feiten

en
meningen
uit

de

media-

wereld

gerda cammaer
chris fransen
peter minten
en

wim van der blesen

Op 10 april 1992 liet de
Viaamse regering aan de
BRTN-top weten dat op de
DOTATIE VAN 1982 122
miljoen BEF moet INGELEVERD
worden. Dit bedrag moet, vol-
gens de Viaamse regering, uit-
drukkelijk afgetrokken worden
van de werkingskosten van de
BRTN (ongeveer één derde van
de totale dotatie die voor '92
6,9 miljard BEF bedraagt). De
Viaamse regering argumenteert
dat het hler om een (gewone)
lineaire besparingsmaatregel
gaat. Sommige waarnemers
menen echter dat de BRTN op
die manler gestraft wordt voor
het opstarten van het commer-
cléle radiostation Radlo Donna.
Gemeenschapsminister van
Cultuur Weckx ontkent dit ten
stelligste en belooft de BRTN
dat de maatregel slechts EEN-
MALIG Is.

De TIJDSCHRIFTEN VUITGE-
VERSMAATSCHAPPIJ (TUM),
die onder andere Panorama/De
Post, Llibelle/Het Rijk der
Vrouw, Feeling en Flair uit-
geeft, wist in 1991 haar VER-
LIES te BEPERKEN tot 15 MIL-
JOEN BEF. Het jaar voordien
leed de uitgeverij een verlies
van ongeveer 400 miljoen BEF.
In 1989 was de exploitatie-
winst, die normaal schommelde
tussen 100 en 150 miljoen BEF,
al gedaald tot 40 miljoen BEF
als gevolg van de verminderde
reclame-inkomsten door de

COMMUNICATIE 22 (1992-1993) Nr. 1

37



komst van VTM.

Volgens de Nederlandse uitge-
versgroep VNU, waarvan de
TUM een dochteronderneming
Is, Is het herstel een gevolg
van een stijging van de recla-
me-inkomsten en een herstruc-
turering binnen het bedrijf. Wat
dit laatste betreft, wijst de VNU
onder meer op een personeels-
afslanking en de samenvoe-
ging van verschillende titels
(b.v. Libelle en Het Rijk der
Vrouw).

Karel Huysmans, de directeur
van de TUM, is vrij optimistisch
over de toekomst van de tijd-
schriftenmarkt. Blj de ultgeverl]
wordt dan ook gedacht aan een
uitbreiding van het aanbod,
maar dat zal nog niet voor 1992
zijn. De nadruk bij de TUM ligt
nu vooral op de verdere verbe-
tering van de bestaande pro-
dukten.

*

De RECLAMEBESTEDINGEN In
de BELGISCHE MEDIA STE-
GEN vorlg jaar met 5,8 % tot
34,5 miljard BEF. Deze stijging
is minder groot dan de voorbije
Jaren, maar opvallend groter
dan in de andere industrielan-
den. De Belgische reclameuit-
gaven komen daarmee weer
een beetje dichter bi] het
gemiddelde van de Europese
reclamebestedingen. EXTRA
reclamegeld werd vooral toege-
schoven naar de radio
(+ 170 %), naar de regionale
weekbladen (+ 11 %) en naar

de gezinsbladen (+ 8 %). Er
vioeide MINDER reclamegeld
naar de bloscopen (- 8,9 %) en
de vrouwenbladen (- 2,5 %).
Televisie bleef ook In 1991 het
belangrijkste ‘reclamemedium
In Belgié, met een marktaan-
deel van 30,9 %. De kranten
trokken 18 % van het reclame-
budget naar zich toe, de tijd-
schriften 22,6 % en de radio
5,6 %.

