Het tijdschrift waarover in het voorjaar
van 1941 in het Lijsternest werd gepraat

R.F. LISSENS

Recentelijk kwam Kathryn Smits in de kijker van de Streuvelskenners met haar
belangwekkende monografie Een nieuwe kijk op de jonge Strewvels.' Niet lang
daarna publiceerde zij met de medewerking van Toon Breés een essay over de druk
die Stijn Streuvels tijdens de eerste oorlogsjaren (1940-1941) ondervond vanwege
zijn Duitse uitgever Adolf Spemann, eigenaar van de uitgeverij J. Engelhorns
Nachf. Adolf Spemann (Stuttgart), en gelijktijdig van de kant van de Propaganda-
Abteilung te Brussel zowel als van het Rijksministerie voor volksvoorlichting en
propaganda. Het essay verscheen in Wetenschappelijke Tijdingen.” Het steunt op
twee eerdere publikaties van Kathryn Smits.> De gebeurtenissen worden in de
nieuwe studie meer in detail besproken aan de hand van tot nu toe niet gepubli-
ceerd archiefmateriaal. Een inleidende alinea meldt dat er bovendien nieuwe con-
clusies worden getrokken, vooral in verband met de geschiedenis van de DeVlag.
Precies omtrent dit laatste punt heb ik enkele bedenkingen. Vooraleer hierop in
te gaan veroorloof ik me een rechtzetting.

Zoals de auteurs K. Smits en T. Breés het vermelden, hield Streuvels eind mei
1935 een lezing uit eigen werk aan de universiteit te Hamburg. De context waarin
dit gebeuren zich afspeelde was Nederlands/Nederduits. De man achter de scher-
men was de bedrijvige Antoon Jacob, op dat ogenblik lector Nederlands.
Metverbazing lees ik: “Streuvels heeft bij deze gelegenheid niet in het Duits gesproken
of wit Duitse vertalingen van zijn werk voorgelezen.”*

Schrijver dezes was aanwezig. Hij zette toen te Hamburg zijn studie in de Duitse
literatuurwetenschap voort, die hij te Leuven begonnen was. Dit kon dankzij een
reisbeurs die hem was toegekend als laureaat van de interuniversitaire wedstrijd.

1. K. SMITS, Een nieuwe kijk op de jonge Streuvels. De briefwisseling met Emmanuel De Bom en
het werk uit de eerste jaren, Kapellen, 1993.

2. K.Smrts en T. BREES, Stijn Streuvels tussen hamer en aanbeeld. De traumatische jaren 1940-
1941, in: Wetenschappelijke Tijdingen, jg. 52, nr. 4, 1993, blz. 214-237.

3. Zie: Sdjn Streuvels. Zur deutschen Rezeption eines flimischen Dichters, alsook: Stijn
Streuvels (2). Ein flimischer Dichter im Netz des Nationalsozialismus, in: Zeizschrift fiir deutsche
Philologie, jg. 105, 1986, blz. 543-567; jg. 107, 1988, blz. 572-585.

4. K. Smrts en T. BREES, o.c., blz. 219, noot 15.

Wetenschappelijke Tijdingen * LIV/1/1995 23



Hij kwam tevens poolshoogte nemen van de Nederduitse letteren. Over het optre-
den van Streuvels voor een volgelopen auditorium berichtte hij in een artikel in
het weekblad Nieuw Viaanderen . Streuvels sprak een inleidend woord uit, met
een paar gemoedelijk humoristische trekjes “1n her koddigste Westvlaams Duits (of
Duits Westvlaams?) dat ik ooit hoorde.”

Hij maakte het kort en besloot met “Jezzr geht’s los”.

“Met een grootse schildering van de morgen over Viaanderen begint hij. Het stuk is wat
zwaar, vooral in zulk een kreupele taal die geen Umlaut of geen b erkent, en alle ¢’s
met een flinke Westvlaamse ademstoot als h’s uitblaast.”

Als tweede stuk las Streuvels Een pijpe of geen pijpe, nu in het Nederlands. Het
derde was een fragment uit Prutske, opnieuw in het Duits. Hij eindigde met De
witte zandweg. Het artikel vermeldt niet in welke taal hij deze tekst voordroeg.
Commentaar lijkt mij overbodig. Tenzij misschien de vraag waarom de auteurs
het wenselijk achten te verklaren dat Streuvels een lezing voor een Duits publiek
houdt zonder een woord Duits te spreken.

