Abstract
Het centrale besluit van deze kwantitatieve en kwalitatieve inhoudsanalyse van 16 recent bekroonde kinderboeken is dat de tijd van strikt traditionele sekserollen in kinderboeken voorbij is. In bijna ieder onderzocht kinderboek werden in meerdere of mindere mate niet-traditionele en egalitaire aspecten van sekserollen teruggevonden. Ook werd vastgesteld dat het voornamelijk (1) jonge en vrouwelijke auteurs zijn die niet-traditionele kinderboeken schrijven, en dat het (2) voornamelijk vrouwelijke personages (en in mindere mate jonge personages) zijn die in kinderboeken een niet-traditionele sekserol toegewezen krijgen. Hoe tegenstrijdig het ook moge klinken, egalitaire sekserollen blijken (in kinderboeken) dus voornamelijk een vrouwelijke aangelegenheid te zijn.
How to Cite:
Sercu, L., (1981) “Sekserollen in kinderboeken: een inhoudsanalyse van recent bekroonde kinderboeken”, Tijdschrift voor Sociologie 1(2), 59–75. doi: https://doi.org/10.21825/sociologos.85769
Downloads:
Download PDF
View PDF