


legden ook de andere weekbladen het werk stil. De katholieke krant
De Zeewacht en Le Journal d’ Ostende et du Littoral stopten op 11 mei.
De Duitse Verordnungen van 14 juni en 6 juli 1940 lieten opnieuw
publicatie van kranten toe. De Franstalige kranten in Vlaanderen
kregen wel verschijningsverbod opgelegd. Met deze maatregel wil-
den de Duitsers tegemoet komen aan de Vlaamse eisen.“ Deze en tal
van andere beslissingen zorgden ervoor dat heel wat journalisten
bereid werden gevonden om onder Duitse bezetting te publiceren.

In Oostende verschenen drie kranten onder Duitse censuur: De
Duinengalm, Panne-Strand en Het Visscherijblad. Vanaf de zomer
van 1942 had Panne-Strand een monopoliepositie verworven in
de Oostendse weekbladpers, aangezien de twee andere kranten
verboden werden. Panne-Strand kan dan ook beschouwd worden
als de spreekbuis van de Duitse bezetter in Oostende.

Gecensureerde kranten

De Duinengalm

Het katholieke weekblad De Duinengalm, uitgegeven door de
familie Smissaert, verklaarde in juni 1940 zonder censuur te
verschijnen (...) om alle inlichtingen zoo objectief en zoo waar-
heidsgetrouw als het kan, weer te geven. Toch verschenen in de
krant mededelingen van collaborerende organisaties, Duitse
Verordnungen, enz.5 Op g augustus 1940 werd het blad geschorst
en het verscheen pas terug in november van datzelfde jaar. De
krant toonde zich wel een voorstander van de ‘Nieuwe Orde’,
maar was gematigd in haar stellingen: Aan den oorlog die op 10
mei van verleden jaar over ons land uitbarste hebben de meeste van
ons droeve herinneringen. Laat ze hen diep in eigen hart geborgen
houden om ze zoo gauw mogelijk uit te wasschen met het nieuwe
licht van de te komen nieuwe tijden®. De Duinengalm was minder
geneigd tot anticommunistische propaganda en had weinig voe-
ling met het antisemitisme. Na 5juni 1942 hielden de uitgevers het
voor bekeken en verdween hetblad volledig.

4 E. DE BENS, De Belgische dagbladpers onder Duitse censuur (1940-1944),
Antwerpen-Utrecht, 1973, p. 139-141.

5  OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, De Duinengalm, 21.06.1940, p.1.

6 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, De Duinengalm, 10.051941, p. 1.

468






Edouard Lauwers redacteur en als drukkerij werd voor Unitas ge-
kozen."

Panne-Strand profileerde zich, na een periode waarin het twee-
talig verscheen, als een onafhankelijk weekblad voor de kust en
nam hetzelfde formaat, papier, opstelling en personeel van De
Zeewacht over. In oktober 1941 werd de titel van de krant verkort
tot Het Strand en dit om te beantwoorden aan de groote uitbrei-
ding van ons blad langsheen de kuststreek>. Het blad beweerde een
oplage te hebben van 4.650 exemplaren. Panne-Strand ijverde er-
voor de Vlaamse Zaak te koppelen aan het Nationaal-Socialisme:
(...) Die Vlaamsche fierheid, die Vlaamsche gevoelens hebben wij
verloren, doch die moeten wij terug vinden, die moeten wij terug
aan onze jeugd geven, dan alleen zullen wij groot en geérbiedigd
worden en dit alles kunnen wij alleen terugwinnen door te strijden
voor het Nationaal-Socialistisch Vlaanderen®.

Vanaf 1943 werd H. Helsmoortel'* vermeld als redacteur, terwijl
Edouard Pirsch uit de redactie van de krant stapte: Daar hij niets
trok, zette hij de medewerking aan zijn eigen dagblad stop, verklaar-
de Robert Lanoye.

