Artikel

Intergenerationele overdracht van cultuurconsumptie: een empirische studie naar het belang van ouderlijk voorbeeldgedrag en actieve ouderlijke stimulering in Nederland

Authors: Margriet van Hek orcid logo , Gerbert Kraaykamp orcid logo

  • Intergenerationele overdracht van cultuurconsumptie: een empirische studie naar het belang van ouderlijk voorbeeldgedrag en actieve ouderlijke stimulering in Nederland

    Artikel

    Intergenerationele overdracht van cultuurconsumptie: een empirische studie naar het belang van ouderlijk voorbeeldgedrag en actieve ouderlijke stimulering in Nederland

    Authors: ,

Abstract

This study examines to what extent, and via what pathways, cultural preferences are transferred from one generation to another. Following social learning theories we expect that, first, parents influence their children’s cultural preference by setting a “good” cultural example, and, second, by actively guiding their children to a theater, museum or concert hall. Besides a direct influence, we expect an indirect effect through the educational attainment of the child. We test our hypotheses by applying structural equation models on data from the Family Survey of the Dutch Population 2009 (n = 2.445). Results show that parents influence their children’s cultural participation mainly by providing them with active parental instruction. Indirect effects through a child’s educational attainment are mostly significant, but appear to be much less pronounced.

How to Cite:

van Hek, M. & Kraaykamp, G., (2013) “Intergenerationele overdracht van cultuurconsumptie: een empirische studie naar het belang van ouderlijk voorbeeldgedrag en actieve ouderlijke stimulering in Nederland”, Tijdschrift voor Sociologie 34(3-4), 439–456. doi: https://doi.org/10.21825/sociologos.86838

Downloads:
Download PDF
View PDF

123 Views

14 Downloads

Published on
20 Aug 2013
License