Abstract
Op basis van data van de derde ronde van de European Social Survey (2006) onderzoekt deze studie de invloed van opleidingsniveau en overkwalificatie op symptomen van depressiviteit. Daarbij wordt nagegaan of aangeleerde effectiviteit deze relaties medieert. Hiermee is deze bijdrage een van de eerste sociologische studies die bestudeert of en hoe overeducatie een effect heeft op de mentale gezondheid. Uit de analyses blijkt dat overgekwalificeerde werknemers meer symptomen van depressiviteit rapporteren dan werknemers die niet overgekwalificeerd zijn. Tertiair opgeleiden vertonen minder symptomen van depressiviteit dan personen die geen tertiair diploma hebben. Aangeleerde effectiviteit medieert beide relaties. Deze studie gaat in tegen het ‘educatie als fundamentele oorzaak’-paradigma. Aanhangers daarvan stellen immers (impliciet of expliciet) dat educatie enkel positieve gevolgen voor de mentale gezondheid heeft, maar de grotere prevalentie van overkwalificatie bij hooggeschoolden en de negatieve effecten van overeducatie op de mentale gezondheid zijn hiermee in strijd.
How to Cite:
Lagaert, S., (2014) “Overkwalificatie en sociale stress. Een kwantitatief onderzoek naar de invloed van scholing en overkwalificatie op depressie”, Sociologie 10(1), 5–26. doi: https://doi.org/10.5117/SOC2014.1.LAGA
Downloads:
Download PDF
View PDF