
De opinierichtingen 

in de Belgische dagbladpers 

door Theo LUYKX 

Gewoon Hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te Gent. 

* 

De Belgische pers was van bij haar ontstaan overwegend een opm1e­
pers. De conservatief-katholieke en de liberaal-burgerlijke pers dateren 
echter reeds van vóór het ontstaan van de gelijkdenkende partijen. Reeds 
sedert de doorbraak van de Nieuwe Denkbeelden op het einde van de 
18e eeuw werd immers door privé-initiatief een katholieke en liberale 
pers op de markt gebracht, waar de liberale partij slechts dateert van 
1846 en de katholieke van 1884. Dit is wellicht de hoofdoorzaak dat de 
katholieke partij (CVP sedert 1945) en de liberale partij (PVV sedert 
1961 ), in tegenstelling met de socialistische partij, nog steeds over geen 
uitgesproken partijorganen beschikken. Alleen de merkelijke jongere 
christelijke arbeidersbeweging, die sedert de late 19e eeuw opkwam, 
bezit zowel in Vlaanderen als in Wallonië een eigen dagbladpers, 
namelijk Het Volk en La Cité. Het is in dit verband trouwens geen toe­
val dat Het Volk in het jaar van Rerum Novarum ( 1891) werd opge­
richt. 

De zogezegde linkse partijen, de socialistische en de communistische, 
kwamen tot stand op een ogenblik dat de goedkope massapers reeds haar 
intrede had gedaan. Van bij hun stichting hebben zij zich dan ook 
onmiddellijk ingespannen om door middel van een goedkoop massablad, 
dat meteen als partijorgaan zou optreden, hun invloed bij de volksmassa 
uit te breiden. De Gentse Vooruit, officieel orgaan van de Gentse socia­
listische federatie, dateert immers van 1884 en de Brusselse Le Peuple, 
officieel orgaan van de BSP, van 1885. Hetzelfde gebeurde met de com­
munistische partij : bij haar stichting in 1921 lanceerde zij onmiddellik 
het partijblad Le Drapeau Rouge. 

Wat betreft de federalistische of zogezegde communautaire partijen, 
valt het op eerste gezicht op dat het VNV van vóór de oorlog steeds 
over een partijkrant heeft beschikt - De Schelde in 1919-19 36 en Volk 



224 RES PUBLICA 

en Staat in 1936-1944 - terwijl na de oorlog, noch de Volksunie, noch 
het Rassemblement Wallon of het Brusselse Front des Francophones, 
eigen partij-organen bezitten. Dit kan wel enigszins verband houden met 
het feit dat zij voldoende aan bod komen in sommige bestaande dag­
bladpers, doch de hoofdoorzaak ligt elders. De periode van de nieuwe 
krantenstichtingen lijkt in onze democratische landen immers definitief 
afgesloten. De stichting van een nieuw dagblad vereist immers ontzaglijke 
investeringen, zodat de bestaande kranten gaan gelijken op « instituties », 
die de krantenmarkt monopoliseren . 

Naast de grote meerderheid van kranten, die, met uitzondering van de 
socialistische en communistische niet partijgebonden doch enkel ideo­
logisch gericht zijn, bestaat in ons land ook een groep van vier zogezegde 
« neutrale » kranten. Deze « neutraliteit» komt hierop neer dat zij 
beweren voor geen enkele partij uitdrukkelijk te opteren. Voor het 
overige belet hen dat niet stelling te nemen in een groot aantal pro­
blemen, die het openbare leven beroeren. Het hoofdorgaan van deze 
zogezegde « neutrale groep » is de Brusselse Le Soir die zich kon meester 
maken van de Luikse La Meuse en de Brusselse beeldkrant La Lanterne. 
Opvallend is dat deze zogezegde «neutrale» pers tot Brussel en Wal­
lonië beperkt is, terwijl de Vlaamse pers globaal ideologisch gebonden is . 

Om een dieper inzicht te bekomen in de Belgische pers als uitdruk­
king van de verschillende politieke ideologieën in ons land, schetsen wij 
vooreerst de na-oorlogse evolutie van het aantal kranten per opinie­
richting, waaruit onder meer zeer duidelijk het na-oorlogse concentratie­
verschijnsel in de Belgische pers zal blijken. Wij gaan vervolgens even 
dieper in op de ideologische strekkingen die langs de Belgische dagblad­
pers aan het licht komen. Daarna trachten wij vast te stellen welke de 
werkelijke oplage is van de kranten per opiniegroep. In een laatste para­
graaf vergelijken wij het aantal krantenlezers van een bepaalde opinie­
groep met het aantal kiezers voor de gelijkdenkende politieke partij. 

1. Evolutie van het aantal titels per opinierichting. 

Op basis van de opinierichtingen, die de kranten zich zelf toekennen, 
kan men vijf groepen in de Belgische pers onderscheiden : de katho­
lieke, de liberale, de socialistische, de communistische en de zogezegde 
neutrale of onafhankelijke. Binnen deze groepen bestaan echter nog 
schakeringen, die dikwijls verband houden met de sociale en ook de 

Belgische communautaire problemen. De katholieke pers bezat steeds 
meer dan de helft van de titels van de Belgische pers, doch bij haar 



1 

BELGISCHE DAGBLADPERS 225 

waren de schakeringen op de genoemde vlakken ook het meest uitge­
sproken. 

Indien wij voor de testjaren 1950, 1960, 1970 en 1975 de titels van 
de kranten rangschikken volgens hun opinierichting, dan komt men tot 
volgende tabellen. 

l. In 1950 (49 titels). 

Katholiek Socialist Liberaal j Communist 1 Neutraal Totaal 

Nederlandstalig 14 2 2 19 
Franstalig 11 6 6 5 29 
Duitstalig 

Totaal 26 8 8 2 5 49 

Tussen 1950-1960 verdween de neutrale La Nation Belge en de 
communistische De Rode Vaan werd weekblad, zodat de situatie de 
volgende werd : 

2. In 1960 (47 titels). 

Katholiek Socialist Liberaal j Communist 1 Neutraal Totaal 

Nederlandstalig 14 2 2 18 
Franstalig 11 6 6 4 28 
Dui tstalig 

Totaal 26 8 8 4 47 

Tussen 1960-1970 verdwenen drie nederlandstalige katholieke kran­
ten (De Gazet, Het Nieuws van den Dag en 't Vrije Volksblad) en een 
franstalig katholiek blad ( Gazette de Liège). De communistische Le 
Drapeau Rouge werd weekblad, terwijl de liberale pers een titel bijkreeg 
door de oprichting van Le Progrès (plaatselijke editie van La Nouvelle 
Gazette) en de socialistische een titel verloor door de fusie van de Jour­
nal de Charleroi en Indépendance. 