Situering van een hypothese

Het essay van Smits en Breés bevat drie kernen: ten eerste, de niet-aflatende be-
moeienissen van Spemann om Streuvels tot een lezingentournee in Duitsland te
bewegen. Ten tweede, aansluitend hierop zijn bezoek aan het Lijsternest in maart
1941, waar een ultieme poging wordt ondernomen om Streuvels te overreden in
Duitsland op te treden en waar ook wordt gepraat over een niet-geidentificeerd
tijdschrift. Ten derde de perikelen rondom het Miinsterse eredoctoraat verderop
in 1941.

Bij de behandeling van het eerste punt en het laatste geven de auteurs Smits en
Breés blijk van een dossierkennis en een inlevingsvermogen die alle lof verdienen.
Grote moeite heb ik daarentegen met de manier waarop zij hun tweede punt, het
bezoek aan het Lijsternest en vooral het tijdschrift, ontwikkelen, hoezeer ik hun
scherpe speurzin en hun gedurfde combinaties ook waardeer.

De auteurs poneren de stelling dat de Propaganda-Abteilung te Brussel in de per-
soon van Dr. Friedhelm Kaiser, leider van het departement cultuur en overigens
SS-Obersturmfiihrer in de persoonlijke staf van de Reichsfithrer-SS Heinrich
Himmler, gebruik maaktvan het bezoek van Spemann aan het Lijsternest om, met
laatstgenoemde als ‘dekmantel’ en ‘argeloze figurant’ (blz. 225), contact te zoeken
met Streuvels teneinde diens medewerking aan de DeVlag te verkrijgen. Het is
niet duidelijk wat hier met ‘medewerking’ bedoeld wordt. Een leidende positie

5. Brief uit Hamburg. Streuvels leest, in: Nieuw Viaanderen, jg. 1, nr. 23, 8 juni 1935, blz. 12.

24 Wetenschappelijke Tijdingen * LIV/1/1995



binnen het tijdschrift dat een centrale rol speelt in de argumentatie van Smits en
Breés, of in de DeVlag-organisatie zelf ? Dit laatste vooruitzicht wordt in ieder
geval onder ogen genomen en als kroon op de bewijsvoering gezet.®

Volgende bronnen worden gebruikt: in de eerste plaats de notities die Spemann
van zijn reis naar Vlaanderen heeft gemaakt.” Vervolgens een brief van 6 juli 1987
van Kaiser — toen negenenzeventig jaar oud — aan Kathryn Smits. Tenslotte een
gelegenheidsartikel van Kaiser in de Berliner Birsenzeitung van 3 oktober 1941,
geschreven naar aanleiding van Streuvels’ zeventigste verjaardag.

Nu de feiten. Ik vat samen en houd me strikt aan wat in de bronnen wordt mee-
gedeeld.

Spemann is tweemaal te gast in het Lijsternest: op 13 maart voor de koffie en de
volgende dag voor het middagmaal. Bij het eerste bezoek is Kaiser anderhalf uur
aanwezig. Hij heeft Spemann, die zijn reis is begonnen met een bezoek aan de
Propaganda-Abteilung te Brussel, naar het afgelegen Ingooigem gebracht.
Later, in zijn brief van 1987 aan Kathryn Smits zal hij schrijven dat hij in de reis
van Spemann de kans heeft gezien om Streuvels te leren kennen. Hij schatte de
Vlaamse auteur zeer hoog. Als leider van het departement cultuur, zo schrijft hij,
“kon ik, toen dr. Spemann Stijn Streuvels wilde bezoeken, hem dar gemakkelijk
maken, doordat ik zelf de reis als dienstreis opgaf en dr. Spemann ‘meenam’.” (blz.
223). Van de kant van Kaiser komt de rit naar Ingooigem veeleer geimproviseerd
voor.® Hoe dan ook, tijdens het bezoek zet Kaiser zijn plan in verband met het
tijdschrift uiteen.’

6. “Er kan nawwelijks twijfel over bestaan, dat men hem tot een of andere belangrijke functie in het
kader van het DeVlag-project wilde overhalen. Het is meer dan waarschijnlijk, dat hem bij deze
gelegenheid aanlokkelijke voorstellen gedaan werden.”K. Smits en T. BREEs, o.c., blz. 226.

