
Het recente beleid inzake de audiovisuele media 
in België 

door Els DE BENS, 

Gewoon hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te Gent. 

De laatste jaren onderging het Belgische medialandschap een aantal drastische 
wijzigingen. Het meer dan veertig jaar oude monopolie van de openbare omroep 
werd stap voor stap afgebouwd : honderden private radio's, twee nieuwe commer­
ciële netten, twee betaalnetten en lokale TV-zenders deden hun intrede. Door 
deze nieuwkomers werd een concurrentieel omroepbestel gecreëerd waarvan een 
aantal economische en socio-culturele consequenties niet uitbleven. 

De dag- en weekbladuitgevers lieten zich niet onbetuigd en eisten participaties 
op in de nieuwe private audiovisuele media. Meteen werd het duidelijk dat de 
privatisering in de mediasector de trend naar monopolisering stimuleerden. 

Onmiddellijk rijst bij dit alles de vraag of de overheid zich bij deze belangrijke 
beslissingen liet inspireren door een wel doordacht en samenhangend mediabe­
leid. 

1. Commerciële televisie onafwendbaar. 

Alhoewel het monopolie van de BRT-RTBF reeds in 1981 doorbroken werd door 
de legalisering van de "vrije" lokale radio's 1, heeft de publieke opinie de start 
van commerciële televisie als een breekpunt ervaren. 

Het opinieklimaat was nochtans halverwege de jaren tachtig klaargestoomd 
voor de opheffing van het openbaar televisiemonopolie. RTBF en BRT stonden 
voortdurend aan kritiek bloot : politisering en bureaucratische verstarring waren 
de hoofdaantijgingen. Naast de druk vanuit politieke hoek, drongen tevens diverse 
economische groepen aan op een commercieel, concurrentieel omroepbestel. 
Deze mentaliteit was trouwens geen typisch, losstaand Belgisch fenomeen : in heel 
West-Europa sloeg de privatiseringsrage toe. 

Om met commerciële televisie te kunnen starten, moest een nieuw wettelijk 
kader gecreëerd worden. België heeft een ingewikkelde staatsstructuur en in deze 
materie waren zowel de nationale overheid als de gemeenschappen bevoegd. De 
kabeldistributie en de handelspubliciteit (tot januari 1989) ressorteerden immers 
nog onder de nationale bevoegdheid. 

(1) De technische normen (reikwijdte, zendkracht) werden nationaal geregeld door de 
wet van augustus 1981; de culturele normen voor de Waalse Gemeenschap door de wet 
van 8 september 1981 en voor Vlaanderen door de wet van 6 mei 1982. 



300 RES PUBLICA 

De nieuwe wet van 6 februari 1987 zette het licht op groen voor omroepre­
clame. Art. 12 § 2 bepaalde dat slechts één rechtspersoon per gemeenschap kon 
gemachtigd worden om handelspubliciteit in lV-programma's op te nemen. 
Meteen werd dus duidelijk gesteld dat lV-reclame het monopolie zou worden van 
één lV-zender per gemeenschap 2 • De wet bleef op vele punten onduidelijk. Zo 
bepaalde art. 3 dat de voorwaarden en modaliteiten van reclame voor lokale/re­
gionale 1V nog konden bepaald worden ... Men "vergat" bovendien duidelijk te 
stipuleren hoeveel, wanneer en hoe lV-reclame moest geprogrammeerd worden. 
Een aanvullend KB (3 augustus 1987) specifieerde dat de handelspubliciteit moest 
gegroepeerd worden in niet opeenvolgende blokken waarvan de totale duur een 
jaarlijks gemiddelde van 12 minuten per uur zendtijd en een maximum van 6 mi­
nuten per tijdsblok niet mocht overschrijden 3 . De wet voorzag in de oprichting 
van een Raad voor Handelspubliciteit, die een code moest opstellen en tevens con­
trole moest uitoefenen op de naleving van de wet 4 . Als gevolg van de staatsher­
vorming werd echter de bevoegdheid voor handelspubliciteit vanaf 1 januari 1989 
naar de Gemeenschappen overgeheveld. In Vlaanderen werd de Raad voor Han­
delspubliciteit óp radio en televisie geïnstalleerd in februari 1990 5 ; in Wallonië 
moet hij nog samengesteld worden. Ondertussen hebben de nieuwe commerciële 
zenders VTM en RTL ruim de tijd gehad om zich van de wettelijke voorschriften 
niet al te veel aan te trekken. 

