
Televisie in Portugal:
een moeilijke overgang van

fascisme naar liberalisme

Tomas Coppens

SAMENVATTING

Dit artikel beschrijft het unieke televisielandschap in Portugal. Televisie begon als een door
de staat gecontroleerd instrument van de macht tijdens het fascistisch regime (1926-1974).
Het proces van deregulering in de jaren negentig leidde tot een bijzonder concurrentiële
omgeving, waarin publieke en private omroepen elkaar bestrijden om adverteerders en kij¬
kers, vooral door middel van geïmporteerde programma's. De publieke omroep RTP heeft
moeite met haar afhankelijkheid van de regering ei haar rol als publieke dienst. De com¬
merciële omroepen, vooral TVI, worden geconfronteerd met een beperkte reclamemarkt. En
het regulerend orgaan heeft geen echte macht om tussen te komen. De toekomst van Portu¬
gese televisie is dan ook zeer onzeker.

Trefwoorden: televisie, Portugal, deregulering, commercialisering, concurrentie

Portugal is zonder twijfel een buitenbeentje binnen de Europese televisie¬
markt. Eerst zorgde 48 jaar fascisme voor een omroepsysteem dat geken¬
merkt werd door censuur en een technische en programmatorische achter¬
stand ten opzichte van de andere West-Europese landen. Sinds de Anjer-
revolutie van 1974 is Portugal aan een indrukwekkend inhaalmanoeuvre
bezig. De liberalisering van het televisielandschap in de jaren ’90 leidde
ertoe dat de publieke en private omroepen verwikkeld raakten in een hevige
concurrentiestrijd, waarbij een importproduct, de Braziliaanse telenovela,
het belangrijkste wapen is. Verschraling van het aanbod en een onzekere
financiële situatie van de omroepen, als gevolg van de te kleine reclame¬
markt, kenmerken het huidige televisielandschap. Ook de centrale rol die de
Katholieke Kerk heeft in het mediagebeuren, maakt de Portugese situatie
uniek. Toch ontsnapt ook Portugal niet aan de toenemende invloed van de
Europese Unie en de trends naar regionalisering en internationalisering.

2 COMMUNICATIE 27 (4) © 1998 GARANT



HISTORISCH OVERZICHT

De evolutie van de omroep in Portugal onderscheidt zich op verschillende
punten van de evolutie van de omroepen in andere West-Europese landen.
Dat heeft uiteraard alles te maken met de algemene geschiedenis van het

land. Ook die is immers allesbehalve ‘West-Europees’. Vandaar dat een
korte schets van de recente geschiedenis van het land hier niet misstaat.

De Eerste Republiek en de komst van de eerste radiostations

(1910-1926)

Na een zeer turbulente periode werd Portugal op 5 oktober 1910 officieel
een republiek. De nieuwe staatsvorm bracht echter geen stabiliteit in het
land. Integendeel, Portugal kende in de jaren na de Republikeinse Revolutie

zijn meest onstabiele periode. In de eerste 16 jaar van de Eerste Republiek
volgden 45 regeringen elkaar op. Militaire coups waren schering en inslag.
In 1917-1918 leefde Portugal enkele maanden onder de militaire dictator
Sidónio Pais, maar de democratie herstelde zich steeds.

In dergelijk omstandigheden deed het medium radio zijn intrede in Portugal.
In 1914 richtten een aantal radioamateurs Radio Hertz op in Lissabon. De
eerste echte radio-omroep met regelmatige uitzendingen was echter CTIAA,

dat in 1925 begon uit te zenden.

Het fascistische Portugal en de censuur (1926-1974)

De zoveelste militaire staatsgreep, op 28 mei 1926, bleek wel succesvol te
zijn. Generaal Oscar Carmona riep zichzelf uit tot president en vestigde een
militaire dictatuur. Om de benarde financiële toestand van het land te verbe¬
teren, bood hij de post van Minister van Financiën in 1928 aan aan een
economieprofessor: dr. António de Oliveira Salazar.

Salazar ontpopte zich tot de sterke man van de regering en installeerde in
1933 zijn Estado Novo, een fascistisch politiek programma dat de basis
vormde voor een burgerdictatuur, waarbij de macht in handen lag van de
eerste minister, een post die Salazar vanaf 1932 bekleedde. Om het leger
aan de kant van Salazar te houden, bleef de functie van president, het offi¬
ciële staatshoofd, in handen van het leger.

De belangrijkste principes van de Estado Novo waren de eenpartijstaat
(Uniao Nacional), het corporatisme, de invloed van paramilitaire organisa¬
ties en het sterke politieapparaat (de PIDE, Policia Internacional e de Defesa

TELEVISIE IN PORTUGAL 3



do Estado) dat als voornaamste taak had de politieke tegenstanders te onder¬
drukken. Eén van de peilers van het beleid was dan ook de censuurpolitiek.
Zo moest de hele krant, inclusief advertenties en illustraties, worden voorge¬
legd aan het Algemeen Bureau voor de Censuur, die een zo goed als onbe¬
perkte macht had om het opstarten van nieuwe kranten te verhinderen, de
distributie, import en verkoop van buitenlandse kranten te blokkeren en uit¬
geverijen de mond te snoeren door hun werken in beslag te nemen. Een
krant kon niet verschijnen zonder het opschrift ‘Este numero foi visado pela
Comissao de Censura’ (Nobre-Correia, 1997b:39).

Via die censuurpolitiek kon Salazar de media onder controle houden, ook al
waren die hoofdzakelijk in private handen. Salazar creëerde een feitelijk
duopolie. De media waren in handen van verschillende groepen en perso¬
nen, maar stonden ofwel onder controle van de Staat, ofwel onder controle
van de Kerk. De mediapolitiek van Salazar was niet zozeer gericht op pro¬
paganda, maar eerder op het onderdrukken van elk politiek of ideologisch
debat, het blokkeren van buitenlandse invloeden en het in slaap wiegen van
het verzet tegen het regime.

De private, experimentele radiostations uit de jaren ’20 werden in 1930
onder controle van de Staat gebracht. In 1933 werd de Emissora National

de Radiodifusao (ENR) opgericht als de nationale staatszender. ENR be¬
schikte over drie nationale en vijf regionale netten en bleef reclamevrij tot
1950. De populariteit van ENR was echter bijzonder laag. Private radio’s
bleven immers toegestaan en begonnen zich aan het einde van de jaren ’30
en de jaren ’40 te organiseren in ketens, waarvan Emissores Associados de

Lisboa, Emissores do Norte Reunidos en Radio Renascenga de belangrijkste
waren. Laatstgenoemde keten werd in 1936 opgericht door de Katholieke
Kerk en groeide onder Salazar uit tot de radiomarktleider (Noam, 1991:
252). Er is dus nooit sprake geweest van een radiomonopolie in tegenstel¬
ling tot de meeste andere West-Europese landen. Maar deze private stations
stonden wel onder zeer strikte controle van de Staat. Zo moesten zij de
staatsjournaals uitzenden, wat de overheid een de facto monopolie gaf op de
informatievoorziening (Nobre-Correia, 1997b:42).

Het medium televisie deed zijn intrede op het hoogtepunt van het Salazaris-
mo. In 1957 begon de Radiotelevisdo Portuguesa (RTP) met uitzenden. De
RTP werd, los van de ENR, in 1955 opgericht als een private NV, waarvan
het kapitaal verdeeld werd onder de Staat (60%), een aantal private radio¬
stations (20%) en een twaalftal banken (20%). De RTP kreeg een monopolie

4 TELEVISIE IN PORTUGAL



en beschikte aanvankelijk over één kanaal. In 1968 wordt een tweede kanaal
aan RTP toegewezen.

Televisie werd aanvankelijk niet gebruikt als een propaganda-instrument,

zoals dat bij andere totalitaire regimes vaak wel het geval is. Televisie had

in Portugal dus niet dezelfde functie als in andere, gelijkaardige regimes.
Salazar stond vrij onverschillig tegenover het nieuwe medium (Cadima,
1996:37-38). Dit moet gezien worden binnen het specifieke karakter van het

Portugese fascisme, dat op een aantal essentiële punten verschilt van andere
fascistische regimes. Zo was de macht wel sterk geconcentreerd in één per¬
soon (Salazar), maar die ene persoon was geen charismatische leider, maar
eerder wat schuw, en de media werden dan ook niet gebruikt om een perso¬
nencultus rond Salazar te creëren. Daarnaast was van mobilisatie van de

massa geen sprake in Portugal. Massabijeenkomsten, zoals in nazi-Duits-
land, waren in Portugal zeer uitzonderlijk. Ten slotte had ook het Portugese
fascisme een uitgesproken nationalistisch karakter, maar dat nationalisme
leidde niet tot expansionisme maar eerder tot isolationisme. De media hoef¬

den dus ook geen rol te spelen van mobilisator van het volk.

