
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

chris fransen

peter minten

en

wim van der biesen

Op 10 juli 1992 verscheen HET
LAATSTE NUMMER van HET
VLAAMS WEEKBLAD. Bij ge¬
brek aan financiële middelen
was het voor het Brugse socia¬
listische blad onmogelijk ge¬
worden om wekelijks te blijven
verschijnen. Het afscheidsnum-
mer telde 4 pagina’s, waarin
vooral aandacht werd besteed
aan de historiek van het blad.
Het Vlaams Weekblad werd in
1932 opgericht door Achiel Van
Acker. Zijn zoon Frank, de
onlangs overleden burgemees¬
ter van Brugge, stond later aan
het hoofd van het blad. Het
magazine haalde zijn Inkom¬
sten uit verkoop en publiciteit
en kreeg ook financiële steun
van SP- en ABW-leden. Voor
de verspreiding had het blad,
dat een oplage kende van
ongeveer 38.000 exemplaren,
een akkoord gesloten met de
Socialistische Mutualiteiten.
SP-verantwoordelijken sluiten
niet uit dat er binnen afzien¬
bare tijd een nieuwe uitgave zal
verschijnen.

*

Op 13 juli 1992 kreeg de
Nederlandse RADIO NOORD¬
ZEE NATIONAAL een VERGUN¬
NING om op de KABEL uit te

zenden. Het was de eerste keer
in de Nederlandse omroepge-
schiedenis dat een dergelijke
vergunning uitgereikt werd. De
vergunning Is goed voor 10
jaar, maar binnen een jaar moet
de zender wel door 60 procent

38 COMMUNICATIE 22 (1992-1993) Nr. 2



van de huishoudens in alle pro¬
vincies ontvangen kunnen wor¬
den. RNN startte onmiddellijk
met uitzenden. De radio be¬
steedt alleen aandacht aan Ne¬
derlandse muziek.
Enkele dagen nadien werd ook
een VERGUNNING gegeven
aan FILMNET NEDERLAND BV
om te starten met COMMER¬
CIËLE TELEVISIE op de KA¬
BEL. Ook deze vergunning
bestrijkt een periode van 10
jaar. FilmNet wil in Nederland
een open-venster programma
aanbieden, om het publiek te
laten kennismaken met het
aanbod van de zender. Vanaf
oktober zendt FilmNet dagelijks
1 uur commerciële televisie uit.

In juli 1992 heeft de COMMER¬
CIËLE ZENDER RTL4 10 PRO¬
CENT van de AANDELEN van
FILMNET VERWORVEN. Hoe¬
veel er voor de aandelen be¬
taald werd, is niet bekend. De 2
zenders zullen samenwerken
op commercieel, technisch en
programma-vlak. Hoe de sa¬
menwerking er concreet zal uit¬
zien, moet de toekomst nog uit¬
wijzen. De overige 90 procent
van de aandelen van FilmNet
zijn In handen van de Zwitserse
houdstermaatschappij Riche¬
mont en het Zweedse concern
Esselte.

De Raad voor Lokale Radio’s
heeft cultuurminister Weckx
begin juli geadviseerd om de
SCHORSINGSPROCEDURE in
te zetten tegen de CONTACT-
RADIOZENDERS, omdat het
dossier CONTACT al voor de
tweede maal in strijd met het
decreet op de lokale radio’s
werd bevonden. CONTACT zou
zich blijven bezondigen aan
ketenvorming. Het decreet ver¬
biedt elke vorm van samenwer¬
king tussen de lokale radio’s
en stelt dat de uitgezonden
reclame in hoofdzaak streekge¬
bonden moet zijn. CONTACT
zou beide regels aan zijn laars
lappen.
Omwille van procedurefouten
bij het behandelen van het dos¬
sier CONTACT was cultuur¬
minister Weckx halverwege juli
echter verplicht de CONTACT-
radiozenders voorlopig vrijuit
te laten gaan.
Freddy Neyts, de voorzitter van
RADIO CONTACT, vindt het
schandalig dat CONTACT wordt
aangepakt, terwijl (ook) andere
radio’s flagrant de decreetge-
vlng blijven schenden.
Zo is er ook een reukje aan het
samenwerkingsakkoord met het
oog op het werven van nationa¬
le reclame, dat in september ge¬
sloten werd tussen de VLAAM¬
SE AUDIOVISUELE REGIE
(VAR), die instaat voor de re¬
clame- en sponsorwerving van
de BRTN, en een twintigtal niet-
openbare radio’s, verenigd In
de BELGISCHE RADIO MAAT¬
SCHAPPIJ (BRM). De VAR zou

