRUG hs. 
3707, LXVI, p. 145)). Voor de standpunten van De Bruyne, zie brief C. De Bruyne aan H. Meert 
10.10.12 (AMVC B 92905/B); brief C. De Bruyne aan L. Willems 08.04.14 (ID. - vermoedelijk 
ging het om Willems' brochure over De middeleeuwse taaltoestanden in Vlaamsch België ( Sint- 
Amandsberg 1913), een repliek op H. Pirenne); brief C. De Bruyne aan W.. Br.-. P. Fredericq 
21.7.5912 [21.09.12] (BRUG hs. III/77).

6. Brief A. Matton aan P. Fredericq 03.09 07 (VLP 1/119). A. Matton (1867-1914), afkomstig 
uit Harelbeke, studeerde in Gent aan het atheneum en de rijksuniversiteit ; was als student lid van 
de ,, Heremans’ Zonen ” en ,, ’t Zal Wel Gaan ' ’ ; klom op tot hoofdconducteur van Bruggen en 
Wegen ; aktief in het Willemsfonds, het ANV en de ,, Bond der Oudleden van ’t Zal Wel Gaan ’ ’.

3



is de schoonzoon van Corr, der firma [?]eymannbitter. Dit zegt U hoe ze elk 
zoo’n 50 duizend konden bijeenbrengen, waar vader en zoon Torley, de miljoen­
rijke fabriekanten van „Tresses et lacets” er nog 100000 fr bij deden om ’t eerste 
maatschappelijk kapitaal te vormen ; dat na ongeveer een jaar in den niet ver­
zwond en aangevuld werd door een nieuw storting van 200000 7. [...] 
Torley ken ik goed, maar de andere zijn dikke vrienden die gehoopt hadden dat 
ik me met hun zou geassocieerd hebben, Gij zult U mogelijk wel herinneren dat 
ik U daar nog over gesproken hebt [sic] en gij ook dacht dat het een waagstuk 
zou geweest zijn.
Met Oedenkoven en Brebart heb ik de Vlaamsche weekbladen ingericht. Brebart 
is een geboren Waal en kent volstrekt geen Vlaamsch. Oedenkoven leert het en 
heeft reeds in ’t Vlaamsch een stuk redevoering gehouden op den buiten; De- 
vèze spreekt tamelijk goed. Flaminganten zijn ’t niet, miaar ze eerbiedigen stipt 
het art. der Déclaration des gauches over de taaigelijkheid. In ’t begin heb ik 
heel ernstig en herhaaldelijk hunne aandacht geroepen op ’t belang dat zij had­
den hun blad niet te laten verdwalen op ’t spoor der Brusselsche Vlaamschha- 
tende Etoile Belge en consoorten ; zekere redacteurs hadden hier en daar ietwat 
gezondigd. Ik kreeg onmiddellijk voldoening en sedert dien heb ik slechts de 
strekking en de houding over ’t algemeen kunnen goedkeuren. Zij houden er 
aan dat ik er hun regelmatig over mijn oordeel zeg.
In ’t begin is er nog al wat geld verloren gegaan bij gebrek aan ondervinding. 
Zij hebben natuurlijk bedriegers rond hen gehad. Thans hebben zij een getal 
geabonneerden die alle dagen aangroeit en een redactiebureel dat nog al goed 
werkt, alhoewel ’t heelemaal Fransch is.
Ik heb hun gezegd dat hunne houding in zake Coremanswet den besten indruk 
maakte in onze kringen ; vele abonnementen hebben zij in Vlaanderen bijgewon­
nen. Indien gij er iets kunt aan doen, mogen we de zekerheid hebben dat gij 
met geen ondank zult betaald worden.
A governo, ik kan er alles van krijgen en alles doen inlasschen ; dit onder ons, 
indien ik U behulpzaam kan wezen.

7. Deze informatie was tamelijk accuraat. De N.V. „Société d’Edition et de Publicité” die op 
19 april 1906 La Dernière Heure begon uit te geven, werd op 27 maart 1906 gesticht. Het kapi­
taal van 350.000 fr. werd bijeengebracht door de industriëlen Torley (100.000), advokaat Fernand 
Oedenkoven (72.000), advokaat Albert Devèze (55.000), advokaat Maurice Brébart (52.000), ei­
genaar Maurice Wacrenier (45.000), (gewezen en toekomstig) volksvertegenwoordiger Camille Oze- 
ray (25.000) en de medicus Georges Bouché (1.000). Op 22 januari 1907 werd het kapitaal ver­
dubbeld (zonder vermelding door wie). De Torley’s en Brébart werden de eerste beheerders. Oe­
denkoven werd beheerder in 1911, Ozeray in 1913. De oudste balans die we vonden, was deze van 
1913. De winst was bescheiden, maar er waren bijna 90.000 fr. dividenden en tantièmes toege­
kend (Annexe au Moniteur Beige 13.04.06 (acte 1779), 10.02.07 (acte 684), 19-05.11 (acte 3417), 
23/24.06.13 (acte 4632) en 16.04.14 (acte 3042)). Oedenkoven, Brébart, Bouché en Devèze leer­
den elkaar kennen aan de U.L.B. Ze verdienden hun eerste journalistieke sporen in het journal des 
Etudiants en in de bladen van de Liberale Jonge Wachten, Le Bleuet en De Koombloem (in het 
Nederlands ! ). Zie R. CAMPE, M. Dumon, J .J. Jespers, Radioscopie de la presse belge, Verviers 
1975, p. 219 e.v. : F. CANIVEZ, Maurice Brébart, Biographie Nationale XXXV, Brussel 1970; A. 
COLARD, Georges Bouché, ID. XXXIV, Brussel 1967. E. Van den Berghe (Albert Devèze, Brussel 
1935) meldt niets over de betrokkenheid van Devèze bij de krant.

4



De anti-Congoleesche polemiek heeft hun ook veel goed gedaan. Nu kunnen zij 
er uit, daar de verkoop merkelijk verbeterd is. ’t Blad kost veel geld, maar ’t zal 
niet meer vallen

Enkele dagen later kreeg Fredericq aanvullende informatie van Camille De 
Bruyne, die hem reeds met een kaartje verwittigd had dat Fredericq niets 
mocht ondernemen vóór deze het „allerbelangrijkst nieuws” wist over het 
„Brussels blad waarover we spraken”. Zijn bron was Herman Terlinck, een 
Brussels geneesheer die evenals Matton lid van de Tweede Hogeschoolkommis- 
sie was8 :

„Het blad werd gesticht door een Duitscher, Mr. Torley, fabrique de lacets te 
Vorst, die woedend omdat hij de naturalisatie niet kon verkrijgen, zwoer het 
gouvernement te lijve gaan, hoofdzakelijk in Congo-zaken. Daarvoor hield hij 
een miljoen ten beste (1! ) Op dit oogenblik zijn reeds 600.000 franken opgeeten, 
waarvan 300.000 hoofdzakelijk door gebrek aan practischen zin. Devèze heeft er 
100.000 fr. in gestoken, het aandeel van Oedenkoven is onbekend.
Het bestuur der Redactie is in de handen van Dr. med. Bouche — de minst 
vlaamsch gezinde van al en toch niet ongeneigd, het vlaamsche tintje te accen­
tueren, hoofdzakelijk onder vorm van reportage of informatie. De man zag graag 
het abonnementen-tal aangroeien en heeft er op gewezen dat het tijdstip van de 
vernieuwing der abonnementen zal gaan aanbreken (3 maanden ’t blad voor 
niet, premiën enz., in een woord administratie-zaken). Een bezoek van „grosses 
légumes” schijnt gewenscht, maar aan ’t aanwerven van abonnementen dient 
mij dunkt te moeten worden begonnen. Is over de doenwijze, in die zaak, on­
der de gentsche vrienden, in de laatste dagen, niet gehandeld geworden ?
Dr Terlinck is misschien reeds te ver gegaan, of althans heeft hij meer gedaan, 
dan ik van hem verlangd had : maar hij is een zeer goede vriend van Dr Bouché 
en dat legt ook alles uit. Nu de weg is ons des te beter bekend”.

Door de drukte rond de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 1907 bleef de 
zaak een tijdje liggen. Na de verkiezingen, die het zelfvertrouwen van de 
Gentse Vlaams-liberalen aanzienlijk versterkten9 10, bracht De Bruyne de zaak 
opnieuw ten berde. Wel was zijn enthousiasme voor La Dernière Heure wat be­
koeld, nu een oud-student aan wie vooral Fredericq geen goede herinneringen 
bewaarde, als correspondent voor Gent aangesteld was. Hij bleef echter gelo­
ven in „een persbureau voor geheel Vlaanderen” '°.
Fredericq bereidde de campagne ten voordele van La Dernière Heure voor in 
Het Volksbelang. Daar betoogde hij op 30 november dat de liberalen en kle- 
rikalen weliswaar de gelijkheid van de talen erkend hadden, maar dat hun

8. Brieven C. De Bruyne aan P. Fredericq 03 en 13.09.07 (VLP 1/218 en 120).
9. De franskiljons hadden de Vlaams-liberale kandidaat}. Vercoullie buitengepolld. Na een in­

tense campagne van Het Laatste Nieuws werden de Vlaamse kandidaten (waaronder C. De Bruyne) 
wel en de franskiljonse groep niet verkozen (zie FREDERICQ, Schets p. 314-317).