Nog in 1943 trad een duidelijke malaise op in de perswereld. Dit
werd snel duidelijk toen meer en meer Verordnungen de pers aan
banden legden. Zo mochtvanafapril 1943 geen reclame zonder ad-
verteerdersvergunning meer verschijnen in de kranten. Vanaf dat
ogenblik werd gansch de familie Unitas, en dit zeer spoedig en op
een bijna ongelooflijk snelle manier, Engelschgezind's. Panne-Strand
stak zijn antisemitisme niet onder stoelen of banken. Toen op 28
juni 1940 de Duitse Verordnung alle Joden uit openbare ambten

1 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, Het Kustblad, 08.10.1944, p.1.

12 QOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, Het Strand, 04.10.1g41, p. 1.

13 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, Panne-Strand, 12.10.1940, p. 5.

14 Meer gegevens over deze redacteur ontbreken vooralsnog, maar het is wel erg toe-
vallig dat ex-Panne-Strand redacteur Edouard Lauwers gehuwd was met Helena
Helsmoortel.

15 Robert Lanoye verklaarde verder dat deze beschuldigingen gefundeerd konden
worden via bewijsmateriaal: Wij hebben bewijzen. De termen van het kontrakt
Unitas-Pirsch zijn er een ander bewijs van. Daarin wordt gezegd dat Unitas alleen het
recht heeft het dagblad van Pirsch uit te geven tot aan het einde der vijandelijkheden,
datum op dewelke het kontrakt van ambtswege vervalt, omdat Unitas dan de voor-
keur zou geven aan De Zeewacht. OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, Het
Kustblad, 01101944, p. 2.

470






-

aan de praktjken van de joden: ledereen moet ervan overtuigd
zijn dat de ramp die nu over de wereld losgebroken is het werk is der
Joden. Zij zijn ons ongeluk ten allen tijden geweest, doch dit heeft nu
opgehouden”. Ook de vrijmetselarij werd duchtig bekritiseerd en
aan het antisemitisme gekoppeld. ‘De op machtbeluste jood’ vond
binnen de vrijmetselarij de nodige relaties om zijn heerschappij op
te bouwen en kon er bovendien ongestraft uiting geven aan zijn
afkeer voor het christendom. Panne-Strand riep op ook dit gevaar
tegen te gaan en lid te worden van De Bezem, een Belgische ver-
eniging gericht tegen de vrijmetselarij.”® In de krant komt duidelijk
de anti-communistische houding naar voren. Niet Rusland werd
geviseerd, maar wel een regime dat in stand gehouden werd door
een minoriteit van menschen die de massa door een schrikbewind
de vrees op het lijf jaagden®. Toen de geallieerde invasie in 1944
begon, werd de propaganda nog opgedreven. De Angelsaksische
aanvallers waren volgens de nazi’s de eerste verspreiders van het
bolsjevisme in Europa. Een week voor de bevrijding — dit was
meteen het laatste nummer van Het Strand — meldde de krant iro-
nisch genoeg dat het moreel der Duitsche troepen uitstekend blijft>°.

‘ Het Visscherijblad
Het Visscherijblad van Prosper Vandenberghe* verscheen van-
af 6 juli 1940 opnieuw. Bij de herverschijning benadrukte
Vandenberge dat het doel van de krant erin bestond (...) niet te
zorgen voor persoonlijke belangen van sommige kliekjes, maar voor
die van ons volk, dat onzen steun meer dan ooit noodig heeft**. Het
Visscherijblad was heel wat gematigder in zijn stellingname dan
Panne-Strand, maar reageerde toch scherp tegen de plutocratie:
Vijfhonderd milioen Europeanen gaven hun leven in de nijptan-

17 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, Panne-Strand, 09.11.1940, p. 4.
18 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, Panne-Strand, 28.12.1940, p. 1.
19 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, Panne-Strand, 09.08.1941, p. 3.
20 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, Het Strand, 02.09.1944, p. 1.

‘ 21 Prosper Julianus Vandenberghe werd geboren in Oostende op 21 mei 1907 en over-
leed te Brugge op 7 december 1984. Oorspronkelijk was hij als onderwijzer actief
in de visserijmiddens, later werd hij correspondent voor onder meer Fishing News.
Hij stichtte Het Visscherijblad in 1933. OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, Het
Visscherijblad, 28.12.1982, p. 3-5.

22 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, Het Visscherijblad, 23.11.1940, p. 1.

