Educatieve propaganda: het Chinese stripverhaal onder Mao
- Barbara Vos
Abstract
Het maoïstische stripverhaal gaat terug op Lianhuanhua ('verbonden serie afbeeldingen'), de benaming voor het stripverhaal die de Chinezen zelf gebruiken. Dat zou dateren uit de jaren 1920. Het wijkt vormelijk sterk van het ons bekende type: één afbeelding per pagina en bijhorende tekst onder de prentjes. Tekstballonnen zijn nauwelijks aanwezig. Nog belangrijker zijn de inhoudelijke verschillen. Waar het bij het westerse stripverhaal om ontspanning draait, gaat het bij het maoïstische type om indoctrinatie. Het fantastische element, dat we dikwijls terug vinden in de westerse strips (bijvoorbeeld magie, tijdreizen, bovennatuurlijke gebeurtenissen), ontbreekt volledig. De gewenste waarden en normen worden naar voor geschoven, voorbeelden van wenselijk gedrag worden gepresenteerd. Overal waren de verhapltjes verkrijgbaar, ze werden in grote oplagen gedrukt en relatief goedkoop over het land verspreid. De mensen werden actief aangemoedigd de strips te lezen. Hadden deze verhaaltjes effect op de Chinese bevolking ? We mogen veronderstellen van wel. Tot op de. dag van vandaag is het Chinese regime sterk bezig met het controleren van de gedachten van haar bevolking.
How to Cite:
Vos, B., (2013) “Educatieve propaganda: het Chinese stripverhaal onder Mao”, Van Mensen en Dingen: tijdschrift voor volkscultuur in Vlaanderen 11(1). doi: https://doi.org/10.21825/vmend.v11i1.5092
Downloads:
Download PDF
View PDF