De onverschillige houding tegenover televisie verandert in het midden van

de jaren zestig, wanneer in de Portugese kolonies verzet begint te rijzen

tegen het moederland. Pas dan gaat Salazar het medium televisie gebruiken
als instrument van de macht en verschijnt hij ook zelf op de buis.

Salazar kwam in 1968 letterlijk ten val. Hoewel hij herstelde van een daar¬
opvolgende hersenoperatie, werd zijn plaats ingenomen door de medearchi-
tect van de Estado Novo Marcello Caetano. Salazar stierf in 1970, niet

wetende dat hij de macht al twee jaar niet meer in handen had.

Caetano zette de politiek van Salazar gewoon verder. De PIDE en de Uniao

Nacional veranderden van naam en in 1969 kwam (na strikt aan banden
gelegde verkiezingen) een aantal vertegenwoordigers van democratische
partijen in het parlement terecht. In 1971 werd de preventieve censuur offi¬
cieel afgeschaft, maar vervangen door een systeem van ‘voorafgaandelijke
controle’, wat in praktijk op hetzelfde neerkwam (Lecluyse, 1987:38). In
tegenstelling tot zijn voorganger, had Caetano wel veel belangstelling voor
het medium televisie. Vooral het journaal werd in de periode Caetano een
belangrijk propaganda-instrument, waarop hijzelf en president Americo
Tomas zowat dagelijks te zien waren (Cadima, 1996:53).

TELEVISIE IN PORTUGAL 5



Op 25 april 1974 stortte het fascistische regime ineen. Vooral de uitzichtlo¬
ze koloniale oorlogen die Portugal in Afrika voerde op een moment dat al
bijna het hele continent onafhankelijk was, deed de stemming keren bij het
leger. Generaal António de Spinola, ex-gouvemeur-generaal van Guinee-
Bissau, en Generaal Costa Gomes, stafchef van het leger, planden zeer zorg¬
vuldig de revolutie die in 1974 door de MFA (Movimento das Formas Arma¬
das, de Jonge Kapiteins) vreedzaam werd uitgevoerd en bekend werd als de
Anjerrevolutie.

De omroepen speelden een niet onbelangrijke rol bij de Revolutie. Het
waren de private radiostations die het sein gaven voor de Anjerrevolutie
door een vooraf afgesproken lied1 te draaien. De televisieomroep RTP was
een van de eerste doelwitten van de revolutionairen en bracht in de eerste
dagen van de Revolutie zeer geanimeerde discussies op het scherm (Noam,
1991:253).

Portugal na de Anjerrevolutie:

chaos en nationalisering van de media (1974-1986)

De Anjerrevolutie bracht echter geen stabiliteit in Portugal. De periode na
de Anjerrevolutie wordt vaak vergeleken met de beginjaren van de Eerste
Republiek. Politieke instabiliteit en financiële chaos kenmerkten beide
periodes, maar nu waren er bijkomende problemen: de crisis van de wereld¬
economie en de repatriëring van honderdduizenden landgenoten uit de kolo¬
nies, die kort na de Anjerrevolutie onafhankelijk werden.

Spinola werd de eerste president van de Tweede Republiek en liet zich
omringen door politieke bannelingen als de communistische leider Alvaro
Cunhal en de socialistische voorman Mario Soares. Spinola weigerde echter
onafhankelijkheid te verlenen aan Angola en werd in 1974 nog afgezet en
vervangen door Costa Gomes. In 1975 ondernam Spinola een poging tot een
contrarevolutionaire staatsgreep, maar hij slaagde niet in zijn opzet en
vluchtte naar Spanje.

De Anjerrevolutie werd vrij snel een linkse revolutie waarbij communisten
en socialisten het voortouw namen. Nationalisaties en landhervormingen
werden meteen doorgevoerd, maar toen Cunhal de pas verworven burgerlij¬
ke vrijheden aanviel, volgde een breuk tussen gematigd links en radicaal
links. Op 25 november 1975 viel de revolutie plots stil, nadat een confronta¬
tie tussen het leger en radicale extreem-linkse commando’s twee doden
eiste. Het was het enige militaire conflict van de Anjerrevolutie.

6 TELEVISIE IN PORTUGAL



Het linkse karakter van de Anjerrevolutie was ook voelbaar in de betrekkin¬
gen van de nieuwe machthebbers met de media. De nationale omroepen
RTP en ENR kwamen onder communistische controle en het katholieke
Radio Renascenga werd maandenlang bezet door maoïsten die programma’s
uit de USSR doorzonden (Noam, 1991:253). Pas op het einde van 1975, na

afloop van de Anjerrevolutie, werd een einde gemaakt aan de (extreem)-

linkse heerschappij over de media. Toen werd de Anjerrevolutie definitief
beslecht in het voordeel van de gematigde krachten en kwam een einde aan
de strijd tussen de verschillende linkse fracties, die de media inschakelden

in hun strijd om de macht.

Alle media, zowel gedrukte als audiovisuele, werden op dat ogenblik gena¬
tionaliseerd, op één belangrijke uitzondering na: Radio Renascenga, dat in

handen was van de machtige Katholieke Kerk. De tot dan private RTP werd

een overheidsbedrijf en het staatsmonopolie m.b.t. televisie werd in 1976 in

de nieuwe Grondwet ingeschreven. Pas in 1992 werd het grondwettelijk
monopolie opgeheven. De genationaliseerde radiostations werden gefusio¬

neerd met de ENR tot de Radiodifusdo Portuguesa (RDP), de openbare
radio-omroep.

Op 29 november 1979 kreeg de RTP een nieuw statuut, dat de bestaande
toestand bestendigde. De omroep kwam officieel onder controle van Parle¬

ment en Regering. In het statuut stonden ook bepalingen over pluralisme
(o.a. toegang van politieke partijen en vakbond tot de ether), geweld en por¬
nografie, reclame en taken van de RTP (vorming, informatie en promotie
van nationale, culturele waarden). Wat ontbrak was de objectiviteit van de

berichtgeving (Peyregne, 1990:2). Ter compensatie werd echter een Con-

selho da Comunicagdo Social opgericht die de onafhankelijkheid van de

media moest waarborgen. Voor de pers werd een gelijkaardig orgaan in het

leven geroepen. Beide gingen nadien op in de AACS (cf. infra).

In 1976 werd de gematigde generaal Ramalho Eanes president en werd een
Grondwet, gebaseerd op het socialistisch programma, aangenomen. Gedu¬

rende zijn ambtsperiode die tien jaar duurde, volgden de regeringen elkaar
in snel tempo op. De socialisten onder leiding van Soares en de sociaal¬
democraten (centrum-rechts) onder leiding van Francisco de Sa Carneiro en
Francisco Pinto Balsemao losten elkaar af. Doordat bijna alle media in han¬
den waren van de Staat, had elke politieke machtswisseling meteen ook
gevolgen voor het medialandschap. Vooral bij de RTP waren de gevolgen
merkbaar. Continue wijzigingen aan de top van de omroep leidden tot chaos
en grote financiële problemen.

TELEVISIE IN PORTUGAL 7



Deregulering van de omroep (1986- )

In 1986 kreeg Portugal dan toch de stabiliteit die het al zo lang nodig had.
Mario Soares werd de eerste burgerpresident sinds 1926 en het land trad toe
tot de EG, wat een enorme impuls gaf aan de economie. De regering kwam
in 1987 in handen van Anibal Cavaco Silva, een sociaal-democraat die een
zeer liberaal, Thatcheriaans beleid voerde. Deze twee politici bestuurden het
land onafgebroken tot 1996.

Onder Cavaco Silva werd de nationalisering van de media teniet gedaan en
werd de markt opengegooid voor het privaat initiatief. Alle genationaliseer¬
de kranten werden verkocht en er groeide een consensus tussen de centrum¬
rechtse PSD en de centrum-linkse PS om de Grondwet te herzien en private
omroepen toe te laten.