De situatie in 1970 werd aldus de volgende : 

3. In 1970 (42 titels). 

Katholiek Socialist Liberaal j Communist 1 Neutraal Totaal 

Nederlandstalig 11 2 2 15 
Franstalig 10 5 7 4 26 
Duitstalig 

Totaal 22 7 9 0 4 42 



226 RES PUBLICA 

Tussen 1970-1975 verdwenen de nog in Vlaanderen bestaande frans­
talige kranten, namelijk de liberale La Flandre Libérale en Le Matin, 
alsmede de katholieke La Métropole. De communistische Le Drapeau 
Rouge werd echter van weekblad opnieuw een dagblad, terwijl de 
Nieuwe G ids en de A ntwerpse Gids hun titels versmolten, zodat de 
situatie sedert 197 5 de volgende werd : 

4. Sedert 1974 (39 titels) . 

Ka tholiek Sociali st 

Nede rlandstali g 10 2 
Franstalig 9 5 
Duitsta lig 

Totaal 20 7 

2. De katholieke Opiniepers. 

Liberaal J Communist I Ne utraal 

2 
5 4 

7 4 

Totaal 

14 

24 

39 

Deze bezat steeds het grootste aantal titels ( 26 in 1950 en nog 20 in 
1975) en tevens het grootste aantal lezers. Geen enkele van deze kranten 
kan voorgesteld worden als de officiële spreekbuis van de CVP-PSC. 
Wel valt het op dat in perioden, waarin de CVP een kartelregering 
vormt met de BSP vooral De Nieuwe Gids, die financieel afhankelijk is 
van het ACW, als officieuze spreekbuis fungeert van de CVP ( bijvoor­
beeld in de jaren 1961-1965 tijdens de regering Th. Lefèvre-Spaak). 
Naast De Nieuwe Gids vertoont Het Belang van Limburg wellicht de 
meeste neiging om zich met de CVP te vereenzelvigen. Deze niet-gebon­
denheid van de katholieke pers aan een politieke partij belet echter niet 
dat zij in verkiezingstijd, met min of meer ijver, de CVP-PSC steunt. 
Dit wordt trouwens vooral het geval als bij de verkiezingen belangrijke 
katholieke belangen op het spel staan, zoals bijvoorbeeld in 1958 bij 
de strijd rond de schoolwetgeving-Collard. ( 1) De schakeringen binnen 
de katholieke pers houden essentieel verband - zoals wij boven reeds 
schreven - met de sociale en Belgisch-communautaire problemen. 

1. De sociaal-conservatieve kranten. 

De meest uitgesproken sociaal-conservatieve krant is La Libre Belgique. 
Zij pleit tegen elke vorm van staatsdirigisme, zodat zij op sociaal-eco-

(1) Cf W . VAN DER BIESEN, De verkiezingspropaganda in de democr at ische maat ­
schappij. Een literatuur-kritische studie en een i nhoudsanalyse van de (B elgische) 
verkiezingscampagne van 1958 i n de katholiek e p er s en in de propagandapu b licaties 
van de OVP, in : Massacommunicatie, zomer 1973, pp. 205-224. 



BELGISCHE DAGBLADPERS 227 

nomisch vlak overhelt naar het economisch-liberalisme en affiniteiten 
bezit met het politiek liberalisme, vooral nadat de liberale partij in 1961 
omgevormd werd tot de PVV-PLP, die haar anticlerikaal standpunt liet 
varen. De krant neemt dan ook een bijzonder kritische houding aan 
tegenover de CVP-PSC, als deze partij regeert met de BSP. 

Tot deze conservatieve richting, maar toch minder uitgesproken, 
behoort ook de groep van Le Rappel (Charleroi) met zijn twee regionale 
edities Le Journal de Mons en L'Echo du Centre (La Louvière). Twee 
katholieke kranten, die traditioneel ook een conservatieve koers vaarden, 
zijn ondertussen verdwenen: de oude La Gazette de Liège, die op 
1 januari 1967 opgeslorpt werd door de leidinggevende conservatieve 
krant La Libre Belgique en La Métropole (Antwerpen), die sedert 
oktober 1966 toebehoorde aan de krantengroep-Rossel en reeds veel van 
haar individualiteit had verloren ; zij verdween definitief op 30 juni 
1974. 

2. Christendemocratische kranten. 

De meest verspreide krant in deze richting is Het Volk (Gent). Zij 
werd opgericht in het jaar van « Rerum Novarum » ( 1891) en bleef 
sedertdien trouw aan haar oorsprong. Tegenover de Vlaamse emancipatie 
heeft zij, vooral sedert 1929 ( standpuntsverklaring van het ACW ten 
voordele van het regionaliteitenprincipe), een zeer positieve houding 
aangenomen. De krant behoort toe aan het ACW. Haar franstalige tegen­
hanger is La Cité (Brussel), spreekbuis en eigendom van de « Mouve­
ment Ouvrier Chrétien » ( MOC) . Zij bezit helemaal niet de uitstraling 
in Wallonië, die Het Volk in Vlaanderen heeft weten te veroveren ( 2). 

De krantengroep van Vers L' Avenir (Namen) bezit geen syndikale 
bindingen, doch sluit nauw aan bij de christendemocratische richting van 
de PSC. Ook de kranten, die door deze groep gecontroleerd worden, 
ondergaan vanzelfsprekend sterk deze invloed. Dit is het geval met 
Le Courrier (Verviers) en L' Avenir du Luxembourg (Aarlen) , die 
nochtans eertijds de spreekbuis was van de conservatieve politicus Pierre 
Nothomb. Ook de oude conservatieve Courrier de l'Escaut is nu prak­
tisch volledig in handen van de groep-Vers L' Avenir. 

Het gematigd vlaamsgezinde Het Belang van Limburg kan moeilijk 
een christendemocratische krant genoemd worden, omdat zij als domi­
nerende regionale krant in Limburg de belangen van alle standen wenst 

(2) La Cité Is in feite d e opvolgster van La Ci té Nouvelle, gesticht in 1937 door Jean 
Bodart en verdwenen in 1940. Onder deze laatste titel verscheen zij opnieuw In 1944-47 
als orgaan van de UDB (Unlon démocratique beige) , de nieuwe partij die onmiddellijk 
na de Tweede Wereldoorlog een kort en r oemloos bestaan kende. 



228 RES PUBLICA 

te verdedigen. Toch was de krant zeer lange jaren de spreekbuis van 
Mgr. P.J. Broeckx ( 1881-1968), die een zeer belangrijke rol speelde 
in de uitbouw van het ACW in Limburg. 

3. Vlaams-vooruitstrevende kranten. 

Alhoewel de hele pers, vooral sedert de jaren 1960, door de com­
munautaire problemen in België beroerd wordt en alle vlaamstalige 
kranten met min of meer ijver de belangen van Vlaanderen trachten te 
verdedigen, zijn een aantal kranten traditioneel de spreekbuis geweest 
van de Vlaamse emancipatiestrijd. 

Naast Het Laatste Nieuws van de familie Hoste, dat langs vrijzinnige 
kant onafgebroken voor de Vlaamse belangen in de bres sprong, is van 
katholieke zijde De Standaard zijn oorsprong essentieel verschuldigd aan 
de groei van de Vlaams Beweging. De grondleggers van deze krant -
Frans Van Cauwelaert, Dr. A. Van de Perre en A. Hendrix - wensten 
in de Belgische hoofdstad een invloedrijke spreekbuis op te richten voor 
de katholieke Vlaamse intelligentsia. Aan deze roeping is De Standaard 
steeds trouw gebleven, ook nadat de krant na de tweede Wereldoorlog 
uitgroeide tot de basiskrant van de zogezegde Standaard-groep. Tot 
deze groep behoren nu : De Standaard, Het Nieuwsblad , Het Handels­
blad, De Gentenaar en De Landwacht. 

