Abstract
Internationaal onderzoek onder vijftienjarige scholieren laat zien dat etnische verscheidenheid in een school een negatief effect heeft op hun onderwijsprestaties. Ook Robert Putnam poneerde de stelling dat vandaag de dag een mix van etnische groepen in steden niet per se hoeft te leiden tot positieve uitkomsten. Maar is dit ook het geval als we inzoomen op de leerlingen van scholen voor voortgezet onderwijs in een grootstedelijke en multiculturele context? Het antwoord is ontkennend. In Rotterdamse scholen voor voortgezet onderwijs halen leerlingen van migranten hogere cijfers in etnisch heterogeen samengestelde klassen dan hun klasgenoten in etnisch homogene klassen. Daarmee lijkt de optimistische voorspelling van Robert Putnam dat op de lange termijn de toegenomen etnische verscheidenheid binnen steden uiteindelijk wel positieve effecten kan hebben op het onderling vertrouwen tussen groepen te worden bewaarheid. In zekere zin biedt de Rotterdamse jeugd daarmee een kijkje in de toekomst.
How to Cite:
Braster, S. & Bronkers, J., (2013) “De positieve effecten van etnische verscheidenheid in de klas op de schoolprestaties van leerlingen in een multi-etnische metropool”, Sociologie 9(1), 3–29. doi: https://doi.org/10.5117/SOC2013.1.BRAS
Downloads:
Download PDF
View PDF