Abstract
In de traditionele ‘hoge’ kunsten, zoals de literatuur, deed al te nadrukkelijk zoeken naar commercieel succes lang afbreuk aan artistieke reputaties. Conglomeralisering, marketing en star power hebben echter ook in het boekenvak hun intrede gedaan. Over de verhouding tussen het belang van artistieke waarde en commerciële afstemming voor actoren en instellingen in dat veld is echter weinig bekend. Dit artikel beoogt de invloed van beide factoren op het succes van individuele auteurs binnen één specifieke institutie – de bestsellerlijst – in kaart te brengen voor de periode 1970-2007. Hierbij worden bovendien Franse, Duitse en Amerikaanse bestsellerlijsten vergeleken om meer inzicht te krijgen in de relatieve impact van lokale en transnationale contexten.
How to Cite:
Marc, V., (2010) “Commercialisering, culturele consecratie en bestsellerlijstsucces in het Franse, Duitse en Amerikaanse literaire veld, 1970-2007”, Sociologie 6(1), 46–75. doi: https://doi.org/10.38139/sociologie.89840
Downloads:
Download PDF
View PDF