Alhoewel de Gazet van Antwerpen in 1891, het jaar van « Rerum 
Novarum », als christendemocratisch centenblad ontstond, kan men ze 
nog moeilijk als dusdanig aanzien, omdat zij een belangrijk deel van 
haar lezers werft in de Antwerpse zakenwereld. Vooral na de jaren 1960 
is zij de nadruk gaan leggen op haar vlaamsgezinde houding, die wel eens 
kordater klinkt dan het proza van De Standaard. Opvallend is zelfs dat 
zij ruime aandacht besteedt aan de activiteiten van de Volksunie, die, in 
tegenstelling met het vooroorlogse VNV over geen eigen dagblad 
beschikt. In tegenstelling met De Standaard-groep, die op religieus en 
ethisch gebied graag zogezegde progressistische stellingen voorstaat, blijft 
de Gazet van Antwerpen op deze gebieden meer de getrouwe verdedig­
ster van de traditionele christelijke waarden. 

4. Duitstalige pers. 

Het enige duitstalige dagblad, dat in België nog verschijnt, namelijk 
de Grenz-Echo (Eupen), behoort tot de katholieke opinierichting. Het 
is eerder conservatief gericht en verdedigt een loyaal-Belgisch standpunt. 
Wel is het sedert de laatste jaren, in het kader van de regionalisering van 
België, ten zeerste begaan met de toekomst van de Belgische Oostkan­
tons, waarvan de krant de spreekbuis wenst te zijn. 



BELGISCHE DAGBLADPERS 229 

3. De liberale opiniepers. 

Sedert het verdwijnen op 30 juni 1974 van Le Matin (Antwerpen) 
en La Flandre Libérale, de laatste spreekbuizen van de franstalige liberale 
bourgeoisie in Vlaanderen, beschikt de liberale opiniepers nog over 
zeven titels : 2 Vlaamse en 5 franstalige. Geen enkele van deze kranten 
fungeert als officieel orgaan van de Liberale partij ( sedert 1961 de PVV­
PLP). Op sociaal-economisch vlak zijn zij alle behoudsgezind, in deze 
zin dat zij stelling nemen tegen de steeds sterkere druk van de overheid 
in de sociaal-economische sector. Ook al heeft het zogezegde neo-libera­
lisme op dit gebied wel compromissen aangegaan, toch blijven zij alle de 
nadruk leggen op het belang van het privaat initiatief in het onder­
nemingsleven. 

Bij al deze kranten is het anti-clerikalisme, dat in de l 9e • begin 20e 
eeuw een van de hoofdthema's uitmaakte, gaan verbleken. Op deze evolu­
tie heeft de stichting van de PVV door 0. Vanaudenhove op 8 oktober 
1961 een niet geringe invloed uitgeoefend. 

De twee liberale kranten met de hoogste oplage zijn Het Laatste 
Nieuws en La Dernière Heure, beide verschijnend te Brussel. Oorspron­
kelijk waren het radikale anti-clerikale bladen, doch het zijn nu over­
wegend algemene informatiekranten. Het Laatste Nieuws en zijn afhan­
kelijke krant De Nieuwe Gazet dateren beide uit het einde van de 19e 
eeuw, doch weken tussen de beide wereldoorlogen nogal sterk van elkaar 
af wat hun houding tegenover de Vlaamse Beweging betreft. Terwijl 
H et Laatste Nieuws toen een vurige voorvechter werd van de realisatie 
van het Vlaamse minimumprogramma, stond De Nieuwe Gazet eerder 
afzijdig en vijandig. Deze toestand wijzigde zich echter na de Tweede 
Wereldoorlog, nu beide kranten een actieve rol spelen in de Vlaamse 
Beweging. De Nieuwe Gazet kan geen kopblad genoemd worden van 
Het Laatste Nieuws : zij is duidelijk afgestemd op de Antwerpse toe­
standen en is wellicht meer verpolitiekt dan Het Laatste Nieuws, dat 
met zijn hoge oplage een algemeen Vlaams volksblad wil zijn. 

Langs franstalige zijde is La Dernière Heure de meest verspreide 
liberale krant, die meteen na de Tweede Wereldoorlog L'Avenir du 
Tournaisis kon opslorpen. Op het vlak van de advertentie is zij sedert 
1946 verbonden met de katholieke conservatieve La Libre Belgique. Dit 
leidde tot economische interpenetratie van de twee kranten. Nadat eerst 
La Libre Belgique een belangrijke participatie in de aandelen van La 
Dernière Heure had verworven, gelukte er deze laatste in een meerder­
heidsparticipatie te bekomen in La Libre Belgique. La Dernière Heure is 



230 RES PUBLICA 

op het vlak van de communautaire betrekkingen de tegenhanger van 
Het Laatste Nieuws, waar zij het Brusselse en Waalse standpunt bijtreedt. 

De liberale La Nouvelle Gazette (Charleroi) met haar plaatselijke 
edities - La Province te Bergen en Le Progrès te Namen - verloren 
sedert 1 maart 1968 hun economisch-financiële onafhankelijkheid, toen 
meer dan de helft van de aandelen in handen kwam van de S.A. Rosse!. 
Zij blijven echter hun liberaal uithangbord bewaren en nemen, wat het 
communautair probleem betreft, een uitgesproken wallingantisch stand­
punt in. 

4. De socialistische pers. 

De socialistische pers, die over 7 titels beschikt, is, in tegenstelling 
met de katholieke en de liberale pers, veel meer partijgebonden. De 
socialistische kranten hangen ofwel rechtstreeks af van de BSP ofwel van 
de syndikaten. Daardoor vertonen deze kranten wel de neiging hun 
opdracht als opinievormers meer aan bod te laten komen dan hun meer 
algemene sociale functie, die in de eerste plaats ligt op het terrein van 
de algemene informatie. Buiten Le Peuple, die wil optreden als landelijke 
spreekbuis van de BSP zijn de andere kranten meer regionaal georiën­
teerd. 

Rechtstreeks afhankelijk van de partij zijn : Le Peuple (Brussel), 
Vooruit (Gent), Volksgazet (Antwerpen), Le Monde du Travail (Luik) 
en Le T ravail (Verviers). Dit blijkt onder meer uit sommige gemeen­
schappelijke hoofdartikels, meestal gepubliceerd door een vooraanstaand 
partijlid of de voorzitter van de partij, waarin de officiële stellingen van 
de partij over actuele vraagstukken worden verkondigd. Le Peuple met 
zijn plaatselijke edities - Le Monde du Travail en Le Travail - is in 
feite het officieel orgaan van de partij, terwijl de twee Vlaamse kranten 
- Vooruit en Volksgazet - eerder moeten doorgaan als de officide 
organen van de Gentse en de Antwerpse socialistische federaties. 

Naast de 5 officiële partijbladen verschijnen er in Wallonië nog 2 kran­
ten, die nu overwegend toebehoren aan het syndikaat, FGTB. Zij ken­
den echter een eigen ontwikkeling die niet altijd trouw in het spoor liep 
van de BSP. 

La W allonie is eigendom van de federatie der metaalbewerkers van 
de FGTB der provincie Luik. Lang werd zij geleid door de socialistische 
wallingant André Renard ( 3) en zij is nog de spreekbuis van de « Mou-

(3) André Renard overleed plots op 20 juli 1962. H et direct eurschap van de krant 
kwam in handen van Robert Lambion. 



BELGISCHE DAGBLADPERS 231 

vement populaire wallon », een linkse, wallingantische drukkingsgroep, 
gesticht in april 1961 door André Renard na de mislukte stakingen tegen 
de zogezegde Eenheidswet ( 4 ) . De krant is aanhangster van het fede­
ralisme, vooral ook op economisch gebied, en nam op internationaal 
vlak herhaalde malen stelling tegen de Nato. Als dusdanig kwam zij 
meermaals in botsing met de officiële stellingen van de BSP. 

