Onderzoeksartikelen

De categorische imperatief in de populaire muziek

Authors: Alex van Venrooij orcid logo (Universiteit van Amsterdam) , Vaughn Schmutz

  • De categorische imperatief in de populaire muziek

    Onderzoeksartikelen

    De categorische imperatief in de populaire muziek

    Authors: ,

Abstract

Recente studies hebben aanwijzingen gevonden voor het bestaan van een ‘categorische imperatief’. Objecten die niet op eenduidige wijze te classificeren zijn binnen de categorieën van hun veld betalen daarvoor een prijs: ze worden genegeerd of lager gewaardeerd. In dit artikel onderzoeken we of deze categorische imperatief ook van toepassing is op de classificatie van popalbums in genrecategorieën en vergelijken de gevolgen van genreambiguïteit binnen twee (sub)velden van de Populaire muziek. De resultaten tonen dat genreambiguïteit een negatief effect heeft binnen het commerciële subveld, maar een positief effect binnen het artistieke subveld.

How to Cite:

van Venrooij, A. & Schmutz, V., (2013) “De categorische imperatief in de populaire muziek”, Sociologie 9(1), 73–96. doi: https://doi.org/10.5117/SOC2013.1.VENR

Downloads:
Download PDF
View PDF

84 Views

22 Downloads

Published on
20 Oct 2013
Peer Reviewed