7. De reisnotities van Spemann zijn onvolledig (slechts blz. 8-12) aanwezig in het Archief en
Museum voor het Viaamse Cultuurleven (AMVC), Antwerpen, in de oorspronkelijke ordner van
Spemanns uitgeverij met op de rug: Autoren, Streuvels 1, vom 20. Mirz 1934 bis 21. Mai 1943.
Getypt reisverslag. Blz. 1-7 ontbreken. De bewaarde bladzijden bevatten het relaas van het bezoek
te Ingooigem (blz. 8-11). De ordner draagt het nummer 100603/198. Ik dank mevrouw D.
Demey-Lateur (Gent) voor de toestemming, mede namens mevrouw [. Baert-Lateur, om inzage
te nemen van de briefwisseling Streuvels-Spemann, waarbij de ordner behoort. Smits en Breés
vermoeden dat Spemann of zijn erfgenamen blz. 1-7 vernietigd hebben. Zie K. Smits en T. Bris,
o.c., blz. 221, noot 24.

8. Spemann dacht oorspronkelijk na zijn besprekingen te Brussel verder te reizen naar Kortrijk.
Zie K. Smits en T. BREES, o.c., blz. 225, noot 38. Hij had daar blijkbaar gereserveerd.

9. “Triigr auch seinen Plan wegen der Zeitschrift vor.” Zie de reisnotities van Spemann, AMVC,
oorspronkelijke ordner van Spemanns uitgeverij (zie voetnoot 7), nummer 100603/198, blz. 8.

Wetenschappelijke Tijdingen * LIV/1/1995 25



Na het vertrek van Kaiser blijven de gastheer en de uitgever nog twee uren door-
praten. Spemann zal te Kortrijk logeren. Hij vergeet de zakelijke kant van zijn
bezoek niet. Zeer onlangs heeft Streuvels een grote voordrachtsreis in Duitsland,
die door Spemann samen met het Rijksministerie voor volksvoorlichting en
propaganda tot in de puntjes gepland was, op het nippertje geweigerd. Nu doet
Spemann een nieuw aanbod: een ‘kleinere’ lezingentournee (uiteraard ook een
promotiecampagne voor de uitgever). Andermaal vangt hij bot. Vervolgens komt
hij onderhandelen over het opnemen van een vertaling van De maanden, van de
Herinneringen (te beginnen met Heule, dat op stapel staat) en van verhalenbundels
in zijn fonds. Op Levensbloesem is hij niet happig.

Zij spreken dan nog over het tijdschrift. Streuvels vindt de zaak geweldig moeilijk.
Hij meent dat Kaiser geen redacteur zal vinden. Filip De Pillecyn is niet de
geschikte man om iets te leiden.!” Het probleem is trouwens dat de Vlamingen
allemaal veel te individualistisch zijn." Terloops, een redacteur die leidt ( “ewas
leiten kinne’) betekent in de context een man die de touwtjes in handen heeft.

De hypothese: van deze enkele regels over de moeilijkheid om het tijdschrift op
te starten, die door Streuvels geopperd wordt, gaan Smits en Breés uit om hun
stelling op te bouwen. Zij poneren met grote stelligheid: “Mer dit niet verder
geidentificeerde tijdschrift kan alleen maar het orgaan van de DeViag (Viaamsch-
Duitsche Arbeidsgemeenschap - Deutsch-Viimische Arbeitsgemeinschaft) bedoeld zijn. "
Teneinde dit verrassend inzicht waar te maken interpreteren de auteurs de reis van
Kaiser als een dienstreis, wat ze volgens de boven aangehaalde bewoordingen uit

10. Datde naam van De Pillecyn tijdens de gesprekken gevallen is wekt geen verwondering. Filip
De Pillecyn (1891-1962) is geen onbekende bij de Duitse instanties. Hij is lid van de (nieuwe)
Nederlandse Cultuurraad, die op 7 november 1940 geinstalleerd werd. Cyriel Verschaeve was
voorzitter; Jef Van De Wiele, stichter en leider van de DeVlag in Vlaanderen, secretaris. Met deze
laatste reist hij in december 1940 naar Berlijn. Zij voeren er de besprekingen met de leiding van
de Reichskulturkammer met het oog op een nieuwe ordening van het cultuurleven in Vlaanderen.
Informatie uit: F. SEBERECHTS, Jef van de Wiele (1903-1979): Een biografische schets. Deel 2: Jef van
de Wiele 1940-1979, in: Verschaeviana. Jaarboek 1990-1991, Brugge, 1992, blz. 265-340,
gegevens op blz. 277-280. Men vindt F. De Pillecyn in 1940-1941 overal in de eerste rij als het om
literair-culturele aangelegenheden gaat, evenals J. Van De Wiele die initiatieven en oproepen als
‘letterkundige’ ondertekent.