Le Journal et Indépendance is in 1967 ontstaan uit een fusie tussen de 
oude Journal de Charleroi en de jongere Indépendance. Le Journal de 
Charleroi, gesticht als liberale krant in 1837 was in 1880 tot het socia­
lisme overgegaan, doch behoorde tot 1967 toe aan de familie Bufquin 
des Essarts . Zij volgde dikwijls een zeer onafhankelijke socialistische 
koers. I ndépendance (Charleroi), ontstaan uit de weerstand van tijdens 
de Tweede Wereldoorlog, was eerder linkssocialist georii'!nteerd ( mede­
werking van F. Demany, minister van de weerstand in de na-oorlogse 
regering-Pierlot). Toen de twee kranten in 196 7 fusioneerden onder 
de gemeenschappelijke titel Journal de Charleroi - Indépendance, gaf dit 
tijdelijk aanleiding tot de uitgave van een nieuwe titel ; de plaatselijke 
editie te La Louvière werd immers genoemd : Journal du Centre-Indépen­
dance. Deze afzonderlijke titel werd echter opgeheven en nu heet de 
krant Le Journal et Indépendance, maar draagt verschillende onder­
titels volgens de plaatselijke edities ( de Charleroi, du Centre, de !'Entre 
Sambre et Meuse, du Namurois, du Brabant Wallon). De krant is nu 
eigendom van de socialistische organisaties van Charleroi ( de partij, het 
syndikaat en de socialistische mutualiteiten en coöperatieven). 

De socialistische pers, en inzonderheid deze die rechtstreeks afhangt 
van de BSP heeft de laatste jaren met grote moeilijkheden te kampen. 
Zij dringt dan ook het sterkst aan op rechtstreekse overheidssteun om 
te kunnen voortbestaan. Alhoewel deze nu werd toegestaan, toch werden 
de kranten verplicht hun toevlucht te nemen tot materiële fusies. Op 
17 juli 1974 besloten de socialistische partij-instanties Le Peuple en zijn 
twee kopbladen - Le Travail en Le Monde du Travail - van de 
Zandstraat te Brussel voortaan te laten drukken te Gosselies op de 
persen van Le Journal et Indépendance. De onderhandelingen tussen de 
twee Vlaamse socialistische kranten - Vooruit en Volksgazet - hebben 
voorlopig nog tot geen resultaat kunnen leiden. 

(4) Deze wet voorzag. na de Congo-crisis. een verzwaring van de belas tingen, maar 
tevens ernstige bezuiniging op de overheidsuitgaven, ook in de sociale sector, wat de 
socialistische oppositie in het harnas joeg tegen de CVP-liberale regering-Eyskens­
Lilar. 



232 RES PUBLICA 

5. De «neutrale» pers. 

Na het verdwijnen van La Nation Belge in december 1956, besiaan er 
in België nog vier kranten, die zichzelf « neutrale » informatiekranten 
noemen, namelijk Le Soir, La Meuse, La Lanterne en Le Jour (Verviers) . 
Opvallend is dat het allemaal franstalige kranten zijn. 

La Nation Belge werd op het einde van de Eerste Wereldoorlog 
gesticht door de bekende publicist Fernand Neuray en ontwikkelde tussen 
de twee wereldoorlogen als « organe d'union nationale » een grote 
invloed. Na de Tweede Wereldoorlog trad er verval in en was er een 
ogenblik sprake van dat de krant zou worden overgenomen door de 
PSC. Uiteindelijk werd de krant eigendom van de financiële groep-graaf 
de Launoit, die op dat ogenblik reeds de hand had kunnen leggen op 
La Meuse van Luik en La Lanterne te Brussel. De krant bleek echter 
niet meer leefbaar en haar laatste nummer kwam van de pers op 31 
december 1956. 

De belangrijkste der zogenaamde «neutrale» kranten is Le Soir, 
oorspronkelijk een gratis advertentieblad. Zij noemt zich neutraal en wil 
dit bewijzen door de inschakeling van een « Tribune libre», waar regel­
matig de prominenten van de drie traditionele partijen hun standpunt 
over actuele problemen kunnen verkondigen. Opvallend is dat deze 
« Vrije Tribune» sedert 31 maart 1968 ook voor het FDF-RW werd 
open gesteld, doch niet voor de Volksunie. De krant heeft trouwens 
nooit een werkelijk neutraal standpunt gehuldigd en nam regelmatig 
scherp stelling in de grote problemen van de dag : vóór de Eerste 
Wereldoorlog pleitte zij voor de overname door Belgi~ van Congo­
Vrijstaat ( 1908) en voor het verplicht lager onderwijs (Wet van 19 mei 
1914) ; tussen de twee wereldoorlogen nam zij stelling tegen het VNV 
en het Rexisme ; na de Tweede Wereldoorlog kantte zij zich tegen de 
terugkeer van koning Leopold III. Daarbij is zij doorlopend anti-flamin­
gant, onder meer in het probleem van de Brusselse randgemeenten, 
waar zij de stellingen van het FDF verdedigt. 

De oude Luikse krant La Meuse, opklimmend tot 1856, geeft 
zich uit als « quotidien belge d'information illustré ». Oorspronkelijk 
was het een liberale krant, die zich reeds sedert 1899 « neutraal » heeft 
genoemd. Sedert 1944 bezat zij te Brussel de beeldkrant La Lanterne. 
In 1948 werden de twee kranten opgekocht door graaf de Launoit, die 
ze in oktober 1966 op zijn beurt overmaakte aan de groep Rossel ( Le 
Soir), zodat deze groep op dit ogenblik drie van de vier zogezegde 
« neutrale » kranten in zijn bezit heeft. Evenmin als Le Soir hebben 
La Meuse en La Lanterne een werkelijk neutraal standpunt gehuldigd. 



BELGISCHE DAGBLADPERS 233 

Zij namen bijvoorbeeld scherp stelling tegen de beweging van André 
Renard in 1961-62 tijdens de staking tegen de Eenheidswet ; verder 
volgen zij op internationaal vlak eerder een rechtse koers . 

Le Jour van Verviers, de vierde krant die zich als « neutraal » voor­
stelt, houdt zich wellicht nog het best aan haar opdracht. Als « journal 
quotidien d'information » hecht zij vooral belang aan de economische 
streekbelangen. 

6. De oplage van de Belgische pers per opinierichting. 

Na de afschaffing van de zegelbelasting op de Belgische pers door de 
wet van 26 mei 1848 ( 5 ) kennen wij de oplage van deze pers slechts 
bij benadering. De zeer precies gekende cijfers uit de periode van de 
zegelbelasting, toen alleen de rijke cijnskiezers op de krant abonneerden, 
zijn trouwens niet vergelijkbaar met de oplage sedert de late 19e eeuw, 
toen de krant een goedkoop massaproduct werd. Tussen 1830 en 1848 
groeide de oplage van de Belgische pers van ongeveer 22 .000 tot onge­
veer 50.000 nummers per dag. Op dit ogenblik mag aanvaard worden dat, 
trots de stagnatie die zich voordoet, de Belgische pers nog steeds een 
dagelijkse oplage van boven de 2 miljoen bezit ( 6). 