472






Duits. Toen op 5 december 1942 Auchlin overleed en het krantje
dreigde te verdwijnen, besloot Maurice Dumont — een lezer van
het blad — de taak over te nemen. Dumont kreeg later de hulp van
Mackersey en Degueldre. Wegens toenemende moeilijkheden
moest het blad vanaf oktober 1943 om de twee maanden verschij-
nen. Begin 1944 werd een oplage gehaald van 1.000 exemplaren.
Aan het blad werkten 26 personen mee — waarvan er 18 afkomstig
waren uit Qostende — en slechts twee medewerkers werden door
de Duitsers gevangen genomen.

Tussen oktober 1941 en januari 1944 verscheen Le Soutien du
Moral. Oprichter was Jean Wouters, een oorlogsinvalide uit de
Eerste Wereldoorlog. Helemaal alleen tekende en schreef de oud-
strijder een dertigtal nummers. Elk nummer bevatte twee tot drie
karikaturen. De weinige tekst was tweetalig en had als doel de be-
zetter tegen te werken. Aan het eind van 1942 werd hij medewer-
ker aan het sluikblad L’Echo de Belgique waarin hij onder meer een
artikel schreef over Ernest Feys.”

Jamboree was het krantje van de scouts. Omdat de scoutsbewe-
ging door de bezetter was verboden, was het blad genoodzaakt il-
legaal te verschijnen. De inhoud was erg braaf: de tien geboden
van de padvinder, raadgevingen voor een gezonde voeding, een
astrologische rubriek, enz. Het krantje had wel trouw gezworen
aan God, het vaderland, de koning en het leger.

De Vrije Belg, dat in mei 1942 voor de eerste keer werd verdeeld,
was een initiatief van drie beroepsmilitairen, namelijk Gerard
Maes, Gilbert Capitaine en Willy Dangez. Na hun uitwijking naar
Izegem werd het krantje verder verspreid door Marcel Picavet en
Edward Vandedrynck. Er verschenen in totaal dertien nummers
van De Vrije Belg.

De naoorlogse periode. Bevrijding en repressie

Heden morgen hebben onze tegenstrevers in het Westen hun bloe-
dige offerande waarvoor zij zich zoolang geschuwd hebben, op
bevel van Moscou, aangevangen. De zoo dikwijls aangekondigde
aanval van de helpers van het bolsjewisme is begonnen. Wij zullen

27 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Larmnbert, De Zeewacht, 28.10.1944, p. 1.

474






herverscheen ons blad op 29 juni. (...) Op 10 oogst ontvingen wij
een kaal briefje van de Kommandantuur waarop te lezen stond dat
ons blad aan ‘geen noodzakelijkheid beantwoordde en dat het on-
middellijk moest geschorst’. Wij hadden geen gelegenheid om onze
lezers vaarwel te zeggen en De Zeewacht begon een tweede maal
een vierjaarlijksche slaapperiode®. De krant repte met geen woord
over het akkoord met Edouard Pirsch en dit wekte de woede op
van de andere bladen die de praktijken van de oorlogskrant Panne-
Strand breed uitsmeerden in hun artikels.

Voor Het Kustblad bestond er geen twijfel: Voor ons, zooals voor
geheel Oostende, was Het Strand niets anders dan een vermom-
ming van De Zeewacht®. Volgens Het Kustblad werd de familie
Elleboudt in 1943 plots Engelsgezind. Bovendien had de oorlogs-
krant Panne-Strand nood aan een zekerheidsdeken, iemand die de
verantwoordelijkheid op zich wilde nemen voor de uitgave van een
gecensureerde krant. Deze figuur was volgens Het Kustblad Eduard
Lauwers, die in 1941 uit het V.N.V. was getreden. Het Kustblad was
dan ook ontgoocheld dat De Zeewacht de publicatie kon verder zet-
ten, terwijl men een betaalde vermomming in de kerker opgesloten
houdts*. De Zeewacht probeerde zich te verdedigen, wees erop dat
Edouard Pirsch de gehele verantwoordelijkheid droeg voor de in-
houd van de oorlogskrant en dat Robert Lanoye, medewerker van
Het Kustblad, een afgedankte bediende was van het katholieke fa-
milieblad, die probeerde wraak te nemen voor zijn ontslags.

