
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

gerda cammaer

pascale milo

en

wim van der biesen

’Sauvez la télé!’ Met deze woor¬
den richtten een groep Franse
vooraanstaanden zich tot Presi¬
dent Mitterand en braken zij een
lans voor KWALITEIT op TELE¬
VISIE. De jongste tijd wordt er
in Frankrijk heftig gedebatteerd
tussen de zeven Franse omroe¬
pen. Hoofdrolspelers in deze
concurrentiestrijd zijn de open¬
bare zenders A2 en FR3 en het
commercieel station TF1. Aan¬
gezien beide kampen worden
gefinancierd door reclame,
dreigt de slag om de kijkcijfers
uiteindelijk de kwaliteitspro¬
gramma’s van het tv-scherm te
bannen.

Op het 20ste wereldcongres van
de Internationale Federatie van
Journalisten (IFJ) dat in mei
1990 in Cagliari gehouden werd,
is MIA DOORNAERT voor een
derde termijn herkozen als
VOORZITTER van deze fede¬
ratie. Zij is tevens journaliste bij
de redactie buitenland van De
Standaard en ondervoorzitter
van de Algemene Vereniging
van Beroepsjournalisten van
België.

Volgens EG-commissaris voor
Cultuur en Communicatie, Jean
Dondelinger, is de oorlog over
de QUOTA van Europese en
niet-Europese (lees : Ameri¬
kaanse) PROGRAMMA’S ten
einde. De EG-televisierichtlijn
die op 3/10/1989 werd goedge-

52 COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 2



keurd en die de omroepen in de
EG oplegt een meerderheid van
Europese programma’s uit te
zenden, werd in de VS veroor¬
deeld als zijnde ’protectionis¬
tisch’. Volgens Dondelinger is
intussen gebleken dat de Euro¬
pese markt voldoende groot is
om ook het Amerikaanse aan¬
bod ’op te slorpen’. De totale
zendtijd in de EG bedroeg in
1987 260.000 uur. Tegen 1995
zal dit gegroeid zijn tot 400.000
uur.

Op een seminarie dat voor een
gespecialiseerd publiek georga¬
niseerd werd door de Belgische
Vereniging van de Dagbladuit¬
gevers, werd o.a. gesteld dat in
de jaren zeventig in alle lagen
van de bevolking meer de krant
gelezen werd dan zulks op dit
moment het geval is. Terwijl de
bevolking tussen 1972 en 1989
met 8 % steeg, daalde het
lezerspubliek tijdens dezelfde
periode met ongeveer 11 %.
Deze afkalving voltrok zich snel¬
ler in het Franstalige lands¬
gedeelte dan in Vlaanderen.

Op 31 mei 1990 werd het zoge¬
naamde MINI-DECREET goed¬
gekeurd dat aan de BRT een
vast percentage van het kijk- en
luistergeld garandeert, evenals
bijkomende inkomsten uit recla¬
me en sponsoring. Dit betekent
dat de BRT tot eind 1992 51,5%

van de gerestorneerde op¬
brengst van het KIJK- EN LUIS¬
TERGELD krijgt toegewezen.
Voor 1991 bedraagt dit 6,935
miljard BF. Dit is zo’n 160 mil¬
joen BF meer dan door de Raad
van Bestuur van de BRT was
ingeschreven in de ontwerp¬
begroting van 1991.
Het nieuwe decreet laat boven¬
dien SPONSORING op radio en
televisie toe en effent de weg
voor HANDELSPUBLICITEIT op
de BRT-radio. De BRT hoopt
voor volgend jaar langs deze
kanalen nog eens 300 miljoen
BF binnen te rijven. De eerste
reclamespots waren vanaf
1 oktober te horen zowel op
Radio 1 en 2 als op Studio
Brussel. Op BRT 3 wordt geen
reclame toegelaten. Deze zen¬
der wordt integraal gesponsord
door de Kredietbank.
VTM is alvast niet te spreken
over deze regeling, aangezien
zij indruist tegen de overeen¬
komsten die bij de start van
VTM zijn gemaakt : VTM ver¬
kreeg toen het reclamemonopo-
lie voor de Vlaamse Gemeen¬
schap voor een periode van 18
jaar.
Intussen werd door de Vlaamse
regering een ontwerpdecreet
goedgekeurd, het zogenaamde
MAXI-DECREET, dat een GLO¬
BALE regeling beoogt van recla¬
me, sponsoring en boodschap¬
pen van algemeen nut op radio
en televisie, en dit in overeen¬
stemming met de Europese
richtlijnen terzake.

COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 2 53



Einde mei 1990 nam de holding
rond de Antwerpse bankiers¬
familie VAN THILLO de aandelen
(33 %) over, die de familie Vink
nog bezat in de uitgeverij J.
HOSTE. Hierdoor komt de Brus¬
selse uitgeversgroep voor nage¬
noeg 100 % in de handen van de
familie Van Thillo, die tot dan
toe reeds meerderheidsaandeel¬
houder was. Bij de uitgeverij
Hoste worden, naast Het Laatste
Nieuws en De Nieuwe Gazet,
ook verschillende weekbladen
uitgegeven.

Op 31 mei 1990 dienden CVP en
SP een voorstel van decreet in
dat de BRT via een VERNIEUWD
STATUUT meer autonomie ver¬
leent, zodat de openbare
omroep een dynamischer beleid
zou kunnen voeren en zich
beter zou kunnen wapenen
tegen concurrentie. Dit voorstel,
dat in grote lijnen overeenstemt
met een nota van de Raad van
Bestuur van de BRT terzake,
werd door de Raad van State
teruggefloten juist omwille van
de té grote zelfstandigheid die
het voorstel voor de BRT voor¬
behoudt. Volgens de Raad van
State is het onduldbaar dat een
openbare instelling niet langer
zou onderworpen zijn aan de
wettelijke bepalingen over de
controle op instellingen van
openbaar nut : ’Een instelling
die op zulk een manier wordt

georganiseerd kan bezwaarlijk
nog als een openbare instelling
worden gekwalificeerd’, aldus
de Raad van State.

Vanaf 1 juni 1990 luistert BRT 1
naar de naam ’RADIO 1’, een
radionet voor ’actieve en
nieuwsgierige mensen’. Radio 1
is een informatienet in de ruim¬
ste zin met klokvaste nieuwsuit¬
zendingen en grote horizontale
programmablokken waarin alle
mogelijke en onmogelijke
onderwerpen aan bod kunnen
komen omgeven door een ruim
muziekaanbod. De luisteraar
wordt uitgenodigd om actief
deel te nemen en kan met alle
suggesties en reacties terecht
bij de ’groene telefoon’.
Het nieuwe programma ’Voor de
dag’ (tussen 6 en 9 uur ’s mor¬
gens) dat door verschillende
diensten samen wordt gemaakt,
is het paradepaardje van
Radio 1 : gezellige kwalitatieve
muziek alterneert met nieuws¬
berichten en diverse interventies
over weer, sport, verkeer en
randnieuwsjes.
Tijdens ’de nacht van Radio 3’ in
de Singel werd met een groot
feest de vernieuwde versie van
BRT 3 voorgesteld. Klassieke-
muziek-liefhebbers kunnen nu
terecht bij de meer toegankelijke
Radio 3, die voortaan een
bekende financiële instelling als
partner heeft.

54 COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 2



Begin juni 1990 werd Marcel
WILMET benoemd tot HOOFD¬
REDACTEUR van de Brusselse
liberale krant Het Laatste
Nieuws. Samen met René
Adams zal hij de redactie leiden
en ook de functie van blad¬
manager waarnemen. Wilmet
was tot nu toe adjunct-hoofd-
redacteur.

Begin juni kreeg de BRT van
een Brusselse rechtbank uit-
zendverbod voor het pro¬
gramma ’Zender Brussel’ van
Maurice De Wilde. In dit pro¬
gramma, dat handelt over de
Belgische radio tijdens de twee¬
de wereldoorlog, wordt onder
meer aangetoond hoe de gewe¬
zen directeur-generaal van het
N.I.R. Jan Boon ’zijn goede
diensten aanbood aan de bezet¬
ter’. Ook Antoine Delfosse, een
omstreden minister, bleek tij¬
dens de bezetting een dubbel¬
zinnige rol te hebben gespeeld.
Op vraag van de kinderen Boon
en gewezen kabinetchef Pierre
Clerdent besloot de rechter deze
’lasterlijke uitzending’ te ver¬
bieden, echter zonder de uitzen¬
ding te hebben gezien of zonder
de BRT te hebben verhoord. De
BRT, bij monde van administra-
teur-generaal Cas Goossens,
noemde deze beslissing een
’inbreuk op het grondwettelijk
recht op informatie en vrije
meningsuiting’ en een 'aan¬
tasting van de mensenrechten’,
en beriep zich op het recht op