Dat wij nu met een zekere benadering de werkelijke oplage van de 
Belgische pers kunnen bepalen, danken wij aan een aantal controle­
middelen, waaraan een groot gedeelte van de Belgische pers zich wel wil 
onderwerpen. Sedert 1951 werd de DEVEA (Dienst voor publicitaire 
verspreidingsanalyse) of OF ADI ( Office d' Analyse de la Diffusion Publi­
citaire) opgericht. Deze dienst ontstond op initiatief van drie groepen, 
die om beurt het voorzitterschap waarnemen : De Belgische Bond van 
Adverteerders, de Publiciteitsagenten en de Persorganen. DEVEA/ 
OF ADI stelde tot 1971 de oplage vast van een aantal kranten, die zich 
aan de controle van deze organisatie wilden onderwerpen. Op 12 mei 
1971 versmolt DEVEA/OFADI met het « Belgisch Studiecentrum voor 
Reclamemedia » ( Centre d'Etude belge des supports de publicité) 
onder de benaming « Centrum voor Informaties over de media » (CIM). 

(5) Cf Th. LUYKX, Een halve eeuw zegelbelasting op de Belgillche pers (september 
1797-mel. 1848), in : Med. Kon. Vl. Acad. voor Wet., Lett. en Schone Kunsten, Brussel, 
1956 ; De verhouding van de Vlaamse en franstalige pers in België rond 1844, in : 
Hand. Kon. Zuldned. Mij voor Taal-Lett. en Geschiedenis, dl. XXII , 1968, pp. 305-318. 

(6) De pers zelf heeft vanzelfsprekend de neiging haar oplage te overdrijven. Dit 
is dan ook de oorzaak dat de Unesco (L'Information à travers Ze Monde, 1956) , op 
basis van de mededelingen van de krantendirecteurs, een oplagecijfer van 3.343.000 
opgaf, wat erg overdreven is. Wij mogen wel aanvoorden dat de oplage In 1975 lager 
ligt dan In 1955, doch het staat vast dat de Belgische pers geen milioen lezers in 
20 jaar tijd verloor. 



234 RES PUBLICA 

De oplage van de kranten, die zich tot 1971 door DEVEA en sindsdien 
door CIM laten controleren, kan wel als volledig vertrouwbaar aangezien 
worden. 

Het is een opvallend verschijnsel dat praktisch heel de nederlandstalige 
pers zich aan de oplagecontrole van CIM onderwerpt, terwijl heel wat 
franstalige kranten dit weigeren te doen. Voor deze laatste kranten 
beschikken wij enkel maar over een onrechtstreekse controle langs 
Belga, dat zijn abonnementsprijs afhankelijk maakt van het door de 
directeurs van deze kranten medegedeeld oplagecijfer. De ongecontro­
leerde kranten hebben er wel voordeel bij hun oplagecijfers te overdrijven 
om alzo de adverteerders te misleiden, doch anderzijds moeten zij daar­
door het Belga-abonnement duurder betalen. Alhoewel wij mogen aan­
vaarden dat de ongecontroleerde kranten hun oplagecijfer naar de hoge 
kant afronden, toch heeft de verklaring van de uitgever een zekere 
waarde. Ook moet onderstreept worden dat de verschillende bestaande 
krantengroepen de laatste jaren alleen de oplage mededelen voor de 
hele groep van kranten en niet voor de afzonderlijke krantentitels, die tot 
de groep behoren. 

l. Oplage van de katholieke pers. 

Van de 20 titels van de katholieke pers behoren er niet minder dan 16 
tot 5 verschillende krantengroepen : drie in Vlaanderen en twee in Wal­
lonië. De drie Vlaamse krantengroepen laten alle hun oplage door CIM 
controleren, terwijl slechts één van de twee franstalige krantengroepen 
dit goed voorbeeld volgt. Van de 4 overige afzonderlijke kranten weigeren 
de drie franstalige zich aan een controle te onderwerpen, terwijl het 
enige Vlaamse dit wel doet . 

De drie Vlaamse krantengroepen zijn : 1. De Standaard-groep (De 
Standaard, Het Nieuwsblad, De Gentenaar, De Landwacht en Het Han­
delsblad) met een gecontroleerde oplage van 335.839 in 1969 en 
340.148 in 1973; 2. de groep van Het Volk ( + De Nieuwe Gids) met 
een gecontroleerde oplage van 216.351 in 1966 en 222.508 in 1973 ; 
3. de groep van de Gazet van Antwerpen ( + de Gazet van Mechelen) 
met een gecontroleerde oplage van 174.786 in 1965 en 210.823 in 1973. 

De twee franstalige krantengroepen zijn: 1. de groep van Vers l'Ave­
nir ( + L'Avenir du Luxembourg, Le Courrier en Le Courrier de l'Es­
caut), die een gecontroleerde oplage bezat van 87 .657 in 196 7 en van 
113.327 in 1973 ; 2. de groep van Le Rappel ( + L'Echo du Centre en 
J ournal de Mons) , die echter zijn oplage niet laat controleren. De uit­
gever, die gedurende enkele jaren volhield dat de oplage van zijn kranten­
groep 70 .500 nummers bedroeg, daalde in 1973 af tot 69 .000. 



BELGISCHE DAGBLADPERS 235 

Van de 4 afzonderlijke katholieke kranten laat alleen Het Belang van 
Limburg zijn oplage door CIM controleren. Deze regionaal -geori~nteerde 
krant is trouwens nog steeds in volle expansie. Haar oplage in 1966 
bedroeg 55.661 nummers en in 1973 was dit reeds opgeklommen tot 
76.284. La Libre Belgique, waarvan de uitgever in 1969 nog verklaarde 
dat de oplage 170.000 bedroeg, geeft sedert 1970 onveranderlijk het 
oplagecijfer van 160.000. De christendemocratische La Cité vermeldt 
onveranderlijk sedert 1969 het oplagecijfer van 40.000, terwijl de katho­
lieke Grenz-Echo ook onveranderlijk sedert jaren verklaart dat zij een 
oplage van 15.000 bezit. 

Op basis van al deze gegevens komt men voor het jaar 1973 tot de 
slotberekening dat de vlaamstalige pers een oplage bezit van 849.783, de 
franstalige een oplage van 366.827 en de duitstalige van 15.000. Wij 
mogen echter gerust aannemen dat de franstalige en de duitstalige enigs­
zins haar oplage overdrijft. 

2. De oplage van de liberale pers. 

De 7 titels van de liberale pers behoren allen tot 3 krantengroepen, 
waarvan er 2 hun oplage door CIM laten controleren. 1. Het Laatste 
Nieuws ( + De Nieuwe Gazet) bezat in 1964 een gecontroleerde oplage 
van 296.558 en kon zijn oplage nog opdrijven tot 307 .959 in 1973 ; 
2. La Nouvelle Gazette ( + La Province en Le Progrès), waarvan 
echter de meerderheid van de aandelen sedert 1 maart 1968 in de handen 
berusten van SA Rosse! ( Le Soir), laat ook haar oplage controleren, 
waaruit trouwens blijkt dat zij tot de weinige franstalige kranten behoort, 
die met betrekking tot de oplage winst boekt. Haar oplage evolueerde 
immers van 59.960 in 1965 tot 72.834 in 1973; 3. La Dernière Heure 
( + L'Avenir du Tournaisis) laat haar oplage niet controleren. De uit­
gever verklaart elk jaar opnieuw dat de oplage van zijn krantengroep 
160.000 nummers bedraagt. 

Op basis van deze gegevens komt men voor het jaar 1973 tot de 
slotsom dat de vlaamstalige liberale pers een oplage van 307.989 bezit, de 
franstalige een oplage van 232.834. Andermaal moet echter rekening 
gehouden worden met het feit dat het oplagecijfer van de franstalige 
pers enigszins overdreven kan zijn. 