11. “Wir sprechen dann noch iiber die Zeitschrift (onderstreept in de tekst). Er hilt die Sache fiir
ungeheuer schwierig, denn er glaubt, Kaiser werde keinen Redakteur finden. Pillecyn sei ja ein guter
Journalist und Schrifisteller, aber er bezweifle, dass er etwas leiten kinne. Das sei iiberhaupt eben die
Schwierigkeit, denn die Flamen seien alle viel zu individualistisch.”Reisnotities Spemann, AMVC,
oorspronkelijk ordner van Spemanns uitgeverij, (zie voetnoot 7), nummer 100603/198, blz. 10.

12. K. Smits en T. BREES, o.c., blz. 223.

26 Wetenschappelijke Tijdingen * LIV/1/1995



zijn brief van 1987, duidelijk niet was. Zij blijven erbij dat Kaiser in het Lijsternest
in feite iets ‘te zoeken had’.”® In een voetnoot tekenen zij daarbij aan dat Kaiser
zeker persoonlijke belangstelling voor Streuvels heeft gehad, zoals uit zijn latere
brief is op te maken. “Alleen’, voegen zij eraan toe, “deelt hij niet mee, wat hij met
deze dienstreis voorhad. ™™

Kaiser is niet op dienstreis, hij heeft geen opdracht te vervullen. Het valt echter
niet te loochenen dat hij van zijn bezoek profiteert om zijn plan in verband met
een tijdschrift uiteen te zetten. Dat staat duidelijk in de tekst van Spemann. Maar
waarom kan dat alleen het orgaan van de DeVlag zijn? Hiervoor laten Smits en
Breés een andere factor meespelen. Zij weiden namelijk uit over de reorganisatie
van de DeVlag die twee maanden na de gesprekken in het Lijsternest plaats zou
hebben en die als een soort ‘coup™ van de SS wordt voorgesteld. Dr. Rolf
Wilkening, de spil van de Duitse vleugel van de DeVlag, zal op 21 mei 1941
geheime besprekingen hebben te Berlijn, die inderdaad in de onderwerping van
de DeVlag aan de SS zullen resulteren. Meteen zal van een culturele vereniging
worden overgegaan naar een politicke beweging. Het plan van Kaiser zou in die
reorganisatie passen, bepaaldelijk op het culturele vlak. Daaromtrent kunnen de
auteurs echter geen enkel positief element aanbrengen. Het blijft bij het stellen
van vragen en het maken van loutere veronderstellingen.

Welnu nergens, op geen enkele bladzijde van de uitgespitte bronnen, komt de
naam voor van het tijdschrift. En nergens valt een vermelding van of ook maar een
herkenbare verwijzing naar de DeVlag te bekennen, noch als vereniging of als
organisatie, noch als tijdschrift. Nochtans bouwen de auteurs op dit laatste punt,
het orgaan van de DeVlag, hun bewijsvoering op.

De bewering dat er tijdens dit bezoek met Streuvels gesproken werd over de toen
aan de gang zijnde streng geheime reorganisatie van de DeVlag, berust dan weer
op een andere bewering dat de notities van Spemann dit tussen de regels zouden
verraden.'®

Het wordt moeilijk om onze gidsen in hun hypothetisch denken te volgen.

De hypothese omtrent de DeVlag getoetst

Inzake informatie met betrekking tot het tijdschrift zijn de auteurs even zuinig als
Spemann. Zij schijnen er alvast geen rekening mee te houden dat De Viag al een

13. Ibidem, blz.223.
14. Ibidem, blz. 223, noot 29.
15. Ibidem, blz. 224.
16. Ibidem, blz. 221.

Wetenschappelijke Tijdingen * LIV/1/1995 27



tijdje geregeld verschijnt in de periode van de gesprekken in het Lijsternest.

Na het uitbreken van de oorlog in september 1939 heeft Jef Van De Wiele de
activiteit van de DeVlag in Vlaanderen stilgelegd. In augustus 1940 laat hij het
blad opnieuw verschijnen. Hij stoort zich niet aan het negatief antwoord dat Ree-
der, de chef van de Militirverwaltung te Brussel, heeft gegeven op zijn schriftelijk
verzoek om publikatie. Dit doordrijven van de eigen wil is kenmerkend voor de
gedragslijn die de DeVlag de hele oorlog lang zal volgen. In dit beginstadium is
het optreden van Van De Wiele mogelijk dankzij de steun van R. Wilkening die
als lid van het propagandaministerie niet onder de Militirverwaltung ressorteert.
Dit alles is via de literatuur over dit onderwerp bekend.