De concrete invulling van het profiel van de " niet openbare televisie" gebeurde 
met het decreet van 28 januari 1987 voor Vlaanderen 6 en van 17 juli 1987 voor 
Wallonië 7 . , ' 

Beide decreten vertonen heel wat leemten en dubbelzinnigheden. Vooral het 
Vlaamse decreet liet heel wat vragen open : van de 14 artikelen werden er trou­
wens 10 doorverwezen naar de bevoegdheid van de Executieve! Op deze manier 
onttrok men het debat over het mediabeleid aan de dialoog 8 . Het argument dat 
voor deze procedure werd ingeroepen, was tijdwinst. In Vlaanderen werd men 
blijkbaar ongeduldig om met commerciële televisie van wal te steken ... Het ka­
beldecreet schreef wel voor dat de Executieve voorafgaandelijk het advies moest 
inwinnen van een mediaraad. Deze Mediaraad, in allerijl in juni 1987 geïnstal­
leerd, werd door de bevoegde minister onder een dermate grote tijdsdruk gezet 
dat het advies voor erkenning van VTM geweigerd werd 9! Waarschijnlijk precies 

(2) Wet 6 februari 1987, art. 12, par. 2, BS 3 april 1987, N87-627. 
(3) KB 3 augustus 1987, BS 20 augustus 1987, N87-1489. · 
(4) KB 3 augustus 1987, BS 20 augustus 1987, N87-1490. 
(5) Ministerieel Besluit 19 januari 1990. 
(6) Decreet 28 januari 1987, BS 19 maart 1987, N87-539. 
(7) Decreet 17 juli 1987, BS 22 augustus 1987, N87-1513. 
(8) D. VOORHOOF, De nieuwe mediawetgeving : krachtlijnen van de wet op de omroep­

reclame en het kabeldecreet. In : Tegenspraak-Cahiers 3, blz. 101-102. 
(9) VfM zonder advies Mediaraad. In: Pub, 2 december 1987, nr. 23. 



AUDIOVISUELE MEDIA IN BELGIE 301 

wat de minister wenste want dan hoefde men niet eens het advies van de Media­
raad af te wachten. 

Het ligt buiten het opzet van deze bijdrage om gedetailleerd in te gaan op de 
juridische bepalingen van beide decreten ; hier zullen enkel de krachtlijnen van 
de achtergronden en socio-culturele consequenties aan bod komen. 

II. Wallonië geeft het startsein met RTL-TVi. 

Langs Franstalige zijde werd de oprichting van een nieuwe commerciële zender 
reeds lang vóór het decreet van 17 juli 1987 voorbereid. Radio-Télévision Luxem­
bourg (RTL), via haar binding met de Groep Brussel-Lambert (GBL) en Paribas, 
was reeds vele jaren de "officieuze" Belgische commerciële zender : in 1986 was 
82,5% van RTL onder Belgische controle 10. Jaarlijks haalde RTL trouwens meer 
dan de helft van haar reclamebudget uit de Belgische adverteerdersmarkt. Om zich 
een meer Belgisch profiel te geven werd een Belgisch filiaal "1V-Team" opgericht 
dat een akkoord aanging in 1985 om samen metAudiopresse (de Belgische Frans­
talige pers zonder La Wallonie en het inmiddels verdwenen dagblad La Cité) . 

De onderhandelingen tussen RTL en de Executieve van de Franse Gemeenschap 
liepen ondertussen uit op een akkoord in de zomer van 1986. Ondanks de ge­
ruchten over belangstelling vanwege S. Berlusconi en G. Désir en Télé-Bruxelles, 
was RTL nu quasi zeker de erkenning te zullen krijgen. 

Reeds in 1986 was trouwens het ontwerpdecreet dat door de Franse Gemeen­
schapsraad moest gestemd worden, volledig uitgewerkt. Men zat echter klem om­
dat eerst op nationaal niveau de wet op de handelspubliciteit moest gewijzigd wor­
den. 

Na de wet op de handelspubliciteit (6 februari 1987) en het decreet van 17 juli 
1987, verliep alles zeer snel. RTL-1Vi (N.V. 1Vi opgericht door N.V. Team) , kaapte 
zoals voorzien de vergunning weg. RTL (1V-Team en CLT) participeert voor 66%, 
Audiopresse voor 34%. Het Waalse decreet spreekt van "private televisies" , in het 
meervoud dus, wat in tegenspraak is met de nationale wet van 6 februari 1987. 
Voorlopig dreigt er echter geen gevaar voor het RTL-1Vi monopolie . De vergun­
ning werd verleend voor 9 jaar. In ruil voor het reclamemonopolie moet RTL-1Vi 
investeren in de Waalse audiovisuele industrie (via eigen produktie, aankoop van 
programma's en co-produkties). 

RTL-1Vi werd aanvankelijk een nogal rooskleurige toekomst voorspeld omdat 
RTL kon terugvallen op een reeds bestaand kijkerspubliek, op ervaring en op het 
groot film- en televisiearchief van CLT. Het mee scheep gaan in nationale com­
merciële 1V-projecten kadert trouwens perfect in de nieuwe mediastrategie van 

(10) E. DE BENS, Audio-visual media in Belgium. Political, socio-cultural and economie 
developments. In : "Soziale Konsequenzen einer europäischer Medienpolitik, Band 2, Vol. 
2, Studie Gen. Dir. 5, Eur. Gemeinschaft, Hamburg, 1989, blz. 1-34. 



302 RES PUBLICA 

CLT. In plaats van de grote pan-Europese zender te worden, heeft CLT gekozen 
voor decentralisatie: RTL-Plus (in West-Duitsland), RTL-1Vi (België), RTL-Véroni­
que (Nederland), RTL-Lorraine (Frankrijk) 11• De internationale reclamewereld is 
duidelijk meer geïnteresseerd in gesegmenteerde nationale lV-markten dan in 
één alomvattende pan-Europese. 

