
De verkiezingen van 7 november 1971 

in Radio en TV (BRT) 

Guido PROVOOST, 

Assistent R. U.G. 

* 
Ter inleiding. 

Het is de eerste keer dat voor Res Publica een bijdrage wordt gewijd 
aan de electorale uitzendingen der nederlandstalige BRT. Voor de RTB 
daarentegen bestaat hiervoor een gevestigde traditie. Sedert 1958 voert 
een team o.l.v. Prof. Clausse van de ULB over de verwerking door de RTB 
van de parlementsverkiezingen grondige analyses uit die resulteerden in 
een aantal merkwaardige publikaties ( 1 ) . 

Onderhavige bijdrage wil een eerste schuchtere poging zijn voor de 
verkiezingsuitzendingen der BRT zonder dat wij er kunnen aan denken 
gelijkwaardigheid met de analyses van Prof. Clausse en zijn team na te 
streven. Inderdaad stonden wij er helemaal alleen voor. Wegens de uiterst 
korte pre-electorale periode was de vorming van een team onmogelijk. 
Daardoor konden niet alle programma's worden gevolgd. Wij dienden ons 
te beperken tot de televisie. Dit sluit in dat wij onmogelijk een systema­
tische inhoudsanalyse van de programma's konden doorvoeren en dat wij 
ons voor wat de appreciatie der inhoud betreft, moeten beperken tot exem­
plarische en illustratieve gegevens en tot de perskritiek. Prof. Clausse kan 
bogen op een jarenlange en zeer vruchtbare samenwerking met de Service 
d'Enquête Permanente van de RTB. Wij verkregen van onze kant, als 
eersten, de medewerking van de Studiedienst der BRT, die sedert februari 
1969 een permanent programmaonderzoek organiseert ( 2). 

(1) B elgique 19'65, Presse, Radio et T élévision aux prises avec les élections, édit. de 
l'Ins titut de Sociologie de l'Unlversité de Bruxe lles ; R. CLAUSSE, G. THOVERON, 
A. PATERNOSTRE, D. VANDERVAEREN, Cl. GEERTS : Radio et TéU!vision dans Ie 
tumulte des électi ons, Res Publica n r 1, 1969, blz. 151-206. 

(2) Wij danken oprecht de heer Vandenbussche, Directeur-Generaal, en de heer 
F . Broucke, van de Studiedienst der B.R.T., die ons bereidwillig kijkdlchtheids- en 
waarderingscijfers voor de verkiezingsprogramma's lieten geworden. 



364 RES PUBLICA 

Het behoort tot de taak van radio en televisie het publiek voor te 
lichten over het verkiezingsgebeuren. In de pre-electorale periode wordt 
dit gebeuren praktisch herleid tot de verkiezingscampagne der politieke 
partijen. Deze verkiezingscampagnes maken gebruik van technieken en 
instrumenten die door alle wervende en publiciteitscampagnes worden 
gebruikt. De politieke partijen die deze campagne voeren hebben zich in 
het Belgische staatsbestel feitelijk geïnstitutionaliseerd en bezitten de werke­
lijke politieke macht. 

De BRT van haar kant is een openbare instelling die in feite door de 
politieke partijen wordt bestuurd. Inderdaad worden de mandaten in de 
Raad van Beheer in feite verdeeld door en onder de drie traditionele 
partijen. Deze partijen, die zich zoals hoger aangestipt buiten de grond­
wettelijke en wettelijke normen hebben ontwikkeld, zijn de feitelijke dra­
gers der politieke macht. Zij ontsnappen, per definitie, aan reglementering 
van hun invloed en activiteit ( 3). 

De verhouding audiovisuele media - politieke partijen is dus wel zeer 
delicaat en geeft frequent aanleiding tot wrijvingen en incidenten. Het 
gevaar is daarbij niet denkbeeldig dat de media, om incidenten te vermijden, 
de weg der minste weerstand kiezen en in plaats van informatiekanaal, 
propagandakanaal worden. 

Wij hebben bovenstaande redenering bewust zeer scherp doorgevoerd 
om duidelijk te laten uitkomen dat de informatietaak van de BRT staat 
of valt met enerzijds het onafhankelijk optreden van de Raad van Beheer 
en anderzijds het plichtsbesef en professioneel lef van de BRT-journalisten. 
Dit zal uit volgend relaas duidelijk blijken. 

I. Organisatie en verloop der verkiezingsuitzendingen op radio 
en TV. 

De parlementsontbinding kwam erg onverwacht en de pre-electorale 
periode was uiterst kort. Nog vóór er van ontbinding sprake was had 
TV-journalist Jan Ceuleers een reeks van drie programma's opgezet onder 
de titel Zijn er nog Belgen ? Zij werden op 29 september en 12 en 
26 oktober uitgezonden en hebben de verkiezingsuitzendingen dus door­
kruist . 

In TV-Panorama van 8 oktober had Jan Ceuleers nog een interview met 
Prof. Dr. W. Dewachter, waarin gehandeld werd over de lijstensamen­
stelling. 

(3) VERHEYDEN M. : La Radio-TéléviSion face au pouvoir. L'expérience beige, 
Leuven, 1970, blz. 77-79. 



VERKIEZINGEN IN RADIO EN TV (BRT) 365 

Tenslotte werden door Jan Ceuleers enkele dagen voor de verkiezingen 
vlak na het TV-journaal in een korte uitzending de stemprocedure en de 
stemmogelijkheden uiteengezet. 