Het augustusnummer van 1940 is het eerste van de derde jaargang. De redactie —
dat is Van De Wiele — kondigt aan dat het tijdschrift voortaan als maandblad zal
verschijnen, een belofte die zal nagekomen worden. De Militirverwaltung rea-
geert niet. De aflevering telt veertig bladzijden, tegen de gewoonte in uitsluitend
Nederlandse teksten. Om de afwezigheid van Duitse kopij te verklaren, worden
moeilijkheden met het postverkeer ingeroepen. Men wil dus snel te werk gaan.
Binnen op het omslag vinden we volgende gegevens: links, voor het Nederlands
gedeelte — zo heet het — hoofdredacteur Dr. Jef Van De Wiele ( verder geen redac-
tie), beheer Uitgeverij Steenland , Kortrijk; aan de rechterkant alleen de vermel-
ding “Verantwortlich fiir den deutschen Teil: Dr. Lutz Pesch (z(ur) Z(eit) bei der
Wehrmacht)’.

Deze dubbele opstelling komt ongewijzigd terug in elk van de volgende zeven
nummers (september 1940 tot en met maart 1941), behalve dat Pesch een Stell-
vertreter erbij heeft gekregen. Vanaf het nummer van april 1941 valt een totaal
andere schikking op: nu staat het Duits redactioneel bestand eerst (links) en komt
het Vlaamse op de tweede plaats (rechts), iets wat sedert het allereerste nummer
(jg. 1, nr.1, november 1936) nooit is gebeurd, — symptoom van de ingezette
Duitse dominantie? ‘Hauptschriftleiter’ is Dr. R. Wilkening, bijgestaan door een
Stellvertreter (Pesch) en twee redactieleden; ‘hoofdredacteur’ blijft Van De Wiele,
bijgestaan door een redactiesecretaris en vier rubriekstitularissen, onder wie Filip
De Pillecyn.

Deze schikking wordt aangehouden in de volgende nummers, mei, juni, juli, met
welk laatste de derde jaargang wordt afgesloten. Verder hoeven we niet te gaan
voor het probleem dat ons bezighoudt.

Het is me niet bekend of de afleveringen telkens verschijnen in de maand die ze
op het titelblad dragen. De tijdschriften die daarin slagen, zijn niet zo talrijk. Het
punt is van belang omdat het aprilnummer van 1941 een reorganisatie laat zien
die men één of twee maanden later zou verwachten, als men rekening houdt met
de reis van Wilkening naar Berlijn op 21 mei. Klopt het verschijnen met de ver-
melding van de maand, dan is de reorganisatie eerder begonnen dan gewoonlijk
wordt aangenomen, tenminste wat het tijdschrift betreft. Van Vlaamse kant zijn

28 Wetenschappelijke Tijdingen * LIV/1/1995



de rubriekstitularissen dezelfde als de referenten van wat intussen de DeVlag-
organisatie is geworden.

Wat voor een plan zou Kaiser in de hypothese van Smits en Breés uiteen hebben
kunnen zetten in verband met een tijdschrift dat al sinds augustus om de maand
verschijnt? De Viag is het terrein van Van De Wiele en Wilkening. Zij hebben het
voor het zeggen. Bij de reorganisatie heeft Van De Wiele zijn leidende positie
gehandhaafd. Hij heeft haar geconsolideerd met een heuse redactie die hij
overigens als leider van de hele Vlaamse DeVlag-organisatie in de hand heeft. De
Vlag is in zekere zin zijn tijdschrift.”” Er kan hier geenszins sprake geweest zijn van
de kwestie om een redacteur te vinden ( “Kaiser werde keinen Redakteur finden”, zie
boven). Eris er één. Wie hem gekend heeft weet dat hij zich niet opzij liet dringen.
En dat hij mans genoeg was en de situatie voldoende kon inschatten om zelf zijn
medewerkers te kiezen.

Voorts is ook de naam van Filip De Pillecyn in DeVlag-verband opgedoken. Hij
is rubriekstitularis voor cultuur op het niveau van de andere titularissen: Kunst,
Economie en Sociale Politiek. Hij behoort tot de staf van Van De Wiele. Leiden
zal hij dus niet hoeven te doen.

Onopgehelderde vragen

Het zal voldoende duidelijk zijn dat de stelling dat Kaiser contact heeft gezocht
met Streuvels om hem tot medewerking aan de DeVlag (of De Viag?) te bewegen,
hoe dan ook niet gefundeerd is. Bijkomend kan de vraag gesteld worden waarom
Van De Wiele of Wilkening dat niet zelf gedaan hebben. Zolang er geen bewijzen
gevonden worden, is deze valstrik voor Stijn Streuvels niet gespannen geweest.