RTL-1Vi kreeg echter onverwacht tegenwind. De geprivatiseerde Franse zender 
TFl trok met zijn populair aanbod steeds meer Belgische kijkers aan. TFl had in 
1989 gemiddeld 20% van het kijkvolume in Franstalig België; de RTBF en RTL-1Vi 
hadden elk ongeveer 25%; 17% ging naar A2 en FR3 en de rest naar de overige 
zenders 12. TFl stelde zijn reclameblokken open voor de Belgische adverteerders 
en de reclame-inkomsten van RTL-1Vi slinkten verder. De RTBF, die steeds lV­
reclame had opgeëist en zoals RTL-1Vi kijkers verloor aan TFl, zocht toenadering 
tot RTL-1Vi. In maart 1989 werd besloten om samen de Franse zenders te bekam­
pen; in juni 1989 gaf een decreet de toelating aan de RTBF om vanaf 1 september 
1989 samen met RTL-1Vi reclame uit te zenden. Het aandeel van Belgische "com­
merciële" 1V sprong van 20% naar 45%. Deze "fusie" bood echter niet het ver­
hoopte resultaat want i.p.v. een toename van het reclamevolume, vloeide een ge­
deelte van de reclame van RTL-1Vi naar de RTBF! Via een sluwe regeling had RTL-
1Vi deze eventualiteit voorzien en kwam een deel van de opbrengst terug naar 
RTL-1Vi zodat de RTBF even "arm" bleef: in 1990 werden de reclame-inkomsten 
verdeeld a rato van 24% voor de RTBF en 76% voor RTL-1Vi 13 . De concurrentie 
met de Franse zenders gaat ondertussen verder; TFl kondigde onlangs aan voor 
België speciale reclameblokken te zullen inlassen. Uiteindelijk gaat het nu om een 
gevecht om kijkcijfers ; de programmatie van beide zenders glijdt dan ook steeds 
meer af naar amusement (zie paragraaf 4) . 

III. Een spoedprocedure voor VTM. 

Na de publikatie van het "kabeldecreet" van 17 januari 1987 zou het nog een 
hele tijd duren vooraleer in Vlaanderen een landelijke commerciële zender van 
wal stak. Het decreet voorzag in verschillende types niet-openbare televisie, maar 
voor de landelijke werd het monopolie aan één enkele zender gegeven en dan 
nog wel voor 18 jaar! (cfr. RTL-1Vi - 9 jaar). 

Aan de lobby van de Vlaamse dag- en weekbladuitgevers werd in ruime mate 
tegemoet gekomen : zij hadden steeds als compensatie voor het eventueel recla­
meverlies participatie in de commerciële zender opgeëist. Het "kabeldecreet" be­
paalt het minimum aandeel van de pers op 51 % . In heel wat landen gaat het beleid 
precies de omgekeerde richting uit en verbiedt men dergelijke participaties. 

(11) Ibidem. 
(12) Bron: CIM, 1989. 
(13) De toestand in Medialand. In : Dynamiek, Kamer van Koophandel, Brussel, maart 

1990. 



AUDIOVISUELE MEDIA IN BELGIE 303 

Initieel probeerden twee "persgroepen" de vergunning in de wacht te slepen. 
De OTV (Onafhankelijke Televisie Maatschappij) van de VUM (Vlaamse Uitgevers 
Maatschappij) zocht toenadering tot RTL ( de VUM heeft via Ibel een binding met 
RTL) en tot de overige Vlaamse persgroepen. Het overleg sprong af omdat de VUM 
als marktleider een meerderheidsparticipatie opeiste. De tweede groep VMM 
(Vlaamse Media Maatschappij) richtte in november 1987 VTM (Vlaamse Televisie 
Maatschappij) op. Alle krantengroepen (met uitzondering van de VUM, De Morgen 
en de Financieel Ekonomische Tijd) alsook S weekbladgroepen participeerden 14 . 

Achteraf zou blijken dat quasi 100% van de VTM-aandelen in handen zijn van de 
pers ! Een kwalijke vorm van multimediale concentratie. Bovendien rijzen er met­
een vragen naar de mogelijkheden van een onafhankelijke TV-kritiek wanneer bij­
na alle dagbladen én alle belangrijke weekbladen bij VTM betrokken zijn. 

Eénmaal het decreet gepubliceerd, moesten de uitvoeringsbesluiten zo snel mo­
gelijk ingevuld worden. De politieke druk was zeer sterk en de ontwerpteksten 
van de uitvoeringsbesluiten werden geschreven op VTM-maat ; de andere door het 
decreet voorziene niet-openbare televisies zoals lokale TV, betaal-TV en TV gericht 
op specifieke doelgroepen, werden stiefmoederlijk en oppervlakkig behandeld. 
Een aantal hiaten hypothekeren thans o.m. de levenskansen van lokale TV (zie pa­
ragraaf 5). 

Het uitvoeringsbesluit inzake "eigen culturele" produkties legt in de beginfase 
een minimum van 20% op. Toch is de definitie van " eigen culturele" produkties 
een miskleun. Het Waalse decreet sluit nieuws, reclame, quiz en spelletjes uit de 
definitie van "eigen culturele" produkties. Ondanks het advies van de Mediaraad 
dit Waalse voorbeeld te volgen, laat de minister quiz en spelletjes toe ; precies met 
deze programmacategorieën kon men het aandeel eigen culturele produkties 
uitermate goedkoop en gemakkelijk invullen. 

