Articles

Niemand ontsnapt aan de flip-flop- en sneakerhype! Import/export volkscultuur op wereldschaal

Author
  • Sibylla Goegebuer

Abstract

Wat draagt men aan de voeten om in te zijn? Birkenstock, Adidas, Nike, Puma, Replay, het doet er weinig toe! Trendwatcher Carolijn Domensino merkt dat jongens vaker voor Puma kiezen. Zij geven meer geld uit aan sportschoenen dan meisjes. Vrouwen houden het vooral bij Adidas. Jongeren met bruine huidskleur kiezen vooral voor effen zwarte of witte sportschoenen. Blanken lopen eerder op gekleurde exemplaren rond. Hiphoppers kicken op schoenen met een goudkleurtje.

Het Museum voor Volkskunde belicht dit fenomeen in de recent ingerichte museumkamer ' Met hart en zool'.

How to Cite:

Goegebuer, S., (2007) “Niemand ontsnapt aan de flip-flop- en sneakerhype! Import/export volkscultuur op wereldschaal”, Van Mensen en Dingen: tijdschrift voor volkscultuur in Vlaanderen 5(2). doi: https://doi.org/10.21825/vmend.v5i2.5236

Downloads:
Download PDF
View PDF

419 Views

186 Downloads

Published on
11 May 2007
Peer Reviewed