Graag erken ik echter de verdienste van de auteurs, de notities van Spemann
opgediept te hebben en niet te zijn voorbijgegaan aan het probleem dat dit oog-
getuigenverslag stelt. Daardoor komt vast te staan dat de Duitse propaganda, en
in dit geval zeer concreet de leider van het departement cultuur bij de Propaganda-

17. Voor de oorlog richtte hij te Leuven als student een bescheiden tijdschriftje op in zijn milieu
van de germanistiek: Germania. Tijdschrift van en voor germanisten en oud-germanisten, jg. 1,7 nrs.,
november 1934-juni 1935, dat werd omgedoopt tot: Germania. Tijdschrifi voor Germanistiek en
Geschiedenis, jg. 2, 7 nrs., november 1935-juni 1936, wegens de inbreng van jonge historici. Deze
periodiek wist hij bij de stichting van de DeVlag om te buigen tot het orgaan van de vereniging die
zich als doel stelde Vlaamse en Duitse ‘cultuurdragers en wetenschappers™ (cfr. prospectus) met
gemeenschappelijke belangstelling bijeen te brengen, hoofdzakelijk door het uitwisselen van
professoren en studenten en het organiseren van cultuurdagen.

Wetenschappelijke Tijdingen * LIV/1/1995 29



Abteilung, tijdens het voorjaar van 1941 middelen overwoog — parallel lopend
met de pogingen van de cultuurdienst van de Militirverwaltung? — om vat te
krijgen op de literatuur. Kaiser had plannen voor een tijdschrift en hij zocht een
redacteur. Hierbij houden de zekerheden op.

Ruim een halfjaar voor het bezoek van Spemann en Kaiser aan het Lijsternest wer-
den pogingen ondernomen om een algemeen tijdschrift voor letteren en kunst in
het leven te roepen. Het initiatief is niet onbekend.'®

Dat tijdschrift was een vreemd geval. Benevens zijn rol van periodiek in de gang-
bare opvatting, nam het de taak op zich om boven de versnippering en de
verdeeldheid de noodzakelijk geachte eenheid tot stand te brengen (of te bevor-
deren: de tekst leent zich tot interpretatie)

“in doelstelling en organisatie van het literaire leven in Viaanderen (d.i. in de
letterkundige bedrijvigheid de grootere eenheid van het kunstleven reeds voorberei-
den).”?

Deze ongewone opzet bracht een uitgebreide redactiestructuur sui generis met
zich mee, opklimmend van een brede basis van ‘bijzondere comité’s’ in belangrijke
steden tot een driekoppige hogere instantie. De oprichting van het tijdschrift
vond plaats op 6 augustus 1940 te Mechelen op een bijeenkomst van een tamelijk
heterogeen gezelschap van schrijvers, plus een uitgever, dat voor de waaier van het
literaire leven in Vlaanderen geenszins representatief was.

Het tijdschrift zou onder de naam Moerland geillustreerd en maandelijks verschij-
nen met ingang van 1 oktober 1940. Er was geen hoofdredacteur voorzien. De be-

18. Het werd aangeraakt door H. VAN DE VIVER, Het cultureel leven tijdens de bezetting, in de
reeks Belgié in de Tweede Wereldoorlog, dl. 8, Kapellen, 1990, blz.49, een begeleidende uitgave bij
BRT-programma’s. De enkele alinea’s die de auteur aan de zaak wijdt, behoeven correcties en
aanvullingen. Op Van De Vijver gaat de vluchtige vermelding van het initiatief terug in het opstel
van R. VANLANDSCHOOT, Filip de Pillecyn en de culturele collaboratie, 10 mei 1940 - 14 mei 1941,
in: 100 jaar Filip de Pillecyn, (Gent), 1992, blz. 181-215; 221-230, speciaal blz. 199.

Maurice Roelants alludeerde (1946) op het tijdschrift in zijn verslag over de oorlogsjaren van de
Vereeniging van Vlaamsche Letterkundigen die hij als voorzitter behendig door de klippen had
gestuurd: “Overal werd gesproken (tijdens de eerste oorlogsmaanden) van niewwe, ijverige bedrijvigheid
op cultuurgebied, van een groot concentratietijdschrift, waar niemand zou worden uitgesloten, van
reorganisatie der bestaande kaders, van aanleuning bij kamers van schilders, beeldhouwers, architecten,
musici en zo meer. Zij doken overal als paddestoelen uir den grond op.”Deze treffende evocatie van
de sfeer van die dagen vindt men in het gedenkboek van de vijfenzeventigste verjaardag van de VVL
(Vereniging van Vlaamse Letterkundigen), een documentatie bijeengebracht door E WILLEKENS
en B. DECORTE, Schrijvenderwijs, s.l., 1982, blz. 227.

