Artikel

Jongeren in deeltijdse systemen: hun houdingen en motieven ten aanzien van leren en werken

Author: Krista Michiels

  • Jongeren in deeltijdse systemen: hun houdingen en motieven ten aanzien van leren en werken

    Artikel

    Jongeren in deeltijdse systemen: hun houdingen en motieven ten aanzien van leren en werken

    Author:

Abstract

In Vlaanderen voldoen een aantal -18-jarigen aan hun leerplicht door het: volgen van een opleiding in deeltijdse systemen. Het gaat hier met name om de leerlingen van het experimenteel deeltijds onderwijs (± 4.500) en om de leerjongeren van de middenstandsopleiding (±12.000). Uit Nederlands onderzoek wordt aangenomen dat deze jongeren het voltijds onderwijs verlaten enerzijds omdat zij worden afgestoten door de school en anderzijds omdat zij worden aangetrokken door de arbeidswereld. Het is de vraag of bij Vlaamse jongeren dezelfde processen een rol spelen, of hierbij verbanden kunnen worden gelegd met het zelfconcept en de leerattitude van de jongeren en of er een onderscheid bestaat tussen verschillende deelgroepen. Uit twee Vlaamse onderzoekingen blijkt dat, alhoewel de meeste jongeren te maken hebben met negatieve schoolervaringen, zij globaal genomen een positief zelfbeeld en een positieve leerattitude vertonen. Ook hun gerichtheid op werken is sterk en traditioneel. De concrete in- en uitstapmotieven moeten echter bekeken worden in functie van het deeltijds systeem waarnaar de jongeren overstappen. Beschouwen ze dit niet als een goed alternatief, dan worden hun concrete motieven daardoor negatiever gekleurd. In die zin kan er een discrepantie ontstaan tussen de algemene (positieve) houdingen ten aanzien van leren en werken en concrete negatieve in- en uitstapmotieven.

How to Cite:

Michiels, K., (1989) “Jongeren in deeltijdse systemen: hun houdingen en motieven ten aanzien van leren en werken”, Tijdschrift voor Sociologie 10(3-4), 581–613. doi: https://doi.org/10.21825/sociologos.86062

Downloads:
Download PDF
View PDF

138 Views

16 Downloads

Published on
20 Aug 1989
License