Onderzoeksartikelen

Beeldvorming onder hoger opgeleide allochtonen: waarom is er sprake van een integratieparadox?

Authors: Gijsberts Mérove , Vervoort Miranda

  • Beeldvorming onder hoger opgeleide allochtonen: waarom is er sprake van een integratieparadox?

    Onderzoeksartikelen

    Beeldvorming onder hoger opgeleide allochtonen: waarom is er sprake van een integratieparadox?

    Authors: ,

Abstract

In dit artikel staan voor de verandering nu eens niet houdingen van autochtonen ten opzichte van de multiculturele samenleving centraal, maar wordt het omgekeerde belicht. In hoeverre voelen allochtonen zich geaccepteerd in Nederland, wat is hun perceptie van het voorkomen van discriminatie en hoe ervaren zij de beeldvorming ten aanzien van de islam? Voor allochtonen wordt, in tegenstelling tot de gangbare bevindingen in de literatuur over vooroordelen, geen verzachtend opleidingseffect gevonden. Integendeel, in navolging van Buijs et al. (2006) kan gesproken worden van een integratieparadox. Het blijken juist de hoger opgeleide allochtonen te zijn die zich minder geaccepteerd voelen in Nederland. Ook geven zij vaker aan dat discriminatie voorkomt. Bovendien vinden hoger opgeleide moslims dat het respect voor de islamitische cultuur hier vaak ver te zoeken is. Onze bevindingen wijzen uit dat een deel van de verklaring hiervan ligt in het meer in aanraking komen met het politieke debat over de allochtonenproblematiek. Daarnaast spelen gevoelens van relatieve deprivatie een rol. Het feit dat het voltooien van een goede opleiding voor hoger opgeleide allochtonen minder automatisch tot maatschappelijk succes leidt dan voor autochtone hoger opgeleiden, is een belangrijke reden voor de lagere ervaren acceptatie.

How to Cite:

Mérove, G. & Miranda, V., (2009) “Beeldvorming onder hoger opgeleide allochtonen: waarom is er sprake van een integratieparadox?”, Sociologie 5(3), 406–429. doi: https://doi.org/10.38139/sociologie.89831

Downloads:
Download PDF
View PDF

106 Views

58 Downloads

Published on
20 Oct 2009
Peer Reviewed
License
ccby-nc-nd-4.0