De druk om private AV-media toe te laten, ontstond in het midden van de
jaren ’80 en werd onder meer ingegeven door de algemene deregulerings-
tendens in West-Europa. Belangrijk was echter ook de interne druk van
enkele groepen, niet in het minst van de Katholieke Kerk,2 die de media
opnieuw in private handen wilden zien. Om de druk te verhogen werden,
zowel voor radio als voor televisie, piratenzenders opgericht. Volgens schat¬
tingen zouden er in 1988 zo’n 600 vrije radio’s actief zijn geweest in Portu¬
gal (Noam, 1991:254). In het noorden van Portugal waren in 1989 een vijf¬
tal private, lokale televisiezenders actief, die ondanks hun succes door de
overheid werden opgedoekt (Peyregne, 1990:4). Een ander element was de
toenemende populariteit van de Spaanse omroep TVE, vooral in de grensge¬
bieden.3 In 1989 haalde deze omroep een marktaandeel van 12 procent (Pey¬
regne, 1990:3).

KRACHTLIJNEN VAN HET PORTUGESE MEDIABELEID

In het begin van de jaren ’90 werd een volledig nieuw juridisch kader
geschapen dat het Portugese omroeplandschap zeer drastisch zou verande¬
ren. Op de belangrijkste maatregelen wordt verder dieper ingegaan, maar we
zetten hier al de krachtlijnen van het nieuwe beleid uiteen:

- De Grondwet werd gewijzigd zodat concurrentie mogelijk werd. Televisie
bleef wel een publieke dienst, maar die dienst kon voortaan worden ver¬
leend door publieke én private omroepen.

- De wet van 30 juli 1988 en het decreet van 28 september 1988 bevatten
regels voor private radio. In 1989 werden de eerste private radio’s officieel
erkend.

8 TELEVISIE IN PORTUGAL



- Met de Televisiewet van 7 september 1990 en het uitvoeringsbesluit van
1992 werd het monopolie van de RTP de facto doorbroken. De wet
omschrijft ook de opdracht voor alle Portugese omroepen en creëerde een
kader voor kabel- en satelliettelevisie. In 1991 kwam er ook nog een apart
decreet m.b.t. kabeltelevisie.

- Sinds 1 januari 1991 wordt er geen kijkgeld meer betaald, zodat de open¬
bare omroep afhankelijk is van reclame-inkomsten en staatssubsidies.

- In 1991 werd de Alta Autoridade da Comunicagao Social (AACS) opge¬
richt, een orgaan dat vergelijkbaar is met de Franse Conseil Supérieur de

l’Audiovisuel (CSA). Het unieke aan de AACS is echter dat zijn statuut
grondwettelijk is vastgelegd.

- In 1992 kreeg de RTP een nieuw statuut, waardoor het een publieke NV
werd. Een jaar later werd een beheersovereenkomst gesloten tussen de
Staat en de openbare omroep. En in 1997 werd een nieuwe beheersover¬
eenkomst gesloten.

Alta Autoridade da Comunicagao Social (AACS)

De AACS is een controleorgaan dat in 1991 in het leven werd geroepen om
de nieuwe mediasituatie, waarbij ruimte is voor publieke én private initiatie¬
ven, in goede banen te leiden. Het unieke karakter van de AACS is het feit
dat zijn statuut en opdracht grondwettelijk (artikel 39) vastliggen. De Alta

Autoridade kan dus niet zomaar opzij worden gezet.

Wat de functies en bevoegdheden betreft, wordt de AACS vaak vergeleken
met de Franse CSA. En hoewel de bevoegdheidsterreinen inderdaad onge¬
veer gelijk liggen, is er een groot verschil wat de effectieve macht betreft.
Ondanks het grondwettelijke statuut heeft de AACS slechts één juridisch
bindende bevoegdheid, namelijk met betrekking tot het recht op antwoord.
Voor de rest blijft de AACS voorlopig een veredeld adviesorgaan.

De AACS is een onafhankelijk, administratief orgaan bestaande uit 13
leden. De voorzitter is een magistraat, benoemd door de Hoge Raad voor de
Magistratuur (Conselho Superior da Magistratura). Vijf leden worden aan¬
geduid door het Parlement (volgens evenredige vertegenwoordiging), drie
door de Regering en vier leden worden door de overigen gecoöpteerd. De
gecoöpteerde leden moeten enige ervaring hebben in de wereld van de
media of de cultuur. Ook bij de coöptatie van leden wordt gestreefd naar
representativiteit. Er zijn een aantal onverenigbaarheden. Zo kan een lid van
de AACS niet werken bij een omroep of persorgaan en mag hij of zij geen
leidinggevend mandaat bekleden bij een politieke partij of een vakbond.

TELEVISIE IN PORTUGAL 9



Naast de 13 leden beschikt de AACS ook nog over 17 personeelsleden en
kan ze ad hoe beroep doen op externe experten (Robillard, 1995:180).

De AACS staat onder controle van de Assembleia da Repüblica, het Parle¬
ment dus, dat jaarlijks de begroting moet goedkeuren. De belangrijkste be¬
voegdheden staan ingeschreven in de Grondwet, maar nadien werden via
gewone wetten de bevoegdheden van de AACS nog uitgebreid (CSA, 1996:
25).

De grondwettelijke bevoegdheden van de AACS zijn:

- De vrijheid van informatie garanderen.
- Het garanderen van de onafhankelijkheid van de media t.o.v. politieke en

economische machten, alsook de expressie en confrontatie van verschil¬
lende ideeën.

- Recht op antwoord verzekeren.
- Advies geven bij het toekennen van licenties. De AACS draagt kandidaten

voor de licenties voor, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de Minister¬
raad. De Ministerraad kan echter niet kiezen voor een kandidaat die niet
door de AACS werd weerhouden. Bij de toekenning van de twee licenties
voor private televisie in 1992 weerhield de AACS uiteindelijk drie kandi¬
daten, waaruit de Ministerraad de twee uitverkorenen selecteerde.

- Advies geven bij de aanstelling van informatiedirecteurs bij de Staat en bij
overheidsinstellingen.

De wettelijke bevoegdheden van de AACS zijn:

- Aanbevelingen doen inzake mediabeleid.
- Ontvangen en controleren van klachten. De AACS krijgt maandelijks tien¬

tallen klachten over het niet respecteren van waarheidsgetrouwe berichtge¬
ving, recht op antwoord, toegang tot informatie, en dergelijke, maar kan
ook optreden zonder voorafgaande klacht.

- Controleren van opiniepeilingen.

De sanctionerende bevoegdheden van de AACS zijn echter niet goed uitge¬
werkt, zodat de AACS een controleorgaan is zonder wapens. Enkel het recht
op antwoord kan door de AACS juridisch afgedwongen worden.

Het belangrijkste orgaan inzake mediabeleid blijft dus de Ministerraad, die
via de adjunct-minister (staatssecretaris) de voogdij uitoefent over de om¬
roepen. De Ministers benoemen de vijf leden van de Raad van Bestuur van

10 TELEVISIE IN PORTUGAL



RTP en hebben het laatste woord bij het toekennen en eventueel intrekken

van een licentie (Robillard, 1995:178).

De doorbreking van het RTP-monopolie en het nieuwe wettelijk

kader

Het huidig wettelijk kader voor de televisie vindt zijn oorsprong in de Tele-

visiewet van 7 september 1990 en het uitvoeringsbesluit van februari 1992,

waarmee het monopolie van de openbare omroep RTP werd doorbroken. De

wet bepaalde dat Portugal over vier etherkanalen kon beschikken, waarvan
twee, via de RTP, in publieke handen en twee in private handen. Eerder ver¬

anderde de Constitutionele Regering van Cavaco Silva al artikel 38 van de

Grondwet zodat private omroepen mogelijk werden.

Er werden twee kanalen toegekend aan het private initiatief. Verschillende

kandidaten dienden zich aan (Peyregne, 1990:5):

- Sociedade Independente da Comunicagdo (SIC): een groep onder leiding

van ex-premier en uitgever Francisco Pinto Balsemao met een aanzienlijke

participatie van de Braziliaanse mediareus Globo.

- Televisao Independente (TVI): een groep die onrechtstreeks in handen was

van de Kerk. Aandeelhouders waren immers Radio Renascen^a, de Katho¬

lieke Universiteit van Lissabon en een aantal katholieke nevenorganisaties.
- TV-1, een project van ex-RTP-directeur Proenga de Carvalho en de media¬

groep Presselivre.

- TV Nova met als voornaamste partners de uitgevers van de krant O Publi¬

co en de Franse commerciële omroep TF1.
- TV Gest van de krantengroep PEI en de financiële holding Invesmedia.
- Canal 3 van Robert Maxwell en een reeks Portugese investeerders.
- TV Norte: een piratenzender uit Porto.
- Caminho: een initiatief van de Communistische Partij, ...

