Abstract
Sinds 9/11 en de moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh lijkt het politieke debat in Nederland volledig gericht te zijn op hoe de nationale identiteit bedreigd wordt door moslimfundamentalisme en het vermeende mislukken van het etnisch integratiebeleid. De angst dat de nationale identiteit ondermijnd zou kunnen worden door het cultureel imperialisme van amerikanisering is geheel van de politieke agenda verdwenen. Dit is niet alleen zichtbaar in het ‘serieuze’ publieke debat, maar ook in de popcultuur. De commerciële rapnummers van Raymzter, Ali B, Lange Frans & Baas B en Salah Edin laten zien hoe pop en politiek vermengd zijn, en zijn bovenal goede voorbeelden van amerikanisering als een vorm van actieve culturele toe-eigening.
How to Cite:
Jaap, K., (2008) “Fok de macht: Nederlandse popcultuur als karaoke-amerikanisme”, Sociologie 4(2-3), 195–207. doi: https://doi.org/10.38139/sociologie.89788
Downloads:
Download PDF
View PDF