3. De oplage van de socialistische pers. 

Van de 7 titels van de socialistische pers maken er 3 deel uit van een 
krantengroep, namelijk van Le Peuple, die echter zijn oplage niet laat 
controleren. Van de overige 4 afzonderlijke kranten lieten alleen de 
vlaamse zich controleren, doch slechts tot het jaar 1971, terwijl de frans­
talige ook niet in hun oplage-papieren laten kijken. Men mag dus bij 



236 RES PUBLICA 

voorbaat aanvaarden, dat de meegedeelde oplage, die al niet groot is, 
nog erg overdreven is . 

De krantengroep van Le Peuple ( + Le Monde du Travail en Le Tra­
vail) beweerden in 1960 dat de gezamenlijke oplage voor de 3 kranten 
nog ongeveer 130.000 bedroeg, doch naar de eigen verklaring van de 
uitgever was dit oplagecijfer in 1973 gedaald tot 60.000. De twee 
Vlaamse socialistische kranten, Vooruit en Volksgazet, lieten hun oplage 
controleren tot in het jaar 1971 en vermelden sedertdien steeds onver­
anderd hetzelfde cijfer. De oplage van Vooruit daalde van 41.415 in 
1959 tot 32.639 in 1971 ; deze van Volksgazet daalde van 111.753 in 
1959 tot 78.034 in 1971. De twee franstalige afzonderlijke kranten laten 
zich helemal niet controleren, zodat wij ons hier moeten tevreden houden 
met een verklaring van de uitgever. Le Journal et Indépendance geeft 
onveranderlijk het oplagecijfer 70.000 aan, terwijl La Wallonie, steeds 
volgens de uitgever, zijn oplage zag slinken van 50.000 in 1969 tot 
40.000 in 1973. 

Op basis van deze gegevens zou de Vlaamse socialistische pers nog een 
oplage bezitten van 110.673 en de franstalige van 170.000. Het staat 
echter vast dat deze oplagecijfers erg overdreven zijn. 

4. De oplage van de zogezegde neutra/,e pers. 

Drie van de vier zogezegde neutrale kranten behoren toe aan de SA 
Rosse!, die Le Soir uitgeeft en sedert oktober 1966 ook La Meuse (Luik) 
en La Lanterne kon bemachtigen. 

De groep van Le Soir ( + La Meuse en La Lanterne) laat haar oplage 
door CIM controleren en hieruit blijkt dat hij de laatste jaren ernstige 
verliezen boekt. De oplage van Le Soir zelf evolueerde immers van 
305.041 in 1957 tot 270.709 in 1972. De afhankelijke kranten - La 
Meuse en La Lanterne - schijnen echter beter stand te houden. De 
oplage van de twee kranten samen evolueerde van 182.819 in 1969 tot 
186.498 in 1973. 

De neutrale krant van Verviers , Le Jour, laat haar oplage niet contro­
leren en de uitgever verklaart jaarlijks dat zij een oplage van 22 .000 
bezit. 

Op basis van deze gegevens zou de Belgische zogezegde « neutrale » 

pers, die alleen franstalig is, een oplage van 479.205 bezitten. 

5. Oplage van de communistische dagbladpers. 

Nadat De Rode Vaan op 1 januari 1959 en Le Drapeau Rouge op 
1 oktober 1966 van dagblad tot weekblad waren overgeschakeld, bezat 
de communistische partij tijdelijk geen dagblad meer. Op 2 januari 1974 
schakelde Le Drapeau Rouge opnieuw over van weekblad op dagblad, 



BELGISCHE DAGBLADPERS 237 

zodat sedertdien de communistische partij opnieuw over een dagelijks 
partij-orgaan beschikt. De krant laat haar oplage niet door CIM con­
troleren en wij moeten ons dus tevreden houden met de verklaring van 
de uitgever dat zij op 15.000 exemplaren op de markt wordt gebracht. 

Besluit. 

Het staat vast dat de oplage van de Belgische pers, die op basis van de 
bovenvermelde inlichtingen nagenoeg 2,5 miljoen zou bedragen, zeker 
met een paar honderdduizend moet gereduceerd worden. Dit is te wijten 
aan het feit dat een groot gedeelte van de franstalige pers geen oplage­
controle toestaat en anderzijds dat ook de vlaamstalige socialistische pers 
haar oplage overdrijft. 

Op basis van de bovengenoemde oplagecijfers en abstractie gemaakt 
van de plausibele overdrijvingen, zou de Belgische pers in 1973-74 per 
opinierichting er als volgt uit zien : 

1 Nederlandstalig 1 

Katholiek . 849.783 
Liberaal 307.989 
Socialist 110.673 
Communist 
Neutraal 

Totaal . 1.268.445 

Franstalig 

366.827 
232.834 
170.000 

15.000 
479.205 

1.263 .866 

Duitstalig 

15.000 

15.000 

Totaal 

1.231.610 
540.823 
280.673 

15.000 
479.205 

2.547 .311 

Uitgedrukt in procenten van de oplage van de gehele Belgische pers, 
verloopt de evolutie van de oplage per opinierichting in de jaren 1958-
1973 als volgt : 

Nederlandstalige pers (in procenten der totale Belgische oplage). 

Katholiek . 
Socialist 
Liberaal . 

1958 

25,21 % 
5,80 % 

11 ,52% 

1961 

27,51 % 
5,73 % 

11,27 % 

1965 

29,01 % 
5.0, % 

12,12% 

1968 

32,89 % 
4,42 % 

11,89 % 

1973 

33,55 % 
4,36 % 

12,15% 

Voor de franstalige pers moet men, in tegenstelling met de neder­
landstalige, rekening houden met een zogezegde neutrale pers, die in 
Vlaanderen niet bestaat. 

Wat de franstalige opiniepers betreft, stelt men, wat de oplage betreft, 
nagenoeg dezelfde evolutie vast als in Vlaanderen. 



238 RES PUBLICA 

Franstalige pers (in procenten der totale Belgische oplage). 

1 1958 
1 

1961 
1 

1965 1 1968 
1 

1973 

Katholiek . 15 ,89 % 15 ,67 % 15 ,76 % 15,68 % 14,58 % 
Socialist 11 ,70 % 9,83 % 8,81 % 7,32 % 6,70 % 
Liberaal 10,09 % 10,40 % 10,57 % 9,81 % 9,18% 
Neutraal 19,77 % 19,59 % 18 ,72 % 18,76 % 18,92 % 

7. De verhouding krantenlezers~kiezers. 

Er bestaat m België een duidelijke wanverhouding tussen het aantal 
lezers van kranten en het aantal stemmen, dat op politieke partijen bij 
verkiezingen wordt uitgebracht ( 7) . 

De toestand is echter wel verschillend geworden na 1961, toen het 
partijleven zelf in België ernstige wijzigingen onderging. 

1. De toestand tot 1961. 

Toestand in 1958. 

CVP 
Socialisten 
Liberalen 
Volksunie 
Communisten 
(Neutrale pers) 

Partijen 

Toestand in 1961. 