Uiteindelijk weerhield de AACS drie kandidaten: SIC, TVI en TV-1. De
Regering kende een licentie toe aan SIC en TVI. Aan die licenties zijn drie

soorten voorwaarden verbonden (Robillard, 1995:179):

- procedurale voorwaarden: de kandidatuur moet op tijd worden ingediend,
de omroep moet in het hele land te ontvangen zijn,...;

- wettelijke voorwaarden: een licentie kan enkel worden toegekend aan een
NV, die het verzorgen van televisieprogramma’s als enige doel heeft; er

moet een startkapitaal zijn van minstens 2,5 miljard Esc. (500 miljoen
BEF); maximum 25% van de aandelen van de NV mag in handen zijn van
één en dezelfde aandeelhouder en maximum 15% mag in buitenlandse

TELEVISIE IN PORTUGAL 11



handen zijn. Deze laatste bepaling wordt inmiddels door TVI overtreden.
De Katholieke Kerk verloor een aantal jaren geleden immers haar greep op
de omroep, waarvan 45% in buitenlandse handen viel (CSA, 1996:24);

- programmatorische voorwaarden: er is een minimum aantal zenduren per
dag, er moeten bepaalde quota inzake Europese producties worden geres¬
pecteerd (cf. infra),...

Alle omroepen zenden uit via de ether, aangezien de kabelpenetratie op dit
ogenblik nog bijzonder laag ligt. Pas in 1991 kwam er een wettelijk kader
voor kabeldistributie en werden de eerste pilootprojecten opgestart in Fun¬
chal (Madeira) en Évora door de kabelmaatschappij TV Cabo, dat (via Por¬
tugal Telecom) in handen is van de Staat, die op die manier een monopolie
had inzake kabeldistributie. TV Cabo is inmiddels actief in negen regio’s en
heeft slechts in één regio concurrentie te dulden. In mei 1996 waren 100.000
gezinnen aangesloten op de kabel (Nobre-Correia, 1997a:193), tegen eind
1998 zouden dat er anderhalf miljoen moeten zijn. De satellietpenetratie ligt
beduidend hoger,4 maar de enige Portugese omroep die via de satelliet uit¬
zendt, is de wereldomroep RTP Internacional.

De deregulering in Portugal verliep volgens Traquina (1995:237) echter
ongecontroleerd. De deregulering ging niet, zoals in bijvoorbeeld Frankrijk
of Groot-Brittannië, gepaard met strengere regels inzake eigen producties of
de import van buitenlandse programma’s. Er zijn immers geen bepalingen
inzake het uitzenden van Portugese films, noch over het aanbieden van een
evenwichtige programmatic. Andere bepalingen zijn vaag en de controle
laat bovendien te wensen over.

De opdracht van de Portugese omroepen

De opdrachten voor de Portugese omroepen verschillen weinig of niet van
de opdracht van andere West-Europese omroepen. De Televisiewet van
1990 omschrijft duidelijk de opdracht voor alle Portugese televisiestations,
zowel openbaar als privaat (Traquina, 1995:225-226):

- promotie en verdediging van de nationale, culturele waarden;
- bijdragen tot de vorming van een kritische geest en het stimuleren van

creativiteit en vrijheid van expressie;
- bijdragen tot de ontspanning en de educatie van het volk.

Informatie, ontspanning, cultuur en educatie zijn dus de centrale taken van
de omroepen. Volgens de nieuwe statuten van de RTP heeft de openbare
omroep ook als taak de Portugese film- en audiovisuele industrie financieel

12 TELEVISIE IN PORTUGAL



te ondersteunen. Deze bepaling is echter vrij vaag. Duidelijke quota, bij¬
voorbeeld inzake het uitzenden van Portugese films, zijn er niet. Daarnaast
heeft de overheid echter een aantal zeer specifieke bepalingen ingevoerd,
die vaak verder gaan dan in andere West-Europese landen. Zo zijn porno¬
grafische programma’s verboden; mogen programma’s niet aanzetten tot
geweld, misdaad of schendingen van vrijheden en fundamentele mensen¬
rechten; mogen programma’s de vorming van minderjarigen niet negatief
beïnvloeden en mogen programma’s met gewelddadige of erotische scènes
niet uitgezonden worden voor 22 uur (CSA, 1996:29). Ter vergelijking:
laatstgenoemde bepaling bestaat ook in Groot-Brittannië, maar daar ligt de
grens op 21 uur. De AACS moet erop toezien dat deze bepalingen worden
nageleefd.

Ook het uitzenden van reclame is aan bepaalde voorwaarden gebonden.
Reclame moet visueel en auditief duidelijk gescheiden worden van de ande¬
re programma’s. Reclame mag maximum 15 procent van de gemiddelde
dagelijkse zendtijd in beslag nemen en maximum 20 procent per uur. Pro¬
gramma’s onderbreken mag, maar enkel bij ‘natuurlijke pauzes’ of bij films
(één onderbreking per 45 minuten). Er moet minstens twintig minuten zijn
tussen twee reclameblokken. Religieuze programma’s mogen nooit worden
onderbroken. Politieke programma’s (inclusief nieuws) en kinderprogram¬
ma’s mogen niet onderbroken worden, indien ze niet langer duren dan dertig
minuten. Aangezien de hoofdjournaals doorgaans 40 tot 45 minuten duren,

worden ze wel onderbroken, iets wat vrij uitzonderlijk is in West-Europa.
Verder is er een verbod op het gebruik van subliminale technieken en mag
er geen reclame worden gemaakt voor politieke organisaties, medicijnen die
enkel op voorschrift te verkrijgen zijn, pornografisch materiaal en tabak.
Reclame voor alcohol is enkel verboden tussen 7 uur en 21.30 uur. Verder
zijn er nog bijkomende regels inzake reclame waarin kinderen voorkomen.
Zo moet bijvoorbeeld het product iets met kinderen te maken hebben en
mag het kind niet worden getoond in gevaarlijke omstandigheden. Voor de
naleving van de reclameregels is de AACS niet bevoegd. Hier is het
controleorgaan de Raad voor Reclame en het Instituut voor de Consument
{Institute do Consumidor), dat ook bevoegd is voor de regels inzake sponso¬
ring (CSA, 1996:33-35).

Sponsoring is toegelaten in Portugal, maar uiteraard ook aan bepaalde voor¬
waarden verbonden. Zo mag sponsoring niet binnen een programma worden
uitgezonden, mogen nieuws en politieke programma’s niet worden gespon¬
sord en mogen tabaksfabrikanten en farmaceutische bedrijven niet sponsoren
(CSA, 1996:39-40).

TELEVISIE IN PORTUGAL 13



STRUCTUUR VAN HET PORTUGESE
TELEVISIELANDSCHAP

De drie televisieomroepen

RTP is een publieke NV (net zoals de nieuwe VRT in Vlaanderen), die een
(hernieuwbare) vergunning van 15 jaar krijgt om uitzendingen te verzorgen.
RTP sluit met de regering ook een beheersovereenkomst af. De eerste
beheersovereenkomst werd gesloten in maart 1993. De centrale bepaling
van die overeenkomst is dat de RTP een rol als publieke dienst krijgt en
daarvoor beschikt over twee netten. In ruil kan de openbare omroep subsi¬
dies krijgen vanwege de Staat. RTP wordt geleid door een Raad van
Bestuur, bestaande uit vijf leden, die allen worden benoemd door de Rege¬
ring. De Raad stelt op haar beurt twee netmanagers aan en heeft ruime
bevoegdheden inzake programmatic. Een tweede belangrijk orgaan binnen
de RTP is de Conselho de Opiniao (Opinieraad), dat 34 leden kent en repre¬
sentatief is samengesteld. De Opinieraad geeft advies inzake het algemeen
programmabeleid, grote financiële investeringen, en dergelijke (Robillard,
1995:178). De Opinieraad was de enige echte vernieuwing in het organi¬
gram van de RTP, na de hervorming in 1992. Traquina (1995:227) noemt de
nieuwe statuten van de RTP dan ook een ‘cosmetic face-lift’, die de greep
van de politiek op de openbare omroep moet verdoezelen. Het klopt inder¬
daad dat de regerende partij, zowel via de organisatiestructuur als via de
financiering, een grote druk kan uitoefenen op de openbare omroep. Sinds
de PS opnieuw aan de macht is, klaagt de grootste oppositiepartij PSD er
trouwens over dat ze onvoldoende aan bod komt op de RTP. In 1996 diende
de PSD zelfs klacht in bij de AACS, die de oppositie gedeeltelijk gelijk gaf
en de openbare omroep nog eens wees op haar plichten inzake objectieve
berichtgeving.