Hier kan worden aangestipt dat Jan Ceuleers de centrale figuur is 
geweest bij de verkiezingsuitzendingen op de TV. Hij verzorgde niet alleen 
bovenstaande eenmalige programma's, doch fungeerde tevens als moderator 
voor alle politieke debatten die door de TV werden uitgezonden en die 
hierna besproken worden. Zoals verder aangestipt rees daartegen in de 
geschreven pers bezwaar. 

l. De politieke Tribunes op radio en TV. 
Op maandag 4 oktober kwam de Raad van Beheer in gewone vergadering 

bijeen. Op deze vergadering werd een ruime gedachtenwisseling gehouden 
over de verkiezingsprogramma's . De BRT.directie stelde de Raad voor 
vier partijen (CVP, BSP, PVV, VU) op gelijke voet te behandelen. Zij 
zouden volgens dit voorstel in de drie weken die de verkiezingen vooraf­
gingen een kwartier zendtijd op radio en televisie krijgen, voor de TV 
onmiddellijk na het eerste journaal en voor de radio van 19 .30 u tot 
19.45 u. Volgens het verslag in Het Laatste Nieuws van 6 oktober zouden 
de beheerders van CVP-strekking het daarmee niet eens geweest zijn. 
Beheerder Knaepen zou, volgens deze krant, het CVP-standpunt ter zake 
vertolkt hebben en een verdeling op basis van de vertegenwoordiging der 
partijen in het Vlaamse landsgedeelte voorgesteld hebben, nl. 5 tribunes 
voor de CVP, 3 voor de BSP, 2 voor de PVV en voor de VU en 1 voor 
de KP. De liberale en socialistische leden van de Raad van Beheer zouden 
hiertegen bezwaar gemaakt hebben. Na een lange discussie en een schorsing 
der zitting zou een compromisoplossing uit de bus gekomen zijn die uitein­
delijk door de meerderheid, nl. de christelijke en socialistische beheerders, 
zou zijn aangenomen. Naar deze beslissing zouden 4 tribunes voorbehouden 
worden aan de CVP, 3 aan de BSP, 2 aan de PVV en de VU en 1 aan 
de KP. De liberale beheerders zouden tegen gestemd hebben. 

Op 5 oktober werd deze beslissing op radio en TV medegedeeld . De 
tribunes werden als volgt per week en per dag verdeeld 

a ) televisie (20 .10 u. - 20.25 u) 

Maandag Dinsdag Woen sdag D onder dag V r ijdag 

Week 18-22 oktober . CVP BSP KP 
Week 25-29 oktober . CVP PVV vu CVP BSP 
Week 1-5 november . (Allerh.) vu PVV BSP CVP 

b) radio (19.30 u -1 9.45 u) . 

Week 18-22 oktober . BSP KP CVP 
Week 25-29 oktober . vu CVP PVV BSP CVP 
Week 1-5 november (Allerh.) CVP BSP vu PVV 



366 RES PUBLICA 

Op dinsdag 5 oktober kwam het bureau van de PVV bijeen en keurde 
een motie goed waarin met verontwaardiging werd vastgesteld dat bij de 
verdeling der tribunes werd afgeweken van de regeling van 1968 en de 
zendtijd van de PVV werd beknot. De PVV stelde vast dat de christelijke 
leden van de Raad van Beheer daarvoor als voorwendsel de verwezenlijking 
van de culturele autonomie inriepen waarbij de verdeling voortaan op basis 
van de politieke getalsterkte in Vlaanderen moest gebeuren. Zij liet daarbij 
opmerken dat deze beslissing als een eerste manifestatie van het macht­
misbruik van de CVP in de culturele autonomie moest worden beschouwd 
en zag er een argument te meer in voor het afsluiten van een cultuurpact 
vóór de installatie van de cultuurraden. 

Op 6 oktober publiceerde Het Laatste Nieuws een bijdrage van de 
voorzitter van de Raad van Beheer, de liberaal Prof. Verhulst, waarin 
deze de CVP van kwade trouw beschuldigde, de BSP haar lakse houding 
verweet en op het afsluiten van een cultuurpact aandrong. In hetzelfde 
nummer verklaarde gewezen PVV-voorzitter 0 . Vanaudenhove in een 
interview : « Het is onder de dekmantel van de culturele autonomie dat 
deze beslissing werd getroffen dank zij de medewerking van de socialis­
tische Vlamingen ... Ik heb hiervoor steeds gevreesd en vandaag, reeds bij 
de eerste gelegenheid, moet ik vaststellen dat mijn vrees ongelukkig genoeg 
gegrond was. » 

De Standaard antwoordde op 6 oktober in een Echo op het PVV-protest 
dat door de beslissing van de Raad van Beheer geen filosofische of ideo­
logische minderheid gekrenkt werd. In de veronderstelling dat de VU half. 
vrijzinnig, half-katholiek zou zijn, is er zelfs niet-gelovig overwicht. Het 
PVV-voorstel daarentegen zou wel een discriminatie hebben ingehouden, 
aldus de krant. Met 19 Vlaamse kamerleden zou de PVV tweemaal zoveel 
zendtijd hebben gekregen als de Volksunie met haar 20 vertegenwoordigers . 