SECTORIEEL bekeken werd In
1991 méér reclamegeld vrijge-
maakt in de sectoren vrije tijd
(+ 22 %), lichaamsverzorging
en woondecoratie (typische co-
cooning-sectoren). De tabaks-
sector Investeerde opvallend
minder In reclame (- 13 %).

n

Uit het laatste LEZERSONDER-
ZOEK van het CENTRUM
VOOR INFORMATIE OVER DE
MEDIA blijkt dat de Viaamse
kranten In 1991 lezers verloren
in vergelijking met het jJaar
voordien. Dat was vooral zo
voor de krant De Morgen, die
haar lezersaantal met 20,8 pro-
cent zag verminderen. Alleen
voor Het Laatste Nieuws en De
Financieel Ekonomische Tijd
stegen de bereikcijfers, res-
pectievelijk met 5,6 en 2,9 pro-
cent. De evolutie van de berelk-
cijffers In Vlaanderen liep onge-
veer gelilk met de evolutie van
de verkoopcijfers. Bi] de Frans-
talige kranten lagen de zaken
anders. De verkoopcijfers
ervan gingen achteruit, maar

COMMUNICATIE 22 (1992-1993) Nr. 1



over het algemeen wonnen ze
lezers blj.

Bij de tijdschriften kenden
alleen de populaire ontspan-
ningsbladen zoals Blik, Kwik
en Dag Allemaal een stijging
van het aantal lezers. Jonge-
ren-, sport- en automagazines
en de klassieke vrouwenbladen
daarentegen zagen hun bereik
verkleinen. Tv-bladen en busl-
nessbladen bleven ongeveer
status quo.

De BRTN verdedigde in april
voor de Commissie Media van
de Vlaamse Raad haar 'MEER-
JARENPLAN 1992-1996’, dat
haar budget voor de komende
jJaren moet vastleggen. De
BRTN berekende dat ze met de
basisdotatie van 49,5 % van het
kijk- en |uistergeld, verhoogd
met een aanvullende dotatie
van 2 % van het kijk- en luister-
geld, absoluut niet rond kan
komen in de volgende jaren,
indien ze de haar opgelegde
taken moet vervullen. De BRTN
pleitte voor een verhoging van
haar 'aanvullende dotatie’ van
2 naar 5,8 % (In '96), voor de
invoering van een omroepindex
(die hoger ligt dan de con-
sumptie-index) en voor de
introductie van commerciéle
sponsoring, om het te verwach-
ten gecumuleerd deficit van 1,5
miljard BEF in 1996 aan te zui-
veren.

De MEDIACOMMISSIE wees,
vooral onder druk van de CVP,

het plan echter van de hand.
CVP-commisslelid Van Rompuy
verweet de BRTN bewust haar
budget te willen overschrijden,
en wees vooral de mogelijkheid
van commerciéle tv-sponsoring
van de hand.

Cultuurminister Weckx deed in
mel namens de Viaamse rege-
ring een TEGENVOORSTEL
waarin de door de Viaamse
Raad jaarlijks goed te keuren
’aanvullende dotatie’, verhoogd
wordt tot 4 % van het kijk- en
luistergeld. Bi] het berekenen
van de totale dotatie zou met
de evolutie van de loonkost en
de Index van de consumptie-
goederen rekening gehouden
worden. De suggesties van een
omroepindex en de mogelijk-
held commerciéle sponsoring
in te voeren worden in het
tegenvoorstel verworpen. Cul-
tuurminister Weckx hoopt dat
zijn plan door BRTN en Viaam-
se Raad zal worden aanvaard.

Op 28 april 1992 verscheen het
eerste nummer van de RUS-
SISCHTALIGE EDITIE van de
NEW YORK TIMES. De nieuwe
uitgave werd gelanceerd In
samenwerking met Moscow
News. Het blad bestaat uit arti-
kels die eerder In de New York
Times gepubliceerd werden, en
verschijnt om de twee weken
met een oplage van ongeveer
100.000 exemplaren.

