Skip to main content
Onderzoeksartikelen

Het leesrepertoire van leerlingen in het secundair onderwijs, 1962-2005: de literatuurlijst Nederlands als culturele classificatie

Author: Verboord Marc orcid logo

  • Het leesrepertoire van leerlingen in het secundair onderwijs, 1962-2005: de literatuurlijst Nederlands als culturele classificatie

    Onderzoeksartikelen

    Het leesrepertoire van leerlingen in het secundair onderwijs, 1962-2005: de literatuurlijst Nederlands als culturele classificatie

    Author:

Abstract

Het leesrepertoire van de Nederlandse scholier is in de afgelopen decennia vaak onderwerp geweest van discussie. Verboord brengt op basis van leeslijsten uit de periode 1962-2005 het leesgedrag van middelbare scholieren in kaart. Hij kijkt hierbij specifiek naar de mate van diversiteit, hiërarchie en vernieuwing in het leesrepertoire. Het leesrepertoire blijkt in die periode diverser en minder hiërarchisch te zijn geworden. Het aandeel van recent gedebuteerde auteurs is sterk toegenomen, terwijl oudere auteurs van grote reputatie steeds minder gelezen worden.

How to Cite:

Marc, V., (2006) “Het leesrepertoire van leerlingen in het secundair onderwijs, 1962-2005: de literatuurlijst Nederlands als culturele classificatie”, Sociologie 2(4), 386–415. doi: https://doi.org/10.38139/sociologie.89737

Downloads:
Download PDF
View PDF

91 Views

13 Downloads

Published on
2006-10-20

Peer Reviewed

License

ccby-nc-nd-4.0