In Het Volk van 6 oktober reageerde ook Emiel Van Cauwelaert op 
het PVV-protest. Hij meende dat de PVV, vooral in de BRT, zeker niet 
mocht klagen over ondervertegenwoordiging en dat integendeel de CVP 
niet aan haar trekken komt. Van Cauwelaert haalde het voorbeeld aan van 
de nieuwsdienst die uitsluitend in handen zou zijn van niet-CVP-ers. 

In Volksgazet van 8 oktober noemde Jos Van Eynde in een geit-noch­
kool-sparend artikel het incident een totaal overbodige rel. Hij noemde 
zowel de oude als de nieuwe verdeling onbillijk. Hij kaatste de PVV 
bovendien de bal terug waar deze laatste de BSP verweet de CVP aan 
een meerderheid te hebben geholpen. De PVV heeft dit in het verleden 
talloze keren gedaan onder meer in het geval van de onverenigbaarheid 
tussen een beheersmandaat en het uitgeven van de TV-bladen. « Maar 
zulks wil niet zeggen», aldus Van Eynde, « dat wij socialisten geneigd zijn 



VERKIEZINGEN IN RADIO EN TV (BRT) 367 

om te lachen over deze eerste bedenkelijke toepassing van de culturele 
autonomie. » 

Op 7 oktober protesteerde ook de Kommunistische Partij tegen de 
verdeling. Zij meende dat aan alle partijen een gelijke zendtijd had moeten 
worden toegekend. 

Toon Van Overstraeten had het in Wij, het VU-weekblad, van 9 oktober, 
over de partijpolitieke bekrompenheid van de BRT. Onder het sluwe 
voorwendsel dat de partijen voortaan zendtijd krijgen a rato van de omvang 
van hun kiezerskorps, aldus T. Van Overstraeten, worden in werkelijkheid 
de rechten van de oppositie beknot, terwijl eens te meer een demonstratie 
gegeven is van de wijze waarop de BRT neergehaald is tot een gewillig 
instrument in handen van de machthebbers. Tenslotte protesteerde Wij 
tegen het feit dat de partij 48 uur na de beslissing van de beheerraad, door 
de BRT nog niet op de hoogte gesteld was van de nieuwe regeling. Op een 
persconferentie op 8 oktober protesteerden VU-leiders Van der Elst en 
Schiltz tegen wat zij noemden de discriminatoire houding van de beheer­
raad. De eerste taak van radio en TV, aldus Schiltz, is te informeren, niet 
aan propaganda te doen. 

Het is maar al te duidelijk dat de Beheerraad van de BRT, bij het 
beraadslagen over en het nemen van de beslissing over de verdeling van 
de politieke tribunes, als een politiek orgaan is opgetreden, meer nog, dat 
de individuele beheerders als vertegenwoordigers van de partijen optraden. 

Wat de inhoud van deze politieke tribunes betreft, kan onder meer 
worden aangestipt dat alle partijen zoveel mogelijk mandatarissen-kandi­
daten op het scherm brachten. Zo slaagde de BSP erin in haar tribune van 
21 oktober op de TV op een kwartier tijds niet minder dan 9 mandatarissen 
aan het woord te laten komen, en op 29 oktober 8 andere. Dit was ook 
voor de andere partijen het geval. Opvallend was nog dat de CVP voor 
haar tribune van 28 oktober op de TV de ontslagen omroepster Aimée 
Desmet als presentatrice had aangeworven. 

2. De TV-debatten : regering - geschreven pers en oppositie - geschreven 
pers 

a) Op maandagavond 27 september werd een TV-debat uitgezonden 
waarbij de ministers Eyskens en Fayat geconfronteerd werden met drie 
journalisten, nl. Lode Hancké van Volksgazet, Piet Van Brabant van het 
Laatste Nieuws en Jef Claes van Het Volk. In de pers werd vrij negatief 
gereageerd op de houding van de betrokken journalisten. De Nieuwe van 
1 oktober en Humo van 7 oktober schreven dat Eyskens « opgeruimd, 
geestig en vol zelfvertrouwen» optrad en « buitengewoon op dreef was». 
De journalisten en de moderator, Jan Ceuleers, zaten er, volgens hoger­
vernoemde bladen, maar sjofel - voor spek en bonen - bij. 



368 RES PUBLICA 

In verband met dit programma ontstond trouwens een incident met 
de VU. Op zondag 26 september werd Paul Martens, hoofd-redacteur van 
Wij, door Jan Ceuleers uitgenodigd aan het debat deel te nemen. Deze 
uitnodiging werd op 27 september, dag van de uitzending, door Ceuleers 
telefonisch bevestigd. Enige uren later belde Ceuleers Martens echter 
opnieuw op, ditmaal in opdracht van het hoofd van de nieuwsdienst, 
Lode Van Uytven, om mede te delen dat de uitnodiging verviel, doordat 
men besloten had enkel de dagbladpers te laten deelnemen. Paul Martens 
telefoneerde naar de heer Van Uytven om over deze wijziging uitleg te 
vragen, waarop hem geantwoord zou geworden zijn dat dit een interne 
BRT-aangelegenheid was (Humo van 7 oktober, Wij van 2 oktober). Naar 
aanleiding daarvan schreef De Nieuwe op 1 oktober : « dat is het soort 
uitleg van kerkvaders en seniele diplomaten die verklaringen afleggen door 
gekende feiten te resumeren : die samenvatting moet dan als motivering 
klinken ». Rasper, de radio- en TV-criticus van 't Pallieterke meende te 
weten dat de heer Van Uytven voor deze beslissing een uitbrander van de 
Raad van Beheer had gekregen en daarop in een nota zou hebben geant­
woord dat eerste-minister Eyskens zou geweigerd hebben deel te nemen 
aan een debat waaraan ook Paul Martens zou deelnemen. 