*

COMMUNICATIE 22 (1992-1993) Nr. 1

39



Op woensdag 29 april 1992
organiseerde de Belgische
Vereniging van Dagbladuitge-
vers (BVDU) voor de eerste
keer sinds haar oprichting een
'DAG VAN DE KRANT'. Met dat
initiatief wou men de aandacht
vestigen op de onvervangbare
rol van de krant als informatie-
middel. Het was eveneens de
bedoeling publiek, adverteer-
ders en overheid te laten voe-
len hoe levendig en belangrijk
de krantensector In Belgié is.
Ter gelegenheld van deze
gebeurtenis werd een gratis
krant uitgegeven en uitgedeeld
('Extra Editie’) met Informatie
over de geschreven pers en
getulgenissen van beroemd-
heden over hoe belangrijk de
krant In hun leven Is. Het Inl-
tiatief wordt mogelijk de
volgende jaren herhaald.

*

De Franse tv-omroep LA CINQ
heeft op 12 april 1992 zijn acti-
viteiten definitief gestaakt. LA
CINQ was de oudste Franse
private commerciéle tv-zender.
Hi] werd opgericht In 1986. Zijn
richtinggevende aandeelhou-
ders waren Berlusconl, vanaf
1987 Hersant en vanaf 1990
Hachette.

LA CINQ geraakte In zijn korte
bestaan nooit uit de rode cij-
fers. Op het hoogtepunt van
zijn bestaan trok hij 15 % van
de Franse tv-kijkers, maar het
afgelopen Jaar kwam hij zelden
hoger dan 11 %.

Nadat LA CINQ op 31 decem-
ber 1991 de boeken had neer-
gelegd, werden verschillende
reddingsscenario’s ontwikkeld.
De commerciéle tv-zenders TF1
en M6, en de betaalzender
Canal Plus dachten erover een
meerderheldsparticipatie te
nemen in LA CINQ en hem om
te vormen tot een nieuwssta-
tion. Ook Berlusconi legde een
reddingsplan voor aan de
gerechtelijke beheerders. Uit-
eindelijk strandde elke red-
dingspoging, en op 3 april
werd LA CINQ failliet verklaard.
Ook met de andere Franse tv-
zenders gaat het Inmiddels niet
zo goed. Enkel het geprivati-
seerde TF1 en de betaalzender
Canal Plus werken niet met
verlies.

*

Begin mel 1992 verscheen het
NIEUWE WEEKBLAD MAR-
KANT voor het eerst op de
markt. Het blad, dat kan reke-
nen op een deel van de finan-
ciéle middelen die vrijgekomen
zijn door het verdwijnen van De
Rode Vaan, wil een open opl-
nieblad zijn en de democratie
verdedigen. Volgens Markant-
hoofdredacteur Raf Willems Is
het nieuwe weekblad progres-
sief, pluralistisch en ecolo-
gisch en komt het op voor ver-
draagzaamheld. De redactie
van Markant bestaat uit een
kern van 4 redacteurs en heel
wat medewerkers van verschil-
lende strekkingen. Het blad

COMMUNICATIE 22 (1992-1993) Nr. 1



richt zich tot een kritisch
publiek en wil over 2 Jaar een
oplage bereiken van 3.500
exemplaren, zodat een finan-
cieel evenwicht kan ontstaan.

*

Op 13 mel 1992 werd het nieu-
we DECREET op de REGIONA-
LE TELEVISIE door de Viaamse
Raad goedgekeurd. Het nieuwe
decreet brengt kleine maar
belangrijke wijzigingen aan in
het decreet van 23 oktober
1991. Zo wordt het maximale
zendgebied voor een regionaal
televisiestation = opgetrokken
van 10 tot 15 % van het totale
aantal Vlaamse kabelabonnees.
Eind mel keurde de Viaamse
regering het UITVOERINGSBE-
SLUIT goed bi] voornoemd
decreet. Het besluit bepaalt de
voorwaarden voor het Indienen
van de erkenningsaanvragen,
de wijze waarop die worden
ingediend en de termijnen voor
het onderzoeken en het afhan-
delen van de dossiers. Tenslot-
te worden de zendgebieden
afgebakend. West-Vlaanderen,
Oost-Viaanderen en Viaams-
Brabant worden opgedeeld In
twee zendgebleden, Antwerpen
krijgt drle zendgebieden. Lim-
burg en Brussel vormen tel-
kens één zendgebled.

