Abstract
In dit artikel onderzoeken wij de discursieve reacties van gevestigde partijen op het electorale succes van populistische partijen. Ons vertrekpunt is de claim dat populisme in toenemende mate ook is terug te vinden bij gevestigde partijen. Op basis van de resultaten van een inhoudsanalyse van verkiezingsprogramma’s van politieke partijen in vijf West-Europese landen concluderen we dat gevestigde partijen de afgelopen decennia niet populistischer zijn geworden, en dat zij hun vertoog niet aanpassen wanneer zij geconfronteerd worden met electoraal verlies of met succesvolle populistische partijen. Uit ons onderzoek blijkt echter wel dat populistische partijen hun vertoog matigen na een verkiezingsoverwinning.
How to Cite:
Rooduijn, M., de Lange, S. & van der Brug, W., (2012) “Een populistische tijdgeest? Discursieve reacties op het succes van populistische partijen in West-Europa”, Sociologie 8(1), 152–172. doi: https://doi.org/10.5117/SOC2012.1.ROOD
Downloads:
Download PDF
View PDF