b) Op zaterdag 9 oktober was het de beurt aan de oppositie-partijen 
om door journalisten te worden ondervraagd. Dit programma werd uit­
gezonden als trefpunt van 14.15 u tot 14.12 u en hier waren vijf journa­
listen aanwezig, waaronder één van het VU-weekblad en één van het 
kommunistisch weekblad. 

3. De acht debatten Kiezen of Delen op de TV. 

Ter vervanging van Panorama (vrijdagavond) en Trefpunt ( zaterdag­
middag) werden tijdens de vier weken vóór 7 november viermaal twee 
debatten geprogrammeerd. Deze debatten werden gemodereerd door Jan 
Ceuleers. Iedere week werd een thema uitgepraat dat zowel op vrijdag­
avond als op zaterdagmorgen behandeld werd : 

15 en 16 oktober : de gemeenschapsvraagstukken, 
22 en 23 oktober : de staatsstructuren en de modernisering der staats-

apparatuur, 
29 en 30 oktober : onderwijs, opvoeding en cultuur, 
5 en 6 november : economische, financiële en sociale aangelegenheden. 

Het was de oorspronkelijke bedoeling van de BRT aan de debatten op 
vrijdagavond journalisten te laten deelnemen en de zaterdag de politici 
onder elkaar te laten discussiëren. Al spoedig bleek dat de journalisten 
van de geschreven pers zich niet zo maar in een partijpolitiek keurslijf 



VERKIEZINGEN IN RADIO EN TV (BRT) 369 

wilden laten dringen en niet als vertegenwoordigers van een partij wilden 
beschouwd worden. Reeds op 12 oktober liet Manu Ruys in een column 
« Waarom wij niet meedoen» op een duidelijke en scherpe wijze verstaan 
dat men van De Standaard geen medewerking moest verwachten. En wel 
om twee redenen : « 1. de journalisten die aan de debatten deelnemen 
krijgen een partijpolitiek etiket... Wij begrijpen best dat een partijpolitiek 
etiket voor een redacteur van het VU-weekblad of van de socialistische 
Volksgazet geen bezwaar is. Voor een journalist die gehecht is aan een 
niet-partijgebonden krant is deze doenwijze wel hinderlijk en onaanvaard­
baar. 2. De techniek van deze zgn. informatiedebatten lijkt ons uiterst 
gebrekkig en betwistbaar. De journalist heeft amper de tijd om een vraagje 
te stellen. De politicus krijgt ruimschoots de gelegenheid om zijn partij­
politiek refrein af te dreunen ... Het is het volste recht van de BRT deze 
techniek als de beste te beschouwen. Het is ons recht om daarvoor te 
bedanken.» 

Op 17 oktober verscheen in De Standaard een Echo waarin werd mede­
gedeeld dat intussen ook de Gazet van Antwerpen haar journalisten had 
gevraagd van deelname aan electorale paneeldiscussies af te zien. Daaren­
boven werd aangestipt dat na Kiezen of Delen I van 15 oktober, waar 
een bepaald journalist « onstuimig uit zijn rol viel en zijn partijgenoot­
senator krachtig steunde», ook een commentator van Het Laatste Nieuws 

( Piet Van Brabant) liet weten dat het zijn laatste keer geweest was om in 
deze vorm aan TV-discussies deel te nemen. De uit zijn rol gevallen jour­
nalist was Paul Martens van het VU-partijweekblad Wij, van wie men 
moeilijk kon verwachten dat hij niet als partijman zou optreden. De Stan­

daard voegde er honend aan toe : « Nu valt te vrezen dat het schaars 
wordende aanbod een prijsverhogend effect zal hebben op nog tot mede­
werking te overhalen krantenlui » 

Jan Ceuleers deelde bij de aanvang van Kiezen of Delen 3 op vrijdag­
avond 22 oktober, waaraan dus normaal weel journalisten hadden moeten 
deelnemen, mede dat er geen journalisten meer zouden bij zijn omdat het 
paneel anders te ruim werd ... De ware reden werd door de moderator zedig 
verzwegen. 

In De Standaard van 23-24 oktober verscheen nog een bijdrage onder 
de titel Persdebat zonder pers, waarin de vraag gesteld werd naar de zin 
van debatten onder politici. Onder de titel Objectiviteit verscheen in de 
luchtige rubriek van De Standaard, Beknopt Verslag, nog een scherp­
ironisch stukje waarin het monopolie van Jan Ceuleers bij « samenstellen, 
prezen teren, regisseren, censureren (en) bekritiseren » van de verkiezings­

programma's gehekeld werd. 



370 RES PUBLICA 

4. Radio-Aktueel 

In de drie weken voorafgaand aan 7 november zond het radio-magazine 
Aktueel, dat onmiddellijk na het nieuws van 19 .00 u wordt uitgezonden, 
gesprekken uit met partijmensen over hun verkiezingsprogramma. 