verdediging om de gevolgde
procedure als ’gebrekkig’ te
omschrijven, hetgeen in de pers
werd beaamd door alle moge¬
lijke betrokkenen. De BRT had,
omdat ze problemen voorzag,
zoveel mogelijk voorzorgsmaat¬
regelen genomen om de ’weten¬
schappelijke exactheid’ van het
programma te garanderen. Na
een korte verklaring door de
administrateur-generaal ging de
uitzending dan ook gewoon
door, terwijl het gerecht tijdens
de uitzending de BRT-gebouwen
binnendrong teneinde de
bewuste banden toch nog in
beslag te nemen. De families
Boon en Delfosse hebben uit¬
eindelijk geen nieuwe klacht
ingediend.

De Raad van Beheer van de BRT
heeft beslist Mark GEVAERT te
benoemen als Bestuursdirecteur
Informatie. In die functie volgt
hij Karel Hemmerechts op die in
het najaar met pensioen gaat.
Deze bestuursdirecteur bekleedt
een erg belangrijke plaats
binnen de BRT : hij is verant¬
woordelijk voor het nieuws én
voor de duiding, zowel op radio
als op televisie. Momenteel is
Mark Gevaert Secretaris van de
Administrateur-Generaal, Cas
Goossens, en heeft in die
functie ook de leiding over het
directiesecretariaat van de BRT

COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 2 55



Het Nederlandse commissariaat
voor de media heeft begin juli
de omroep VERONICA beschul¬
digd van en gestraft voor het
verlenen van financiële en logi¬
stieke steun bij de start van de
commerciële zender RTL-Vero-
nique. Dit is in strijd met de
mediawet, want dergelijke activi¬
teiten zijn een ’ondermijning van
het Nederlandse omroepbestel’.
Hiervoor krijgt de omroep de tot
op heden zwaarste straf uit de
Nederlandse omroepgeschiede-
nis : UITZENDVERBOD voor de
zeven eerste weken van 1991 en
een boete van 900.000 frank.
Veronica gaat tegen deze uit¬
spraak in beroep met het argu¬
ment dat de hulp aan RTL-Véro-
nique werd verleend door per¬
sonen en niet door de omroep.

Op 11 augustus 1990 werd de
VLAAMSE AUDIOVISUELE RE¬
GIE, kortweg de VAR, opgericht
met een startkapitaal van 100
miljoen BF. Deze gezamenlijke
onderneming van de BRT (55%
van de aandelen) en de Vlaamse
Uitgeversmaatschappij VUM
(45%), die o.a. De Standaard en
Het Nieuwsblad uitgeeft, gaat in
een eerste fase reclame werven
voor de BRT-radio en sponso¬
ring voor zowel BRT-radio als
BRT-televisie. Het is de bedoe¬
ling dat de VAR op termijn uit¬
groeit tot de commerciële arm
van de BRT, en dus zal instaan
voor de verkoop van boeken,
platen en video’s, maar bijvoor¬

beeld ook verantwoordelijk
wordt voor de verkoop van de
uitzendrechten van de BRT-pro-
gramma’s buiten Europa.
De VAR werkt echter niet exclu¬
sief voor de BRT, maar richt
zich tot de totale radiomarkt.

De crisis in het Golfgebied was
er wellicht niet vreemd aan dat
de televisie-nieuwsuitzendingen
hoge kijkcijfers haalden. Zo
was tijdens de week van 13 tot
19 augustus 1990 het BRT-jour-
naal van halfacht met meer dan
één miljoen kijkers het meest
bekeken programma in Vlaande¬
ren. De VTM-nieuws-uitzendin-
gen van 22 en 19 uur kwamen
op de 8ste en de 10de plaats
met respectievelijk 772.000 en
704.000 kijkers. Ook het halfelf-
journaal van de BRT kwam bij
de top-twintig en werd door
532.000 kijkers gevolgd.

In het kader van en in samen¬
werking met het Internationaal
Filmgebeuren Van Vlaanderen in
Gent loopt van 28 september tot
en met 4 november een tentoon¬
stelling over ’25 jaar Vlaamse
Film’. Deze tentoonstelling, die
achteraf ook in andere steden
zal te bezichtigen zijn, werd
georganiseerd door de vzw
’Film-Memoires’ met als voorzit¬
ter Jo Röpcke. Aan de hand van
allerlei archiefstukken wordt een
overzicht gegeven van wat er in

56 COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 2



Vlaanderen de afgelopen 25 jaar
werd gepresteerd op het vlak
van langspeelfilmproduktie. Het
begrip ’Vlaamse Film’ werd ruim
geïnterpreteerd vermits ook co-
produkties aan bod komen en
films die zonder overheidshulp
tot stand kwamen, naast de 90
lange speelfilms die tot nu toe
werden geproduceerd met steun
van het Ministerie van Cultuur.