10. Brief C. De Bruyne aan P. Fredericq 30.10.07 (VLP 1/121).

5



Franse pers er anders over schreef. In het liberale kamp was er slechts één uit­
zondering, zoals de discussie over het wetsvoorstel-Coremans en de mijnenwet 
bewees, ni. La Dernière Heure :

„Zou het geen tijd worden voor de liberale Vlamingen van het gansche land, die 
een Brusselsch dagblad willen lezen om af te breken met hunne aartsvijanden en 
om het eenig blad der hoofdstad te steunen, dat hen in het uur des gevaars niet 
verraden heeft ? ’ ’

Begin december stelde Nicolaas Cupérus, secretaris van de Antwerpse „Libe­
rale Vlaamsche Bond ’ ’, net hetzelfde voor ; gelet op de noodzaak in de fran­
cofone pers campagne te voeren voor het wetsvoorstel-Coremans, suggereerde 
hij abonnees voor La Dernière Heure te ronselen, als deze krant bereid was der­
gelijke artikels op te nemen 11. Enkele dagen later stuurde De Bruyne, zij het 
nog sceptisch (,, Ik verwacht hunne antwoorden per keerende post... hum ! ” ) 
een ontwerp van aanbevelingsbrief rond naar een beperkte kring van liberale 
flaminganten, met het verzoek hun adhesie te betuigen 11 12 :

,, Het bestuur van het Brusselsch blad ,, La Dernière Heure ’ ’ verklaart zich be­
reid zijne genegenheid voor de Vlaamsche Beweging nog te versterken : zooiets 
zou van het allergrootste belang kunnen zijn, daar de zoo invloedrijke Fransche 
pers van de Hoofdstad ons aan eene meer dan onrechtvaardige behandeling heeft 
gewoon gemaakt.
In vergelding dezer edelmoedigheid hebben eenige Liberale Vlaamschgezinden 
gedacht dat gezegd blad de warmste ondersteuning verdient ; daarom bestem­
men zij voor eenen mimen kring van vrienden eenen oproep waarvan hierbij aan 
U, even als aan een aantal andere medestrijders een proef wordt gezonden. Zij 
koesteren de hoop dat gij door Uwe handteekening zult gelieven bewusten 
oproep meer kracht bij te zetten ’ ’.

Deze begeleidende brief laat veronderstellen dat La Dernière Heure redactio­
nele toezeggingen gedaan had in ruil voor het werven van Vlaamse abonnees. 
Wat er precies afgesproken werd, blijkt niet uit het archief13. Was er meer

11. Brief N. Cupérus aan P. Fredericq 04.12.07 (VLP 1/122). N.J. Cupérus (1842-1928) was 
een theehandelaar die zich sterk voor de promotie van het turnen in ons land inzette ; gemeen­
teraadslid van Antwerpen; na de oorlog een paar jaar senator.

12. Brief C. De Bruyne aan P. Fredericq 09.12.07 (VLP 1/123); vertrouwelijke circulaire 
09.12.07, getekend door C. De Bruyne (VLP 1/125); het ontwerp van de oproep hebben we niet 
teruggevonden. Dit werd aan 20 personen gestuurd: in Antwerpen M. Rooses, N. Cupérus, A.C. 
Van der Cruyssen, L. Van Doosselaere en volksvertegenwoordiger L. Franck; in Brugge A. Van­
der Meersch, volksvertegenwoordiger A. Thooris, J. Vander Ghinst en K. De Poortere; in Brus­
sel A. Matton, H. Terlinck, A. Deswarte, A. Vermeylen en J. Winnens; verder K. Barbier 
(Veurne), P. Deswarte (Nieuwpoort), volksvertegenwoordiger V. Van de Walle (Mechelen), A. 
Mulle (Zichem), P.L. Hamendt (Sint-Niklaas) en ene Danneels.

13. Het archief bevat slechts één vage aanwijzing. Op 9 december 1907 schreef De Bruyne aan 
Fredericq i.v.m. het rondsturen van hun oproep: „Wie zou ons kunnen helpen? Dezelfde wel-

6



dan de brieven van A. Matron en H. Terlinck? Waren enkele „grosses légu­
mes” naar de Brusselse redactie gestapt om een overeenkomst af te sluiten? 
Het verdere optreden van A. Matton als discrete tussenpersoon laat vermoeden 
dat er geen duidelijke afspraken waren; anderzijds blijkt dat M. Brébart toch 
wel op de hoogte was van de samenwerking met Mattons ,, amis de là-bas 
(cf. infra).
De brief van Cupérus was voor de Gentse initiatiefnemers vermoedelijk alleen 
de aanleiding om elders, en vooral in Antwerpen, steun te zoeken. In Antwer­
pen werd het voorstel echter slecht onthaald, zo liet een terugkrabbelende Cu­
pérus weten 14 :

„In de bestuurszitting van den L.V.B. [Liberale Vlaamsche Bond] van gister­
avond, heb ik Uw ontwerp ter tafel gebracht en, vanwege vele leden, tegenkan­
ting ontmoet.
„Wat, zegden zij, „Gij wilt nog een ander fransch dagblad aanbevelen, welks 
belang, zooals Gij zelf zegt, het is het Fransch te bevorderen = de franslezen- 
den of nr. koopers vermeerderen ! Fataal draait hij het roer vroeg of laat naar 
denzelfden hoek. Beter ware het onze dagbladen aan te bevelen en geene andere 
meer lezen enz...
Ik heb in het midden gebracht, dat het wenschelijk is een ons gunstig gestemd 
Fransch dagblad te hebben voor zulke midden waarin geen vlaamsch wordt ge­
lezen — omdat men niet kan en niet wil.
Intusschen schijnt het mij, dat wij ook wel onze dagbladen zouden kunnen aan­
bevelen.
Ook denk ik — bij nader inzien — dat er een gevaar bestaat in zoo bepaald La 
Dernière Heure aan te bevelen. Wordt de omzendbrief bekend — en dat zal hij 
— dan zullen al de andere dagbladen L.D.H. ,, uit maken voor verkocht”. Dat 
zal aan dat blad meer nadeel berokkenen, dan het voordeel welk eenige vlaam­
sche abonnementen kunnen bijbrengen ! Men zou derhalve in algemeenheden 
moeten blijven en terloops L.D.H. noemen als „een der aanbevelenswaardige 
enz. ”
Andere Fransche bladen noemen en daarover zeggen dat zij op de 1ste bladzijde 
statig onze grondbeginselen goedkeuren en op de 2en of 3en van de extravagan­
ces flamingantes bazelen”.

Deze brief leverde per kerende post elf toezeggingen op. In Antwerpen was al­
leen Max Rooses bereid te tekenen. Zelfs Cupérus trok uiteindelijk zijn hand­
tekening terug. Intussen raakten de initiatiefnemers in tijdsnood, omdat het

licht die de adressen voor de „Dernière Heure” gereed maakten”. (VLP 1/123). Had de krant 
iets toegezegd in ruil voor adressen of zagen de Gentenaars dit gebaar alleen als een ,, captatio be- 
nevolentiae" ? De adressenlijst werd vermoedelijk door het secretariaat van het Willemsfonds op­
gemaakt; in elk geval werd ze door J. Vercoullie, sekretaris van het Willemsfonds, aan A. Matton 
bezorgd (Archief Willemsfonds, 1.1.1. Uitgaande stukken: brief J. Vercoullie aan A. Matton 
09-12.07 (Liberaal Archief, Gent)).

14. Brief N. Cupérus aan C. De Bruyne 11.12.07 (VLP 1/129).

7



einde van het jaar en dus de vervaldag van de abonnementen naderde. Zo kwa­
men er uiteindelijk zestien namen alfabetisch onder de oproep. Naast de twee 
initiatiefnemers tekenden nog drie andere Gentenaars: G.D. Minnaert enj. 
Vercoullie, resp. voorzitter en secretaris-penningmeester van het Willemsfonds, 
alsook advokaat Albert Fredericq, een neef van Paul15 16.
In deze omzendbrief werden de abonnees van de Brusselse kranten aange­
maand, met het citaat uit Het Volksbelang van 30 november, bij de vernieu­
wing van hun postabonnement op La Dernière Heure over te schakelen wegens 
,, al het nut dat voor onzen nationalen strijd voortvloeien kan uit het bestaan 
van een groot en gezaghebbend Brusselsch Fransch dagblad dat weigert met de 
vijanden van ons ras te heulen en dat ons herhaaldelijk doorslaande bewijzen 
heeft gegeven van onpartijdigheid, van rechtvaardigheid en van sympathie 
zelfs”. De nieuwe abonnees konden zich bij J. Vercoullie melden. In de aan­
hef werd uitgebreid de Vlaamsvijandigheid van de francofone pers on­
derstreept, maar — zoals Cupérus gesuggereerd had — Le Réveil de Bruges, 
La Flandre Libérale en Le Matin d'Anvers tot de „loffelijke uitzonderingen” 
gerekend. Aan deze reeks voegde een tweede omzendbrief („Ten gevolge van 
een drukfout ” •.. ) nog het francofiele maar liberale blad Le Petit Bleu toe 
(waardoor de lezers nu tussen twee Brusselse kranten konden kiezen? ! ). Deze 
correctie had wellicht te maken met de machtswisseling die toen bij Le Petit 
Bleu aan de gang was, maar blijft voor ons onbegrijpelijk (cf. infra) 16.

Het Perskantoor

Het Gentse professorale duo liet het daar niet bij. Het bleef dromen van een 
persbureau. Midden januari 1908 treinde Fredericq met zijn collega Vercoullie

15. Circulaire 09.12.07, getekend door C. De Bruyne (VLP 1/125); circulaire postdatum (VIP 
1/126); brief C. De Bruyne aan P. Fredericq 11.12.07 (VLP 1/127); telegram N. Cupérus aan 
C. De Bruyne 12.12.07, met notitie C. De Bruyne voor P. Fredericq (VLP 1/131); brief C. De 
Bruyne aan P. Fredericq 12.12.07 (VLP 1/132); brief C. De Bruyne aan P. Fredericq 14.12.07 
(VLP 1/133) en brief C. Cupérus aan P. Fredericq 17.12.07 (VLP 1/135). Terzijde had Cupérus 
zich al afgevraagd of deze aktie wel met de instemming van La Dernière Heure gebeurde (zie zijn 
brieven aan P. Fredericq en C. De Bruyne 11.12.07 (VLP 1/128 en 129)). De weigering van Cu­
pérus sterkt ons in onze overtuiging dat er geen duidelijke overeenkomst met de krant bestond. 
In Brugge tekenden alleen Vander Ghinst en De Poortere, in Brussel Matton, Terlinck en Win- 
nens.

16. Uit de tweede circulaire, ook met postdatum, blijkt dat de eerste op 17 december 1907 ver­
stuurd werd (VLP 1/137); De Bruyne wou de circulaire op 500 of 1.000 exemplaren laten drukken 
(brief C. De Bruyne aan P. Fredericq 09.12.07, VLP 1/123); hoeveel het er in werkelijkheid waren, 
weten we niet. De tweede circulaire werd alleen door de Gentenaars ondertekend (C. De Bruyne, 
A. en P. Fredericq, G.D. Minnaert, J. Vercoullie). Le Petit Rleu werd tot medio 1908 geleid door 
de francofiele journalist Gerard Harry, die op het „Congres pour l’extension et la culture de la lan­
gue française” in Aarlen (september 1908) verklaarde dat de Franse regering de Franstalige pers 
in tweetalige landen als België zou moeten subsidiëren (zie FREDERICQ, Schets p. 341-342).