5. De verslaggeving der telverrichtingen op 7 november 

De verkiezingsuitzendingen waren zo georganiseerd dat de kijker/luiste­
raar de ganse nacht resultaten kreeg gepresenteerd die rechtstreeks uit 
Binnenlandse Zaken en het IBM-centrum van Diegem werden doorgespeeld. 
De audiovisuele media hadden er, zoals uit volgend relaas zal blijken, alles 
op gezet om zo snel mogelijk zo volledig mogelijke resultaten te geven. 
De traditionele paginalange tabellen in de geschreven pers verloren daardoor 
heel wat van hun betekenis. De Standaard trok daar de gepaste conclusie 
uit . Op maandag 8 november publiceerde de krant een mededeling van de 
redactie waarin werd aangestipt dat « kranten in snelheid niet langer 
opgewassen zijn tegen hoogfrequentiegolven van radio en televisie. De taak 
van de krant wordt dan ook steeds minder het achternahollen van de 
laatste actualiteit; ze moet zich vooral toeleggen op ... kontekst, duiding, 
achtergrond. In dit licht zijn wij van de gewone formule van de tabellen 
met resultaten afgeweken». 

a) De organisatie der uitzendingen van de radio-nieuwsdienst 

Op zaterdag 6 november werd bij het nieuws van 13.00 en 19.00 u 
door J. Gemmeke en K. Goris een inleiding verstrekt over de verkiezings­
uitzending. Daarin werden inlichtingen gegeven over de werkwijze van 
de radio-nieuwsdienst bij het verslaan der telverrichtingen. 

Op zondag 7 november startte het verkiezingsprogramma na het nieuws 
van 19.00 u. Het liep de ganse nacht door. Er werd gebruik gemaakt van 
een duplex-stelsel waarbij een centrale in de studio's 13 en 14 en bemand 
door Piet Theys, M. Dekeyser, D. Huwé en hoofdredacteur K. Goris in 
verbinding stond met verslaggevers op Binnenlandse Zaken, het omroep­
gebouw Reyerslaan, de hoofdtelbureaus van Brussel, Leuven, Kortrijk, 
Brugge, Gent, Antwerpen en Hasselt. Cas Goossens en G . Van Impe 
zorgden voor de coördinatie van verkiezingsprogramma en nieuws en voor 
situatieoverzichten vanaf 21.00 u. De Centrale stond met de verslaggevers 
in verbinding langs een magnetische telefoonverbinding. 

b) De organisatie der uitzendingen op de televisie 

De algemene opvatting bleef, voor de kijker althans, dezelfde als voor 
de verkiezingen van 1968. Wel hoopte men de uitslagen sneller binnen 
te krijgen door de samenwerking van Binnenlandse Zaken en IBM. Daaren­
boven zou de BRT zelf voor betere prognoses zorgen door het gebruik 
van een eigen time-sharing computer. Behalve bij de aanvang zouden 



VERKIEZINGEN IN RADIO EN TV (BRT) 371 

enkel uitslagen gegeven worden die werkelijk informatie inhielden ten 
aanzien van representativiteit, geografische ligging e.d. Voor de Senaat en 
de provinciale verkiezingen werden alleen uitslagen per arrondissement 
resp. provincie gegeven. De uitslagen werden op IBM-terminals naar de 
studio geseind en rechtstreeks op de camera gezet. 

Op basis van de gedeeltelijke uitslagen die doorgeseind werden en de 
gegevens die de BRT rechtstreeks ophaalde in de 21 meest kiezersrijke 
kantons, maakten Prof. H. Picard, statisticus en Dr. W. Dewachter, polito­
loog, schattingen van de zetelverdeling in de nieuwe Kamer van Volks­
vertegenwoordigers. Tevens verstrekten zij commentaar bij de verkiezing­
resultaten. 

De captatie-eenheden stonden deze keer niet in de partij-lokalen maar 
rechtstreeks in de hoofdtelbureaus en op Binnenlandse Zaken. 

De berekeningen en controlewerkzaamheden werden, zoals reeds ver­
meld, door het Ministerie van Binnenlandse Zaken toevertrouwd aan IBM. 
In de praktijk betekende dit dat zogauw op Binnenlandse Zaken uitslagen 
uit de hoofdtelbureaus binnenkwamen, deze over speciale telexlijnen naar 
IBM-Diegem werden gestuurd. De computers aldaar controleerden de uit­
slagen op hun waarschijnlijkheid. Ze berekenden meteen de procenten 
en het verschil met de uitslagen van 1968. De tabellen met de gegevens 
van IBM werden terzelfdertijd doorgestuurd op terminals van de BRT en 
de RTB en het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Daar werden ze 
gefotocopieerd en aan de pers uitgedeeld. Door de medewerking van IBM 
werd het omslachtige nazien en berekenen op Binnenlandse Zaken uit­
geschakeld. Achteraf is gebleken dat de zwakke schakel in de telprocedure 
deze keer in de telbureaus zat en dat de indrukwekkende IBM-machines 
werkeloos moesten wachten op de afwikkeling van archaïsche telprocedures 
in de telbureaus. 

De eigenlijke verkiezingsavond begon op TV te 19.45 u en liep tot 
2.30 u in de morgen door. 