De socialistische krant van Jules Peurquaet, Voor Allen, wilde De
Zeewacht niet aanvallen omdat (...} dit blad is verschenen in de
eerste maanden dat de Duitschers hier waren en heel zeker de Rex-
voelhorens werden uitgestoken. Ook niet omdat Panne-Strand, Het
Strand en De Zeewacht kinderen van een en denzelfden vader zijn®®.
Voor Allen reageerde daarentegen wel tegen Het Kustblad en Het
Visscherijblad. Het Kustblad werd verweten in handen te zijn van
personen die de Rex-mentaliteit van Prosper Vandenberghe had-

32 OOSTENDE, Bjbliotheek Kris Lambert, De Zeewacht,16.09.1944, p.1.
33 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, Het Kustblad, 24.09.1944, p-1.
34 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, Het Kustblad, 01101944, p. 2.
35 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, De Zeewacht, 04.11.1944, p.1.
36 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, Voor Allen, 15101944, p.1.

476






478

Visscherijblad: Het blad van Pros Vandenberge steunde de politiek
van Hitler met zulke brutale overtuiging, zooals alleen een echte nazi
dit kon doen. Voor Allen noemde Vandenberghe een vuile en viezige
lafaard, collaborateur en Duitsche profiteur en beweerde zelfs dat
hij te Antwerpen lid was geweest van de Algemene SS Vlaanderen.
De kranten die tijdens de oorlog onder de censuur verschenen,
kregen een definitief publicatieverbod opgelegd. De journa-
listen die aan deze kranten hadden meegewerkt, werden vaak
streng bestraft”. Ook Oostendse kranten en journalisten kre-
gen met de repressie te maken. Edouard Pirsch, journalist en
uitgever van Panne-Strand, werd opgesloten in de gevangenis
van Brugge, terwijl medewerker Eduard Lauwers®® te St.-Kruis
geinterneerd werd. Lauwers zou daar vijftien maanden ver-
blijven. Tegen Prosper Vandenberghe werd eveneens een on-
derzoek ingesteld. Als uitgever van Het Visscherijblad werd hij
ervan beschuldigd in het begin van de bezetting verschillende
Duitsvriendelijke artikels te hebben geschreven. Hij zou ook le-
den van de Witte Brigade verklikt hebben en de hulp ingeroepen
hebben van SS’er R. Lagrou in een poging zijn vakblad voor een
schorsing te behoeden. In verzetskringen was Pros Vandenberge
eveneens gekend als lid van de inlichtingendienst LUC/MARC
en van het Onafhankelijkheidsfront. Vandenberghe werd ten-
slotte door de krijgsauditeur buiten vervolging gesteld.** Bij von-
nis van 24 april 1947 werden Robert Elleboudt, Edouard Lauwers
en Edouard Pirsch in het ‘proces Panne-Strand’ veroordeeld,
Elleboudt en Lauwers werden bij arrest van 10 december 1947 van
het Krijgshof te Gent vrijgesproken. De veroordeling van 2 4 april
1947 van Pirsch Edouard werd bij arrest van g februari 1948 van
het Krijgshof te Gent gedeeltelijk bevestigd, maar hij werd vrij-
gesproken. Voor dit Krijgshof te Gent werd hij voor een andere

37 E.DEBENS, De pers in Belgié, p. 56.

38 Eduard Edgard Lauwers werd geboren te Oostende op 6 januari 1904 en over-
leed er op 29 september 1977. In 1928 startte hij als journalist bij De Zeewacht.
Hij werd erin 1972 hoofdredacteur.

39 P. GUNST, Verandering en continuiteit van het politiek personeel. Burgemeesters en
schepenen in het arrondissement Qostende van 1938 tot 1947. Met een vergelijkende
studie van de repressie en de epuratie in Belgié en de Scandinavische landen.
Onuvitgegeven licentiaatsverhandeling, RUGent, 1991, p. 376-377.