8



naar Antwerpen om de zaak met Max Rooses te bespreken ; achteraf drong hij 
nog een paar keer schriftelijk aan: „Wat ik in de Dernière Heure vooral zie, 
is: een groot Brusselsch blad, waar wij in schrijven mogen”. Volksvertegen­
woordiger Louis Franck was er ook voor gewonnen en beloofde steun te zoeken 
(,, Maar laat er ons voor zorgen dat het ontwerp niet te veel onder het groot 
publiek bekend wordt”). Verder bleek ook N. Cupérus bereid de vertrouwe­
lijke circulaire te ondertekenen die eind maart 1908 in zeer beperkte kring ver­
spreid werd 17 18.
Het was niet voldoende de francofone bladen te steunen ,, die ons streven recht 
laten wedervaren ’ ’, aldus de brief. Men moest de invloed van deze pers ten 
voordele van de Vlaamse Beweging aanwenden door deze kranten informatie 
over de Vlaamse problematiek te bezorgen. De liberale zaak noch de Vlaamse 
kranten werden in het opzet vergeten :

„Dit Perskantoor zal aan de Fransch-belgische bladen de objectieve waarheid 
doen kennen over de Vlaamsche beweging en over de behoeften van ons arm ver- 
kwezeld Vlaanderen, en zal tevens de Vlaamsche liberale pers, van Nieuwpoort 
tot Maaseik, bijstaan en, zoo noodig, voorlichten”.

De brief wilde vooral het geld samenbrengen dat nodig was voor de inrichting 
van het kantoor en de betaling van de medewerkers (,, die hun tijd en moeite 
aan andere, soms voordeeliger bezigheden zullen onttrekken” ). Om de wel­
doeners te oriënteren werd daaraan toegevoegd, dat het kantoor al bijdragen 
van 100 en 50 fr. ontvangen had. Dit was een suggestie van Max Rooses („an­
ders gaat men afkomen met een stuk van 5 fr. en halen wij 100 fr rond ” ) 18. 
De truuk werkte. De meeste sponsors stuurden 100 of 50 fr. Zo kwam er het 
eerste jaar ongeveer 1.500 fr. binnen — wat het streefgetal was, dat men naar 
schatting nodig had om één jaar te kunnen werken. Het geld werd samenge­
bracht door de kern van de vaste geldschieters van het Vlaams-liberalisme. Van 
de 22 sponsors die we terugvonden, maakten er bv. 10 deel uit van de raad van 
beheer van het Julius Vuylsteke-fonds, waarvoor in 1904 niet minder dan 
23.000 fr. samengebracht was. Het waren, naast de initiatiefnemers P. Frede- 
ricq en C. De Bruyne, de Antwerpenaars Max Rooses, Louis Franck, Nicolaas 
Cupérus en senator Adolphe Verspreeuwen — de enige Antwerpenaar die rea­
geerde op de negen brieven die Rooses rondgestuurd had —, de Mechelse 
volksvertegenwoordiger Victor Van de Walle, dr. Karei Barbier uit Veurne, 
aannemer Pieter Deswarte uit Nieuwpoort, de gepensioneerde schoolinspecteur 
Nicolaas Paumen uit Maaseik en de Gentse advokaat Leo Van Aelbroeck. Op

17. Brieven P. Fredericq aan M. Rooses 12 en 17.01.08, 27.02.08, 16 en 18.04.08 (AMVC F 
466/B); brief L. Franck aan P. Fredericq 13.03.08 (VLP 1/138); omzendbrief s.d., getekend door 
N. Cupérus, C. De Bruyne, L. Franck, P. Fredericq, M. Rooses enj. Vercoullie (VLP 1/136) - het 
ontwerp van deze circulaire bleef niet bewaard.

18. Brief M. Rooses aan P. Fredericq 16.03.08 (VLP 1/139).

9



Leo Van Gheluwe (Oudenaarde) en ere-postdirecteur A. Mulle (Diest) na, 
hadden alle andere geldschieters van het Perskantoor al in het Vuylstekefonds 
gestort: Adriaan Matton uit Brussel, de Gentse advokaat Karei Boddaert en 
zijn Brugse confrater Karei De Poortere, notaris J. Penneman uit Waarschoot, 
de naar de States uitgeweken Gentse uitvinder Leo Baekeland, volksvertegen­
woordiger Raymond Vande Venne uit Zwevegem, Désiré Maes (Lokeren), 
René De Clercq, prokureur te Oudenaarde, en de Luikse hoogleraar Jean Ste- 
cher. Tien leden van deze „ploeg” hadden ook nog maar net (minstens) 100 
fr. betaald voor de rondreizende volksbiblioteken van het Willemsfonds. Of 
zoals Max Rooses opmerkte: „Het geven houdt niet op, maar wat erger is het 
vragen ook niet” 19.
Voor de praktische uitvoering van de plannen deed het Perskantoor een beroep 
op Maurits Basse en Oscar Van Hauwaert, beiden leraar aan het Gentse athe­
neum, die beroepshalve op discretie aandrongen. Het was beter „aan de vul­
garisateurs niet te rap te laten weten wie eigenlik dat werk doet omdat zij zou­
den kunnen trachten ons pogen te niet te doen ; b.v. door ons door de minister 
te laten verbieden aan die bladen mee te werken ”. De leraars schoten onmid­
dellijk aan het werk. Basse onderzocht hoe het persbureau de artikels het best 
zou reproduceren. Laten drukken bleek te duur, zodat, op advies van ANV- 
sekretaris Hippoliet Meert, beslist werd een stencilmachine aan te kopen. Hij 
deed ook navraag over de konkrete samenwerking met La Dernière Heure en 
Le Réveil des Flandres, Van Hauwaert ging La Flandre Libérale polsen 20.

De contactpersoon voor La Dernière Heure bleef A. Matton, die zelf de arti­
kels wou nazien en dan aan de redaktie zou overmaken. „De beste vorm is 
deze zonder titel die in ’t oog springt”, zo luidde zijn goede raad, „Dan 
komt het op de 3e en 4e bladz. die ’s nachts van de pers gaat en verschijnt on-

19. Brief P. Fredericq aan M. Rooses 27.02.07 (AMVC F466/B); brieven M. Basse aan P. Fre- 
dericq 07.05.08 (VLP 1/147); brief C. De Bruyne aan P. Fredericq 07.03.09 (VLP 1/156). De lijst 
leert ook dat de fraze uit de omzendbrief ,, van Nieuwpoort tot Maaseik ’ ’ niet willekeurig gekozen 
was. Opmerkelijk is dat prof. Vercoullie niet op deze lijst voorkomt. Er waren ook nog enkele 
,, candidaten-begiftigers ” : senator E. Bergmann (Lier), dr. J. Philipsen (Kallo), A. Van der 
Meersch (Brugge), O. De Coninck, en Z. van Autryve (Gent). Voor het Vuylstekefonds, zie de 
eerste publikatie van dit Fonds, Klauwaard en Geus (Gent 1905), p. VII e.v. ; brief P. Fredericq 
aan M. Rooses 06.03.07 (AMVC F466/B); brief M. Rooses aan P. Fredericq 17.04.08 (BRUG hs. 
III/77).

20. Brief M. Basse aan P. Fredericq 07.05.08 (VLP 1/147). Basse kreeg de beschikking over een 
,,mineographe Edison” die — volgens de Franstalige faktuur! — 75 fr. kostte (offerte 19-05.08 
en faktuur 21.05.08 (VLP 1/6 en 10)). Alle fakturen aan het Perskantoor waren overigens Fransta­
lig. Zelfs het abonnement op Het Laatste Nieuws werd door de Gentse depothouder in het Frans 
aangerekend; pas in 1913 stuurde deze een Nederlandstalige nota (faktuur 01.11.09 (VLP 1/44) 
en faktuur 15.10.13 (VLP 1/74)). Over de samenwerking met La Flandre Libérale bevat VLP geen 
gegevens. We gaan er hier niet op in, omdat de Gentse Vlaams-liberalen ook vóór 1908 en na 1914 
in deze krant schreven. De Flandre wilde immers de spreekbuis zijn van alle Gentse liberalen en 
was derhalve verplicht ook bijdragen van Vlaamsgezinde medewerkers op te nemen.

10



der de hoofding „à travers le pays” als ging het uit van de redactie”. Discretie 
was ook hier de boodschap 21 :

„Met de redactie of liever ’t bestuur spreek ik daar niet over; ’t is nutteloos en 
misschien een aanleiding tot opmerkingen of andere beuzelarij. Hoe minder 
spraak van perskantoor hoe beter, geloof mij ; want dit verwekt altijd min of 
meer argwaan, in onzen Congotijd. De zaak en ’t doel zijn uitstekend in dit ge­
val, maar door verdachtmaking zijt ge lam en onmachtig geslagen. Dit is mijn 
gevoelen ten minste”.

Op 18 mei stuurde Basse zijn eerste artikel naar La Dernière Heure, gewijd aan 
het belang van het Nederlands voor de liberale propaganda. Tien dagen later 
kreeg hij een paar nummers toegestuurd „waarin ge — zo schreef Matton — 
bekende volzinnen zult aantreffen. Aldus zult ge kunnen oordelen over de ma­
nier waarop kan gewerkt worden ’ ’. Matton had het artikel van het Perskantoor 
grondig herschreven, doch nog belangrijke paragrafen overgenomen, zoals 
deze :

„Notre parti dispose actuellement d’un nombre grandissant d’orateurs flamands; 
le paysan entend et entendra désormais l’autre cloche. On peut même affirmer 
que le revirement manifeste qui s’est produit depuis quelques années en Flan­
dre et ailleurs est en grande partie du à l’enseignement sérieux du néerlandais 
dans nos écoles officielles du pays flamand ’ ’.