Van het eigenlijke BRT-personeel werden voor de TV voor het verzorgen 
van de verkiezingsuitzending 35 personeelsleden ingezet. Ook voor de 
radio waren het er 35. 

In de loop van de uitzendingen werden tientallen politici geïnterviewd 
over hun indrukken. Vermeldenswaard in dit verband is, dat Jos Van Eynde 
na de vergadering van het ESP-partijbureau op maandag 8 november 
meedeelde erover verbaasd te zijn dat de TV hem als medevoorzitter van 
de partij niet had aangesproken op de verkiezingsavond. In een der nieuws­
uitzendingen op TV een der volgende dagen werd die gelegenheid hem 
geboden. 



372 RES PUBLICA 

6. Het incident Van Mechelen op 21 oktober. 

Op donderdag 21 oktober is het TV-journaal van 19.45 u niet op het 
scherm gekomen. Er werd gepauzeerd tot 20 .15 u ingevolge een schok­
staking van twee journalisten met dienst, aangesloten bij de socialistische 
vakbond (ACOD). De sector BRT van het ACOD versterkte een mede­
deling aan het agentschap Belga waarin werd beweerd dat Directeur­
Generaal Vandenbussche andermaal aan de TV-nieuwsdienst opdracht had 
gegeven een interview met minister Van Mechelen in het journaal op 
te nemen. Aangezien dergelijke opdrachten tijdens de lopende verkiezings­
campagne reeds meermaals werden gegeven en uitgevoerd, werd tot de 
stakingsactie besloten om te protesteren tegen « dit flagrant misbruik » van 
het medium ten voordele van een politicus. Tevens werd erop gewezen 
dat verscheidene ministers van een andere partij uit het nieuws geweerd 
werden met het argument dat in de verkiezingscampagne zo weinig moge­
lijk politieke propaganda aan bod mag komen. 

Directeur-Generaal Vandenbussche logenstrafte op 22 oktober deze 
beschuldiging. Hij zei de jongste dagen aan de nieuwsdiensten van radio 
en TV geen enkele opdracht te hebben gegeven voor het interviewen van 
leden van de regering en hij betreurde het optreden van de socialistische 
journalisten die door de schokstaking de kijkers het elementair recht op 
informatie hebben ontnomen ( De Standaard, 23-24 oktober) . 

Welke was de juiste toedracht ? Op donderdag 11 oktober installeerde 
minister Van Mechelen op de BRT een raadgevende commissie voor 
instructieve TV. De datum ervan was al vóór het begin der verkiezings­
campagne vastgesteld en de nieuwsdienst zou autonoom beslist hebben een 
klankbeeld te maken. In het TV-nieuws zouden uittreksels uit de toespraken 
van Prof. Verhulst en minister Van Mechelen uitgezonden worden. De bij 
het ACOD aangesloten journalisten, die deze avond met dienst waren, 
nl. Jacques Vandersichel en Kris Borms, zagen daarin electoraal voordeel 
voor minister Van Mechelen en vroegen hun vakbond te mogen staken. 
Zij werden naderhand ook gesteund door de Bond van Radio- en TV­
journalisten, die meende dat het betrokken klankbeeld geen nieuwswaarde 
had. 

Op maandag 25 oktober kwam de Raad van Beheer der BRT in spoed­
zitting bijeen om het incident te onderzoeken. Het optreden van de jour­
nalisten met dienst werd door de Raad van Beheer eenparig afgekeurd : 
« welke ook daartoe de aanleiding moge geweest zijn». Besloten werd een 
grondig onderzoek in te stellen naar de verantwoordelijkheden en gepaste 
maatregelen te treffen. Bovendien stelde de Raad van Beheer vast dat de 
aantijgingen tegen directeur-generaal Vandenbussche « ter zake onjuist en 
strijdig zijn met de feiten ». 



VERKIEZINGEN IN RADIO EN TV (BRT) 373 

Het Laatste Nieuws van 26 oktober, dat blijkbaar uit de eerste hand was 
ingelicht, publiceerde passages uit een verslag aan de Raad van Beheer 
waarin werd gesteld dat thans diende onderzocht te worden hoe de infor­
matie kan worden beschermd tegen de censuur van journalisten die toevallig 
met dienst zijn, evenals tegen de inmenging van de vakbonden in de samen­
stelling en de uitzending van het nieuws. Het blad meende ook te weten 
dat de socialistische woede het gevolg was van het feit dat wegens partij­
politiek touwjetrek de voorzitter van de betrokken raadgevende commissie, 
die een socialist moest zijn, niet kon worden benoemd. Het interview 
dat Rik Onckelinckx met de aangeduide voorzitter zou hebben verviel dus 
en werd vervangen door een gesprek met Verhuist en Van Mechelen.« Het 
ware best dat de strijd verder gestreden worde achter het (televisie) 
scherm», voegde René Adams er terecht aan toe. 