In de nationale wet van 6 februari 1987 werd sponsoring en niet-commerciële 
reclame reeds aan de bevoegdheid van de Gemeenschappen doorgespeeld. Het 
Waalse decreet laste dan ook twee hoofdstukken in waarbij niet-commerciële re­
clame en sponsoring (hoofdstukken VII en VIII) werd toegelaten zowel op privé 
als openbare TV. Het Vlaamse decreet repte met geen woord over niet-commer­
ciële reclame en sponsoring. Naar aanleiding van het advies van de mediaraad in­
zake reclame en sponsoring (advies nr. 90/02, maart 1990) vonden dan ook ver­
hitte discussies plaats. Het was duidelijk dat de gangmakers van VTM ook spon­
soring en niet-commerciële reclame voor zich opeisten. De BRT mocht wel nog 
gratis "boodschappen van algemeen nut" uitzenden. Het zgn. mini-decreet inzake 
reclame en sponsoring dat thans bij de Vlaamse Executieve voorligt, wil wel spon­
soring op de BRT-TV toelaten. VTM dreigt naar de rechter te stappen. Ook de re-

(14) De dagbladconcerns NV Hoste, NV Concentra, NV De Vlijt. Vijf weekbladgroepen : 
TUV (o.m. Humo, Elga), IUM (o.m. Story, Panorama, Flair, Libelle), Almaspar (o.m. Joepi, 
Dag Allemaal, Rijk der Vrouw) , Roularta (Knack en Trends) en Perexma (TV Ekspres, TV­
blad) . 



304 RES PUBLICA. 

cente beslissing om reclame op de BRT-radio uit te zenden, is bij de VTM-top ver­
keerd aangekomen : niet zozeer dat VTM reclameverlies hoeft te vrezen van de 
BRT-radio, maar omdat dit misschien de eerste symbolische stap is om later ook 
aan de BRT TV-reclame te geven. 

VTM is na één jaar, in tegenstelling tot RTL-TVi, alleszins een succesverhaal ge­
worden. De reclame-inkomsten liepen op tot meer dan 3 miljard BF. Dit impliceert 
nog niet meteen dat de dag- en weekbladuitgevers op rozen zitten. In de uitbouw 
van dit nieuwe commerciële TV-station moet verder geïnvesteerd worden. Of VTM 
voor de dag- en weekbladuitgevers een goede investering zal worden, kan maar 
na verloop van jaren worden ingeschat. Wanneer straks RTL-Véronique op de 
Vlaamse kabel komt, zou dit wel eens een onvoorziene concurrent voor VTM kun­
nen worden. Ondertussen legitimeren de dag- en weebladuitgevers hun 100% par­
ticipatie in VTM door er op te wijzen dat zij reclameverlies leden in hun persor­
ganen. Met uitzondering van de vrouwenbladen waar de daling nogal fors was, 
werden de verliezen opgeblazen. Uit de recente KRAB-cijfers blijkt dat de situatie 
helemaal niet zo alarmerend is . 

De kersverse Vlaamse Raad voor Handelspubliciteit heeft onlangs VTM in ge­
breke gesteld : niet toegelaten programma-onderbrekingen, reclamespots bij pro­
gramma's specifiek op kinderen gericht, .. . Door wie, en wanneer VTM zal gesanc­
tioneerd worden blijft tot op heden een open vraag. 

Het financiële succes van VTM hangt uiteraard nauw samen met de hoge kijk­
cijfers. Reeds tijdens de eerste lanceringsmaand overtrof VTM het nagestreefde 
20% marktaandeel : in februari 1989 klom het kijkvolume reeds op tot 27% en 
in december 1989 haalde men 36,6% 15 . 

Voor de BRT had dit nefaste gevolgen : daar waar de BRT in 1988 nog over een 
gemiddeld jaarlijks kijkvolume van 57% beschikte, slonk dit in de eerste VTM­
maand naar 30%; in december 1989 was het naar 26% gedaald 16! 

IV. De openbare omroepen in de tegenaanval. 

Zowel de BRT als de RTBF hebben het succes van hun commerciële concur­
renten trachten om te buigen. Het is evident dat geen enkele omroep onverschillig 
blijft wanneer de kijkers het laten afweten. Bij de BRT en de RTBF ging het niet 
enkel om gekrenkte trots ; de sterke daling van het kijkersaandeel zou wel eens 
tegen de openbare omroep kunnen gebruikt worden. Jaarlijks wordt immers door 
de regering de dotatie bepaald. Een onverkwikkelijke situatie voor een omroep, 
die hierdoor de speelbal wordt van de politici. Over de jaren heen kregen de open-

(15) Bron : BRT-Studiedienst, Kijkcijfers marktaandeel 1989. Zie tevens de licentiaats­
verhandeling van B. Declercq waar gedetailleerd per maand de verschuivingen tussen BRT 
en VfM worden nagegaan. B. Declercq, De kijkcijferpsychose slaat toe in Vlaanderen. Li­
centiaatsverhandeling R.U.-Gent, 1989-1990. 

(16) Bron : BRT-Studiedienst, Jaarverslagen, 1988. 