Een paar dagen later nam La Dernière Heure van het Perskantoor de stelling 
over dat het gebruik van de volkstaal de enige redding voor het liberalisme in 
Vlaanderen was. Op suggestie van Matton citeerde Fredericq dit artikel in het 
volgende nummer van Het Volksbelang en voegde eraan toe dat La Dernière 
Heure het enige Franstalige liberale blad was dat dit had durven aanstippen. 
In Fredericqs Schets eener geschiedenis der Vlaamsche Beweging duikt het ci­
taat opnieuw op als een ,, bekentenis ’ ’ van ,, een der hoofdorganen van de 
Brusselsche liberale pers”...22.
La Dernière Heure was vooral in snelle verslaggeving en primeurs geïnteres­
seerd, zoals blijkt uit een brief van een ontevreden Maurice Brébart aan A. 
Matton :

,, II s’est passé pour le compte rendu de l’assemblée du Willemsfonds, le même 
fait que d’habitude. J’ai compté sur vos amis de là-bas et je n’ai rien reçu. 
Dorénavant, je chargerai le correspondant de la région d’en parler, mais ne 
pourrais-tu insister auprès de nos amis, pour qu’ils songent un peu plus à „La 
Dernière Heure ’ ’ qui mériterait bien me semble-t-il un tour de faveur pour leurs 
informations ’ ’.

21. Brief A. Manon aan M. Basse 07.05.08 (VLP 1/3).
22. Brief A. Matron aan M. Basse 28.05.08 (VLP 1/13); La Dernière Heure 22 en 26.05.08 

(VLP 2/6 en 7). Het Volksbelang 30.05.08; FREDERICQ, Schets 386.

11



Matton stuurde deze brief door naar Gent en suggereerde zijn vrienden hem 
de persberichten voortaan een dag vroeger te bezorgen dan aan de andere 
bladen :

„Wanneer ik uw papieren in handen krijg heb ik niet altijd gelegenheid ze in 
te zien en onmiddellijk aan de Dre Hre over te brengen. Aldus gebeurt het dat 
andere bladen ons vóór zijn, want de Etoile en de Petit Bleu nemen regelmatig 
de mededeelingen op, uit ijverzucht natuurlijk en plutôt par force — de concur­
rence que par amour du vrai, du beau et du jste. Enfin! Mededeelingen van de- 
mocratischen aard als ernstige vergad. van VI. kringen zijn ook welkom.
En thans nog iets: liever zag ik de gewone mededeelingen over W.F. [Willems­
fonds] en U.E. [University Extension] dubbel in getal en half in omvang”.

De omweg via Matton bleef onvermijdelijk problemen scheppen, zodat uitein­
delijk afgesproken werd dat het Perskantoor zijn gewone mededelingen voor­
taan rechtstreeks naar de Brusselse krant zou opsturen23.
De initiatiefnemers van het Perskantoor zullen met genoegen vastgesteld heb­
ben dat Vlaamse kranten hun artikels over de Vlaamse Beweging in La Der­
nière Heure overnamen (voor zover de heren van het Perskantoor daar niet zelf 
voor zorgden?). Zo wees La Dernière Heure eind 1908, in een artikel geleverd 
door het Perskantoor, op de schitterende resultaten die de leerlingen van het 
Gentse atheneum voor Frans behaalden, ondanks de taalwet van 1883. Het 
Laatste Nieuws nam het bericht een paar dagen later over met de bedenking : 
,, De Gentsche Vulgarisateurs [... ] ontvangen eene goede afzweeperij van La 
Dernière Heure ”...24.

De vrienden uit Brugge

Een tweede blad waar goede kontakten mee mogelijk waren, was het Brugse 
dagblad Le Réveil des Flandres. Hier was de conservatieve maar gematigd 
Vlaamsgezinde volksvertegenwoordiger Albert Thooris de contactpersoon. Deze 
schreef in mei 1908 aan Basse25:

23. Brief M. Brébart aan A. Matton 09 11.08 en brief A. Matton aan M. Basse 12.11.08 (VLP 
1/33); brief A. Matton aan M. Basse 14.01.09 (VLP 1/35). Het verslag van de jaarvergadering van 
het Willemsfonds werd toch nog opgenomen (La Dernière Heure 18.11.08, VLP 2/69).

24. La Dernière Heure 18.12.08 en Het Laatste Nieuws 20.12.08 (VLP 2/75).
25. Brief A. Thooris aan M. Basse 09-05.08 (VLP 1/4). Le Réveil des Flandres (oorspronkelijk 

Le Réveil de Bruges et de la West-Flandre} werd in 1901 door de Liberale Vereniging opgericht,

12



„Wij zijn het volkomen eens.
Gij moogt alle artikelen sturen aan den heer André Backeroodt hoofdredacteur 
van Le Réveil des Flandres, Groene rei 5, Brugge, op wiens bescheidenheid gij 
U ten volle moogt betrouwen.
Mag ik de aandacht van het perscomiteit vestigen op de wenschelijkheid het 
geestesleven van Noord-Nederland in onze fransche kranten te bespreken ?
N.N. is voor het gros van het belgische publiek zoo goed als een „terra ignota”. 
Het verdient beter”.

Ook Le Réveil kreeg eerst een artikel over het belang van het Nederlands voor 
de liberale propaganda toegestuurd. Het verscheen twee dagen later als hoofd­
artikel. Onder de titel „Autres temps, autres moeurs” stond o.m. te lezen26:

„Celui qui veut obtenir les suffrages du peuple, doit pouvoir lui parler. Le parti 
libéral l’a appris a ses dépens pendant les longues années où le prêtre seul 
s’adressait aux masses flamandes dans leur langue. Maintenant, au contraire, no­
tre parti s’est mis à opposer sa propagande flamande à celle du curé, et les succès 
libéraux ont immédiatement augmenté de façon inespérée ’ ’.

A. Thooris werd op zijn wenken bediend. Op 31 mei kon Le Réveil zijn hoofd­
artikel wijden aan „La vie intellectuelle en Hollande” en op 7/8 juni aan 
„L’Art néerlandais à l’étranger”. In Le Réveil geraakte het Perskantoor gemak­
kelijk lange en zelfs polemische hoofdartikels kwijt. Dit werkte zo aanstekelijk 
dat Basse aangemaand moest worden korter te blijven. „Wij hebben slechts 
weinig plaats en zulke lange artikels veranderen het gezicht van ons blad ’ ’, 
waarschuwde Backeroodt27.
Op 7 maart 1909 signaleerde De Bruyne aan Fredericq dat Le Réveil des Flan­
dres zou ophouden te verschijnen. „Zijne geldschieters (Delanier, V.d. 
Meersch, Termote, Thooris e.a. ) hebben den „Journal de Bruges” overgeno­
men : Daar moet ons perskantoor nu ook in geraken ! langs welken weg ?” De 
Bruyne was behoorlijk vroeg op de hoogte. De liberale kopstukken van Brugge 
hadden inderdaad op 27 februari een nieuwe vennootschap opgericht, de

omdat de journal de Bruges (gesticht in 1837) standpunten innam die de Vereniging niet zinden 
(zie R. Van EenOO, De pers te Brugge ( 1792-1914), Leuven-Parijs, p. 137-8). Van bij de aanvang 
was de nadruk gelegd „op de Vlaamse, of liever de Nederlandse gezindheid van de redaktieraad" 
(R. Van Eenoo, Een bijdrage tot de geschiedenis der arbeidersbeweging te Brugge (1864-1914), 
Leuven-Parijs 1959, p. 196). Albert Thooris ( 1860-1942) had rechten in Gent gestudeerd (lid van 
,, ’t Zal Wel Gaan ” ), was jarenlang aktief geweest in het Willemsfonds, werd na de eeuwwisse­
ling de leider van de Brugse conservatieve liberalen en kwam zo in botsing met de radikale vleugel ; 
volksvertegenwoordiger sinds 1907 gaf hij in 1912 de strijd op (P. LEFEVRE, Albert Thooris, Bio­
graphie nationale XLII, Brussel 1981).

26. Le Reveil des Elandres 20.05.08 (VLP 2/2).
27. Knipsel in VLP 2/10 en 21 ; brief A. Backeroodt aan M. Basse 21.09.08 (VLP 1/31).

13



„S.A. Brugeoise d’Imprimerie et de Publicité”, met een kapitaal van 85.000 
fr., om de journal de Bruges over te nemen. Vanaf 14 maart verscheen deze 
krant als „Quotidien libéral”. Op 20 maart werd de publikatie van Le Réveil 
stopgezet. Voor het Perskantoor maakte dit echter weinig verschil. Thooris ze­
telde in de nieuwe raad van beheer en Backeroodt werd de nieuwe directeur 
van de Journal. Reeds op 23 maart stelde deze laatste de Gentenaars gerust, al 
was er toch meer voorzichtigheid geboden met het meer franskiljonse lezerspu­
bliek van de Journal^ :

,, Ik heb de Redaktieraad met de noodige geheimhouding van namen, onderhou­
den van het punt betrekkelijk de opname uwer artikelen in ons nieuw blad. Tus- 
schen de lezers van het oude Journal de Bruges vindt men veel franschgezinden 
en ook vulgarisateurs. Wij dienen dus zeer voorzichtig te wezen, want wij moeten 
op aller steun blijven voortrekenen willen wij onze onderneming niet ten onder 
helpen. Niettemin zijn de gevoelens van de redaktie betrekkelijk de vlaamsche 
zaak dezelfde gebleven. Op polemiek mag er nochtans niet gedacht worden 
[...]. Doch wij willen graag artikels blijven opnemen die aandringen op het nut 
der vlaamsche beweging, in eene taal geschreven die niemand kan kwetsen. Ook 
documentatieartikels nopens vlaamsche litteratuur en die aantonen hoe schoon 
en rijk onze taal eigentlijk is, zullen ons altijd welkom zijn”.

In oktober 1911 bleek een derde Franstalige krant bereid artikels over de 
Vlaamse Beweging op te nemen. Uit Brugge schreef dr. Emile Dumon, een 
progressieve liberaal (later een notoir aktivist), aan Hippoliet Meert:

„Een mijner mede-candidaten is zeer bevriend met den eigenaar van Le petit 
Bleu (vroeger zeer beroemd blad voor wat zijn franskiljonnisme aangaat) en 
heeft verkregen dat er sedert geruimen tijd niets meer verschijnt tegen de VI. Be­
weging en nu staat dit blad open voor eene reeks artikelen over deze beweging : 
oorsprong — ontwikkeling — doel — middelen enz.
Ik geloof dat gij de noodige stof daarvoor bijeen hebt en vraag U of Gij zoudt 
bereid zijn de taak op U te nemen om voor dat publiek, dat vroeger slechts de 
franskiljonsche klok ten gehoore kreeg, nu ook de vlaamschgezinde te laten lui­
den ?”