Flandre werd omgedoopt. Het blad voerde overtuigd campagne
ten voordele van het gebruik van de Franse taal. Aan het eind van
de jaren 40 werd het blad verdergezet onder de naam Le Courrier
du Littoral en was een hebdomadaire pour la defense des intéréts de
la Céte Belge.

De Vlaamse tegenhanger van Le Carillon verscheen op g decem-
ber 1944 onder de titel Het handelsblad der Kust. Uitgever ervan
was Fernand Vollemaere, maar reeds in december 1946 zou hij op-
gevolgd worden door A. Lambein. Vanaf 1947 kreeg het blad met
moeilijkheden te kampen. Een conflict met de vakbonden leidde
in augustus 1947 tot een voortijdig einde. Het blad werd opgeno-
men in Het Kustblad.

De Communistische Partij had tijdens en vlak na de oorlog heel
wat aanzien verworven door haar optreden in het verzet. Er werd
dan ook snel overgegaan tot de oprichting van een weekblad voor
het gewest Oostende-Brugge. Aanvankelijk heette het weekblad
De Roode Kustwachter, maar in 1945 werd het blad opgevolgd
door De Volksstem.

In 1946 startte Henri Degrave+ met De Kustbode, een uitgesproken
liberaal partijblad. Vanafjanuariig47 schreefliberaal minister Adolf
Van Glabbeke elke week een hoofdartikel. De Kustbode ging vooral
heftig te keer tegen de CVP en het klerikalisme.# Opmerkelijk is
ook de verschijning van een aantal huis-aan-huisbladen vlak na de
oorlog. Onder deze term vallen kranten, die meestal eenmaal per
week, op een vaste dag verschijnen en die in een geografisch be-
perkt gebied gratis huis aan huis worden bezorgd.+

Het Algemeen Advertentieblad was een van de eerste gratis ver-
spreide bladen in de regio Oostende. Het bevatte — onder de titel
La Siréne — een Franstalig gedeelte. Het verdween eind 1947.

Twee jaar later verscheen De Beiaard van het kopersbelang, een

42 Henri Degrave werd geboren in Chippenham bij Bath (Groot-Brittanni&) op g maart
1915 en overleed te Oostende op 31 december 1992. Hij was gemeenteraadslid voor
de liberale partij in Oostende tussen 1953 en 1976. Hij werkte ook als proeflezer bij
Het Laatste Nieuws en Het Brugs Handelsblad. ‘Gesprek met Henri Degrave: een vol
en gevuld leven’, in: Tijdingen, 1991, 5, p. 17-25.

43 ‘Hetdossier van het Oostends bedrukt papier deel 7. De korte euforie na de bevrij-
ding’, in: De Stoeten Ostendenoare, |ll, december 1977, 4, p.14-16.

44 C.VAN DER LINDEN en E. HOLLANDER, Media in stad en streek, s Gravenhage,

1993, p- 31.

480






vaardigde haar standpunt door het uitvoerig citeren van actoren
uit de katholieke zuil die zich verzetten tegen de abdicatie van de
vorst. Anderzijds was er de anti-leopoldistische pers die de socia-
listische oppositie vertegenwoordigde.+® De socialistische pers die

48 G.CANINI, ‘De Belgische dagbladpers,1945-1950’, in: E.WITTE, P. STOUTHUYSEN,
e, Tussen Restauratie en vernieuwing. Aspecten van de naoorlogse Belgische politiek

482






Biervliet was een graag geziene gast in het blad. Van Biervliet liet
regelmatig advertenties in de krant opnemen en Vandenberghe
mocht heel wat drukwerk voor het casino leveren. Burgemeester
Piers kon daarentegen zelden op genade rekenen. Vaak uitte hij
in zijn blad persoonlijke verdachtmakingen en dit leidde tot een
groot aantal processen wegens laster en eerroof. Vooral de syn-
dicaten konden op weinig sympathie rekenen. In het visserijmi-
lieu werd beweerd dat Vandenberghe zijn krant met geld van de
Rederscentrale zou bekostigd hebben. Op levensbeschouwelijk
vlak deed de krant zich eerder vrijzinnig voor; op sociaal vlak altijd
reactionair. Volgens Vandenberghe hoorde de vrouw thuis aan de
haard en over de werklozen vroeg hij zich af: Waarom hun dopgeld
niet met een Rolls-Royce naar hun buitenverblijf brengen?s°.