AUDIOVISUELE MEDIA IN BELGIE 305 

bare omroepen slechts een gedeelte van het kijk- en luistergeld en de laatste jaren 
werd het percentage steeds verminderd. In 1989 bedroeg het voor de BRT nog 
slechts 51%; voor de RTBF 61%. In vergelijking met ongeveer gelijkaardige bui­
tenlandse openbare omroepen behoren de BRT en RTBF tot de "armsten" van 
West-Europa 17 . In feite gaat het dus in België niet om kijk- en luistergeld maar 
om een doodgewone belasting waarvan de overheid een gedeelte, steeds minder, 
aan de omroepen geeft. De publieke opinie zou derhalve best geïnformeerd moe­
ten worden dat de helft van hun kijk- en luisterbijdrage i.p.v. naar de omroep, 
naar de schatkist gaat. 

Het aanslepend tekort aan middelen werkte verlammend op de creativiteit. De 
malaise werd nog gestimuleerd door het verstikkende klimaat van de acute po­
litisering en bureaucratisering. 

De beide openbare omroepen hadden bovendien in het verleden reeds met 
concurrentie af te rekenen. België bracht als dichtst bekabelde land steeds meer 
buitenlandse zenders in de huiskamer. Over de voorbije twintig jaar "verloor" de 
RTBF ongeveer 30% van het kijkvolume, de BRT 20%, aan buitenlandse zenders. 
Heeft deze concurrentie gevolgen gehad op het programmabeleid van de open­
bare omroepen ? Zowel in Vlaanderen als in Wallonië werd hierover heel wat 
onderzoek verricht ; de conclusies zijn gelijklopend 18. Beide omroepen hebben 
aan de hoeveelheid "ernstige" programma's niet getornd: het aandeel "populai­
re" en "ernstige" programma's bleef over de periode 1970-1987 quasi onveran­
derd. Wat wel gewijzigd werd was het tijdstip van uitzending : ernstige program­
ma's werden steeds meer naar de vroege en late avonduren afgevoerd ; de "prime 
time" werd vrijgemaakt voor ontspanning, vooral voor fictie . Meer fictie betekent 

(17) 6 miljard BF voor de BRT, 9,7 miljard BF voor Denemarken, 14 miljard BF voor 
Zweden, 10,9 miljard BF voor Finland en 15,7 miljard BF voor Nederland, EBU-statistics, 
geciteerd in : Advies aangaande de rol en opdracht van de openbare omroep in een ge­
wijzi.gd medialandschap. Brussel, Vlaamse Mediaraad, juni 1988, blz. 21. 

(18) Zie voor Vlaanderen : E. DE BENS, L'influence de la cablödiffusion sur le compor­
tement télévisuel des Belges et sur les stratégies de programmation du service public belge. 
In : Actes des 7esJoumées Internationales de l'Idate, Bulletin de l 'Idate, l 'Europe des com­
munications, november 1985, 21, blz. 310-330 ; E. DE BENS, Cable penetration and com­
petition among foreign stations. In : Europeanjournal of Communication. 1986, nr. 4, blz. 
477-492; E. DE BENS, Der Einfluss eines grossen ausländischen Programmangebotes auf 
die Sehgewohnheiten. Belgische Erfahrungen mit einer dichten Verkabelung. In : Publizi.s­
tik. Sonderheft 'Sozi.alisation durch Massenmedien ', 1988, Heft 2-3, blz. 352-365. Voor de 
RTBF hebben Cl. GEERTS, J. THOVERON gelijkaardige studies gemaakt : Cl. GEERTS, J. 
THOVERON : Télévision offerte au public. Télévision regardée par Le public, RTBF, Enquê­
te permanente sur les programmes, 1979 ; Etudes de radio et de la télévision, RTBF, 28, 
1980 : Le Divertissement, blz. 85-102 ; Cl. GEERTS, J . THOVERON, Une enquête internatio­
nale: télévision offerte au public, télévision regardée par Le public, RTBF, Enquête per­
manente sur les programmes, april 1980 ; Etudes de radio et de la télévision, blz. 91-105 . 



306 RES PUBLICA 

meteen meer Amerikaanse films en series : het zijn de goedkoopste én de meest 
populaire programma's 19. 

Met de komst van RTL-1Vi en VfM kregen de Belgische kijkers een extra portie 
Amerikaanse pulp: bij RTL-1Vi was in 1989 het aandeel Amerikaanse fictie 55%, 
bij VfM 85% 20! In het voetspoor van VfM verhoogde de BRT het aantal Ameri­
kaanse films en series. 

De openbare omroepen, besmet door de kijkerspsychose, hebben voor de stra­
tegie van de imitatie gekozen. Bepaalde ernstige programma's worden niet enkel 
meer op zeer ongunstige tijdstippen geprogrammeerd, ze worden gewoon afge­
voerd! Jan Ceuleers verklaarde openlijk dat een kijkdichtheid van 500.000 kijkers 
een minimum is. "Wie dat cijfer niet haalt, kan er niet zeker van zijn in het pro­
grammaschema te worden gehandhaafd" 21 . Met dezelfde wapens het VfM-succes 
beconcurreren, is voor de BRT een op voorhand verloren zaak : dé pretzender van 
Vlaanderen is nu eenmaal VfM. Toch laat de BRT zich nog steeds meeslepen in 
de concurrentiestrijd. Zo verandert de BRT frequent het zendschema. Met dit "te­
genprogrammeren" hoopt men de concurrentie uit de weg te gaan. Kijkers hou­
den echter van een vast, duidelijk herkenbaar programmaschema. VfM weet dit 
maar al te goed en werkt met een horizontale programmastructuur zodat de VfM­
kijker zich, zelfs zonder programmagids, terugvindt -bij zijn vertrouwde zender. 