Meert vroeg meer uitleg en vernam zo dat de koerswijziging te maken had met 
de overname van Le Petit Bleu door de casino-uitbater Georges Marquer. Meert 
polste vervolgens Lodewijk De Raet, kreeg geen antwoord en schreef daarop 
Maurits Basse aan. Diens Gentse vrienden voelden er echter niets voor om met 
een dubieuze miljonair als Marquet in zee te gaan, zo liet Basse aan Dumon 
weten :

28. Brief C. De Bruyne aan P. Fredericq 07.03.09 (VLP 1/156); brief A. Backeroodt aan M. 
Basse 23.03-09 (VLP 1/37). Voor deze overname, zie R. Van Eenoo, De pers p. 88-89 en 220; 
stichtingsakte en eerste beheerraad in Annexe au Moniteur Beige 17.03.09 (acte 1369 en 1370).

14



„Ik heb over die zaak gesproken met P. Fredericq, Vercoullie, Van Hauwaert, 
en we waren het eens om te denken dat de Vlaamse Beweging verstandiger doet 
door Petit Bleu en zijn eigenaar aan kant te laten. Gijlieden hebt te Brugge, in 
de laatste kiesstrijd, kunnen ondervinden dat zekere inmenging van finantieman- 
nen nog al gevaarlijk is. Zonder eigen belang komt die niet tussen. Van ver­
dachte financiële invloeden is de Vlaamse Beweging tot nog toe vrij gebleven ; 
best dat ze daar vrij van blijft.
Aan de andere kant heeft Petit Bleu, juist door dat overgaan van één fmancie- 
hand in de andere, veel van zijn autoriteit verloren.
Dus, wij doen niet mee! ” 29.

Het Perskantoor waagde zich ook aan een polemiek met het blad Action Wal­
lonne, dat in september 1907 gesticht was ter verdediging van „les revendica­
tions et les droits des Wallons”. De Antwerpse correspondent van dit orgaan 
had zich op 27 juni 1908 uitvoerig verheugd over de toenemende verfransing 
van Vlaanderen. Basse schreef een repliek die Hippoliet Meert ondertekende 
met zijn gezag van ANV-sekretaris en die op 25 juli als hoofdartikel in het­
zelfde blad opgenomen werd. Er volgde wel een uitgebreid antwoord vanwege 
de redactie, die er de volgende week nog eens op terug kwam. Basse maakte 
daarop een tweede repliek klaar die Action Wallonne eveneens, zij het met te­
genzin, opnam, toen Hippoliet Meert dreigde zijn recht op antwoord in te roe-

29. Afschriften correspondentie in VLP 1/61 en 62: brieven E. Dumon aan H. Meert 01 en 
13.10.11, brief H. Meert aan M. Basse 18.10.11, brief M. Basse aan E. Dumon 01.11.11. Geor­
ges Marquer ( 1866-1947) was rijk geworden met de exploitatie van casino’s — wat hem geregeld 
voor de rechtbank bracht. Rond 1910 werd zijn fortuin op meer dan 10 miljoen fr. geraamd (1 
miljard nu). In de lente van 1911 werd de vrijgevige Marquer door de Brugse antiquair Emile Ren­
ders, een van Dumons ,,mede-candidaten”, aangesproken om de kandidaat van de radikale li­
beralen voor de senaat te worden. Dit leidde reeds bij de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 
1911 tot interne spanningen bij de Brugse liberalen. Kort erop bood Marquer zijn financiële steun 
aan bij het Willemsfonds; hij wou 5.000 fr. schenken voor een gedenkteken voor Julius Sabbe. 
Daarop stuurde Julius Pee een vlammend artikel tegen Marquer naar Het Volksbelang, dat de re­
dactie voorzichtigheidshalve per kerende post terug bezorgde. Wel raadde Fredericq Pée beslist af 
geld van Marquer aan te nemen: ,,Zijn verleden en de wijze, waarop zijn geld gewonnen werd, 
maken het aannemen van zijne toelagen onmogelijk voor menschen of kringen, die eerlijk zijn” 
(brieven P. Fredericq aan J. Pée 16 en 18.12.11, AMVC F466/B). In maart 1912 maakte Marquer 
schandaal door in de Brugse volkswijken 1.000 stukken van 5 fr. uit te delen. Er barstte een hele 
campagne tegen hem los, zodat hij van zijn kandidatuur moest afzien (zie P. LEFEVRE, Georges 
M.arquet, Biographie Nationale XLI, Brussel 1979-80; R. VAN Eenoo, Ben bijdrage p. 211 e.v.). 
De machtsgreep bij Le Petit Bleu werd op 1 juli 1908 voltrokken (zie Annexe au Moniteur belge 
11.07.08, acte 4179). Over de koerswijziging rapporteerde de Duitse gezant aan Berlijn: „Main­
tenant, comme jadis, il parait que le journal est accessible à la corruption. A l’heure actuelle, il 
n’adopte au point de vue politique aucune attitude déterminée, et il reste dans l’expectative”. Vol­
gens deze Wallwitz verloor het blad steeds meer van zijn politiek gezag en moest men het met de 
grootste reserve lezen (J. WlLLEQUET, Documents pour servir à l’histoire de la presse belge 
1887-1914), Leuven-Parijs 1961, p. 59 en 64). Het stopzetten van de anti-Vlaamse lijn werd ook 
mogelijk gemaakt door het opstappen van hoofdredakteur Gerard Harry.

15



pen. Dit gebeurde zonder kommentaar, wellicht om te voorkomen dat Meert 
nog eens recht op antwoord zou kunnen eisen. Deze discussie vormt zowat het 
voorspel van het debat dat Meert in 1912 met Jules Destrée zou aangaan over 
het federalisme. Het handige van dergelijke polemieken was dat ze ook stof le­
verden voor berichten in de andere kranten. Zo besprak Basse deze — of be­
ter : zijn — polemiek ook in Le Réveil en aan zijn kommentaar over Meert zul­
len beiden vermoedelijk veel plezier beleefd hebben 30.
De enige poging om de buitenlandse pers te beïnvloeden was een brief aan de 
Nieuwe Rotterdamsche Courant (oktober 1910) — die men weer door Meert 
liet tekenen — om te protesteren tegen het verslag dat de N.R.C. over het 
„Congres pour l’extension et la culture de la langue française” in Aarlen ge­
publiceerd had. Dit had gesuggereerd dat de flaminganten van dit kongres 
konden leren hoe ze het buitenland ter hulp moesten roepen. Het bleek om 
een „misverstand” te gaan, zodat van publikatie van de repliek afgezien 
werd 30 31 32.

De Vlaamse pers

Het Perskantoor wilde ook de Nederlandstalige pers bewerken. Naast de 
Franstalige pers, die geen of verkeerde informatie over de Vlaamse Beweging 
verspreidde, was er immers nog een ander probleem: „De talrijke Vlaamsche 
bladen uit de kleine steden worden ook wel gelezen, maar zijn dikwijls zelf 
niet op de hoogte van wat er op vlaamschgezind gebied gebeurt ”. Al deze 
slecht ingelichte lezers wou het Perskantoor beter voorlichten „door hun den 
waren toestand te doen kennen en door onnauwkeurige of valsche voorstellin­
gen van de feiten terecht te wijzen. Onze werkzaamheid is dus eerder inlich­
tend en defensief dan offensief” 32.
Voor hun introductie bij de Vlaamse pers deden de initiatiefnemers een beroep

30. De uitgave van Action Wallone werd aangekondigd in Het Volksbelang 07.09.07. Alle knip­
sels uit Action Wallonne, met afschriften van de briefwisseling, vindt men in VLP 2/50. P. Fre- 
dericq gaf Basse richtlijnen en informatie voor het voeren van deze polemiek (brief M. Basse aan 
P. Fredericq 27.07.08, VLP 1/153; ongedateerde notities van P. Fredericq, VLP 1/21.2; brieven 
P. Fredericq aan M. Basse 29 en 30.07.08 (VLP 1/22 en 23). De redactie van Action Wallonne 
kende blijkbaar de „pédagogue gantois qui semble avoir rédigé la lettre de VAlgemeen" 
(25.07.08). Le Réveil des Flandres 22.09.08 (VLP 2/53) — daarin schreef Basse o.m. dat het 
A.N.V. op de Action Wallonne geantwoord had met een brief van H. Meert „qui fit son possi­
ble pour être poli. Y a-t-il complètement réussi? Je n’oserais l’affirmer”.

