Zappen: een onderzoek naar het veranderd televisiekijkgedrag tengevolge van het gebruik van afstandsbediening
- Gust De Meyer
- Adriaan Hendriks
- Guido Fauconnier
Abstract
Het hier gepresenteerde onderzoek toont aan dat de introductie van de afstandsbediening wel degelijk een invloed heeft gehad op de manier waarop kijkers televisie consumeren : meer fragmentarisch, in de zin dat vaker programma’s onderbroken worden (door mannen, vrouwen en kinderen) en in de zin dat de mozaïek wel eens gebruikt wordt om meerdere programma’s tegelijk te volgen (vooral door volwassenen); niet alleen meer fragmentarisch maar ook minder gepland, in de zin dat minder programma-overzichten op voorhand worden geraadpleegd (vooral door mannen) en, meer speciaal, dat vrouwen die nog een programma-overzicht op voorhand wensen te raadplegen, dat minder doen in allerhande weekbladen ; minder gepland ook nog in de zin dat de mozaïek meer bepalend wordt bij de programmakeuze (vooral bij mannen). De aanwezigheid van de afstandsbediening zorgt niet voor noemenswaardige meningsverschillen inzake programmakeuze tussen de leden van het gezin. Scharnierreclameblokken worden op dezelfde manier bekeken door zappers en niet-zappers, maar volwassen zappers vluchten gemakkelijker bij pauzereclameblokken. Wanneer ze reclame vluchten, blijven zappers gemakkelijker voor de tv-set zitten dan niet-zappers. Al deze resultaten hebben betrekking op de manier waarop en de omstandigheden waarin televisie gekeken wordt. Er zijn ook aanwijzingen - maar de resultaten zijn niet significant - dat de introductie van de afstandsbediening een impact heeft op het meer inhoudelijke aspect van de programmavoorkeur : zappers houden meer van amusementsprogramma’s en films, minder van informatieve programma's ; niet-zappers net omgekeerd (vooral bij mannen).
How to Cite:
De Meyer, G., Hendriks, A. & Fauconnier, G., (1989) “Zappen: een onderzoek naar het veranderd televisiekijkgedrag tengevolge van het gebruik van afstandsbediening”, Communicatie: tijdschrift voor massamedia en cultuur 19(2), 1–5. doi: https://doi.org/10.21825/communicatie.91191
Downloads:
Download PDF
View PDF