Artikel

De rol van de school in de delinquentie-ontwikkeling bij jongeren

Author:

Abstract

In dit artikel worden de belangrijkste resultaten weergegeven van een onderzoek naar de relatie tussen school en probleemgedrag. Het theoretisch referentiekader is de theorie van maatschappelijke kwetsbaarheid. Het onderzoek is uitgevoerd bij leerlingen uit het beroepsonderwijs (1e, 3e en 4e Jaar). De resultaten zijn gebaseerd op de bevraging van leerlingen (N - 1689), leerkrachten (N - 258) en ouders (N = 55), en klasobservaties (140 uren gespreid over 12 klassen). Wij vonden dat de bonding van de leerkracht samenhangt met het probleemgedrag bij de jongere en zijn justitiële contacten; dat de school belangrijker is dan doorgaans wordt aangenomen; en dat de culturele gezinskenmerken sterker samenhangen met de kwetsbaarheid in school en t.a.v. justitie dan met de structurele kenmerken. De niet aanvaardende houding van de leerkracht heeft in wezen te maken met de depreciatie van de cultuur van de leerling. Bijgevolg is het van essentieel belang dat de cultuur van sociaal zwakke groepen aanzien wordt als een variant en niet als een minderwaardige cultuur t.a.v. de dominante cultuur.

Keywords:

How to Cite: Vettenburg, N. (1989) “De rol van de school in de delinquentie-ontwikkeling bij jongeren”, Sociologos. 10(3-4). doi: https://doi.org/10.21825/sociologos.86063