COMMUNICATIE 22 (1992-1993) Nr. 2 39



volgens het akkoord optreden
als tussenpersoon tussen na¬
tionale adverteerders en BRM.
Het decreet op de lokale ra¬
dio’sverbiedt weliswaar niet uit¬

drukkelijk het uitzenden van na¬
tionale reclame, maar het maxl-

decreet laat duidelijk verstaan

dat lokale radiostations, als

radiostations die zich tot een
deel van de Vlaamse Gemeen¬

schap richten, een machtiging
van de Vlaamse Executieve

nodig hebben om andere dan
streekgebonden reclame te

mogen uitzenden. Het wordt af¬

wachten hoe VAR en BRM deze
decretale klip willen omzeilen.

*

Cultuurminister Weckx VER¬
LENGDE op 30 juli 1992 de

erkenning van de REGIONALE
TELEVISIEVERENIGINGEN AVS
(Eeklo), ATV (Antwerpen), RTVL

(Leuven) en RTVO (Kortrijk)
met 9 jaar. Deze vier regionale
televisieorganisaties werden in

1988 voor het eerst erkend.
De nieuwe erkenning werd ver¬

leend op voorwaarde dat de ge¬
noemde televisieverenigingen
zich nauwgezet houden aan de

Vlaamse decreetgeving.
Vanaf 1 augustus 1992 mogen
de regionale omroepen Inkom¬
sten halen uit RECLAME en

SPONSORING. Volgens de gel¬

dende decreetgeving moet die

reclame en sponsoring echter

uitsluitend gericht zijn op het
toegewezen zendgebied.

*

Op 8 augustus 1992 OVER¬

LEED VTM-voorzitter JAN

MERCKX (68). Hij stond aan de

wieg van de Vlaamse commer¬
ciële televisiezender en leidde
de Raad van Bestuur. Ook was
hij gedelegeerd bestuurder van
de uitgeverij Perexma, die TV-
Expres, TV-blad en Zie Maga¬
zine uitgeeft.
Merckx begon zijn journalistie¬
ke loopbaan bij De Nieuwe Gids
en Spectator. Later schreef hij
onder meer ook nog voor Het
Handelsblad, en in de jaren ’50

en ’60 speelde hij een belang¬
rijke rol bij de expansie van de

Standaardgroep.
In afwachting van een nieuwe
voorzitter voor de commerciële
omroep werd Romain Van Ton-

gerloo tot waarnemend voorzit¬
ter benoemd.

*

In het kader van de operatie
’NIEUWE HUISSTIJL’ kregen
alle radio- en televisienetten van
de BRTN sinds 1990 een gron¬
dige facelift. In september werd

deze herprofileringsoperatie af¬

gesloten met een (beperkte)
gedaanteverwisseling van de

BRTN - RADIO - WERELDOM¬
ROEP. De herprofilering gaat

gepaard met een nieuwe naam,
een nieuw logo en de mogelijk¬
heid voor RADIO VLAANDEREN
INTERNATIONAAL, zoals de
zender voortaan zal heten, om
haar kortegolf zenders opnieuw

40 COMMUNICATIE 22 (1992-1993) Nr. 2



op maximaal vermogen te laten
werken. Programmatorisch blijft
alles echter in ruime mate bij
het oude.
De in de voorbije jaren geuite
vrees dat de BRTN-top uit be¬
sparingsoverwegingen de inter¬
nationale uitzendingen van de
BRTN zou stopzetten,bleek dus
niet gegrond. Nochtans blijft de
TOEKOMST van Radio Vlaande¬

ren Internationaal omtechnisch-
financiële redenen onzeker.
Omdat de kortegoif-techniek
steeds meer achterhaald is, zal
de BRTN op middellange termijn
moeten overschakelen op satel-
liettechniek. De vraag is of zij
daarvoor in de toekomst de
nodige financiële middelen wil
vrijmaken.

RADIO DONNA heeft tussen
maart en september 1992 90

MILJOEN BEF RECLAME-IN-
KOMSTEN gehad. Het streefcij¬
fer voor dit jaar was 100 mil¬
joen. De radiozender is suc¬
cesvol gestart. Het nagestreef¬
de marktaandeel van 5 procent
wordt over het algemeen over¬

schreden met ongeveer 3 pro¬
cent. Uit een onderzoek van de
BRTN, dat uitgevoerd werd met
medewerking van de VAR, blijkt
dat de muziek Donna’s groot¬
ste troef is.