SIC wordt geleid door ex-premier Francisco Pinto Balsemao, die via zijn
holding Soincom (een dochter van Controjornal) 25% van de aandelen in
handen heeft. De Braziliaanse mediagroep Globo heeft 15% en Lusomundo
had 12%, maar verkocht die al in 1992 door aan twee Portugese banken.
Vooral de participatie van Globo, één van de grootste producenten van tele-
novelas, is belangrijk voor SIC.

TVI is een private onderneming die aanvankelijk volledig werd gecontro¬
leerd door organisaties die banden hadden met de Katholieke Kerk. CLT en
het Spaanse Antena 3 hadden kleinere participaties. Door die dominantie
van de Kerk kreeg TVI ook een eigen profiel mee. Zo is het aandeel reli-

14 TELEVISIE IN PORTUGAL



gieuze programma’s op TVI ongewoon hoog voor een commerciële omroep
en streefde TVI ernaar ‘niet-gewelddadige’ programma’s uit te zenden (CSA,
1996:15). Op die manier slaagde TVI er echter nooit in om bij het publiek
en bij de adverteerders hoge marktaandelen te halen, waardoor de verliezen
zich opstapelden. Na een reeks kapitaalsverhogingen en -verschuivingen
verloor de Kerk controle over de omroep. In 1996 deden onder meer de Por¬
tugese en Franse mediagroepen Lusomundo en TDF hun intrede als aandeel¬
houders. De filosofie van TVI werd dan ook bijgestuurd, waardoor program¬
ma’s als ‘The X-files’ en Bruce Lee-films tegenwoordig ook op de ‘niet-
gewelddadige’ omroep te zien zijn. In 1997 deed de alliantie tussen de Por¬
tugese groep SOCI (eigenaar van onder andere Radio Comercial) en de
internationale mediagroep SBS zijn intrede in het kapitaal van TVI, waar¬
door de Kerk opnieuw aan invloed verloor.

De belangrijkste mediagroepen en de macht van de

Katholieke Kerk

Net zoals in de meeste landen wordt ook het Portugese medialandschap
beheerst door een aantal grote mediagroepen, waarvan de meeste belangen
hebben in pers, radio én televisie. Naast een aantal private mediagroepen
heeft uiteraard de Staat heel wat mediabelangen. Uitzonderlijk is echter de
zeer sterke positie van de Katholieke Kerk, die zich via allerlei nevenorgani¬
saties heeft ontpopt tot één van de grootste mediamoguls van Portugal.

De belangrijkste mediagroepen zijn (Nobre-Correia, 1997a:191):

- De Staat: is eigenaar van de nationale radio-omroep RDP en de nationale
tv-omroep RTP. Bovendien heeft de Staat via een dochteronderneming
van RTP ook een aantal televisiebladen in handen. Via Portugal Telecom

heeft de Staat ook TV Cabo Portugal in handen, de kabelmaatschappij die
slechts in één regio een concurrent heeft.

- De Rooms-Katholieke Kerk: bezit Radio Renascenga, de grootste concur¬
rent van RDP, en had via allerlei verenigingen ook de commerciële televi-
sie-omroep TVI in handen. In 1994 verloor de Kerk echter de controle
over TVI. Verder bezit de Kerk talloze lokale radiostations en regionale
dag- en weekbladen.

- Controjornal: is de groep van ex-premier Francisco Pinto Balsemao en de
grootste aandeelhouder van de grootste commerciële televisieomroep SIC.
Verder is de groep vooral actief in de printmedia met de krant A Capital,

het weekblad Expresso en verschillende vakbladen.
- Lusomundo: heeft de dagbladen Jornal de Noticias en Didrio de Noticias

in zijn groep, alsook de radioketens TSF, Radio Radical (het vroegere NRJ

TELEVISIE IN PORTUGAL 15



Energia) en XFM. Lusomundo bezit ook de helft van de aandelen van Bra-
gatel, de enige kabelmaatschappij die tot nu toe de concurrentie met TV
Cabo aandurfde. In 1996 werd Lusomundo tevens aandeelhouder van TVI.

- Presselivre: is eigenaar van de radioketens Radio Comercial en Radio Nos¬
talgia en van de krant Correia da Manha.

De hoge graad van cross-ownership valt meteen op. Dit is overigens ook
helemaal niet aan banden gelegd. Verder valt natuurlijk de sterke positie van
de Kerk op. De Kerk verkreeg ten tijde van Salazar al een bevoorrechte
mediapositie en staat nog zo sterk dat niemand er durft aan te raken. Zelfs
de linkse revolutionairen niet. Zij nationaliseerden alle media, behalve
Radio Renascen^a, dat nochtans ten dienste had gestaan van het Salazaris-
mo. De Kerk maakte in 1982 het voornemen bekend om met een eigen
televisie-omroep te starten. Aanvankelijk werd het plan uitgedacht om
RTP 2 te privatiseren en aan de Kerk toe te kennen, en daarnaast nog één
publiek en één privaat kanaal te laten bestaan, omdat de reclamemarkt te
klein werd geacht voor vier reclamewervende netten. De Kerk kreeg voor
dit voorstel de steun van verschillende sociaal-democratische parlements¬
leden, die op dat moment de meerderheid vormden. De PSD stemde uitein¬
delijk, na een fikse interne ruzie, tegen dit voorstel. Cavaco Silva probeerde
nog een compromis uit te werken en wou de Kerk een deel van de zendtijd
van RTP 2 geven, maar de Kerk nam daar geen genoegen mee (Regourd,
1992:136-137).

Uiteindelijk werd gekozen voor twee publieke en twee private netten. Nog
voor de uiteindelijke licenties echter werden toegekend, zou er een deal
geweest zijn tussen de Kerk en de regerende PSD om de twee licenties toe te
kennen aan de Kerk en aan ex-premier Pinto Balsemao van de PSD, waar¬
door andere kandidaten geen echte kans kregen (Noam, 1991:254).

Regionalisering versus internationalisering

In de Grondwet van 1976 worden twee autonome gebieden erkend: de Azo-
ren en Madeira. Beide archipels, bestaande uit respectievelijk negen en twee
eilanden in de Atlantische Oceaan, beschikken over ruime bevoegdheden.
Enkel defensie, buitenlandse zaken en onderwijs zijn nog centrale bevoegd¬
heden. Voor de andere materies zijn de autonome gebieden zelf verantwoor¬
delijk. Ze beschikken daarvoor over een eigen regering en verkozen parle¬
ment.

De regionale centra van de publieke omroep voor deze twee gebieden
beschikken dan ook over autonomie op het gebied van organisatie, financie¬
ring en programmatic. Buiten deze twee aparte regionale RTP-omroepen is

16 TELEVISIE IN PORTUGAL



de enige regionalisering bij de nationale omroepen het RTP-productiecen-
trum in Porto (°1989), dat ongeveer twintig procent van de programma’s op
de openbare omroep produceert. Het gaat hier echter niet om regionale pro¬
gramma’s, maar om nationale uitzendingen (Cadima, 1995:166).

RTP Madeira begon regelmatig uit te zenden in 1972. Aanvankelijk zond de

omroep vier uren per dag uit tijdens de week en acht uren op zaterdag en

zondag. Het regionale station bracht toen geen eigen programma’s. Het

nieuws van de nationale RTP werd met een dag vertraging uitgezonden,

voorzien van commentaar door een lokale nieuwsanchor. De eerste eigen

programma’s kwamen er pas in 1976. In 1980 verwierf RTP Madeira de

autonomie. Er werd zwaar geïnvesteerd in zendapparatuur (waardoor in

1984 al 96% van de inwoners RTP Madeira kon ontvangen), opleidingen,
een nieuw productiecentrum en ENG-units. RTP Madeira werkt nu met een
honderdtal personeelsleden en zendt 14 uren per dag uit tijdens de week en

15 uren per dag tijdens het weekend. In 1992 was ongeveer 10% van de

programma’s van eigen makelij (vooral nieuws), de rest bestond uit pro¬
gramma’s die op het vasteland worden uitgezonden op RTP 1 en RTP 2 (Ca¬

dima, 1995:167).

RTP Azores zond voor het eerst uit in 1975: 2 uren per dag tijdens de week

en 6 uren op zaterdag en zondag. Vanaf 1977 maakte RTP Azores ook eigen

programma’s. Met de komst van de autonomie in 1980, drong ook hier de

professionalisering door. Een aantal documentaire- en fictiemakers gaven de

Azoriaanse televisie groot aanzien door prijzen te winnen op binnen- en

buitenlandse festivals. RTP Azores zendt nu 14 uren per dag uit tijdens de

week en 15 uren per dag tijdens het weekend. Deze regionale omroep maakt

minder eigen programma’s (ca. 6% van de output) dan RTP Madeira. RTP

Azores maakt ook het programma Noticias dos Azores dat wekelijks wordt

uitgezonden door Portugeestalige omroepen in de Verenigde Staten en Cana¬
da, waar veel Azoriaanse emigranten verblijven (Cadima, 1995:168).

