Abstract
De fysieke en sociaaleconomische herstructurering van oude stadswijken gaat veelal gepaard met imagocampagnes. Een belangrijk onderdeel daarvan is de thematisering van nieuwe woningbouw: tot verbeelding sprekende architectuur wordt verbonden met een uitgekiende branding van het project. Doelgroepen voor deze woningbouw zijn mensen met een middeninkomen. Zij twijfelen echter over de (blijvende) vestiging in deze wijken. Met het thematiseren van een ‘mediterraan gevoel’ in het Rotterdamse woningbouwproject Le Medi, pretenderen beleids- en plannenmakers een sfeer te realiseren die de nieuwe stedelijke middenklasse aantrekt. Dit artikel geeft inzicht in de overwegingen van stedelingen met een middeninkomen een woning te kopen in Le Medi in de ‘krachtwijk’ Bospolder-Tussendijken en in de emoties die zij hierbij ervaren.
How to Cite:
Sabine, M., (2009) “Le Medi: mediterraan gevoel te koop in Rotterdam: over de aantrekkingskracht van gethematiseerde woningbouw voor de nieuwe stedelijke middenklasse”, Sociologie 5(2), 277–299. doi: https://doi.org/10.38139/sociologie.89825
Downloads:
Download PDF
View PDF