Abstract
Mislukking van Turkse migrantenjongeren op school wordt vaak toegeschreven aan culturele waardenverschillen : de traditionele Turkse cultuur zou groepsgericht zijn en individuele prestaties ontmoedigen. Om de psychologische betekenis van groepsgerichtheid en prestatiemotivatie bij Turkse migrantenjongeren te onderzoeken, werden hun motivationele keuzen in belangrijke levensdomeinen vergeleken met de keuzen van Belgische jongeren en Turkse jongeren in Turkije, rekening houdend met sociale klasse. Vanuit onze interesse in cultuurverandering en sociale mobiliteit, werden Turkse migrantenjongeren vergeleken met moderne Turkse jongeren in Istanbul. Cross-cultureel werden motivationele conflicten gevonden tussen groepsloyaliteit en autonomie en tussen individuele prestatie en sociaal contact. Voorkeur voorgroepsloyaliteit samen met individuele prestatie in het Turkse werkethos toonde een synthese aan van groepsgerichte en individualistische waarden. Vanuit het Turkse werkethos wordt een sociale-promotiemodel voorgesteld voor Turkse migrantenjongeren.
How to Cite:
Phalet, K., (1992) “Groepsgerichtheid en prestatiemotivatie bij Turkse migrantenjongeren”, Tijdschrift voor Sociologie 13(2), 157–188. doi: https://doi.org/10.21825/sociologos.86141
Downloads:
Download PDF
View PDF