Ondanks het overschrijden van
het vooropgestelde marktaan¬
deel, vond Mare Deschuyter,
een van de vier oprichters, dat
een PROFIELAANPASSING van

de zender noodzakelijk was.
Donna zou volgens hem een
marktaandeel van 15 procent
kunnen bereiken. Donna moet

dan ook bijsturen, aldus De¬
schuyter, en meer een echte
hitradio worden met meer aan¬
dacht voor eigen artiesten. Uit

protest tegen de nieuwe lijn
van Donna stapte Marc Lefe¬
ver, die ook aan de wieg van de
radiozender stond, terug over
naar Studio Brussel.

*

Het ENGELSTALIGE BRUSSEL¬
SE WEEKBLAD THE BULLETIN
vierde in september zijn dertig¬
jarige bestaan. Het blad werd
in 1962 opgericht door Mo¬

nique Acroyd en groeide sinds¬

dien geleidelijk uit tot het

belangrijkste Brusselse infor¬

matieblad. Het tijdschrift heeft

30 redacteurs en telt naar eigen
zeggen 52.000 lezers.

Sinds 28 september 1992 heb¬
ben de Fransen er een tv-zen-

der bij. Het gaat om de FRANS-
DUITS CULTURELE ZENDER
ARTE, een initiatief van de
Duitse openbare omroepen
ARD en ZDF en de Franse pro-
grammaleverancier La Sept. De

zender besteedt vooral aan¬
dacht aan documentaires, ’be¬
tere’ films, literatuur, podium¬
kunsten en beeldende kunsten.
Arte startte al in mei, maar was

COMMUNICATIE 22 (1992-1993) Nr. 2 41



tot eind september in Frankrijk
enkel te ontvangen door de

weinige kabelabonnees en de

bezitters van een schotelanten¬
ne. Nu kunnen zo’n 56 miljoen

Fransen de cultuurzender bekij¬

ken. Die zendt sinds eind sep¬
tember immers uit op de fre¬

quentie van de ter ziele gegane
commerciële omroep La Cinq.

Het budget van de zender

bedraagt voor 1992 ongeveer 7

miljard BEF, waarvan Parijs en

Bonn ieder de helft betalen. De

Franse zenders France 2 en

France 3 vrezen dat ze door de

komst van Arte in de toekomst
lagere toelagen zullen krijgen.

Volgens sommige critici is de

vraag echter ook of deze zen¬

ders hun cultuuraanbod zullen

behouden.
De onderhandelingen om Arte

ook te laten uitzenden in Frans¬

talig België zitten In een verge¬

vorderd stadium. Télé21, het

tweede net van de RTBF-televi-
sie, gaat in de toekomst Immers

samenwerken met Eurosport,
France 3 en Arte.

In juli beëindigden de BELGI¬

SCHE VERENIGING VAN DAG¬

BLADUITGEVERS (BVDU) enDE
POST een periode van onder¬

linge wrijvingen en sloten een

overeenkomst over de bestel¬

ling van de kranten. DE POST

verbindt er zich toe de kranten

vanaf 1 januari 1993 voor 7.30 u

te bezorgen bij minstens 40 %

van de abonnees, en mag in

ruil zijn tarieven gedurende de

komende vier jaren fors verho¬

gen. Met het verdwijnen van de

laattijdige postbedellng hoeven

de uitgevers om die reden geen

verlies van abonnees meer te

vrezen. De vroege postbedellng
kan door de POST gefinancierd

worden met de inkomsten van
de toegestane tariefverhoging.

DE VERKOOP VAN VLAAMSE

KRANTEN daalde tijdens de

eerste helft van dit jaar lichtjes

met een half procent t.o.v. de¬

zelfde periode van vorig jaar.

De prestaties van de verschil¬

lendekrantentitels liggen echter

ver uiteen. Zo wist HET LAAT¬

STE NIEUWS zijn verkoopcijfers
t.o.v. vorig jaar met 3,2 % te ver¬

hogen, maar verkocht DE MOR¬
GEN 11,2 % minder kranten.

Laatstgenoemde krant verkocht

gemiddeld nog 25.000 exempla¬
ren per dag.

*

Diezelfde krant DE MORGEN

beleeft weer turbulente tijden.

Op 30 september kondigden
hoofdredacteur Piet Piryns en

adjunct-hoofdredacteur Roger

Kesteloot aan dat ze op 1

december 1992 DE KRANT ZUL¬

LEN VERLATEN als voor die tijd

de directie van de Persgroep,
hun uitgever, niet formeel

belooft dat De Morgen voortaan

weer iedere dag NA 22 UUR kan

worden gedrukt.

