Onderzoeksartikelen

Le Medi: mediterraan gevoel te koop in Rotterdam: over de aantrekkingskracht van gethematiseerde woningbouw voor de nieuwe stedelijke middenklasse

Author: Meier Sabine orcid logo

  • Le Medi: mediterraan gevoel te koop in Rotterdam: over de aantrekkingskracht van gethematiseerde woningbouw voor de nieuwe stedelijke middenklasse

    Onderzoeksartikelen

    Le Medi: mediterraan gevoel te koop in Rotterdam: over de aantrekkingskracht van gethematiseerde woningbouw voor de nieuwe stedelijke middenklasse

    Author:

Abstract

De fysieke en sociaaleconomische herstructurering van oude stadswijken gaat veelal gepaard met imagocampagnes. Een belangrijk onderdeel daarvan is de thematisering van nieuwe woningbouw: tot verbeelding sprekende architectuur wordt verbonden met een uitgekiende branding van het project. Doelgroepen voor deze woningbouw zijn mensen met een middeninkomen. Zij twijfelen echter over de (blijvende) vestiging in deze wijken. Met het thematiseren van een ‘mediterraan gevoel’ in het Rotterdamse woningbouwproject Le Medi, pretenderen beleids- en plannenmakers een sfeer te realiseren die de nieuwe stedelijke middenklasse aantrekt. Dit artikel geeft inzicht in de overwegingen van stedelingen met een middeninkomen een woning te kopen in Le Medi in de ‘krachtwijk’ Bospolder-Tussendijken en in de emoties die zij hierbij ervaren.

How to Cite:

Sabine, M., (2009) “Le Medi: mediterraan gevoel te koop in Rotterdam: over de aantrekkingskracht van gethematiseerde woningbouw voor de nieuwe stedelijke middenklasse”, Sociologie 5(2), 277–299.

Downloads:
Download PDF
View PDF

30 Views

5 Downloads

Published on
20 Oct 2009
Peer Reviewed
License
ccby-nc-nd-4.0