*
CABLE NEWS NETWORK, beter
bekend onder de naam CNN,
viert zijn tiende verjaardag. Het
werd in 1980 opgericht door Ted
Turner als een televisiestation
dat uitsluitend èn permanent
nieuwsuitzendingen zou ver¬
zorgen voor een potentieel kij¬
kerspubliek van 1,7 miljoen
Amerikaanse gezinnen. In tien
jaar tijd is CNN (via CNN Inter¬
national) uitgegroeid tot een
wereldnet dat via satelliet in 93
landen kan worden ontvangen,
en alleen al in de VS 55 miljoen
gezinnen kan bereiken. Tot nog
toe wordt CNN voornamelijk be¬
keken door politici, diplomaten,
zakenlui, journalisten en acade¬
mici. De Brusselaars blijven
alvast verstoken van dit nieuws¬
net : de kabelmaatschappijen
willen immers dat CNN een
transportvergoeding betaalt, wat
echter door CNN wordt gewei¬
gerd. Intussen blijft CNN verlies¬
latend. Peter Vesey, directeur-
generaal van CNN International,
hoopt tegen 1992 voldoende
adverteerders te kunnen aan¬

trekken om uit de rode cijfers te
komen.

*
Met de start van het nieuwe
schooljaar zijn ook twee JON¬
GERENKRANTEN gestart : KI,
dat zich richt tot jongeren van
12 tot 18 jaar, en KITS, met als
doelgroep de kinderen van het
vierde tot en met het zesde
leerjaar.
K! verschijnt elke woensdag en
wordt uitgegeven door de Penta-
groep. Het biedt zijn jonge
lezers dezelfde rubrieken als
een gewone (volwassenen)-
krant, zoals binnen- en buiten¬
landse politiek, kunst, film en
televisie, economie, technolo¬
gie, cultuur enz. naast de brood¬
nodige portie reclame. Er wordt
gepoogd zoveel mogelijk aan te
sluiten bij thema’s die jongeren
interesseren en te schrijven in
een voor hen te begrijpen taal.
Kostprijs van dit nieuwe pers-
produkt bedraagt 25 fr. per los
nummer of 1200 fr. voor een
abonnement. Het eerste num¬
mer had een oplage van 200.000
exemplaren, van nummer twee
en drie verschenen 100.000
exemplaren, terwijl men vanaf
het vierde nummer een oplage
van 45.000 exemplaren voorziet.
’Kits’ is een onafhankelijke
maandkrant voor kinderen van 8
tot 12 jaar uitgegeven door de
uitgeverij ’De Eenhoorn’. De
'Kits’-krant wil een eenvoudige
samenvatting brengen van de
belangrijkste nieuwsfeiten die

COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 2 57



de voorbije maand plaatsvon¬
den. Daarnaast wil men met
’Kits’ proberen de kinderen ver¬
trouwd te maken met het feno¬
meen krant. Wie deze kinder¬
krant ontgroeid is kan overstap¬
pen op de hoger genoemde jon¬
gerenkrant en nog later op de
gewone kranten. ’Kits’ ver¬
schijnt tien keer per jaar en kost
50 fr. per los nummer of 420 fr.
voor een schoolabonnement.
Het wordt verspreid in een
oplage van 10.000 exemplaren.

Vanaf 1 januari 1991 worden
HET RIJK DER VROUW en
LIBELLE samengesmolten tot
één blad. Het nieuwe blad zal in
Vlaanderen te verkrijgen zijn
onder de naam ’Libelle’, terwijl
in het Franstalig landsgedeelte
de naam ’Femmes d’Aujour-
d’hui’ wordt behouden. Een en
ander houdt verband met de
sterkte van de bladen in beide
landsgedeelten.
De nv IUM-TUM, uitgever van
’Libelle’, nam de titels ’Het Rijk
der Vrouw’ en ’Femmes d’Au-
jourd’hui’ over van de uitgeverij
Edibel, die wordt gecontroleerd
door de familie Van Thillo (Het
Laatste Nieuws, Dag Allemaal,
Joepie, ...). Deze overname
kadert in een grondige herstruc¬
turering die de familie Van Thillo
doorvoert in haar belangen in de
uitgeverswereld. Eerder al werd
het weekblad ’De Post’ verkocht
aan de IUM-TUM.