42 COMMUNICATIE 22 (1992-1993) Nr. 2



De progressieve krant De Mor¬

gen zag 14 jaar geleden het
levenslicht op de puinen van

De Volksgazet, en kende sinds¬

dien voortdurend financiële en

verkoopsproblemen. In 1988
werd de toen zieltogende krant
overgenomen door de ’liberale’

PERSGROEP (uitgever van o.a.
Het Laatste Nieuws). Net nu De

Morgen onder meer door een
afslanking van haar redactie,
en ondanks gedaalde verkoop¬
cijfers, eindelijk uit de rode cij¬
fers geklommen is, werpt uitge¬
ver De Persgroep De Morgen
allerlei technische obstakels

voor de voeten. In het begin
van dit jaar moest de redactie
van De Morgen haar kopij elke

dag al een poos vroeger inleve¬
ren, omdat de uitgever nieuwe
persen installeerde. Men had
de redactie echter verzekerd
dat de maatregel tijdelijk was.
De maatregel bleef echter
sindsdien op vrijdag bestaan.

Halverwege september liet De

Persgroep-baas Christian Van
Thillo de redactie weten dat De

Morgen vanaf 28 september
moest wijken voor het drukken
van extra bijlagen voor Het Laat¬
ste Nieuws. De Morgen zou
vanaf die datum haar redac¬
tionele copij om 20.15 u druk¬
klaar moeten afleveren (in de

praktijk betekent dit dat de

redactie om 19.30 u zou moe¬
ten afsluiten). Hoofdredacteur
Piet Piryns en de redactie van
De Morgen lieten de uitgever
weten dat het in die omstandig¬
heden niet meer mogelijk is de

kwaliteitskrant op de markt te

brengen dieDeMorgen wil zijn.
Op maandag 28 september

bracht De Morgen een protest-

krant uit, waarin ze over haar

hele voorpagina afdrukte ’Wil
de wereld alstublieft stoppen

met draaien na half acht ?’.
Op 30 september maakten Piet
Piryns en Roger Kesteloot hun

voorwaardelijk ontslag bekend,
na een redactiebijeenkomst
waarop 2/3 van de redactie
aangaf dat ze zich niet kon ver¬
zoenen met de vervroegde slui¬

tingsuren. Beslist werd de

krant tot 1 december alleszins

verder te zetten.
Uitgever Van Thillo ontkende

eerst dat hij de krant wil ’exe¬

cuteren door wurging’, zoals

de redactie stelde, maar liet

daarna toch weten dat De Mor¬

gen een nieuwe drukker en een

nieuwe uitgever ’mag’ zoeken.

Op 3 oktober bood uitgever-
drukker HET VOLK (eigendom

van de christelijke arbeiders-
vleugel) als een deus ex machi¬

na aan om De Morgen vanaf 1

januari 1993 te drukken, en dat

na 22 uur. Wordt vervolgd.

Het aanbod van de NV HET
VOLK mag niet verdoezelen dat
er zich bij die uitgever ook pro¬
blemen voordoen. De Raad van
Bestuur van de NV HET VOLK

besliste op 30 september in

een extra bijeenkomst een in¬

grijpend herstructureringsplan

COMMUNICATIE 22 (1992-1993) Nr. 2 43



door te voeren. Voortaan zal de

NV HET VOLK het accent leggen

op het uitgeven van haar gelijk¬

namige krant en op het uitbou¬

wen van haar handelsdrukkerij.

Er zal niet meer geïnvesteerd

worden in de distributie- of boe-

kensector. Het herstructure¬

ringsplan houdt een schrapping

in van 131 van de 600 jobs.
Om de daling van de verkoop¬

cijfers van haar KRANT tot

staan te brengen opteert de

Raad van Bestuur voor een

belangrijke profielwijziging, en

wil ze voortaan een lezersge¬

richte krant op de markt bren¬

gen. De redactie van HET
VOLK wordt daarbij ingekrom¬

pen met 11 journalisten en 6

redactiebedienden.
Hetredactiecomité van de krant

is van oordeel dat de aange-

kondigde ontslagen ’de leef¬

baarheid van de krant ernstig

in het gedrang brengen’.

