Abstract
Aan beide zijden van de Atlantische oceaan, voeren invloedrijke onderzoekers vaak ‘cultuur’ aan als de bron van gedragspatronen in stedelijke achterstands?buurten en overbelaste scholen. Maar wat wordt eigenlijk bedoeld met de term ‘cultuur’ in deze ‘culturele’ verklaringen (die opmerkelijk genoeg zelfs naar voren wordt gebracht door onderzoekers die bekend staan om hun structurele benadering)? Paulle’s participerende observatieonderzoek gedurende zes jaar op twee gedepriveerde scholen in de Bronx en de Bijlmer laat het belang van een alternatieve culturele verklaring zien, die onderzoekers dreigen te missen als ze de term ‘cultuur’ te pas en te onpas en onnadenkend gebruiken als verklaring van wat dikwijls wordt aangeduid als ‘getto-gedrag’.
How to Cite:
Bowen, P., (2005) “Culture and ghetto related behavior: lessons learned in the Bronx and the Bijlmer”, Sociologie 1(4), 357–381. doi: https://doi.org/10.38139/sociologie.89702
Downloads:
Download PDF
View PDF