Het BRT-nieuws holt het "infotainment" van VfM achterna : meer faits-divers, 
meer lokale items, grappende nieuwslezers, etc. 

De BRT en RTBF zouden zich best bij hoogdringendheid bezinnen over dit ver­
vlakkingsproces. Het uittekenen van een eigen profiel, is o.i. de enige strategie 
om het op te nemen tegen een commerciële zender. Voor de RTBF wordt deze 
zoektocht naar een nieuwe, eigen identiteit nog bemoeilijkt door de samenwer­
king met RTL-1Vi. 

V. Lokale media in België : een zonderling beleid. 

A. Lokale radio's. 

De eerste lokale, illegale radio's doken in België op rond 1978. Deze "pioniers" 
hadden een aantal karakteristieken gemeenschappelijk : zij droomden van een 
kleinschalige, non-profit radio ; zij profileerden zich als milieu- en strijdzenders. 
Deze " pioniers" zonden uit op onregelmatige tijdstippen, opereerden in de ille­
galiteit en voerden acties om het BRT-RTBF radiomonopolie te doorbreken. Bij 

(19) E. DE BENS, Da/lasification as a result of increasing channel competition. ICA­
Congress, San Francisco, 1989. 

, (20) Ibidem. 
(21) HJDJ, Jan Ceuleurs: een half miljoen kijkers is het minimum. In : Het Nieuwsblad, 

10 januari 1990. 



AUDIOVISUELE MEDIA IN BELGIE 307 

deze idealisten voegden zich echter al vlug commercieel geïnspireerde groepen 
die van de lokale radio's non-stop popzenders maakten 22 • 

I 

Legalisering kon niet uitblijven : de technische normen werden wettelijk vast­
gelegd door de wet van augustus 1981; de culturele, inhoudelijke normen door 
de Franse Gemeenschap op 8 september 1981 en door de Vlaamse Gemeenschap 
op 6 mei 1982. Beide decreten vertoonden grote gelijkenissen: men wou het oude 
"pioniersmodel" legaliseren : kleinschalig, afgestemd op de regio en in wisselwer­
king met de luisteraars. De decreten repten echter met geen woord over de fi. 
nanciering : de middelen moesten dus gezocht worden bij fans, liefdadigheidsac­
ties, enz. Een uiteraard op termijn niet leefbaar scenario. De op commerciële leest 
geschoeide lokale radio's bleven verder illegaal reclame uitzenden. De overheid 
gaf andermaal toe en legaliseerde in 1985 reclame op lokale radio's 23 • Al vlug ont­
wikkelden zich lokale radionetwerken waarin de dagbladen participeerden ! Voor 
de kleinschalige lokale radio's zag de toekomst er somber uit, noch ,overheids­
subsidies, noch een "Robin-Hood"-model waarbij de commerciële radio's een 
stukje van hun reclame-inkomsten moesten afstaan aan de zwakkere broertjes 
(o.m. van toepassing in Denemarken, Zweden) . Van het oude "pioniersmodel" 
waarbij lokale radio complementair en regiogericht waren, bleef niets over. 

Plotseling kwam er in 1989 een kentering : zowel de CVP als de SP verdedigden 
onverwacht opnieuw de "kleine", lokale radio. Vooral het ontwerp-decreet van 
E. Van Rompuy (8 januari 1990) bracht de discussie op gang. Dit ontwerp dat zich 
afzet tegen de commerciële radio's en vooral tegen de ketenvorming, wil terug­
keren naar het pioniersmodel. De tekst laat echter vele vraagtekens en zit vol te­
genstrijdigheden. Zo worden b.v. de lokale radio's verplicht erkende beroepsjour­
nalisten in dienst te nemen. Een zware, onmogelijke financiële uitgave voor een 
kleinschalig medium ! Voor de financiering verwijst E. Van Rompuy naar "lokale" 
reclame. Een twijfelachtige oplossing als vanaf 1 januari 1990 (met als realistische 
start september 1990) reclame op de BRT-radio wordt toegelaten. Precies deze 
beslissing om op de BRT-radio reclame toe te laten verklaart wellicht de "nieuwe" 

· visie t.o.v. lokale radio vanuit een bepaalde politieke hoek. 

De bokkesprongen van het mediabeleid m.b.t. private lokale radio's vormen een 
weinig verkwikkend verhaal, en tonen aan dat onze politici overhaast en ondoor­
dacht mediabeslissingen nemen. Media-experten betwijfelen bovendien of het 
toekennen van reclame aan de BRT de openbare omroep zal helpen bij het pro­
fileren van zijn identiteit. 

(22) P. HERROELEN, 1, 2 ... veel? Kroniek van 20 jaar Belgische radio en televisie, Leu­
ven, 1982. 