Uit dit incident en uit de onder de rubrieken beschreven incidenten blijkt 
duidelijk dat de in inleiding geponeerde stelling over de uiterst delicate 
verhouding politieke machthebbers - audiovisuele media, juist is. Dat de 
opponenten erg ongelijk gewapend zijn in dit steekspel is al even duidelijk. 
Tot overmaat van ramp blijkt dat de BRT-journalisten vrij sterk partij­
politiek geconditioneerd en gesensibiliseerd waren en voor kwesties die hun 
journalistieke plichtenleer en beroepseer raken allereerst steun zochten bij 
hun politieke vakbond. Naar ons oordeel valt dit moeilijk met de journa­
listieke waardigheid te verzoenen. Het herhaaldelijk erg zwakke optreden 
van moderator Jan Ceuleers ten aanzien van partijmensen die hem en dus 
de kijker onheus behandelden, roept onwillekeurig dezelfde bedenking op. 
Betere statutaire bescherming van de BRT-journalist kan daaraan verhelpen. 
Maar mag van de BRT-journalisten, ondanks hiërarchische keurslijven en 
politieke drukking, wat meer professioneel lef worden gevraagd ? 

Il . Kijkdichtheids, en waarderingscijfers der TV ,verkiezings, 
programma's. 

1. Het continu-programmaonderzoek van de BRT-Studiedienst 
Zoals wij in onze inleiding reeds aanstipten, ontvingen wij met de toe­

stemming van de Directeur-Generaal Vandenbussche, de door de BRT­
Studiedienst uitgewerkte kijkdichtheidscijfers en waarderingscijfers van 
de TV-verkiezingsprogramma's. 

Sedert februari 1969 organiseert de Studiedienst van de BRT een continu 
programmaonderzoek ten einde de reacties van het publiek op de radio­
en TV-programma's te volgen. Voor dit onderzoek wordt beroep gedaan 
op een steekproef (panel) van 1500 personen van 15 jaar en ouder die in 
het Vlaamse landsgedeelte wonen. De selectie van de paneelleden geschiedt 
volgens de wetenschappelijk verantwoorde random-wijze en gebeurt door 



374 RES PUBLICA 

een firma gespecialiseerd in marktonderzoek. Deze groep personen, die 
jaarlijks a rato van een derde vernieuwd worden, ontvangen wekelijks een 
TV-dagboek en maandelijks een radiodagboek voor een bepaalde week van 
de maand. In deze steekproef zijn ook personen opgenomen die thuis geen 
televisie- of radiotoestel bezitten. In het dagboek tekenen zij de kwartieren 
per dag aan tijdens dewelke zij gekeken hebben. 

In tegenstelling met andere landen kan de BRT nagaan hoeveel personen 
ook naar concurrerende zenders hebben gekeken of geluisterd. De resultaten 
van het onderzoek komen beschikbaar in de vorm van kijkdichtheidscijfers, 
luisterdichtheidscijfers en waarderingscijfers. Deze gegevens kunnen uit­
geplitst worden naar 9 sociologische categorieën ( leeftijd, geslacht, oplei­
ding, enz.). De gegevens van de dagboeken worden optisch gelezen en 
daarna door de computer verwerkt. Meer gedetailleerde verwerking en 
interpretatie worden daarna door de Studiedienst verricht. 

Het kijkdichtheidscijfer ( Kdh) - luisterdichtheidscijfer geeft aan hoeveel 
procent van de respondenten naar een bepaald programma keken - luister­
den. Deze gegevens kunnen geëxtrapoleerd worden naar de ganse Vlaamse 
bevolking van 15 jaar en ouder door vermenigvuldiging van het kijkdicht­
heidscijfer met 41.000. 

Het waarderingscijfer is het rekenkundig gemiddelde van volgende beoor-
delingscijfers : 0 geen mening 

1 slecht 
2 onvoldoende 
3 voldoende 
4 goed 
5 zeer goed. 

2. Interpretatie van kijk- en luisterdichtheidscijfers en waarderingscijfers 
Zowel kijk- en luisterdichtheidscijfers als waarderingscijfers ondergaan 

de invloed van een hele reeks, niet altijd te achterhalen, aan het programma 
vreemde, soms toevallige, factoren. Bij de interpretatie van de cijfers moet 
met de invloed van die factoren uiteraard rekening gehouden worden. Meer 
in het bijzonder dienen voor de kijkdichtheid vermeld : de aantrekkelijk­
heid of niet-aantrekkelijkheid van omliggende of tegenoverliggende ( op 
andere zenders) programma's, het tijdstip van de uitzending. Ook de 
waarderingscijfers zijn onvolmaakt doordat het nietkijken, wat dikwijls 
een negatieve waardering inhoudt, er niet in tot uitdrukking komt. 

3. Reeks« Zijn er nog Belgen» van Jan Ceuleers (29 sept., 12 en 26 okt.) 

Woensdag 
Dinsdag 
Dinsdag 

Dag Datum 

29-9 
12-10 
26-10 

Uur 

21.23-21.48 
20.11-20.36 
20.40-21.06 

Kdh. Waardering 

17,9 3,8 
32,0 3,6 
25,1 3,4 



VERKIEZINGEN IN RADIO EN TV (BRT) 375 

De hoge Kdh. op 12 oktober zal te maken hebben met de plaatsing van 
het programma onmiddellijk na het nieuws. Let ook op de dalende waar­
dering. 

4. Debat journalisten - Eyskens, Fayat ( maandag 27 september) 

Dag Datum 
Maandag . . . . . . . 27-9 

Uur 
20.08-20.59 

Kdh. W aardermg 
28,1 3,9 

5. Debat journalisten - oppositiepartijen ( zaterdag 9 oktober) 

Dag 
Zaterdag 

Datum 
9-10 

Uur 
13.15-24.12 

Kdh . Waardering 
0,6 4,3 

Opvallend is dat door de plaatsing van het debat op zaterdagmiddag de 
oppositiepartijen slechts een kijkdichtheid van 0,6 bereiken waar de rege­
ringspartijen op maandagavond 28,1- of 47-maal meer haalden. Waarom 
werd dit debat niet geplaatst op maandag 4 oktober ? 

