Onderzoeksartikelen

Tussen dwang en dialoog: maatschappijoriëntatie in inburgerinscursussen

Authors: Van Huis Iris , de Regt Ali

  • Tussen dwang en dialoog: maatschappijoriëntatie in inburgerinscursussen

    Onderzoeksartikelen

    Tussen dwang en dialoog: maatschappijoriëntatie in inburgerinscursussen

    Authors: ,

Abstract

Maatschappijoriëntatie maakt deel uit van de inburgeringscursus die nieuwkomers in Nederland verplicht moeten volgen. In dat onderdeel maken immigranten kennis met normen, waarden, opvattingen en gedragsstandaarden die in Nederland belangrijk worden gevonden. Hiertoe behoren thema’s als grondwettelijke rechten en plichten, gezins- en sekseverhoudingen, opvoeding, burgerschapsplichten en Nederlandse zeden en gebruiken. Deze normen worden in de lessen op een open, relativerende en niet-dwingende manier gebracht. De auteurs vragen zich af of inburgeringscursussen niettemin gezien kunnen worden als een nieuw beschavingsoffensief.

How to Cite:

Iris, V. & Ali, d., (2005) “Tussen dwang en dialoog: maatschappijoriëntatie in inburgerinscursussen”, Sociologie 1(4), 382–406. doi: https://doi.org/10.38139/sociologie.89703

Downloads:
Download PDF
View PDF

63 Views

15 Downloads

Published on
20 Oct 2005
Peer Reviewed
License
ccby-nc-nd-4.0