DE KRANT OP ZONDAG, Neder¬
lands eerste echte zondags¬
krant, werd begin september
aan de pers voorgesteld en ver¬
schijnt sinds 14 oktober 1990
wekelijks. Deze veertig bladzij¬
den tellende krant mikt op een
’bovenmodaal en leesgierig’
doelpubliek. De lay-out is fris
en overzichtelijk, met veel wit¬
ruimte en speciale zorg voor de
foto’s. Vijftien pagina’s zijn
voorbehouden voor adverten¬
ties, de vijfentwintig overige
pagina’s worden gevuld met de
redactionele bijdragen : het
accent ligt op binnenlandse
berichtgeving, sport en ’busi¬
ness’. Voor het buitenlands
nieuws werd een akkoord geslo¬
ten met de 200 jaar oude Britse
zondagskrant ’The Observer’.
Het is de bedoeling een produkt
te maken dat de grondigheid
van een weekblad combineert
met de snelheid van een dag¬
blad. Wegens problemen met
de Nederlandse Grafische Bond
wordt ’De Krant op Zondag’ in
België gedrukt bij de Brusselse
Hoste-groep. Naast problemen
met de drukkersbond, kreeg de
krant ook veel tegenwind vanuit
streng protestandse hoek, om¬
wille van de zondagsrust en
stelde de distributie nogal wat
problemen.

58 COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 2



Het gaat niet goed met de
VROUWENBLADEN in België.
Zowel de oplage als de reclame-
inkomsten kenden een grote
terugval. De vrouwenbladen
verloren als groep ruim 13 pro¬
cent van hun oplage, waarbij
’Het Rijk der Vrouw’ een verlies
kende van bijna 20 procent.
Ook het populaire ’Flair’ moest
terrein prijsgeven, zowel in
Vlaanderen (ruim 8,7 %) als in
Wallonië (ruim 13,6 %).
Ook de achteruitgang in de
reclame-inkomsten was in som¬
mige gevallen dramatisch. In
het jaar tot 1 december 1989
daalden de reclame-inkomsten
van de Vlaamse ’Libelle’ met
57 %, terwijl ’Het Rijk der Vrouw’
zijn reclame-inkomsten zag da¬
len met bijna 46 %. De elders
vermelde overname van ’Het
Rijk der Vrouw’ lag dus in de lijn
der verwachtingen, en illustreert
de reclamemalaise die momen¬
teel heerst in de sector. De
intrede van VTM op de adverten¬
tiemarkt speelde, en speelt, hier¬
in natuurlijk een grote rol.

FILMNET, de ’niet-openbare
betaalomroep van (ondermeer)
de Vlaamse Gemeenschap’,
heeft nieuwe eigenaars. Het
Zweedse moederbedrijf Esselte
heeft de aandelen van de zender
verkocht aan een consortium
samengesteld uit Canal Plus
(40%), de Zweedse mediagroep
Bonniers (20%) en het Ameri¬
kaanse Warner Bros (20%).

Canal Plus, als betaalzender
reeds met succes actief in
Frankrijk en Wallonië, maakt
met deze zet duidelijk ook op de
niet-francofone Europese markt
te mikken.

De start van de RECLAMESPOT¬
JES op de RADIO-NETTEN van
de BRT heeft niet alleen bij een
aantal ’niet-openbare’ keten¬
radio’s kwaad bloed gezet, maar
ook bij tv-concurrent VTM. Die
gaat er nog steeds van uit dat
haar bij de start het meest abso¬
lute reclame-monopolie werd
toegekend, en ziet in de toeken¬
ning van een reclamevergun-
ning aan de openbare radio-zen-
der een schending van de
gemaakte afspraken, ook al ver¬
zorgt VTM zelf geen radio-uit-
zendingen. Aan dat laatste pro¬
bleempje werd trouwens snel
een mouw gepast, want prompt
diende de private zender bij de
Executieve het verzoek in om
ook commerciële radio-uitzen-
dingen voor de ganse Vlaamse
gemeenschap te mogen verzor¬
gen. Een verzoek waar noch de
meerderheid, noch de liberale
oppositie oren naar had. De
PW heeft - middels een voorstel
van decreet - immers duidelijk
gemaakt dat hun voorkeur uit¬
gaat naar regionale zenders,
met een maximale reikwijdte van
een provincie.

COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 2 59