(23) A.SELLESIACH, Van strijd naar commercie. Een beknopt overzicht. In : Koepel 5, 
1986, nr. 3, blz. 7-10. 



308 RES PUBLICA 

B. Het lokale TV-beleid : een succes in Wallonië, een miskleun in 
Vlaanderen. 

Van bij het begin was het Waalse beleid t .o.v. lokale TV veel coherenter dan 
het Vlaamse. In Wallonië vertrok men vanuit een bepaald model : lokale TV moest 
zich inhoudelijk afstemmen op één bepaalde regio. Deze visie hield meteen in dat 
de zendtijd zou beperkt worden : het is inderdaad onmogelijk dagelijks een uren­
vullend programma aan te bieden met informatie en animatie uit de regio. Men 
wou dus lokale TV complementair naast de grote TV laten functioneren. Men wou 
bovendien lokale TV uit het commerciële circuit houden. De Waalse overheid was 
consequent en bij de lanceringsfase werden de middelen ter beschikking gesteld . 
Later werd op beperkte schaal reclame toegelaten zodat de lokale TV's een ge­
mengde vorm van financiering hebben : overheid en privé. Lokale TV kost inder­
daad veel meer geld dan lokale radio : 200.000 tot 400.000 BF per uur. Experten 
hadden dan ook berekend dat de enige overlevingskans een gemengde financie­
ring was : men zou nooit voldoende reclame uit de regio kunnen halen ; enkel 
indien ketenvorming werd toegelaten, zou de reclamewereld meer geïnteresseerd 
zijn. Precies tegen ketenvorming zette het Waalse beleid zich echter van bij het 
begin af. 

In Wallonië kregen 11 zenders een vergunning. In elke regio, ongeveer de groot­
te van een arrondissement, kon slechts één zender operationeel zijn. Deze beper­
king was zeer belangrijk, omdat ze wildgroei tegenging en overheidssubsidies mo­
gelijk maakte. 

Men kan nu terugblikken op een veertien-jarige ervaring ( de eerste experimen­
ten werden opgezet in 1976) ; de meeste lokale TV-zenders konden een vast kij­
kerspubliek opbouwen. Alhoewel het nieuwe Waalse audiovisuele decreet van 
1987 voorziet in de oprichting van louter commerciële zenders, bestaat in Wal­
lonië nog steeds de politieke wil om het bij de 11 bestaande zenders te houden ; 
tot op heden werd geen enkele nieuwe vergunning afgeleverd 24 . 

Het Vlaamse kabeldecreet en de uitvoeringsbesluiten laten m.b.t. lokale TV 
cruciale vragen onbeantwoord : geen duidelijke standpunten over de grootte van 
de regio, de beperking van de zendtijd, de inhoudelijke opvulling, de 
financieringswijze ... 25 . De aanvragen voor erkenning stromen met tientallen toe 
en indien geen meer duidelijke reguleringen worden voorzien, stevent Vlaande­
ren regelrecht af op het Italiaanse model : wildgroei waarbij de commercieel ster­
kere stations de andere uit de markt duwen en ketenvorming onvermijdelijk 
wordt. Vier erkenningen werden afgeleverd ; één zender AVS-Eeklo startte in ok-

(24) Les télévisions communautaires /oca/es et régionales dans la CEE. Colloque In­
ternational, Namur, Vidéotrame, maart 1989, 47 blz. 

(25) E. DE BENS, Kanttekeningen bij lokale 1V in Vlaanderen. In : Communicatie, jg. 
18, nr. 4, pp. 45-49. 



AUDIOVISUELE MEDIA IN BELGIE 309 

tober 1988 met uitzendingen (1 uur per maand) . Aangezien deze zender geen 
bronnen van inkomsten heeft, worden de overlevingskansen steeds kleiner. 

Onder druk van het expertencomité werden door de Mediaraad geen adviezen 
voor erkenning meer uitgebracht. Een nieuw wettelijk kader én beleid zijn de es­
sentiële voorwaarden om, in navolging van Wallonië, lokale 1V in Vlaanderen een 
kans te geven. Wanneer komt er duidelijkheid in Vlaanderen rond lokale televisie? 

VI. Betaaltelevisie : buitenlandse initiatieven. 

Reeds in 1985 kreeg Filmnet in Vlaanderen de toelating om in Vlaanderen be­
taal-1V aan te bieden. Het wettelijk kader zou eerst gecreëerd worden door het 
kabeldecreet van januari 1987 ! 

In 1990 besloot de eigenaar van Filmnet, de Zweedse groep Esselte, alle me­
diabelangen afte stoten ; Filmnet is thans te koop aangeboden (vraagprijs : 12 mil­
jard BF). 

Filmnet, dat betaaltelevisie aanbiedt in Nederland, België en de Skandinavische 
landen , bleek al vlug geen goudmijn. Na 5 jaar is het break-even-point nog steeds 
niet bereikt. In Vlaanderen heeft Filmnet ± 60.000 abonnees 26. 

In het najaar 1989 startte langs Waalse zijde Canal Plus Belgique. Op 3 februari 
1989 werd een akkoord afgesloten tussen Canal Plus France en de Franstalige Ge­
meenschap. De aandelen werden als volgt verdeeld : 1/3 voor de RTBF, 1/3 voor 
Canal Plus France en de rest onder Belgische maatschappijen, waarbij Déficom 
en een van Tractebel afhankelijke groep. 