Wat regionalisering betreft, blijft het daarbij. Er is nochtans een wettelijk
kader voor private, regionale televisie en er zijn al verschillende kandidaten
geweest om een licentie te bekomen, maar elke poging draaide tot nu toe op
niets uit. Wel wordt verwacht dat de regionalisering de komende jaren in de

media zal doordringen. Zo eisen de regeringen in Madeira en op de Azoren
een tweede publiek kanaal, zoals de wet dat trouwens voorschrijft (Cadima,

1995:170). Aan die eis werd in 1996 enigszins tegemoetgekomen door RTP1
voortaan te laten uitzenden in de archipels naast het plaatselijke RTP-sta-
tion. Daarnaast zijn er al sinds 1992 plannen om ook het vasteland te regio-

TELEVISIE IN PORTUGAL 17



naliseren. Concreet zou continentaal Portugal opgesplitst worden in negen
autonome regio’s. De verwachting is dan ook dat de RTP evenveel regionale
stations zal moeten oprichten. Eens de regionalisering van Portugal voltooid
is, zouden ook private regionale televisiestations een kans krijgen.

Naast de tendens tot regionalisering is er ook die van de internationalisering.
De Portugese taal en cultuur werd immers via kolonisatie verspreid over de
hele wereld. Sinds 1996 zijn de Portugeestalige landen trouwens verenigd in
de Comunidade dos Paises da Lingua Portuguesa (CPLP), een soort Portu¬
gees Gemenebest. De RTP heeft dan ook als taak de band tussen Portugal en
de andere landen van het Gemenebest aan te halen. Het belangrijkste middel
daartoe is de wereldomroep RTP International. Deze omroep, afgekort tot
RTPi, begon op 10 juni 1992 met uitzenden. De programmatic bestaat uit
een selectie van programma’s van RTP 1, RTP 2, RTP Madeira en RTP
Azores. RTPi heeft een publiek van 30 miljoen kijkers. Voor de doorgifte
van RTPi in de vroegere kolonies deed de omroep vaak een beroep op plaat¬
selijke omroepen. Die samenwerking mondde in 1996 uit in het opstarten
van een nieuw kanaal, RTP Africa, dat uitzendt in de PALOP-landen {Paises

Africanos da Lingua Oficial Portuguesa) Angola, Mozambique, Guinee Bis¬
sau, Cabo Verde en Sao Tomé e Principe. RTP Africa begon op 7 maart
1997 uit te zenden via RTPi en kreeg op 7 januari 1998 een eigen kanaal.
Ten slotte heeft de RTP ook al een tijdje plannen om met een RTP Brasil te
starten.

De interesse van de RTP voor het buitenland was overigens niet nieuw. De
Portugese openbare omroep is de initiatiefnemer voor de bijeenkomsten van
de Portugeestalige omroepen, die sinds 1988 regelmatig plaatsvinden, en
hielp omroepen opstarten in Guinee-Bissau in 1989, en in Mozambique, Sao
Tomé e Principe en de Kaapverdische eilanden in 1991. De RTP organiseert
sinds 1990 trouwens ook cursussen rond televisieproductie voor aspirant-
producenten in de PALOP-landen.

HET FINANCIERINGSPROBLEEM:
VEEL NETTEN, WEINIG GELD

Sinds 1 januari 1991 bestaat geen kijkgeld meer, enkel nog luistergeld. De
omroepen worden dus gefinancierd uit commerciële middelen (alle omroe¬
pen) en staatssubsidies (enkel voor de openbare omroep). Het systeem van
staatssubsidies werd al meermaals door de grootste commerciële omroep
SIC aangeklaagd, zelfs tot op het Europese niveau, omdat het tot concurren-

18 TELEVISIE IN PORTUGAL



tievervalsing zou leiden, maar SIC werd keer op keer in het ongelijk gesteld

door nationale en Europese instanties.

Reclame vormt echter wel de hoofdbrok van de inkomsten van de openbare

omroep RTP. In 1994 haalde RTP voor 22 miljard Esc. (4,5 miljard BEF)

aan reclame-inkomsten binnen, tegenover 7,5 miljard Esc. aan staatssubsi¬

dies (CSA, 1996:17). Nu haalt de openbare omroep dus drie keer zoveel

middelen uit reclame dan uit publieke inkomsten. In 1988 was dat slechts

dubbel zoveel. Toen bedroegen de reclame-inkomsten immers 11 miljard

Esc., leverde het kijkgeld 5 miljard op en gaf de overheid 1,5 miljard aan

staatssubsidies (Cadima, 1995:165). In 1984 haalde de RTP ongeveer even¬
veel inkomsten uit kijkgeld (2,8 miljard) als uit reclame (2,6 miljard) (Pey-

regne, 1990:4). Ondanks de stijging van de reclame-inkomsten kampt de

RTP, zoals vele West-Europese openbare omroepen, met financiële proble¬

men, vooral als gevolg van hoge personeelskosten. RTP had in 1994 onge¬

veer 2.400 personeelsleden, waarvan een groot deel in vast dienstverband
(CSA, 1996:17). Om tegemoet te komen aan de precaire financiële situatie

van de RTP besliste de regering eind 1996, ter gelegenheid van de nieuwe

beheersovereenkomst, om in de periode 1997-2000 100 miljard Esc. toe te

kennen aan de openbare omroep. Het belangrijkste argument daarvoor is,

naast de financiële zorgen van de RTP, het feit dat de Portugese overheid

het minste geld besteedt aan de openbare omroep van alle landen van de

Europese Unie. In ruil moet de RTP 800 personeelsleden afdanken.

De commerciële omroepen, SIC en TVI, zijn volledig aangewezen op

inkomsten uit commerciële middelen, vooral reclame en sponsoring. In

1994 haalde SIC 14 miljard Esc. (ca. 3 miljard BEF) aan reclame-inkomsten
binnen, een verdubbeling in vergelijking met 1993 (CSA, 1996:15). Maar de

reclamemarkt in Portugal is beperkt en het aantal omroepen dat reclame
uitzendt, is te groot. Vooral TVI is daar het slachtoffer van. Met een markt¬
aandeel van nog geen vijftien procent, wat ver onder de verwachte 25 pro¬
cent ligt, is het station pas leefbaar indien de Portugese reclamemarkt fors

zou groeien. Een jaarlijkse groei van 2 a 3 procent volstaat voorlopig niet

om van TVI een rendabel bedrijf te maken. De critici die voorspelden dat de

Portugese reclamemarkt te klein zou zijn voor vier omroepen, lijken dus

gelijk te krijgen.

PROGRAMMATIE: VEEL NETTEN, WEINIG VARIATIE

Portugezen behoren tot de zwaarste kijkers van Europa. De gemiddelde
kijkduur ligt er op 250 minuten (meer dan 4 uren!) per dag (CSA, 1996:17).

TELEVISIE IN PORTUGAL 19



Wie Portugal kent, zal echter niet verrast zijn door deze cijfers, wetende dat
in zowat elk café en restaurant de televisie bijna continu aanstaat. Vóór de
komst van private televisie in 1992 haalde het eerste net van RTP in 1990
een marktaandeel van ongeveer zeventig procent en RTP 2 van rond de
dertig procent (Regourd, 1992:141). Na de komst van de commerciële om¬
roepen vielen de beide openbare netten uiteraard ver terug. Aanvankelijk
bleef de schade nog beperkt, maar sinds 1995 moet de openbare omroep in
de strijd om de kijkcijfers SIC laten voorgaan. Sinds juni van dat jaar is het
marktaandeel van SIC constant hoger dan dat van RTP 1 (IP, 1995:247) en
veel hoger dan de 30 procent die Pinto Balsemao vooropstelde.

Tabel 1: Marktaandelen televisie (1994-1997)

Bron: RTP-Sv. Estudos e Audiências

1994 1995 1996 1997
RTP 1 46,9% 38,5% 32,6% 33,0%
RTP 2 9,8% 6,4% 6,5% 5,6%
SIC 28,6% 41,3% 48,6% 49,3%
TVI 14,7% 13,8% 12,3% 12,0%

Profielen van de netten: verschraling van het aanbod

Volgens de beheersovereenkomst van 1993 is RTP 1 een generalistische
zender, terwijl RTP 2 een meer cultureel profiel meekreeg. Zoals bij vele
West-Europese openbare omroepen betekent dit dat RTP 1 de concurrentie
aangaat met de commerciële omroepen door vooral populaire programma’s
uit te zenden, en dat RTP 2 een complementair net wordt, waar meer plaats
is voor cultuur, educatie en uitzendingen voor doelgroepen.