De redactie van de krant was vooral het werk van John Hermans,
die er zich full-time mee inliet.5 Een aantal medewerkers konden
zich echter niet verzoenen met de houding van Vandenberghe en
stapten over naar andere kranten. Dit was het geval voor onder
meer Willy Helsmoortel die de stap naar concurrent De Zeewacht
zette en Norbert Haeck, die met een eigen blad begon. De oplage
van Het Nieuwsblad van de Kust bedroeg in het begin van de ja-
ren 70 13.000 exemplaren; De Zeewacht verkocht op dat ogenblik
22.000 kranten.s

De Zeewacht

Aan het eind van de jaren ’50 en begin van de jaren ‘60 kende de
krant een grote bloei. In 1956 werd overgegaan tot de aankoop
van een rotatiepers, die toeliet om 24 bladzijden in dubbele pro-
ductie te fabriceren.s3 In 1958 overleed Robert en het was Jacques
Elleboudt die zijn taak als directeur-uitgever verderzette.s+
Jacques werd bijgestaan door zijn broer Jean Elleboudt en José

so OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, Nieuwsblad van de Kust, 12.02.1976.

51 G.ROGIERS, Lokale nieuwsvoorziening voor Oostende, complementair aan de grote
media. Een vergelijking tussen de perioden *76-"77 en "82-'83. Onuitgegeven licenti-
aatsverhandeling, RUGent, 1984, p. 52.

52 S. DESEURE, De krant van West-Viaanderen: een vergelijkende analyse van de ver-
schillende regionale titels. Onuitgegeven licentiaatsverhandeling, RUGent, 1998, p.

52.
53 B.VEREENOOGHE, De Zeewacht door zijn lezers gezien, De Haan, 1978, p. 34.
54 E.VAN HAVERBEKE, De geschiedenis van de familie Elleboudt, p. 88.

484






kale politiek; Ray Huilmand (Jo Deensen) verzorgde de cinema-,
kunst- en ontspanningsrubriek, aangevuld met buitenlandse en
nationale politiek; Gerard Geuskens had de sportrubriek in han-
den en Jean-Marie Pylyser was verantwoordelijk voor de editie
van de Westkust.5

De krant had vooral omwille van haar lokale sportberichtgeving
een reputatie opgebouwd en profileerde zich in deze periode als
financieel autonoom, politiek onafhankelijks en als spreekbuis
van ‘vrije burgers’. Inderdaad, de krant wilde zich ‘onathankelijk’
opstellen: Neutraal is een lelijk woord voor een blad: het betekent
‘zonder eigen standpunt’, dus zonder ruggegraat en fluitend naar-
gelang de wind waait. Zo’n betiteling zouden we een belediging vin-
den. We zijn echter wel ‘onafhankelijk’ en daar gaan we biezonder
prat op. Wat onder ‘onafthankelijk’ verstaan werd, werd door de
krant duidelijk gedefinieerd: dat wil zeggen dat we elke mening res-
pekteren en in niemands dienst staan, dat de waarheid de waarheid
blijft eender aan welke kant zij staat en dat wij in elk geval weigeren
een ‘spreekbuis’ te zijn%,

Gemiddeld telde De Zeewacht 22 bladzijden, bestaande uit plaat-
selijk nieuws, sport, reclame, visserij en scheepvaart, praktische
aankondigingen (radio, t.v., enz.) en binnen- en buitenlandse
politiek. Opvallend is de grote rol van sensatie in het weekblad:
moorden, overvallen, ongelukken en dergelijke meer kwamen
veelvuldig aan bod. Dit alles werd met veel foto’s aangevuld. De
krant voerde promotie voor het toerisme, maar volgde ook het ge-
brek aan werk in eigen streek op de voet. Bedrijven werden steeds
beschreven in termen van publiciteitsreportages. Weinig kritiek
werd ook geuit aan het adres van de ‘arm der wet’ (politie, rijks-
wacht, gerecht, enz.)