31. Afschrift brief H. Meert (in werkelijkheid geschreven door O. Van Hauwaert) aan N.R.C. 
00.10.08 (VLP 2/55).

32. Vertrouwelijk verslag 01.08.08, getekend door C. De Bruyne, P. Fredericq en J. Vercoul- 
lie (VLP 2/51).

16



op het Willemsfonds. Daar was immers al een bescheiden persdienst enkele 
maanden aan het werk. Op de algemene vergadering van 9 november 1907 
had Julius Hoste sr. voorgesteld maandelijks aan alle leden een nummer van 
Het Volksbelang te sturen, met een verslag over de werkzaamheden van het 
Willemsfonds. Daarop had N. Cupérus gepleit voor de oprichting van een 
,, perscomiteit ’ ’. Het bestuur stelde naderhand vast dat het voorstel van Hoste 
te duur zou uitvallen, en besloot „iemand mits betaling te belasten met maan­
delijks een overzicht van de werkzaamheden van het Willems-fonds te schrij­
ven dat aan de voornaamste Vlaamsche en Fransche dagbladen zal medege­
deeld worden en waarvoor het een honorarium van 10 ft. per artikel toestaat”. 
Bestuurslid Oscar Van Hauwaert zegde toe de proef te wagen. Voor de sa­
menstelling van de lijst der kranten vroeg men o.m. suggesties aan A. Matton, 
die uiteraard La Dernière Heure voorstelde. Aan de directie van deze kranten 
stuurde secretaris-penningmeester Vercoullie midden december de eerste cir­
culaires, waarin hij het initiatief aankondigde en opname van de verslagen 
warm aanbeval „gezien de belangrijke diensten, die het Willems-fonds aan het 
liberalismus in het Vlaamsche land bewijst ’ ’. Het eerste verslag van Van Hau­
waert, over de maand februari, verscheen in Het Volksbelang van 21 maart, 
voor het verslag van maart was het wachten op het nummer van 2 mei. Toen 
het Perskantoor in mei vorm kreeg, lag het voor de hand dat dit evengoed voor 
de verslagen van het Willemsfonds kon instaan33.
Oscar Van Hauwaert liet dan ook op 14 mei 1908 in het algemeen bestuur van 
het Willemsfonds weten dat er een ,, Vlaamsch Liberaal Perscomiteit ’ ' tot stand 
gekomen was, dat in het vervolg de maandelijkse verslagen van het Willems­
fonds zou kunnen verspreiden — wat door de schaars opgekomen bestuursle­
den onmiddellijk aanvaard werd. Dit comité vond „dat het zou dienen inge­
leid te worden door een machtig organisme ’ ’. Het algemeen bestuur van het 
Willemsfonds was het ermee eens dat het Fonds „als van zelf” daartoe aan­
gewezen was. Tot slot las Van Hauwaert een circulaire voor die hij opgesteld 
had om de oprichting van dit comité aan te kondigen en die eveneens goed­
gekeurd werd. Vercoullie werd voortaan als een van de drie stichters-beheerders 
van het Perskantoor beschouwd34.
Deze circulaire, namens het algemeen bestuur ondertekend door voorzitter 
G.D. Minnaert en secretaris J. Vercoullie, werd op 29 mei 1908 verstuurd naar 
een hele reeks hoofdredacteurs van Vlaams-liberale bladen :

33. Archief Willemsfonds, 1.2.1. Verslagen algemeen bestuur: 19.11.07, 26.11.07, 19.12.07; 
1.1.1. Uitgaande stukken: brief J. Vercoullie aan A. Matton 27.11.07, circulaires algemeen bestuur 
Willemsfonds (getekend doorj. Vercoullie) 10 en 13.12.07; 1.1.2. Binnenkomende stukken: brief 
A. Matton aanj. Vercoullie 02.12.07.

34. Archief Willemsfonds, 1.2.1. Verslag algemeen bestuur 14.05.08. Aanwezig waren voorzitter 
G.D. Minnaert, sekretaris-penningmeester J. Vercoullie, hulpsekretaris A. Pennoy, Edg. Quicke 
en O. Van Hauwaert.

17



„Eenige leden van het Willems-Fonds hebben onlangs te Gent een Vlaamse h li­
beraal Perskantoor tot stand gebracht, dat zich voorstek, door middel van koste­
loos ingezonden artikels, de pers en daardoor het publiek over alles wat de 
Vlaamsche Beweging aangaat in te lichten.
Deze artikels zullen dus niet alleen handelen over de werkzaamheden van het 
Willems-Fonds — zooals de mededeelingen tot nog toe door ons secretariaat ge­
daan — maar ook over alle andere gewichtige gebeurtenissen uit het Vlaamsch 
leven.
Wij zijn zoo vrij, u dat Perskantoor, als een welkomen bondgenoot van het 
Willems-Fonds, aan te bevelen, en hopen, dat gij in uwe kolommen een plaats 
zult willen over hebben voor zijn meestal korte mededeelingen” 37.

Midden september 1908 werd een eerste, vertrouwelijk rapport over de werking 
van het eerste trimester rondgestuurd naar de sponsors en enkele geestesgeno­
ten zoals Willemsfondsvoorzitter G.D. Minnaert en A.N.V.-sekretaris Hippo- 
liet Meert. Daaruit blijkt dat de berichten van het Perskantoor op 50 exempla­
ren afgedrukt werden en het hele Vlaamse land rondgestuurd. Het eerste tri­
mester waren er zo elf teksten verspreid, waaronder drie verslagen over het Wil­
lemsfonds, twee artikels over het verschijnen van De Vlaamsche Gids en twee 
stukjes over het Guldensporenfeest. „Door de VI. pers, vooral die uit kleine 
steden, welke dikwijls gebrek aan kopij heeft, werd onze medewerking goed 
onthaald”, stelde de rapporteur tevreden vast35 36.
Het leveren van kopij aan de francofone pers was veel moeilijker en kieser, sig­
naleerde het rapport. „Voor slechts drie bladen konden wij opneming van

35. Circulaire postdatum 1908 (VLP 1/15), gedrukt op 100 exemplaren bij Ad. Hoste (faktuur 
29.05.08, VLP 1/11). Een echo van deze circulaire verscheen in Het Laatste Nieuws 01.06.08 (VLP 
2/11). Van de francofone doelgroep werd daarin niet gerept.

36. Vertrouwelijk verslag 01.08.08, getekend door C. De Bruyne, P. Fredericq en J. Vercoul- 
lie (VLP 2/51). Het was opgesteld door M. Basse en aangepast door J. Vercoullie. Daardoor ging 
het pas op 13 september de deur uit (zie brief M. Basse aan P. Fredericq 04.09.08, VLP 1/155). 
De rapporteurs hadden alleen een globaal zicht op de impact van hun werk. Het was voor hen uit­
eraard niet mogelijk alle aangeschreven bladen te kopen, te lezen en te knippen. De lijst, met 
vooral liberale en een paar neutrale bladen, is immers vrij indrukwekkend: ANTWERPEN (9): 
De Nieuwe Gazet, De Kleine Gazet, Ons Woord en Recht door Zee ( Antwerpen ) ; De Rupelhode 
(Boom); De Vrije Stem (Kontich); De Lierenaar ; De Straal en De Nieuwe Gazet (Mechelen); 
De Waarheid (Turnhout); BRABANT (8): De Vlaamsche Gazet en Het Laatste Nieuws (Brus­
sel); De Hoppebloem en Het Kanton Hal (omgeving van Brussel); De Dijle- en Demerbode 
(Diest); De Thienenaar en De Gazet van Tienen ; De Vrj'heid (Leuven); WEST-VLA ANDEREN 
(14): De Brugsche Beiaard en Het Brugseh Handelsblad; De Stad Kortrijk ; De Discmudenaar ; Het 
Advertentieblad (Veurne); Het Volksblad (Harelbeke); De Strijd (Menen); Gazette de Mous- 
cron ; Ons Blad en De Kustbode ( Oostende ) ; De Volksvriend ( Roeselare ) ; De Tieltsche Werkman ; 
Het Weekblad en De Weergalm (leper); OOST-VLAANDEREN (14): Het Volksbelang, De 
Lichtstraal en Het Vaderland (Gent); De StadEeckloo ; De Lokeraar en De Gazette van Lokeren ; 
Het Nieuws- en Aankondigingsblad van het Land van Waas ( Sint-Niklaas ) ; De Volksvrijheid ( Ou­
denaarde); De Volksgazet (Aalst); LIMBURG (6): De Toekomst van Limburg, De Demeren La 
Campine (Hasselt); De Truienaar; De Limburger en journal du Limbourg (Tongeren).

18



onze artikels hopen : Dernière Heure, Flandre Libérale en Réveil des Flandres 
(Brugge). Daarenboven gold het een proef, en wat voor het eene blad geschikt 
was, was het voor het andere niet”. Alleen de verslagen van het Willemsfonds 
kon men naar alle bladen opsturen. „Voor alle andere artikels hebben wij tel­
kens gezocht vorm en inhoud in overeenstemming te brengen met den alge- 
meenen toon van het blad. Telkens zijn de ingezonden stukken dan ook, en 
meestal ongewijzigd, opgenomen”.
Behalve de drie verslagen van het Willemsfonds was dit vier keer gelukt in La 
Dernière Heure, twaalf keer in La Flandre Libérale ( waarvan drie artikels over 
de toepassing van de taalwetgeving in het Gentse atheneum — Basse en Van 
Hauwaert wisten waarover ze het hadden) en dertien keer in Le Réveil des 
Flandres.

In april 1909 later rolde een tweede vertrouwelijk verslag van de mimeograaf, 
kort erop gevolgd door een nieuwe bedelbrief37 38. Aan de Vlaamse pers had 
het Perskantoor het voorbije jaar veertien berichten toegestuurd: over het 
Vlaams-wetenschappelijk kongres ( 1 ), over de uitsluiting van Vlaamsgezinde 
leerlingen in het Sint-Ignatiuscollege te Antwerpen ( 1 ), de Nederlandse pers 
in Amerika (1), De Vlaamsche Gids (2), en vooral over het „Hooger Onder­
wijs voor het Volk” (3) en het Willemsfonds (6).
Het Perskantoor fungeerde ook enige tijd als secretariaat van het „Hooger On­
derwijs voor het Volk ’ ’. Het zorgde voor de uitnodiging van de gewone bezoe­
kers, de aankondiging en het verslag van elke les en zelfs voor het afdrukken 
van Basses syllabus. Tegen deze verruiming van de aktiviteiten kwam echter 
protest van Camille De Bruyne. Deze schreef: „Mij komt het nochtans voor 
dat uitnodigingen tot H.O.v.h.V. en syllabussen van het H.O.v.h.V. ofschoon 
uitstekend werk toch niet in de werkkring vallen van het p.-kantoor. Ons doel, 
naar mijne mening, — ons hoofddoel — moet zijn in de franco-belgische pers 
tegengift te spuiten ! Daarover zouden wij wellicht op eene bijeenkomst kun­
nen onderhandelen” 38. Of deze bijeenkomst doorging, is ons niet bekend. In 
de praktijk stellen we wel een verschuiving van de aktiviteit vast in de richting 
die De Bruyne verdedigde.
In de loop van het voorbije jaar was de werking in de Franstalige pers trouwens 
al uitgebreid. Sommige artikels werden ook verstuurd naar een vijftiental an­
dere bladen, waaronder L'Etoile Belge, l'Indépendance, La Chronique, Ga­
zette, Le Petit Bleu, Le Soir, Le Matin en Le Nouveau Précurseur. ,, Daar wij 
meer dan eens vaststelden dat die berichten werden opgenomen, zullen wij de 
proef voortzetten”. Aan de genoemde kranten waren acht berichten toe­
gestuurd, waarvan vier over het Willemsfonds, twee over het „Hooger Onder­
wijs voor het Volk”, één over De Vlaamsche Gids en één over het Vlaams we­
tenschappelijk kongres.