19. Deze en de volgende bijzonderheden zijn atkomstig uit eigen documentatie.

30 Wetenschappelijke Tijdingen * LIV/1/1995



manning van de meeste redactieniveaus was voorlopig en zou worden aangevuld.
Het betrof een project.?

De voorziene datum van verschijnen werd niet gehaald. Er vonden nog besprekin-
gen plaats. Door wie?, met wie? Een heel nieuw project kwam uit de bus. De
ambitie het algemeen tijdschrift, verheven boven alle andere, — ook literaire — te
zijn bleef de impuls. Het was de bedoeling alle scheppende krachten in Vlaanderen
te bundelen, maar nu uitdrukkelijk “zonder uitsluiting van groepen of personen om
extra-creatieve redenen, als wijsgeerige of godsdienstige overtuiging.”

Men wilde uitgaan van de “allerbreedst mogelijke basis van medewerking” en zag
daarom zelfs van een standpuntverklaring af. Dit ging onthutsend ver: “de namen
van de redactieleden (moesten) geenszins als richting-gevend worden aangezien, doch
wel als een aanduiding der verantwoordelijkheid voor de bijdragen die in de onder-
scheidene rubrieken zullen verschijnen.”

Het oorspronkelijke project onderging een gedaanteverwisseling. Geen spoor
meer van het voorheen als innoverend benadrukt organisatorisch oogmerk in het
kader van de ordening van het cultureel leven. Zelfs de naam Moerland bleef
achterwege.” Alleen was weer geen hoofdredacteur voorzien. Het tijdschrift zou
maandelijks verschijnen, ongeveer tweeénnegentig bladzijden dik en rijk geillus-
treerd, het eerste nummer in januari 1941.

Het plan werd niet uitgevoerd. De Stroom, als op deze titel zou worden uitgevaren,
kwam niet in beweging. Het avontuur van Moerland/De Stroom mislukte nog eer
het jaar ten einde was. Daarna vind ik geen tekenen meer van leven. Waarom het
verkeerd uitliep weet ik niet. Herman Van De Vijver, die deze zaak bekeken heeft,
schrijft dat de precieze reden waarom het tijdschrift niet van de grond kwam, niet

duidelijk is.

20. Een persmededeling gaf de indruk datalles in kannen en kruiken was. Het AMVC bezit twee
gelijkluidende kranteknipsels, één uit Volk en Staat, 22 augustus 1940, en één uit Vooruit, 30
augustus 1940, beide in map Moerland, M 6886. De tekst luidt als volgt: “Een nienw letterkundig
tijdschrift ‘Moerland’.” “Een aantal letterkundigen die te Mechelen vergaderden, hebben besloten tot
de oprichting van een nieww geillustreerd tijdschrift, dat op 1 Oktober e.k. onder de naam ‘Moerland’
zal verschijnen. Het tijdschrift zal ten dienste staan van de gemeenschapskunst. Bijzondere comité’s
zullen over het gansche land worden verspreid. Het algemeen comité bestaat uit de heeren: Dr. Ph. de
Pillecyn, Dr. ]. van de Wiele en Urbain van de Voorde. Redaktiesecretaris is Paul de Vree.”

De standpuntverklaring was geforceerd in de richting van ‘gemeenschapskunst’.

21. Menvoelde intussen wat voor De Stroom : een herinnering aan het tijdschrift van activistische
signatuur De Stroom. Algemeen Tijdschrift voor Viaanderen, dat van 15 juli tot 15 oktober 1918 te
Antwerpen verscheen en het tot vier nummers bracht? Tot de allereerste dagen van november 1940
komt deze nieuwe titel echter niet voor in de documentatie in mijn bezit.

Wetenschappelijke Tijdingen * LIV/1/1995 31



Gesteld dat het de moeite loont de vage vermelding bij Spemann aan een nader
onderzoek te onderwerpen, dan is het misschien interessant de richting van zo’n
algemeen Vlaams tijdschrift, misschien in de tweede versie, als hypothetisch uit-
gangspunt te nemen om ons een idee te vormen van het plan waar Kaiser het over
had.

Op basis van de gegevens die Kathryn Smits en Toon Breés in hun essay verstrek-
ken, is Kaiser sinds 1940 werkzaam voor de Propaganda-Abteilung (blz. 223). Is
het denkbaar dat hij, gezien zijn hoge functie, niet bekend zou zijn geweest met
het verloop van het tijdschriftproject? Ik meen persoonlijk van niet. Het plan dat
hij uiteenzet ten huize van Stijn Streuvels, kan uiteraard onmogelijk het lanceren
geweest zijn van Moerland of De Stroom. Chronologisch zou de hypothese niet
kloppen. Wel kan het een poging betreffen om het project vlot te krijgen of om
een nieuw project te starten.