In het begin van de jaren 60 had De Zeewacht een oplage van
18.000 exemplaren. In de tweede helft van de jaren ’60 steeg dit
getal tot 22.000 exemplaren. Vanaf 1973 tot de overname door
Roularta bleef dit cijfer stabiel op 32.500 exemplaren.s

56 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, De Zeewacht, 21.12.1962, p. V.
57 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, De Zeewacht, 25.05.1962, p. 27.
58 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, De Zeewacht, 03.09.1965, p. 8.
59 S.DESEURE, De krant van West-Viaanderen, p. 52.

486






vooral te danken aan de agressief-zakelijke aanpak van Haeck. De
Zeewacht aanzag dit gebeuren met lede ogen en richtte aan het
eind van de jaren ’7o een eigen advertentieblad op, De Boei. Maar
na een viertal weken was alle lucht uit die Boei, het ding zonk en
stierf in alle stilte een roemloze dood®. Volgens De Zeewacht was
het doel van Haeck om de krant in diskrediet te brengen met pri-
maire belachelijke en vaak kinderachtige argumenten®+.

Oostende is ook een aantal huis-aan-huisbladen rijk die af-
komstig zijn van grote persconcerns. De E3 Gazet van Groot-
QOostende, opgericht in 1970, was een schakel in de keten van de
Ez-advertentieweekbladen, een initiatief van de Roeselaarse uit-
geverij Roularta. Het kende geen echte doorbraak door de sterke
positie van het blad van Haeck.

Meer succes had De Streekkrant, een andere uitgave van Roularta.
Het blad, verschenen in 1971, had ook af te rekenen met de sterke
positie van Tips maar kon in de loop van de jaren *7o0 een vaste stek
opeisen.

Moeilijkheden in de lokale weekbladpers

Na de dood van Charles Elleboudt in december 1968 werd De
Zeewacht verder uitgegeven door Jacques en Jean Elleboudt.
Ondanks de gouden jaren 60 kwam het blad in moeilijkheden
wegens de noodzakelijke kapitaalintensieve investeringen om de
technologische evolutie van het drukkersbedrijf te kunnen vol-
gen. Om een stevigere positie te verwerven op de reclamemarkt
werd in1971besloten om samen met Het Brugsch Handelsblad, Het
Kortrijks Handelsblad en Het Wekelijks Nieuws, de groep 4West op
te richten. Het doel hiervan was (. ..) om voortaan onder één viag
een doeltreffend publiciteitsmedium ter beschikking te stellen van de
nationale adverteerders uit het land. De groep trad bijgevolg op als
één reclamedrager voor geheel West-Vlaanderen.®

Vanaf 1970 was de papierprijs de hoogte ingedreven en dit had
zijn gevolgen voor de prijs van de kranten. De Zeewacht zag zich

63 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, Tips, 22.121977.
64 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, De Zeewacht, 17.03.1978, p. 4.
65 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, De Zeewacht, 19.03.1971, p. 1.

488






Ondertussen waren opnieuw enkele lokale krantjes verschenen
die de positie van De Zeewacht in gevaar brachten. In maart 1974
startte De Regionale Pers v.z.w. met het maandblad Tijdingen.
Aanvankelijk was het louter bedoeld als berichtenblad over acti-
viteiten in het ‘Ontmoetings- en Welzijnscentrum’, later werd
meer en meer commentaar op het Oostendse gebeuren ingelast.
Vanaf1978 werd overgeschakeld op een weekbladformule.

In augustus 1975 verscheen het eerste nummer van De Stoeten
Ostendenoare, een maandblad opgericht vanuit verschillende
plaatselijke actiegroepen die nood hadden aan een medium.
Een groot aandeel binnen het maandblad was weggelegd voor
de werkgroep die ageerde tegen de verlenging van de Oostendse
luchthaven. Het woord ‘stoet’ is afkomstig uit het dialect en heeft
een dubbele betekenis, namelijk durvend én lastig.”