De vrij commerciële programmatic van RTP 1, die onder meer blijkt uit het
grote aanbod telenovelas, is voor een deel het gevolg van de aanhoudende
klachten van concurrent SIC over de staatssubsidies die de openbare omroep
ontvangt. Omdat RTP vreesde dat die staatssubsidies op termijn zouden
wegvallen (cf. supra) - laat ons immers niet vergeten dat de voorzitter van
de SIC een ex-premier van de PSD is - is de omroep op het eerste net steeds
commerciëler gaan programmeren, om zo het belang van de subsidies in de
inkomstenstructuur terug te schroeven.

SIC heeft, via gerechtelijke weg, ook een invloed gehad op de programmatic
van RTP 2. SIC vond namelijk dat het tweede net zich niet voldoende hield
aan de culturele opdracht die het in de beheersovereenkomst van 1993 had

20 TELEVISIE IN PORTUGAL



meegekregen, en diende daarom klacht in tegen de openbare omroep. Voor
het Hof van Beroep kreeg de commerciële omroep in april 1994 gedeeltelijk
gelijk. Het Hof stelde dat RTP 2 zich aan de overeenkomst moet houden en

dus culturele en educatieve programma’s moet uitzenden, maar dat sluit niet
uit dat ze daarnaast ook programma’s mogen brengen voor een groter
publiek (CSA, 1996:14). Enkel RTP 2 onderscheidt zich dus nog enigszins
van de rest. Ook al omdat dit net verplicht is zendtijd te verlenen aan ver¬
schillende ideologische en religieuze stromingen. Artikel 40 van de Portuge¬
se Grondwet stelt immers dat politieke partijen, vakbonden en beroepsorga¬
nisaties toegang moeten krijgen tot de zendtijd van de publieke omroep.

Bij de start van SIC, op 6 oktober 1992, lag de nadruk inzake programmatic
op informatie, series, ontspanning en film, en was er dus een vrij grote
variatie. Vooral onder druk van de Braziliaanse aandeelhouder Globo is het

aanbod echter steeds eenzijdiger geworden, met, zeker in prime-time, een
grote dominantie van soaps en shows. In de concurrentiestrijd met de open¬
bare omroep werd door SIC een nieuw wapen ingezet: de telenovela (cf.

infra). Voor Globo kwam deze strategie bijzonder goed uit, aangezien deze

mediagroep één van de belangrijkste leveranciers is van dergelijke series.

Ondertussen zijn er dus nauwelijks nog programmaverschillen tussen

RTP 1, SIC en TVI. Zeker in prime time is dat het geval. Tegenprogramme-
ren is trouwens het belangrijkste wapen van SIC, waar men het principe hul¬

digt: ‘jomal contra jornal, telenovela contra telenovela’.

Traquina (1995) analyseerde gedurende één week in 1993 de programmatic
van de vier omroepen en kwam tot de conclusie dat RTP de meeste aandacht
had voor ontspanning en SIC voor informatie. Bij de studie van Traquina
zijn grote vraagtekens te plaatsen, vooral bij de representativiteit van deze

ene week programmatic. Toch geeft hij hiermee enige indicatie dat de pro¬
grammatic van de Portugese omroepen weinig variatie vertoont; bij elke

omroep nemen de series het grootste aandeel in. De aandacht voor culturele
programma’s en kinderprogramma’s is bedroevend laag. Ook Nobre-Correia
(1997b:44) noemt de programmatic van de Portugese omroepen ‘médiocre’.
Prime time wordt beheerst door reality shows en Latijns-Amerikaanse tele-
novelas en in het nieuws is er een overdreven aandacht voor faits divers.

TELEVISIE IN PORTUGAL 21



Het ontbreken van een eigen televisie-industrie en de import van
telenovelas

Eén van de grote problemen waar de Portugese omroepen mee te maken
hebben, is het ontbreken van eigen fictie (Nobre-Correia, 1997b:46). De
meeste fictie op de Portugese omroepen is van Latijns-Amerikaanse (vooral
Braziliaanse) en Noord-Amerikaanse oorsprong. De Portugese commerciële
omroepen waren in hun beginstadium op dergelijke fictie aangewezen,
omdat een degelijk uitgebouwde programma-industrie volstrekt afwezig was
in Portugal. Het succes van de telenovelas deed het aandeel van deze geïm¬
porteerde programma’s echter nog toenemen, ook op de openbare omroep,
zodat een eigen programma-industrie helemaal geen kans meer maakte. Zo
lang de kijker de Amerikaanse import blijft lusten, zal de eigen programma-
industrie niet meer uit deze negatieve spiraal komen. Portugese program¬
ma’s vinden bovendien nauwelijks hun weg naar het buitenland, zelfs niet
naar andere Portugeestalige landen, en coproducties zijn eveneens zeld¬
zaam. Enkel met de Franse omroepen wordt sporadisch een coproductie
opgestart.

Nochtans zijn er, naast de Europese Richtlijn Televisie zonder Grenzen, een
aantal nationale quota opgelegd. Zo bepaalt de Televisiewet van 1990 dat
30% van de programma’s van Portugese oorsprong moet zijn en 40%
Portugeestalig moet zijn. Die quota worden niet echt gerespecteerd (CSA,
1996:19), al hebben de omroepen zich geëngageerd om dat in de toekomst
wel te doen. Wel is er ondersteuning vanwege de omroepen voor de Portu¬
gese filmindustrie.5 De Europese quota stuiten echter op verzet van de
omroepen en dan vooral op verzet van Pinto Balsemao. De SIC-voorzitter is
een fervent tegenstander van de quota, omdat de Portugese cultuur veel
meer aansluit bij de Braziliaanse dan bij pakweg de Zweedse of Finse cul¬
tuur (Contamine et al., 1997:148).

De telenovelas zijn het belangrijkste wapen geworden in de concurrentie¬
strijd tussen de verschillende omroepen. In 1996 waren 48 van de 50 meest
bekeken programma’s van dat jaar Braziliaanse telenovelas. Een studie van
Meers (1997:63) naar de aanwezigheid van telenovelas op 48 publieke en 23
commerciële Europese omroepen toonde aan dat de Portugese omroepen de
meeste telenovelas uitzenden. RTP en SIC zenden, volgens de studie waarin
Italië echter ontbreekt, samen 34 procent van alle Latijns-Amerikaanse tele¬
novelas in Europa uit. Een andere studie, over de import van buitenlandse
fictie in 18 Europese omroepen, toont aan dat gemiddeld 2,9 procent van
alle geïmporteerde fictie van Braziliaanse afkomst is. Bij RTP 1 ligt dit per-

22 TELEVISIE IN PORTUGAL



centage echter op 18,4 procent en bij RTP 2 op 15,6 procent (Biltereyst,
1996:23).

Niet alleen de aanwezigheid, maar ook de impact van de telenovelas is bij¬

zonder groot. Men spreekt al van een ‘verbrazilianisering’ van de Portugese
cultuur. Typisch Braziliaanse woorden behoren voortaan tot het dagelijkse
taalgebruik en een spellingsaanpassing, waardoor de Portugese spelling meer

gelijkenissen zou vertonen met de Braziliaanse, werd op het nippertje ver¬

meden.

CONCLUSIES

Twee belangrijke problemen kenmerken het huidige Portugese televisie-

landschap: de grote import van buitenlandse programma’s en de onzekere

financiële toestand van de omroepen.

Het eerste probleem werd eerder al empirisch aangetoond door een reeks

onderzoekers (Biltereyst, 1996; Meers, 1997) en behoeft verder dus weinig
commentaar. Het argument van de grootste commerciële omroep, SIC,

tegen het opleggen van Europese quota is natuurlijk maar een excuus om

toch maar zoveel mogelijk telenovelas uit te zenden, maar niettemin valabel.
Cultureel gezien heeft Portugal ongetwijfeld meer gemeen met landen uit

hetzelfde taalgebied, dan met andere landen uit de Europese Unie, zoals Fin¬

land of Oostenrijk, en met de Verenigde Staten. Europese quota zijn dan

ook, louter cultureel gezien natuurlijk, onzin voor een land als Portugal. Het

ontwikkelen van een eigen programma-industrie was bovendien lange tijd,

begrijpelijkerwijs, geen prioriteit voor het democratische Portugal. Het Sala-

zarismo steunde immers, in tegenstelling tot het Franco-regime in Spanje,
op het afweren van elke buitenlandse investeringen zodat Portugal nu nog
steeds nagenoeg geen enkele vorm van industrie kent. En ook het onderwijs
werd sterk verwaarloosd tijdens het fascistische regime. Het wegwerken van
de achterstand op deze terreinen was dan ook veel belangrijker.