37. Verslag 01.04.09 (VLP 2/99/2); circulaire 24.04.09 (VLP 2/107).
38. Brief C. De Bruyne aan P. Fredericq 07.03.09 (VLP 1/156).

19



De drie vaste klanten kregen wat meer in de bus, vooral over Vlaamse kunste­
naars. In Le Réveil des Flandres — maar alleen daar — raakten de Gentenaars 
nog altijd polemische artikels kwijt, meer bepaald tegen de ,, moedertaaliana ” 
in de Brusselse pers, vooral dan in La Chronique en La Gazette. Een merkwaar­
dig detail : La Dernière Heure had het artikel over de uitsluitingen bij de Ant­
werpse jezuïeten niet opgenomen.

In I9IO werd een derde verslag opgemaakt 39. De totale score was intussen tot 
245 grote en kleine mededelingen opgelopen, waarvan er 168 aan 20 Franse en 
77 aan 50 Vlaamse bladen toegestuurd waren. Het voorbije jaar waren er 36 ar­
tikels naar Vlaamse en 64 naar Franse bladen gestuurd. De filosofie van de on­
derneming werd nog cens expliciet toegelicht :

,, Gelijk vroeger hebben wij ons daarbij beijverd om objectief en inlichtend te 
werken, en vooral op die feiten den nadruk gelegd, die op de toekomst van het 
liberalisme van invloed zijn, en waarmee dus ieder liberaal moet rekening hou­
den.
Daartoe mag de werkzaamheid van het Willemsfonds stellig gerekend worden ; 
onze 8 laatste verslagen daarover, overal gestuurd, zullen alweer bijgedragen heb­
ben om dit door velen te doen inzien; inzonderheid door lezers van „Flandre 
libérale”, „Dernière Heure”, „Journal de Bruges”, „Echo d’Ostende”, en 
zelfs nu en dan van „Gazette” en „Chronique”.
Wanneer verder het Gentsche Athenaeum, met zijn gedeeltelijk Vlaamsch re­
gime, toch de meeste eerste plaatsen verovert in den Alg. Wedstrijd voor de 
Fransche taal; of wanneer het Julius Vuylsteke-Fonds boeken verspreidt als die 
over den Schooloorlog vroeger en nu ; of wanneer het beschavend werk der Lie- 
deravonden zich tot meer en meer VI. steden uitstrekt; of wanneer te Brussel 
onze Natuur- en Geneeskundigen voor de 13e maal in het Nederlandsch een 
Congres houden, en wel met over de 500 toetreders; of wanneer onze huidige 
köning, door zijn houding in Zuid-Afrika, door zijn bedankingsbrief aan het 
Willemsfonds, door zijn Vlaamsche eedaflegging, herhaaldelijk toont, dat onze 
taal zijne achting geniet: dan zijn dit alle feiten, waarover men kan nadenken 
zooals men wil maar die men dient te kennen, omdat zij het nadenken waard 
zijn”.

Volgens het verslag van mei 1911 kreeg de Vlaamse pers het afgelopen jaar 38 
berichten toegestuurd, de Franse 37, waarvan er 8 over het Willemsfonds han­
delden39 40. Daarnaast werden een veertigtal kleine mededelingen rondgestuurd 
die vooral met het „Hooger Onderwijs voor het Volk” te maken hadden. Het 
Perskantoor kon haar produktie kwijt bij 47 Vlaamse bladen en 25 Franse. 
„Onder de 25 Fransche bladen zijn er, gelijk „Flandre libérale” en „Journal 
de Bruges” die onze berichten altijd, andere, gelijk „Dernière Heure”, 
„Chronique”, „Gazette”, die ze nu en dan opnamen”.

39. Verslag postdatum 1910 (VLP 2/160).
40. Verslag 29.05.11 (VLP 2/227).

20



De stencilmachine van het Perskantoor ging ook voor andere organisaties 
draaien. Cesar De Bruyker deed er in 1908 een beroep op voor de organisatie 
van het Vlaams Natuur- en Geneeskundig Kongres. De aankondigingen daar­
van werden zelfs via de Gentse ( katholieke ) oogarts Reimond Speleers aan het 
„Katholiek Vlaamsch Secretariaat” geleverd, dat ze naar de katholieke kranten 
doorstuurde. „Natuurlijk wordt over het Perskantoor niet gerept”, stelde De 
Bruyker zijn vriend Basse gerust. Er was zelfs sprake van, dat het Perskantoor 
ook de aankondigingen voor de Franstalige katholieke pers zou drukken. Dit 
gebeurde effectief in 1909 41.

Via het Perskantoor werd ook het abonneebestand van Het Volksbelang, het 
weekblad van de Gentse Vlaams-liberalen, op peil gebracht. Eind 1907 vroeg 
P. Fredericq op de jaarlijkse algemene vergadering van de „Bond der Oudle- 
den van ’t Zal wel Gaan” aandacht voor Het Volksbelang. Op dit blad moest 
elk oud-lid toch geabonneerd zijn „om in voeling te blijven met al zijne 
Vlaamsche liberale strijdmakkers van het geheele land”. Vergelijking van de 
lijsten van leden en lezers leerde echter dat dit lang niet het geval was. Het is 
„een lijstje om u van uw stoel te doen vallen van verbazing”, meldde Basse 
aan Fredericq. De zeventig zondaars kregen een paar proefnummers toe­
gestuurd, een rondschrijven (gestencild op het Perskantoor) om hen aan te ma­
nen hun verzuim goed te maken én een rappel (id. ). Wat dit opleverde, weten 
we niet 42.

Het einde

Het verslag van mei 1911 was het laatste. In 1912 werd wel nog een bedelbrief 
rondgestuurd41 42 43, maar het Perskantoor raakte stilaan uitgebloeid. De continuï­
teit bleef verzekerd tot eind mei 1912. Op drie bescheiden berichten na, werd 
de aktiviteit pas in oktober 1912 hernomen. Dit gebeurde door de Gentse af­
deling van het Willemsfonds, die, meestal onder eigen briefhoofd, berichten 
rondstuurde over de eigen werking en de levensmogelijkheden van wetenschap 
in het Nederlands, ongetwijfeld bedoeld als bijdrage in de strijd voor de ver-

41. Brieven C. De Bruyker aan M. Basse 02 en 08.06.08 (VLP 1/18 en 20); 09 en 15.06.09 
(VLP 1/41 en 42)e.v. ; VLP 2/117.

42. Brief P. Anri aan P. Fredericq 19-06.08 (VLP 1/152); briefkaart M. Basse aan P. Fredericq 
19-06.08 (VLP 1/151); circulaires 22.06.08 en 20.07.08, getekend door voorzitter K. Barbier en 
sekretaris M. Basse (VLP 2/25 en 37). Op de lijst van de niet-abonnees vinden we o.a. K. De Poor- 
tere, P. Thooris en E. Dumon uit Brugge, A. Buysse, M. De Weert, C. De Bruyker, N. De Pauw, 
J. Eggen en A. Herckenrath uit Gent (ook Willem De Vreeze, doch deze krijgt de opmerking ,,aan 
deze geen te sturen” ), J. Denucé en M. Rüdelsheim uit Antwerpen, F. Van de Weghe en R. Ver- 
deyen uit Oostende. De circulaire werd aan 71 niet-geabonneerden gestuurd, de rappel nog aan 
een 60-tal leden. De eerste respons was blijkbaar niet overweldigend.

43. Circulaire 00.05.12 (VLP 2/282).

21



vlaamsing van de Gentse hogeschool. Het tempo lag veel lager en de versprei­
ding van deze berichten was veel kleiner dan vroeger; de berichten zelf waren 
ook veel lokaler. Het laatste jaar gingen er nog geen dertig mededelingen de 
deur uit. Het uitbreken van de oorlog betekende het definitieve einde van het 
Perskantoor44.
De briefwisseling in het archief van het Perskantoor loopt tot oktober 1912. 
Deze laat niet toe de reden voor de malaise te achterhalen. Andere documen­
ten leren echter dat de krisis niet alleen met slijtage te maken had, maar ook 
met de liberale verkiezingsnederlaag van juni 1912, moeilijkheden in de plaat­
selijke politiek en problemen in het Willemsfonds.
De liberalen hadden er in 1912 op gerekend de katholieke meerderheid in het 
parlement te kunnen breken. Deze kwam echter versterkt uit de stembus te 
voorschijn, tot bittere ontgoocheling van de liberalen. Ook de provinciale ver­
kiezingen vielen voor de liberalen erg tegen. In het arrondissement Gent had 
de partij dit keer geen beroep meer gedaan op het sprekerstalent van Paul Fre- 
dericq ; zijn bijdrage bleef daardoor beperkt tot één meeting in Harelbeke. Fre- 
dericq was overigens de hele winter ziek geweest: ,,Leverziekte en volkomen 
levensmoeheid, lusteloosheid en ramolissement”. Hij realiseerde zich scherp 
dat zijn rol in de Vlaamse Beweging stilaan uitgespeeld was. Reeds in de zo­
mer van 1911 had hij, tijdens een vermageringskuur in Duitsland, in zijn reis­
verslag genoteerd :

,, Ik geraak stil aan in een hoekje als leider der Flaminganten. Mijne houding in­
zake Hoogeschool heeft mij den haat der radikalen op den hals geladen. Ik vroeg 
niet beter dan op pensioen gesteld te worden. Maar zij zullen later ondervinden 
wat zij aan mij verloren hebben. Zoo ook bij de Maere’s en De Vigne’s dood. 
Maar, in de politiek vooral, is ’t woord nog altijd waar: „Er is een tijd van ko­
men, er is een tijd van gaan”. Niemand is onontbeerlijk”45.

Basse zag het nu wellicht niet meer zo goed zitten. In 1910 had Paul Frede- 
ricq zijn oud-student voorgespiegeld dat hij, als de liberalen aan de macht kwa­
men, zijn emeritaat zou nemen, zodat Basse hem zou kunnen opvolgen. Fre- 
dericq was echter niet bereid op te stappen onder een klerikale regering, om­
dat deze dan een klerikaal op zijn leerstoel zou benoemen. Bovendien kreeg 
Basse midden 1912, op voorstel van Fredericq, van het Willemsfonds opdracht 
een boek te schrijven over ,, Het aandeel der vrouw in de Nederlandsche let­
terkunde”, dat moest uitlopen op een verheerlijking van Virginie hoveling. 
Voor dit doel had dr. Karei Barbier uit Veurne, na de grootste hulde van Lo-

44. VLP 2/81 e.v.
45. FREDERICQ, Dagboek 26.05.12, 02,09 en 16.06.12 (BRUG hs. 3704); brief P. Fredericq 

aan M. Rooses 07.04.12 (AMVC F466/B); P. Fredericq, Reisaantekeningen LXVIII, p. 103 
(BRUG hs. 3707).