6. De acht Kiezen of Delen 
Voor de besproken onderwerpen zie I 3. 

Dag Datum Uur Kdh. Waardering 
a) Vrijdag 15-10 20.18-21.12 27,7 3,7 

Zaterdag 16-10 13.15-14.13 1,8 4,1 
b) Vrijdag 22-10 20.27-21.20 25,1 3,3 

Zaterdag 23-10 13.15-14.11 0,8 4,2 
c) Vrijdag 29-10 20.30-21.21 22,6 3,6 

Zaterdag 30-10 13.15-14.04 0,9 3,9 
d) Vrijdag 5-10 20.27-21.25 29,5 3,9 

Zaterdag 6-11 13.15-14.28 1,2 4,1 

Zeer afgetekend zijn hier de lage kijkdichtheidscijfers voor de trefpunt­
uitzendingen van zaterdagmiddag. De weinigen die keken waardeerden 
hoog. Dit ligt voor de hand. Deze programmas liggen geïsoleerd op een 
zeer slecht gekozen uur. Enkel de werkelijk geïnteresseerden - die nota 
bene de informatie minder nodig hebben - kijken. Interessant is ook de 
vaststelling dat het debat over de gemeenschapsvraagstukken de hoogste 
dichtheid haalt. 

7. De Politieke Tribunes. 
Kdh. Kdh. 

Dag Datum Uur Parti; Kdh. Waard 15 mn 15 mn 
vóóruitz. na uitz. 

Di. 19.10 20.10-20 .23 CVP 41,6 3,9 41,1 42,0 

Do. 21.10 20.10-20.26 BSP 16,6 3,5 16,1 

Vr. 22.10 20.12-20.27 KP 24,3 3,3 34,2 23,2 

Ma. 25.10 20.15-20.33 CVP 23,3 3,7 38,0 23,2 

Di. 26.10 20.30-20.40 PVV 22,1 3,3 23,7 28,2 

Wo. 27 .10 20.09-20.24 vu 25,6 3,6 38,7 17,3 

Do. 28.10 20.14-20.30 CVP 24,2 3,7 37,2 22,5 



376 RES PUBLICA 

Kdh. Kdh. 
Dag Datum Uur Partij Kdh. Waard 15 mn 15 mn 

vóóruitz. na uitz. 
Vr. 29 .10 20.15-20.30 BSP 22,2 3,4 36,2 20,7 
Di. 2.11 20.09-20.24 vu 35,0 3,8 41,3 38,1 
Wo. 3.11 20.45-21.01 PVV 41,3 3,9 45,9 46,2 
Do. 4.11 20 .11-20.26 BSP 24,0 3,5 38,2 23,1 
Vr. 5.11 20.12-20.27 CVP 28,7 3,6 41 ,0 27,5 

Allereerst voor de aardigheid : CVP was in totaal 62 minuten op het 
scherm ( 2 teveel) ; BSP 46 ( 1 teveel); PVV 26 ( 4 te weinig) ; VU 30 
( 0 teveel ) ; KP 15 ( 0 teveel ) . De invloed der omliggende programma's 
zal hier gespeeld hebben. Daarom werden in de tabel de Kdh. 

15 minuten vóór ( tijdens het nieuwsjournaal) en nà de uitzendingen 
uitgerekend. Zo viel de Tribune van de PVV op 3.11.71 , die de hoge Kdh. 
41,3 haalde, midden de voetbalwedstrijd Standard-Luik-Moskou. Op don­
derdag 21.10.71 verviel wegens een schokstaking van socialistische jour­
nalisten het nieuws; de ESP-Tribune leed eronder ... ( 16,6) . De hoge Kdh. 
op 19.10 van de CVP had wellicht te maken met het populaire programma 
Wachtwoord, en de film die daarop volgde. 

8. Verkiezingsuitslagen zandag 7 november ( enkele momenten) 

18.30 - 18.33 verkiezingsuitslagen 11,2 4,4 
19.45 - 20 .05 nieuws 39,3 4,0 
21.12 - 21.42 verkiezingsuitslagen 33,6 4,0 
22,06 - 22.45 verkiezingsuitslagen 18,2 3,9 
01.11 - 01.39 verkiezingsuitslagen 1,2 3,5 
02.22 - 02.30 verkiezingsuitslagen 0,4 3,3 

9. Commentaar der partijen op uitslag 8 november 

Ma 8,11 20.00 - 20.33 37,4 3,9 

De kijkdichtheids- en waarderingscijfers liggen naar ons oordeel over 
het algemeen vrij hoog. Dit zal wel te maken hebben met het feit dat ze 
geregistreerd werden in de pre-electorale periode. Jammer genoeg beschik­
ken wij niet over vergelijkbare cijfers aangaande de politieke tribunes 
buiten verkiezingsperiode. Wij vermoeden dat die, wegens hoger aange­
stipte reden en ook wegens het ander tijdstip van de uitzending, merkelijk 
lager zullen liggen. 

* 