CVP 
Socia listen 
Liberalen 
Volksunie 
Communisten 
(Neutrale pers) 

Partijen 

1 

1 

Kiezers 
1 

46,49 % 
35,79 % 
11,05 % 

1,98 % 
1,89 % 
-

Kiezers 
1 

41,46 % 
36,73 % 
12,33 % 
3,46 % 
3,08 % 
-

Lezers 
1 

Verschil 

41,11 % - 5,39 % 
17,50 % -18,28 % 
21,62 % + 10,56 % 

- - 1,98 % 
0,50 % - 1,39 % 

19,67 % + 19 ,67 % 

Lezers 
1 

Verschil 

43, 18 % + 1,72 % 
15 ,56 % - 2 1,17 % 
2 1,67 % + 9 ,34 % 

- - 3,46 % 
0,50 % - 2,58 % 

19,59 % + 19,59 % 

(7) Wat het aa ntal kiezers betreft, steunden wij ons vanzelfsprekend op de officiële 
verlciezing·suitslagen. Voor het aantal krantenlezers konden wij te raden gaan bij het 
ti jdschrift D e Pers-La Presse. Het is echter duidelijk dat de statistieken betreffende 
d e kiezers precieser zijn dan deze betreffende de krantenlezers. Voor het uitrekenen 
Yan de verhouding kiezers-krantenlezers steunden wij ons op de licentieverhandeling 
van JULIEN HERREMANS, Discrepantie tussen kiezers en dagbladlezers sinds 1958 
(Gent, academiejaar 1970-1971) . Voor de jaren 1971 en 1974 werden de berekeningen 
door ons zelf gemaakt. 



BELGISCHE DAGBLADPERS 239 

Uit deze verhoudingen mag afgeleid worden dat tot 1961 het aantal 
lezers van katholieke kranten ongeveer samenviel met het aantal CVP­
stemmers. Men merke echter op dat het aantal stemmers voor de CVP 

verminderde, terwijl het aantal lezers van katholieke kranten toenam. 

Het aantal lezers van liberale kranten overtrof in grote mate het aantal 

liberale kiezers, terwijl het aantal lezers van socialistische kranten ver 

beneden het aantal kiezers ligt, dat voor de BSP stemt. Men zou er 
ook uit kunnen afleiden dat de lezers van neutrale kranten meestal niet 

stemmen voor de CVP. 

2. De toestand in de jaren 1961-1974. 

Na 1961 onderging het partijwezen in België betrekkelijk ernstige 

omvormingen, zodat ook het kiezerscorps, dat tot dan toe zeer stabiel 

was, zich wijzigde. Ingevolge de koerswijziging van de liberale partij, die 

haar anti-clericalisme liet varen en de nieuwe naam heeg van Partij voor 

Vrijheid en Vooruitgang (PVV) lokte de partij meer kiezers aan. Daarbij 

wonnen de federalistische partijen - de Volksunie in Vlaanderen en 

het Rassemblement Wallon in Wallonië - veld, terwijl ook de Brus­

selse francofone taalpartij, het Front des Francophones (FDF) haar 

intrede deed in het parlement. Van dit alles werden de twee grote par­

tijen - de CVP en de BSP - slachtoffer. 

Toestand tn 1965. 

Pa rtijen Kiezers Lezers Verschil 

CVP 34,48 % 44,77 o/o + 10,29 % 
Socialisten 28,28 % 13,82 % -14,46 o/o 
Liberalen 21,61 % 22,69 % + 1,08 % 
Volksunie 6 ,69 o/o 6,69 % 
Communisten 4,57 % 0,20 % - 4,30 % 
FDF 1,44 o/o - 1,44 % 
Front Wallon 0,84 % - 0 ,84% 
(Neutrale pers) 18,72 % + 18,72 % 

Hieruit blijkt vooreerst dat de krantenlezers de zwenking van de 

politieke verschuivingen niet volgden. De krantenlezers bleken stabieler 

te zijn dan de kiezers. Het aantal liberale krantenlezers benadert nu het 

aantal kiezers, doch dit was niet te wijten aan de vermindering van 

de liberale lezers, maar aan de toename van de PVV-stemmers. De 



240 RES PUBLICA 

afbraak van de socialistische pers blijkt echter onafgebroken verder te 
gaan ( 8 ) . 

Toestand in 1968. 

Partijen Kiezers Lezers Verschil 

CVP 

} PSC 31,73 % 47,80 o/o + 16,06 o/o 
VDB 
Socialisten 27,98 o/o 11,74 % -16,25 % 
Liberalen (PVV-PLP) 20,87 % 21,70 % + 0,83 % 

Communisten 3 ,30 % 3,30 % 
Volksunie 9 ,79 % 9,79 % 

FDF + RW . 5,90 % 5,90 % 
(Neutrale pers) 18,76 o/o + 18,76 % 

Wat de katholieke pers betreft heeft het verschijnsel van 1965 zich 
nog geaccentueerd : het aantal CVP-stemmers daalt nog, doch het aantal 
lezers van katholieke kranten neemt steeds toe. Zowel het aantal kiezers 
van de PVV als dat van de lezers van liberale kranten zijn iets vermin­
derd, doch de verhouding tussen de twee is zeer evenwichtig. De BSP 
heeft een klein aantal kiezers verloren, doch de oplage van de socialis­
tische pers blijft in veel grotere mate dalen . 

Toestand in 1971 . 

Partijen Kiezers Lezers Verschil 

CVP/PSC 30,05 % 47,91 o/o + 17,86 % 
BSP/ PSB 26,45 % 11,31 % -15,14% 
PW/ PLP 15,08 % 22,07 % + 6,99 % 

Communisten 3,08 % - 3,08 % 
Volksunie 11,11 % -11 ,11 % 
FDF-RW 11 ,30% -11.30 % 
(Neutrale pers) 18,71 o/o + 18,71 o/o 

De CVP /PSC-kiezers zijn nog verminderd, doch de katholieke pers 
heeft haar oplage nog kunnen vergroten sedert 1968. Het aantal soda-

(8) Cf M . BAUWENS, De Partijkrant, een noodlottige formule, in : Tijdschrift voor 
Sociale Wetenschappen, jg. XV, 1970, pp. 42-46. - Een onderzoek, uitgevoerd door 
J . Van Buggenhout bij jongens tussen 16 en 20 jaar, wees uit dat 81 % van de 
jeugdige lezers de voorkeur geeft aan een niet uitgesproken partijkrant. Cf J . VAN 
BUGGENHOUT, E en enqu~te over de dagbladpers bij jongeren, In : Socialistische 
Standpunten, 1971, nr 2 ; Zie ook : J. VERHELST, De socialisten moeten een goede 
krant maken die de lezers willen kopen, in : De Bond, 26 september 1970. 



BELGISCHE DAGBLADPERS 241 

listische kiezers is lichtjes verminderd en haar pers, die reeds op een 
laagtepunt stond in 1968, heeft nog lezers verloren. De PVV /PLP kie­
zers kennen een ernstige achteruitgang, zodat er opnieuw een verschil 
optreedt tussen het aantal kiezers en lezers van liberale kranten : het 
aantal lezers heeft weer in ernstige mate het aantal kiezers overtroffen, 
zij het dan ook niet in zo grote mate als in de jaren 1958-1961, vóór de 
hervorming van de liberale partij . 

Toestand zn 1974. 

Partijen Kiezers Lezers (9) Verschil 

CVP/PSC 32,34 o/o 48,35 o/o + 16,01 % 
BSP/PSB 26,66 o/o 11,03 % -15,63 % 
PVV/PLP 15,20 % 21,23 % + 6,03 % 
Communisten 3,16 o/o 0,59 % - 2,57 o/o 
Volksunie 10,20% -10,20% 
FDF-RW 10,94% -10,94 o/o 
(Neutrale pers) 18,81 o/o + 18,81 o/o 

De CVP /PSC hebben een ernstige winst geboekt, die iets groter is dan 
de aangroei van de katholieke krantenlezers, doch dit neemt niet weg dat 
het aantal lezers van katholieke kranten nog steeds toeneemt. De socia­
listen hebben op electoraal vlak een kleine winst geboekt, maar het 
aantal lezers van socialistische kranten daalt nog steeds voort. Wat de 
PVV /PLP betreft werd, zowel wat betreft het aantal kiezers als het 
aantal krantenlezers, nagenoeg het status quo van 1971 bewaard. 