Het tweede probleem ontstaat uit het feit dat de Portugese reclamemarkt te

klein is voor vier omroepen die reclame uitzenden. Voor een land dat na
bijna 50 jaar fascisme op financieel-economisch vlak nog steeds één van de

zwakkere broertjes is van West-Europa, is vier televisienetten met reclame
misschien een wat overbodige luxe. De druk van de Kerk en de centrum¬
rechtse sociaal-democratische partij, die elk een eigen omroep wilden, is
ongetwijfeld de belangrijkste reden waarom Portugal twee commerciële
omroepen heeft, waarvan één, TVI, in een permanente staat van financiële

TELEVISIE IN PORTUGAL 23



onzekerheid leeft. De beslissing van de PSD om het kijkgeld af te schaffen
en zo de openbare omroep volledig afhankelijk te maken van reclame en van
staatssubsidies, die jaarlijks ad hoe worden toegekend, is achteraf gezien
niet de juiste geweest. Het creëerde namelijk een ongezonde afhankelijks-
relatie tussen RTP en de regering, terwijl overal in West-Europa de nauwe
banden tussen openbare omroepen en politiek wat losser worden.

Toch zijn er signalen die uitzicht geven op beterschap. In 1997 werd een
nieuw beheerscontract gesloten tussen de nieuwe, socialistische regering en
de openbare omroep. Het belangrijkste element van dit nieuwe contract is
ongetwijfeld de vermindering van de reclamezendtijd op de openbare omroep
en een versterking van de ‘public service’-rol van de RTP. De RTP wordt
immers belast met een aantal nieuwe verplichtingen, onder meer inzake het
uitzenden van eigen fictie. Daarbij komt dat de regering de openbare
omroep een behoorlijk omvangrijke financiële impuls geeft. Toch is de erfe¬
nis uit het verleden zwaar. Het kijkgeld terug invoeren is immers een daad
die zowat gelijk staat aan politieke zelfmoord. De reclamezendtijd op RTP 1
wordt beperkt tot maximum 7,5 minuten per uur en RTP 2 wordt volledig
reclamevrij. De maatregel om reclame te verminderen op de openbare
omroep geeft de commerciële omroepen allicht wat meer ademruimte, maar
vergroot natuurlijk wel de afhankelijkheid van de RTP ten opzichte van de
regering. Het alternatief van de grootste oppositiepartij PSD is om de RTP
te privatiseren. Nochtans heeft Portugal meer behoefte aan een echte open¬
bare omroep met een dito opdracht dan aan een nieuwe commerciële omroep.

En ook in de problematiek rond de eigen programma-industrie zit er wat
beweging. Dankzij aanmoedigingen van de overheid en toenemende interes¬
se van buitenlandse investeerders, zoals Endemol, groeit langzaam een pro¬
gramma-industrie. Al blijft ook in de oplossing van dit probleem de finan¬
ciële toestand van de omroepen een belangrijk obstakel. De enige uitweg is
ook hier de commercialisering van het Portugese televisielandschap af te
remmen door de openbare omroep een meer publieke rol te laten spelen en
in feite te ‘de-commercialiseren’ en het aantal commerciële omroepen zeker
niet op te drijven.

NOTEN

1 ‘Grandola, vila morena’ van José Afonso was ten tijde van het fascistisch regime
verboden en was dan ook een duidelijk signaal voor de Jonge Kapiteins om de
Revolutie in gang te zetten.

24 TELEVISIE IN PORTUGAL



2 De Katholieke Kerk maakte al in 1982 haar voornemen bekend om met televisie
te starten, net als de toenmalige Eerste Minister en uitgever Francisco Pinto

Balsemao. Beiden zouden later de licenties voor private televisie in de wacht

slepen.
3 Dat is voor een groot deel te wijten aan het feit dat de grensgebieden lang

hebben moeten wachten voor ze RTP konden ontvangen. Pas sinds 1990 kan elk
Portugees huisgezin de openbare omroep ontvangen.

4 In 1996 waren er ongeveer 270.000 schotelantennes in Portugal (Nobre-Correia,
1997a:193).

5 Er bestaat, ten behoeve van de filmindustrie, een belasting van 4 procent op de

reclame-inkomsten (CSA, 1996:30). En in 1996 sloten de RTP en het Ministerie
van Cultuur een akkoord, waarbij de RTP zich ertoe verbond Portugese films te
cofinancieren, terwijl het Ministerie van Cultuur de televisieproductie van fictie
en documentaires zal ondersteunen.

LITERATUURLIJST

Biltereyst, D. (1996) ‘Europees Audiovisueel Beleid en de Beperkte Interne Stroom

van TV-Programma’s. Een Internationale Diachronische Flow-Studie Rond Fic¬
tie’, Communicatie, 25(2): 3-26.

Cadima, F.R. & Braumann, P.J. (1991) ‘Oü va la télévision portugaise?’, Médias-

pouvoirs, 24: 24-30.
Cadima, F.R. (1995) ‘Portugal: Insularity: The Basis of Regional Television’, pp.

161-75 in M. de Moragas Spa & C. Garitaonandia (eds.) Decentralization in the

Global Era. Television in the Regions, Nationalities and Small Countries of the

European Union. London: John Libbey.
Cadima, F.R. (1996) Salazar, Caetano e a Televisao Portuguesa. Lisboa: Editorial

Presen^a.
Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (1996) Réglementation et Regulation Audio-

visuelles au Portugal. Paris: Les Etudes CSA.
Contamine, C., Van Dusseldorp, M. & Deleville-McGuire, S. (1997) 8^ European

Television and Film Forum. Responsability in the New Media Landscape. Düs¬
seldorf: The European Institute for the Media.

European Audiovisual Observatory (1994) Statistical Yearbook 1994-1995. Cinema,

Television, Video and New Media in Europe. Strasbourg: EAO.
Ferreira, J.H. (1992) ‘Portugal’, pp. 183-91 in Euromedia Research Group, The

Media in Western Europe. The Euromedia Handbook. London: Sage.
Humphreys, P.J. (1996) Mass Media and Media Policy in Western Europe. Man¬

chester: Manchester University Press.
IP (1995) Television 95. European Key Facts. Neuilly-sur-Seine: IP.
Lecluyse, A. (1987) De Pers in Portugal Sedert de Anjerrevolutie (1974). Gent:

Rijksuniversiteit Gent, onuitgegeven licentiaatsscriptie.
Lusa, Agência de informagao (1996-1998) As Noticias (persberichten).
Meers, P. (1997) ‘Latijns-Amerikaanse Soapseries (telenovelas) in Europa’, Media¬

gids Audiovisueel: 53-70.

TELEVISIE IN PORTUGAL 25



Noam, E. (1991) Television in Europe. Oxford: Oxford University Press.
Nobre-Correia, J.-M. (1997a) ‘Portugal’, pp. 182-93 in Euromedia Research Group,

The Media in Western Europe. The Euromedia Handbook. London: Sage.
Nobre-Correia, J.-M. (1997b) ‘Les Médias Portugais de la Dictature a la

Démocratie’, Médiaspouvoirs, 1: 37-47.
Paquete de Oliveira, J.-M. (1994) ‘Portugal: Un Lent Cheminement Vers l’Europe’,

Médiaspouvoirs, 36: 132-7.
Peyregne, V. (1990) ‘La Télévision au Portugal: Une Réforme Indécise’, Dossiers

de I’Audiovisuel, 33: 2-5.
Regourd, S. (1992) La Télévision des Européens. Paris: La Documentation Fran-

gaise.
Robillard, S. (1995) Television in Europe: Regulatory Bodies. Status, Functions and

Powers in 35 European Countries. London: John Libbey.
RTP (1997) 1957-1997. Televisao para o Séc. XXL Lisboa: TVGUIA Editora.
Rusher, M. (1996) ‘Western Europe’, pp. 27-46 in A. Wells (ed.) World Broadcas¬

ting. A Comparative View. Norwood, NJ: Ablex.
Traquina, N. (1991) ‘Portugal: The Second Revolution’, The Bulletin, 8(3): 2-3.
Traquina, N. (1995) ‘Portuguese Television: The Politics of Savage Deregulation’,

Media, Culture & Society, 17(2): 223-38.

AUTEUR

Tomas Coppens is als assistent verbonden aan de Vakgroep Communicatieweten¬
schap van de U.Gent.

26 TELEVISE IN PORTUGAL


