Objecten als tekens in reclame
- Marie-Jeanne de Roubaix
Abstract
Objecten communiceren, voornamelijk via connotatie, dat staat vast. Produkten kunnen best worden geadverteerd zonder ook maar de geringste referentie naar hun gebruikswaarde als middel om bepaalde basisnoden te lenigen. Uit de tekst blijkt dat adverteerders hiervan gebruik maken. Dat gebruik is minstens tweeërlei : enerzijds worden objecten die - voor een bepaalde doelgroep, beschikkend over een eigen code en referent systems - een bepaalde connotatie hebben, in advertenties gebruikt. Door de juxtapositie met het geadverteerde produkt kunnen hun connotaties immers worden overgedragen op het geadverteerde produkt. Anderzijds kunnen produkten - die o.a. op die manier een bepaalde tekenwaarde hebben verworven - alleen worden afgebeeld, en toch alle gewenste connotaties bij de ontvanger blijven oproepen. Het lijkt ons niet overdreven aan te nemen dat adverteerders er maar wat blij om zijn als ze er in slagen hun produkten, ook buiten de advertentie-context, een tekenwaarde te verlenen.
How to Cite:
de Roubaix, M., (1989) “Objecten als tekens in reclame”, Communicatie: tijdschrift voor massamedia en cultuur 19(2), 7–20. doi: https://doi.org/10.21825/communicatie.91192
Downloads:
Download PDF
View PDF