3. De verhouding van de nederlandstalige en franstalige pers tegenover 
het Vlaamse en franstalige kiezerscorps. 

Voor de verhouding kiezers-lezers kunnen, zoals boven blijkt, voor de 
situatie in het land wel nagenoeg preciese gegevens worden meegedeeld. 
Dit wordt echter onmogelijk, indien men het Vlaamse en franstalige 
kiezerscorps wil vergelijken met de kiezers in de verschillende landsge­
deelten. De oorzaak hiervan is gelegen in het arrondissement Brussel, 
waar men wel kan uitmaken hoeveel Vlaamse en franstalige kandidaten 
werden gekozen, maar niet hoeveel nederlandssprekenden en franspreken­
den aan de verkiezingen deelnamen. 

(9) Wij hebben voor het aantal lezers geen rekening meer gehouden met de drie 
franstalige kranten in Vlaanderen - La Métropole, Le Matin en La Flandre Libérale 
- die op 30 juni 1974 definitief verdwenen. 



242 RES PUBLICA 

Toch loont het de moeite de evolutie vast te stellen van de percentages 
die de verschillende opinierichtingen vertegenwoordigen in de neder­
lands- en franstalige pers. 

Katholiek . 
Liberaal 
Socialist 
Communist 
Neutraal 

De nederlandstalige pers 

1958 1968 

57,45 % 65,90 % 
27,90 % 24,50 % 
13,83 % 9 ,60 % 
0,82 % 

1970 

66 % 
24 % 

8,8 % 

1974 

67 % 
24 ,30 % 

8 ,70 % 

De nederlandstalige pers in Vlaanderen is dus overwegend katholiek 
en won in 16 jaar zelfs nagenoeg 10 % bij van de totale oplage van de 
nederlandstalige pers in Vlaanderen. De liberale pers in Vlaanderen cir­
kelt rond de 24 % , terwijl de socialistische pers geen 10 % van het 
aantal lezers in Vlaanderen bereikt. 

De franstalige pers 

1958 1968 1970 1974 

Katholiek . 27,10 % 28,14 % 29,10 % 29,03 % 
Liberaal 18,95 % 19,85 % 18 ,70 % 18,42 % 
Socialist 17 ,60 % 14,63 % 14,20 % 13 ,45 % 
Communist 1,45 % 1,18 % 
Neutraal -onafhankelijk 34,90 % 37,38 % 38 % 37 ,92 % 

Bij de franstalige pers is de situatie enigszins verwrongen, omdat 
zulk groot procent lezers zogezegde neutrale kranten leest. Vooral socia­
listische kiezers moeten deze neutrale pers lezen, want het aantal socia­
listische kiezers overtreft in zeer sterke mate het aantal lezers van 
socialistische kranten. 

Nabeschouwing. 

De geschreven pers wordt de laatste jaren in alle democratische landen, 
ook in Belgi~, met een aantal problemen geconfronteerd, die in hoofd­
zaak verband houden met de verdere industrialisering van de kranten­
onderneming en de steeds toenemende concurrentie van de audiovisuele 
media. 



BELGISCHE DAGBLADPERS 243 

In de meeste landen wordt vooral de uitgesproken politieke pers 
hiervan het eerste slachtoffer. Dit kan echter niet beweerd worden voor 
het geheel van de Belgische pers en zeker niet voor de Vlaamse pers. 
Zowel de katholieke als de liberale kranten houden in het algemeen 
goed stand, ook al wordt hun expansie geremd door de twee bovenver­
melde factoren. 

Voor de socialistische pers is dit echter helemaal niet het geval. Onze 
berekeningen steunden op een zogezegde oplage van ongeveer 280.000 
in 1973 ; dit op basis van de cijfers, die door de socialistische pers zelf 
wordt medegedeeld. In werkelijkheid zou deze oplage slechts ongeveer 
210.000 bedragen. Rond de oorzaken van dit verval kan ongetwijfeld 
geredetwist worden. Feit blijft dat zij, in tegenstelling met de katholieke 
en de liberale pers, veel meer partij-gebonden is. Dat deze oorzaak zonder 
twijfel meespeelt, blijkt duidelijk uit de houding van Vooruit, die 
enkele maanden geleden maatregelen trof om deze partijgebondenheid te 
verdoezelen. 

Om te maken dat bepaalde opinierichtingen, inzonderheid de socia­
listische, langs de dagbladpers nog voldoende aan het woord zou komen, 
werd de laatste jaren de « rechtstreekse overheidssteun » aan de kranten 
als de enige mogelijke remedie aangezien. Ook de krantenondernemingen, 
die financieel gezond zijn, hebben deze overheidssteun aanvaard, echter 
bij wijze van « compensatie » voor de geleden schade, inzonderheid 
vanwege de TV. Dat de Overheid in 1958 ertoe bijdroeg om de dag­
bladpers van haar zondagsnummer te beroven, terwijl de TV, gespijzigd 
door overheidsgelden, de informatie op Zondag verder bleef verzorgen, 
lijkt wel op deloyale concurrentie. Welke invloed deze betwistbare 
« rechtstreekse overheidssteun » op de politieke pers zal uitoefenen, 
moet de toekomst nog uitwijzen. 

Summary : Opinion trends in the Belgian newspapers. 

From the outset the Belgian press has been a politica! press. The catho­
lic and liberal newspapers, however, have never been tightly linked to 
the corresponding politica! parties, whereas the socialist and communist 
newspapers depend officially from their respective politica! party so 
that they can be considered as real party-papers. 

Of the 39 Belgian newspapers 20 can be defined as catholic, 7 as 
liberal, 7 as socialist and 1 as communist ; 4 newspapers call themselves 
« neutral », but on several politica! occasions they heve nevertheless 
taken up position. Among these 39 newspapers only 19 can be considered 
as «independent» : of the 20 catholic newspapers 16 belang to 5 dif-



244 RES PUBLICA 

ferent newspaper chains ; 7 of the liberal dailies are owned by only 
3 newspaper groups; 3 of the 7 socialist papers belang to the same 
chain and 3 of the so-called « neutra! » dailies are published by only 
one group. 

From the circulation figures of the Flemish press it emerges that the 
catholic and liberal newspapers make some progress, while the socialist 
dailies are constantly regressing. The total circulation of the French­
speaking newspapers is slightly receding, but here again the socialist 
newspapers are the big losers. It should be noticed that only the circu­
lation figures of the Flemish newspapers are officially ascertained, 
whereas the major part of the French-speaking newspapers do not allow 
such an official control. 

From this it is clear that in Belgium there exists a real disproportion 
between the number of readers of politica! opinionnewspapers and the 
voters for the corresponding politica! parties. For the moment the num­
ber of readers of catholic newspapers surpasses the amount of voters 
for the CVP-PSC-party in an considerable way. This also applies to the 
liberal press, where the amount of readers outnumbers the voters for the 
PW-PLP-party. On the other hand, the number of readers of socialist 
newspapers even does not amount to half of the numbers of voters for 
the BSP-PSB-party. 

* 


