Abstract
Het lijkt vanzelfsprekend: je hebt middelbare scholen en je hebt sportverenigingen. Voor Amerikanen is het echter even vanzelfsprekend dat middelbare scholieren hun sport in schoolverband verrichten. Hoe is dit verschil in organisatie van sport ontstaan? Hoe is de continuering ervan te verklaren? Welke consequenties heeft de verbinding met sport voor de scholen in de vs? Het is niet alleen leuk om over een dergelijk sociologisch raadsel na te denken, het is ook relevant. Amerikanen zijn ervan overtuigd dat door middel van de sport scholen meer hechte gemeenschappen worden, waardoor er minder leerlingen voortijdig afhaken. Of dat echt zo is vereist zorgvuldig statistisch onderzoek. Dit stuk biedt een historische verklaring van het verschil en geeft aan hoe sport in schoolverband functioneert.
How to Cite:
Ruud, S., (2009) “Sport en middelbaar onderwijs in de VS en Nederland”, Sociologie 5(4), 484–501. doi: https://doi.org/10.38139/sociologie.89835
Downloads:
Download PDF
View PDF