Abstract
Met deze bijdrage werd, vertrekkend van een theoretische redenering en door middel van empirische data, aangetoond dat het convergeren van biologische en socio-culturele aspecten van de geslachtsrol, bijdraagt tot de differentiële persoonlijkheidsontwikkeling van meisjes en jongens. Uit de voorgestelde onderzoeksresultaten bleek dat gedurende de puberteitsperiode, samenvallend met de eerste jaren van het secundair onderwijs, leerprestaties enkel bij jongens een positieve invloed uitoefenen op het gevoel van eigenwaarde. Eens het hoger secundair onderwijs bereikt en de pre-adolescentieperiode voorbij, vervalt het differentiële effect van de factor leerprestaties en resulteren betere studieprestaties ook bij meisjes in een hogere graad van zelfwaardering.
How to Cite:
Brutsaert, H., (1987) “Geslacht, zelfwaardering en studieresultaten: een onderzoeksnota”, Tijdschrift voor Sociologie 8(1), 83–90. doi: https://doi.org/10.21825/sociologos.85969
Downloads:
Download PDF
View PDF