De bemoeizucht van de directie
met de redactionele lijn van de

krant, leidde ook tot problemen
bij de Franstalige zondagskrant
DIMANCHE MATIN.Op3 augus¬

tus 1992 boden hoofdredacteur

Jean Paul Marthoz en adjunct-

hoofdredacteur Maroun Labaki

van DIMANCHE MATIN hun

ONTSLAG aan, omdat ze van de

directie van de krant geen
formele garanties kregen over

het behoud van de REDACTIO¬

NELE ONAFHANKELIJKHEID

van hun blad. Geruchten gingen
dat de directie van het op 20

oktober 1991 opgestarte Diman-

che Matin met haar krant de

populaire sensatietoer wilde

opgaan. Op 11 augustus volg¬
den 5 van de 7 vaste redactiele¬
den van de krant het voorbeeld

van de hoofdredactie. De be¬
roepsjournalisten worden In
hun protest gesteund door de

Algemene Vereniging van Be¬

roepsjournalisten van België
(AVBB), die het belang van een
onafhankelijke redactie beklem¬
toont.

De uitgever liet op 24 augustus

in een kort laconiek bericht in
de krant weten ’dat in de ko¬

mende dagen een ploeg op de
been wordt gebracht die een
Dlmanche Matin zal brengen die
meer en meer bij de lezers zal

geliefd zijn’.

Eind september HIELD de BEL¬
GISCHE DAGBLADUNIE (BDU),
een gezamenlijke reclameregie
van een aantal persgroepen,
OP te BESTAAN. Een nieuwe

regie, FULL PAGE, werd reeds

OPGERICHT op de puinen van
de BDU. Ook FULL PAGE stelt
zich tot doel een gesprekspart¬
ner te zijn tussen haar leden en
nationale adverteerders.

*

Minister van Volksgezondheid
Laurette ONKELINX (PS) heeft

44 COMMUNICATIE 22 (1992-1993) Nr. 2



een ONTWERP van KONINK¬
LIJK BESLUIT klaar dat ALLE
RECLAME voor TABAKSPRO-
DUKTEN vanaf 1 januari 1995

VERBIEDT. Op haar voorstel
kwamen van verschillende kan¬

ten negatieve reacties.
De Federatie van Tabaksver-

werkende Industrieën (Fede-
tab) betwist het verband tussen

reclame en roken, en vindt het
hypocriet dat er geen reclame

gemaakt mag worden voor le¬
gale produkten. Ook is Fedetab
er niet over te spreken dat ze
niet geraadpleegd is bij het tot-

stand-komen van het ontwerp.
Het Verbond van Belgische On¬
dernemingen van zijn kant vindt

dat België niet vooruit mag
lopen op beslissingen die op
Europees vlak genomen zouden
worden. Bovendien vreest het
VBO dat de concurrentiever¬
houdingen tussen binnen- en
buitenlandse tabaksprodukten
verstoord zullen worden. Het
VBO wijst ook op de negatieve
gevolgen voor de recla¬
mewereld, de pers en de gra¬
fische industrie.
In de mediawereld zelf wordt er
ook ongerust gereageerd. De
verliezen voor de media kunnen
geraamd worden op meer dan
een miljard BEF. De Belgische
Vereniging van Dagbladuitge¬
vers vreest alvast dat de onaf¬

hankelijkheid van de dagblad¬
pers ernstig in het gedrang zal
komen door het verlies aan
reclame-inkomsten.

*

Het NEDERLANDSE UITGE¬

VERSBEDRIJF ELSEVIER en de
BRITSE GROEP REED INTER¬

NATIONAL gaan SAMENWER¬

KEN. Elsevier geeft, naast een
aantalNederlandse kranten (het

NRC-Handelsblad en het Alge¬
meenDagblad) ook een10OO-tal

internationaal gerichte (weten¬

schappelijke) tijdschriften uit.

Reed is een uitgeversgroep die
vooral sterk staat in Groot-Brit-

tannië, de Verenigde Staten en
het Verre Oosten.
De fusie, die officieel plaats zal

hebben op het einde van dit

jaar, gebeurt op voet van gelijk¬
heid. Elsevier en Reed blijven 2

afzonderlijke rechtspersonen
met gemeenschappelijke werk¬

maatschappijen, waarvan de be¬
langrijkste de nog op te richten
Reed Elsevier zal zijn. De raad

van bestuur van de nieuwe

maatschappij zal voorgezeten

worden door Pierre Vinken (El¬
sevier). Peter Davis (Reed)
wordt vice-voorzitter.

De nieuwe combinatie vormt het
achtste grootste mediaconcern

ter wereld en zal een verwachte
omzet hebben van ongeveer
145 miljardBEF.

COMMUNICATIE 22 (1992-1993) Nr. 2 45