22



veling op 28 april 1912, de som van 1.000 fr. ter beschikking van het Willems­
fonds gesteld46.
De lokale politiek speelde nog een grotere rol. In 1911 sloten de Gentse libe­
ralen met de socialisten een kartel dat een einde maakte aan de gelegenheids­
coalitie van klerikalen en socialisten. Ook de Vlaams-liberalen mochten een 
schepen leveren. Fredericq moest kiezen tussen zijn twee vrienden, De Bruyne 
en Vercoullie. Hij koos voor De Bruyne, die schepen van openbare gezondheid 
werd, ,,tot groote teleurstelling en wrok van Vercoullie” — zo noteerde hij in 
zijn dagboek. Toen Fredericq een bezoek aan Vercoullie bracht om vrede te 
sluiten, werd hij koel ontvangen. ,,Ook die wonde zal moeilijk genezen”47. 
Deze zetelruzie leidde tot een interne krisis in het Willemsfonds. Eind april 
1912 kondigde Vercoullie (,,die zich met bitterheid uit alles terugtrekt en 
geene diensten meer bewijzen wil”, dixit Fredericq) aan, dat hij ontslag zou 
nemen als secretaris van het Willemsfonds. Dit gebeurde op 23 juni 1912. Vol­
gens de ontstemde Fredericq was ontslag de grootste dienst die Vercoullie het 
Willemsfonds kon bewijzen, aangezien hij sedert een tiental jaren het fonds 
door zijn „papachtige onverschilligheid, slordigheid en vadsigheid” on­
rechtstreeks de grond ingeboord had48. Het ligt voor de hand dat Vercoullie 
ook niets meer voor de zaak van het Perskantoor voelde. De Bruyne had er 
evenmin tijd voor, nu de hele problematiek van de openbare gezondheid en 
de vervlaamsing van het stadsbestuur op zijn professorale tafel beland was. 
Fredericq besloot zijn krachten te wijden aan het heropbeuren van het Wil­
lemsfonds. Hij sprak Alexis Callant, direkteur van de Oefenschool in de Lede- 
ganckstraat, aan om Vercoullie op te volgen, doch Callant voelde er niets voor 
secretaris van het Willemsfonds te worden. Vercoullie zou echter snel bij­
draaien. Op 24 november 1912 werd hij bij handgeklap als secretaris­
penningmeester herkozen. Fredericq zou zijn hard oordeel over Vercoullie trou­
wens herzien. In juni 1914 omschreef hij het algemeen bestuur van het Wil­
lemsfonds als ,, dat suffe midden van brave zeer middelmatige flaminganten ’ ’, 
maar hij maakte voor Vercoullie een uitzondering. Dergelijke uitspraak laat 
echter geen dynamische werking van het fonds vermoeden49.

46. FREDERICQ, Dagboek 10.03.10 (BRUG hs. 3704); Archief Willemsfonds, 1.2.2. Verslag al­
gemeen bestuur 23.06.12. Basse wist wellicht niet dat ook August Vermeylen geïnteresseerd was 
in de opvolging van Fredericq (AMVC F466/B: brieven van P. Fredericq aan A. Vermeylen 21 en 
24.09.09). Het boek van Basse verscheen pas na de oorlog ( 1920-21 ). Hij zou tot 1923 op een be­
noeming aan de Gentse universiteit moeten wachten.

47. Fredericq, Dagboek 24.12.11 en 13.01.12.
48. FREDERICQ, Dagboek 23.06.12. Eind april had Fredericq nochtans bij Vercoullie aangedron­

gen om op zijn besluit terug te komen („Laat u vermurwen”), maar tevergeefs (briefj. Vercoullie 
aan P. Fredericq 27.04.12, BRUG hs. III/77).

49. FREDERICQ, Dagboek 23.06.12 en 02.07.12, 28.06.14; Archief Willemsfonds, 1.2.2. Verslag 
algemeen bestuur 24.11.12.

23



Enkele slotbedenkingen

Het verhaal van het ,, Vlaamsch Liberaal Perskantoor” is o.i. interessant voor 
een betere kennis van de mentaliteit van de Vlaams-liberalen in de jaren vóór 
de Eerste Wereldoorlog en onthult ook enkele merkwaardige details over de 
werking van de pers in deze periode.
Het Perskantoor werd opgericht om op „klandestiene" wijze de aversie van de 
francofone elite voor de Vlaamse zaak te keren. Het komt ons voor dat derge­
lijk idee anno 1908 aansloot bij een visie op de Vlaamse Beweging die al door 
de evolutie van deze Beweging achterhaald was. Was de kern van het 
,, kultuur-flamigantisme ” precies niet, dat de Vlamingen toen streefden naar 
een eigen identiteit, die men niet meer door de francofone tegenstander liet 
definiëren, en naar een eigen Vlaamse elite, die de franskiljonse elite wou ver­
vangen ? Het bekeren" van deze franskiljonse elite kon alleen nog de wens 
zijn van oude flaminganten als Fredericq, die zelf dicht bij deze elite stonden 
en deze daarom wilden handhaven.
De werking van het Perskantoor zelf is altijd bescheiden gebleven. Na enkele 
startsuccessen in La Dernière Heure en Le Réveil des Flandres bleef zijn aktie 
grotendeels beperkt tot tamme, eerder praktische persmededelingen over libe­
rale werken als het Willemsfonds en De Vlaamsche Gids of over het ,, Hooger 
Onderwijs voor het Volk”. Zelfs louter kwantitatief is er niet zoveel ge­
presteerd.
Voor de bereidwillige medewerking van La Dernière Heure en Le Réveil des 
Flandres bestonden ideologische én commerciële redenen. De Brusselse krant 
had gekozen voor een nieuwe journalistieke aanpak die liever nieuws dan 
ideeën verkocht — zo kon dit blad de pionier van de sportjournalistiek wor­
den —, en had het daardoor gemakkelijker om niet tegen de Vlaamse Bewe­
ging vooringenomen te zijn. Bovendien was de steun van de Vlaams-liberalen 
om in Vlaanderen door te dringen bijzonder welkom in de eerste, moeilijke ja­
ren. Bij Le Réveil was de steun aan de Vlaamse zaak duidelijk een beleidsop­
tie. De vaststelling dat dit blad de artikels van het Perskantoor zo snel en zo 
gemakkelijk als hoofdartikel liet verschijnen, wijst er echter op dat het blad 
vaak in kopijnood zat, wat meteen een pragmatischer motief laat vermoeden. 
Kopijnood was duidelijk ook de reden waarom de kleine Vlaamse pers graag 
de berichten van het Perskantoor opnam. Van deze nood had het Perskantoor 
o.i. nog veel meer een deugd kunnen maken.
De geschiedenis van het Perskantoor leert dat een pressiegroep — dat wou het 
Perskantoor zijn — of handige buitenstaanders — dat waren de initiatiefne­
mers — (toen reeds) gemakkelijk toegang tot de media kregen. Dit moet de 
historicus ertoe aanzetten voorzichtig te blijven bij de inhoudelijke analyse van 
kranten. Niet alle artikels die in een bepaalde krant staan, vertolken het ide­
ologische programma van de uitgevers. De inhoud van een krant kan immers 
evenzeer van de beschikbare mankracht als van de overtuiging van de eigenaar

24



afhangen. De verschenen artikels bepalen natuurlijk wel de lijn die de facto ge­
volgd wordt, want de lezer leest alleen wat er staat en weet weinig of niets af 
van de interne keuken van de krant.
Het archief van het Perskantoor leert tenslotte dat men er in die tijd niet voor 
terugschrikte de lezer op een dwaalspoor te brengen. De hoofdartikels in Le 
Réveil bv. werden ondertekend met „Dr. P.K. ”. De lezer (en de niets ver­
moedende historicus ? ) wordt daardoor aangezet de auteur onder het Brugse 
medische corps te gaan zoeken. Deze suggestie heeft ,,P.K. ” ( = Pers Kan­
toor) nog versterkt door expliciet naar een dokterspraktijk te verwijzen 
(„Quand ma clientèle m’en laisse le temps, j’abandonne parfois la trousse du 
médecin pour la plume du journaliste” ). Wie de gangen nagaat van de pers­
jongens rond Fredericq, moet vaststellen dat ze een heel arsenaal van knepen 
gebruikten om hun kranten te verlevendigen, de intimi op te vrolijken en de 
tegenstanders te verschalken. Correspondenties uit buitenlandse steden bv. blij­
ken bij nazicht gewoon verslagen van de vaste redactie te zijn. Deze aarzelde 
zelfs niet om eigenhandig de rubriek van de lezersbrieven te vullen. Fredericq 
was principieel tegen de ondertekening van artikels (,, Het is een slechte Fran- 
sche mode, dunkt me”), maar zag daarin wel een handig middel om de le­
zers te misleiden50. Dergelijke praktijken waren toen vermoedelijk courant, 
thans zijn ze niet meer acceptabel. Met de evolutie van de perszeden kan de 
historicus dan ook best rekening houden bij zijn lectuur van vergelende kran­
ten.

Bagattenstraat 60 
9000 Gent

50. Le Réveil des Flandres 22.09.08 ( VLP 2/53). Een studie van het knepenarsenaal is bv. mo­
gelijk in het exemplaar van Het Volksbelang waarin Fredericq de auteurs van de meeste bijdragen 
met hun echte initialen aanduidde (bewaard in BRUG, J8). De namen van de auteurs werden zelfs 
niet aan kenissen meegedeeld: „Wanneer iemand vraagt naar den schrijver van een artikel, wordt 
in den regel officieel geantwoord: ,,Mgr. Stillemans, bisschop van Gent" (brief P. Fredericq aan 
J. Sabbe 14.12.08 (AMVC F 466/B)). Het citaat over de Franse mode komt uit een brief van P. 
Fredericq aan M. Rooses 14.09.00 (AMVC F466/B).

25