Langs Waalse zijde eiste men heel wat concessies : Canal Plus France verbond 
er zich toe dat eventuele dividenden van Canal Plus Belgique zouden geherinves­
teerd worden in Wallonië; een verplichting om voor minstens 80 miljard BF per 
jaar te participeren in co-produkties in Wallonië; bij elke geplande produktie in 
Franstalig België moet Canal Plus eerst de RTBF de mogelijkheid aanbieden om 
te participeren. 

Aan Filmnet werden heel wat minder verplichtingen opgelegd : de eerste 4 jaar 
5% eigen culturele Vlaamse produkties; na 4 jaar wordt dit percentage naar 7,5% 
opgetrokken. 

Het break-even-point van Canal Plus Belgique wordt rond de 80.000 abonnees 
geraamd. Het bedrijf hoopt tegen 1992 160.000 aangeslotenen te hebben! Het 
abonneebestand bedroeg in juni 1990 : 13.200 27. 

De start liep voor de RTBF echter fout. De RTBF had op eigen initiatief een de­
coder ontwikkeld, die achteraf onbruikbaar bleek! De RTBF verloor minstens 25 
miljoen BF en de administrateur-generaal kwam in opspraak. 

(26) Presentatiebrochure Filmnet. Brussel, 1989 ; verklaring directie Filmnet juni 1990. 
(27) R.B. , Canal Plus en Belgique : premier bilan. In : Pub, 1989, nr. 23 , blz. 13. 



310 RES PUBLICA 

In Europa is Canal Plus France de enige succesrijke betaalfilmzender en wellicht 
verhoogt dit de slaagkansen van het Belgische filiaal . 

Toch zal in de nabije toekomst de boom van nieuwe commerciële zenders de 
overlevingskansen van betaalfilmnetten hypotheceren. Ook de concurrentie van 
de videorecorder als huisbioscoop neemt toe : de penetratie van de VCR's stijgt 
snel in België en het filmvideocircuit wordt steeds uitgebreider. De filmbetaalnet­
ten zullen zich dan ook steeds meer commercieel moeten opstellen en hun aanbod 
afstemmen op de smaak van een zo groot mogelijk publiek. 

Besluit. 

Het hele mediabeleid werd de laatste jaren in Wallonië en vooral in Vlaanderen 
liberaal geïnspireerd : nieuwe private initiatieven werden geruggesteund. RTL-TVi 
en VTM hebben de openbare omroepen in het commerciële nivelleringsproces 
meegesleurd. Lokale omroepinitiatieven ontsnappen niet aan ketenvorming. 

De recente oprichting van tal van raden die het mediabeleid in betere banen 
moesten leiden, heeft tot op heden weinig tastbare resultaten opgeleverd. Vooral 
Vlaanderen werd verrijkt met een kluwen van raden : Raad voor Niet-Openbare 
Radio's, Mediaraad, Geschillenraad, Raad voor Handels publiciteit... In hun wer­
king worden al deze raden ondermijnd en verlamd door politisering en touwtrek­
kerij van belangengroepen. 

Het manke beleid van de twee Gemeenschappen wordt bovendien nog verder 
scheefgetrokken door de louter economisch geïnspireerde mediapolitiek van de 
EG. Voor de bescherming van kleinere taal- en cultuurgemeenschappen blijft de 
EG doof. De "protectionistische" reguleringen van de Vlaamse en Waalse Gemeen­
schappen zijn dan ook volgens de Europese Commissie onverzoenbaar met het 
EG-beleid ( o .m. het restrictieve kabelverkeer voor buitenlandse commerciële zen­
ders, de quota's van eigen culturele produkties, enz.). 

Het EG-mediabeleid herleidt het Europese omroeplandschap tot een markt. 
Deze marktgedreven visie gaat voorbij aan de culturele dimensie. Voor multina­
tionale mediagiganten een optimale formule omdat zij zonder enige culturele of 
kwalitatieve beperking hun TV-pulp op de Europese markt kwijtraken. Aangezien 
de Europese audio-visuele industrie niet over de nodige capaciteit beschikt om 
voldoende TV-programma-uren te produceren, zullen straks in stijgende mate de 
programmaschema's met goedkope, populaire Amerikaanse fictie opgevuld wor­
den. Voor Vlaanderen en Wallonië alvast een verdere stap in het dallasificatiepro­
ces. 

Summary : The Belgian media policy. 

During recent years, the audiovisual landscape in Belgium bas been going 
through a number of drastic changes. 



AUDIOVISUELE MEDIA IN BELGIE 311 

' The monopoly of the public broadcasting system, standing for over 40 years, 
was breached. Several huru)reds of private radio stations, two new commercial 
television stations and a number of private local television stations saw the light. 
The advent of all these newcomers bas created a competitive media system. The 
rivaly between the public broadcasting companies and the commercial stations 
is very severe and unfortunately the PBS are imitating the commercial model: 
they sacrifice more time for fiction and entertainment. Moreover, the Belgian me­
dia policy is very permissive and favours commercialisation. 