Niet alleen De Zeewacht had het moeilijk. Steeds meer kranten
met financiéle problemen werden opgeslorpt door grote pers-
bedrijven of gingen samenwerken met andere lokale bladen. De
Zeewacht had met 4West in 1971 de trend gezet. In 1976 werd het
Franstalige Le Courrier du Littoral samengevoegd met Le Courrier
de Gand en Le Courrier de Bruges. De kranten werden gedrukt bij
de uitgeverij Erel. Toen de uitgeverij in 1994 met moeilijkheden te
kampen had, werd besloten de publicaties te stoppen waardoor Le
Courrier du Littoral verdween.””

In 1977 richtten de Oostendse beroepsjournalisten de ‘Oostendse
Journalistenbond’ op. Deze organisatie profileerde zich als een
orgaan waarlangs de beroepsjournalisten, die in de stad werkten,
dienden gecontacteerd te worden.”

In 1978 meldde De Stoeten Ostendenoare dat na kontakten met
De Lastige Bruggeling, De Wakkere Veurnenaar en De Kortrijkse
Zuidwester overgegaan werd tot een fusie tussen de vier stads-
kranten. Het doel was een West-Vlaams dagblad uit te geven on-
der de naam De Lastige Stoeten’

70 G.ROGIERS, Lokale nieuwsvoorziening voor Oostende, p. 63.

71 ‘(Uitgeverij) Erel: verdwijnt de Courrier?, in: Tijdingen, XX, februari1994, 8, p. 26.
72 OOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, De Zeewacht, 14.011977, p. 1.

73 QOSTENDE, Bibliotheek Kris Lambert, De Stoeten Ostendenoare, VII, maart-april

1978,3, p. 1.

490






Een nieuw tijdperk: Roularta

Vanaf 1 januari 1980 ressorteerde De Zeewacht dus onder de
Roularta-groep. De historie van de groepis een echt succesverhaal.
Het bedrijf kon zich in een korte tijdspanne een monopolieposi-
tie verwerven in de informatieve weekbladpers in Belgié. Willy
De Nolf had in 1954 een eigen drukkerij-uitgeverij opgericht
onder de naam N.V. De Publigraaf, die na enkele maanden werd
omgevormd in N.V. Roularta. De Nolf was tevens uitgever van
De Roeselaarse Weekbode, die een echte successtory zou worden.
Reeds in 1956 was De Roeselaarse Weekbode uitgegroeid tot bui-
ten de stadsgrenzen en werd de naam gewijzigd in De Weekbode.
Onder leiding van De Nolf werden een hele reeks andere kran-
tentitels in De Weekbode opgeslorpt. In 1957 werd De Mandelpost
overgenomen, een ‘onafhankelijk en volks’ weekblad met veel
aandacht voor sport. In 1960 volgde D’Oude Thouroutenaar, een
neutraal informatieblad met liberale sympathieén en in 1968 werd
Burgerwelzijn overgenomen.

In 1964 trad het bedrijf voor de eerste maal buiten de eigen provin-
ciegrenzen met de oprichting van Advertentie Groot-Antwerpen.
Begin 1965 volgde een editie voor de streek rond Gent. Luc De
Nolf, een jongere broer van Willy, had de leiding van dit blad in
handen®

Tussen 1965 en 1971 werd overgegaan tot de uitbouw van een
groep huis-aan-huisbladen onder de titel E3-groep. Later volgde
de uitgave van De Streekkrant. Met de overname van Het Ypersch
Nieuws in 1971 boekte Roularta een nieuwe overwinning; nog
in datzelfde jaar werd Knack gelanceerd. Knack werd meteen het
boegbeeld van Roularta en slaagde erin alle andere informatie-
weekbladen in Vlaanderen (De Vlaamse Elsevier, Spectator, enz.)
weg te concurreren.’®

Eind 1979 werd De Zeewacht overgenomen. Het blad behield een
eigen redactielokaal in Oostende en hoofdredacteur Jo Deensen
werd adjunct van de nieuwe hoofdredacteur Emiel Ramoudt. Als

78 P.BAERT, De Roularta-groep, p. 39-47.
79 E.DEBENS en K.RAEYMAECKERS, Regionale media in Vlaanderen. Een doorlichting,
Gent, 1998, p. 14-15.

492






werd opgenomen binnen De Krant van West-Vlaanderen bleef de
krant aan het eind van de jaren ’80 kampen met een negatieve ba-
lans.

494