Dit lijkt me een plausibele verklaring. De keuze staat vrij, maar we hebben geen
bewijzen. Wel mogen we aannemen dat Kaiser een tijdschrift wilde promoten dat
zou bijdragen tot de verspreiding van de Nieuwe-Orde-ideologie. En waarschijn-
lijk dacht hij ook aan een literair tijdschrift of een periodiek van algemeen
culturele aard waarin de literatuur het leeuwedeel zou krijgen. Waarom anders zou
hij met Streuvels over het plan gepraat hebben? Deze laatste genoot immers onder
de gevestigde Vlaamse schrijvers, het grootste prestige in Duitsland. En waarom
anders zou de naam van de andere letterkundige, F. De Pillecyn, in het gesprek
gevallen zijn als mogelijk (hoofd)redacteur?

Deze beschouwingen zouden niet rond zijn, indien ik er niet aan herinnerde dat
in juni 1942 de eerste aflevering verscheen van Westland met als ondertitel
Kultureel-letterkundig tijdschrift voor Vlaanderen onder leiding van Dr. Philip de
Pillecijn (sic). Kaiser is op dat moment al naar andere oorden vertrokken.”” De
Pillecyn dus op de stoel van de hoofdredacteur. Is hij het die de draad weer heeft
opgenomen? Was hij eerder de drijvende kracht achter Moerland? Uit zijn inlei-
dende verklaring vernemen we dat Westland niet het orgaan van een kliek, een
groep of een partij is. Het wil het spiegelbeeld geven van de verscheidene wezens-
trekken die de literatuur van het huidige Vlaanderen karakteriseren en de geest
van het levende Vlaanderen vertolken. Op die manier meent het de culturele ver-
nieuwing van onze volksgemeenschap dienstig te zijn. Het zal zijn taak vervullen
“.. met de erkenning van de scheppende persoonlijkheid van den kunstenaar en de

22. Uit de brief van Kaiser aan Kathryn Smits: “A/ vlug na die reis (naar het Lijsternest) werd ik
verplaatst naar een andere propaganda-eenheid, die later naar Rusland trok’, zie: K. Smrts en T.
BREES, o.c., blz. 226, noot 41.

32 Wetenschappelijke Tijdingen * LIV/1/1995



belijdenis van de verbondenheid van den kunstenaar met de gemeenschap...” *

Dit alles klinke, uitgepuurd, als een echo van de verklaringen en bekommernissen
van het ongeboren eenheidstijdschrift. Vooral de hier laatst aangehaalde woorden
doen denken aan de standpuntverklaring van Moerland die het wij-gevoel liet
primeren en tevens de “persoonlijkheidsvorming” aanvaardde.

Lang zou De Pillecyn niet op zijn stoel zitten. Vanaf aflevering 5, januari 1943,
verdwijnt hij met naam en hoedanigheid uit het tijdschrift dat nog augustus 1944
haalt, maar waarin hij behalve het inleidend woord geen letter heeft gepubli-
ceerd.? Zou Streuvels het goed bekeken hebben? Zo zijn we dan terug bij ons
uitgangspunt beland.

EM. PrOF. DR. R.F. LISSENS,
(GEBLADERTELAAN 2A, B-1180 BRUSSEL

23. Westland, Kultureel-letrerkundig tijdschrift voor Viaanderen, jg. 1, juni 1942, nr. 1, blz. 4.
24. Hij komt niet eens voor in de lijst van de vijfentwintig ‘vaste medewerkers’ die de ‘algemeene
leiding’ vervangt. In de tweede en de laatste jaargang (8 afleveringen, oktober 1943-augustus 1944)
verdwijnt ook deze lijst.
Bedrijvig sinds de zomer van 1940, heeft De Pillecyn de top van de collaborerende literaire sector
weten te bereiken (Verschaeve is ‘hors concours’).
Kan men hetals volgt stellen: De Pillecyn, van motor van Moerland tot uithangbord van Westland,
uiteindelijk het Nieuwe-Orde-eenheidstijdschrift (met de mooie naamsverschuiving)? Heel veel
blijft nog in te vullen. Dat is ook de mening van R. VANLANDSCHOOT, o.c., blz. 214-215.

Wetenschappelijke Tijdingen * LIV/1/1995 33