*
De Journalist PAUL DE MAESE-

NEER van het BRTN-radiojour-
naal is op 18 mel plots overle-

den in Honkong, waar hi] aan
een reportage werkte. Hij
werkte sinds 1978 bi] de BRTN
als journalist, waarvoor hij
vooral de ontwikkelingen in
Azié volgde. Als redactiesecre-
taris van de BRTN-radio-
nleuwsdienst was hij de drij-
vende kracht achter het infor-
matieve ochtendprogramma
'Voor de dag’.

*

De commerciéle zender VTM
maakte in 1991 150 MILJOEN
BEF WINST. Dat is ruim 340
miljoen BEF MINDER dan het
jaar voordien. De omzet daar-
entegen steeg met 11 procent
en bedroeg ongeveer 4,8 mil-
jard BEF. De daling van de
winst s volgens algemeen
directeur Leo Neels onder
meer toe te schrijven aan een
stijging van het aantal perso-
neelsleden, de aankoop van
satellietwagens, de aankoop
van bouwgrond voor een nieuw
VTM-gebouw, grotere investe-
ringen In Viaamse dramapro-
dukties en een daling van de
Inkomsten door de Golfoorlog.

De VLAAMSE AUDIOVISUELE
REGIE, die zorgt voor de recla-
me- en sponsorwerving van de
BRTN, maakte in haar eerste
boekjaar 19,5 MILJOEN BEF
WINST. De omzet bedroeg 720
miljoen BEF.

*

COMMUNICATIE 22 (1992-1993) Nr. 1

41



Het Amerikaanse persagent-
schap UPI werd OVERGENO-
MEN door het In Londen
gevestigde, maar Saoedi-Ara-
bische, MIDDLE EAST BROAD-
CASTING CENTRE (MEBC).
UPI werd In 1907 opgericht en
was gedurende decennla het
tweede grootste nleuwsbureau
in de V.S., na Assoclated Press
(AP). De faillissementsrechter
gaf In mel de toestemming de
onderneming aan de hoogste
bleder te verkopen. Aanvanke-
lijk zag het ernaar ult dat het
Christian Broadcasting Net-
work van TV-predikant Pat
Robertson UPI zou overnemen,
maar op 23 Junl 1992 aanvaard-
de de rechter het bod van
MEBC. MEBC zendt tv-pro-
gramma’s ult in het Arabisch In
Europa en het Nablje Oosten.

*

De uitgaverechten van Neder-
lands enige zondagskrant wer-
den verkocht aan de uitgevers-
maatschappl] Hollandse Pers
Unie. DE KRANT OP ZONDAG,
die voor het eerst verscheen In
oktober 1990, werd OPGE-
DOEKT omwlille van geld-
gebrek: de krant Is noolt echt
succesvol geweest, zodat de
verkoopcijfers te laag bleven
om winst te maken.

w*

In april 1992 verliet Paul De
Backer het nleuwsagentschap
BELGA. De Backer begon bij

Belga als journalist In 1972 en
was sinds 1984 hoofdredac-
teur. Hi] stapte over naar Acec
Union Minlére, waar hij als
communicatiemanager aan de
slag kon.

Vanaf 1 Jull Is de algemene lei-
ding van de -Belga-redactie In
handen van JOSEPH LEMPKO-
WICZ, de NIEUWE HOOFDRE-
DACTEUR. Dirk Veldeman, die
benoemd werd tot directeur
Informatie, is belast met de lei-
ding over de dagelijkse activi-
teiten.

42

COMMUNICATIE 22 (1992-1993) Nr. 1



