feiten

en
meningen
uit

de

media-

wereld

gerda cammaer
chris fransen
peter minten
en

wim van der biesen

In 1991 hebben 83 JOURNA-
LISTEN het LEVEN verloren tij-
dens de uitoefening van hun
beroep: dit is de somberste
jaarbalans die de Internationale
Federatie van Journalisten
(IFJ) ooit optekende. Een aan-
tal onder hen kwam om in
natuurrampen en ongelukken,
maar het grootste deel was het
slachtoffer van repressieve
regimes, militairen, terroristen,
drugmaffia’s etc. Het hoogste
aantal doden (21) viel te
betreuren in de Joegoslavische
burgeroorlog, niet alleen bij
ongelukken, ook moedwillig
vermoord omwille van hun
beroep.

Begin januari 1992 werd THE
EUROPEAN, het weekblad dat
in 1990 door de Iinmiddels
overleden Robert Maxwell
gesticht werd, VERKOCHT aan
een bedrijf dat geleid wordt
door David en Frederick BAR-
CLAY. De prijs die de twee Brit-
se beleggers voor hetweekblad
betaald hebben, is niet bekend-
gemaakt. Charles Garside blijft
waarnemend hoofdredacteur en
algemeen directeur.

The European leed op een
bepaald moment 60 miljoen
BEF verlies per week, en het
voortbestaan van de krant
kwam op de helling te staan.
Door de verkoop zou de toe-
komst van het blad nu verze-
kerd zijn. Volgens de Barclays

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 4

49



bieden de ontwikkelingen in
Europa immers enorme kansen
om The European om te vor-
men tot een zeer succesvolle
onderneming.

*

Sinds 2 januari 1992 kosten de
Vlaamse dagbladen 25 BEF.
Met die verhoging beogen de
Vlaamse dagbladuitgevers 'de
mogelijkheid te vrijwaren om
de kwaliteit van hun kranten te
behouden en vooral te verbete-
ren’. De nieuwe prijs moet
tevens bijdragen tot een gun-
stiger verhouding tussen kos-
ten en inkomsten in de dag-
bladexploitatie.

Nauwelijks twintig jaar gele-
den, In 1970, betaalde men
slechts 3,50 BEF voor de
dagelijkse krant.

*

Op 2 januari 1992 bracht de
RAAD VOOR CULTUUR , een
adviesgroep die in juni 1991
door de toenmalige Gemeen-
schapsminister van Cultuur
Dewael werd opgericht, zijn
MEDIANOTA uit. De 38 onaf-
hankelijke cultuurwijzen reiken
daarin een globaal denkraam
aan voor het mediabeleid. De
democratie moet volgens de
RAAD geschraagd worden door
een ruim en permanent debat.
Omdat de media dragers zijn
van de openbaarheid, moet een
mediabeleid gebaseerd zijn op
de principes diversiteit, kwali-

teit, en complementariteit. De
privésector is om strikt com-
merciéle redenen niet in staat
om deze doelstellingen alléén
te garanderen. Daarom moet de
overheid correcties aanbren-
gen en is een mediaBELEID
gewenst. De voluntaristische
benadering moet primeren bij
dit overheidsbeleid. Commer-
cieel niet-leefbare media moe-
ten door de overheid in stand
worden gehouden.

Op OMROEPVLAK moeten de
openbare en de commerciéle
zender opgenomen worden in
een geintegreerd niet-competi-
tief bestel. Er moet verder een
beheerscontract worden opge-
steld tussen overheid en open-
bare omroep, zodat de werking
van de BRTN aan dit lasten-
boek, en niet louter aan kijkcij-
fers, getoetst kan worden. De
BRTN moet de nodige open-
bare geldmiddelen krijgen, de
reclameopbrengsten zouden
strikt moeten worden voorbe-
houden aan de commerciéle
omroep, om de opdracht in het
lastenboek te kunnen uitvoe-
ren. De RAAD pleit ervoor om
de BRTN een dubbele opdracht
te geven: enerzijds culturele
en informatieve kwaliteitspro-
gramma’s brengen en ander-
zijds programma’s maken voor
een ruim publiek (dit laatste om
een legitimiteitsprobleem te
vermijden). Wil VTM cultureel
relevant blijven, is het essen-
tieel dat het een Vlaamse ver-
ankering behoudt.

De RAAD merkt op dat de erva-

50

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 4



ringen met zogeheten vrije
RADIO’S niet zeer bemoedigen
inzake pluraliteit en kwaliteit
van het programma-aanbod, en
dat daarom een niet-commer-
ciéle aanpak, zoals die door de
BRTN wordt ingevuld, noodza-
kelijk is. De RAAD stelt echter
dat ook de BRTN-radio niet met
reclamegelden mag worden
gefinancierd.

De RAAD pleit voor een over-
heidsoptreden van steun aan
de pers, omdat de pers een
essentiéle complementaire rol
vervult ten aanzien van de
andere media. Hij stelt dat
thans een weinig coherent
persbeleid gevoerd wordt,
waarbij de bestaande subsidie-
mechanismen geen oplossing
bieden voor de problemen van
de sector en onvoldoende
waarborgen bieden voor plura-
lisme en kwaliteit van de pers.
De RAAD zoekt naar een struc-
turele oplossing van het pro-
bleem. Hij pleit voor de schei-
ding van produktie en redactie
bij de geschreven pers. Het
commerciéle aspect zou Kkun-
nen worden overgelaten aan
een gemeenschappelijk pro-
duktiecentrum, terwijl de ver-
schillende redacties autonoom
zouden werken.

Tenslotte pleit de RAAD voor
de oprichting van een onafhan-
kelijk MEDIA-INSTITUUT voor
de bestudering van de pers- en
mediaproblematiek.

*

DE VOLKSMACHT, het ACW-
weekblad dat uitgroeide van
een plaatselijk krantje in de
streek van Kortrijk tot een opi-
nieblad met een oplage van 1,2
miljoen exemplaren, werd be-
gin dit Jaar OPGEVOLGD door
VISIE.

Met Visie wil het ACW dichter
aansluiten bij de leefwereld van
de lezers. In het nieuwe blad
zullen dan ook meer ervaringen
en getuigenissen van onderuit
gepubliceerd worden. 'De bele-
venissen en verzuchtingen van
gewone mensen zijn immers de
toetssteen waaraan onze bewe-
ging en de politiek hun tekor-
ten en successen kunnen
meten’, aldus hoofdredacteur
Carlos Van Laere. Het opzet
van het nieuwe blad kadert in
het algemene streven van het
ACW om meer nadruk te leg-
gen op het sociale karakter van
de beweging.

*

De Russische president Jeltsin
vaardigde een decreet uit waar-
door het staatspersbureau
TASS, de spreekbuis van de
voormalige Sovjetautoriteiten,
wordt samengevoegd met het
persbureau RIA-NOVOSTI en
onder Russische controle
wordt geplaatst.

De naam van het nieuwe pers-
bureau is RITA, wat staat voor
'Russisch Informatie Telegra-
fisch Instituut’.

*

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 4

51



Op 7 februari 1992 diende
CANAL PLUS TELEVISIE bij de
Vlaamse minister van Cultuur
Weckx een AANVRAAG in om
op de VLAAMSE KABEL met
betaaltelevisie te beginnen. Het
gaat om een (Nederlandstalig)
initiatief van Canal Plus France,
de Brusselse mediagroep Défi-
com en de Viaamse mediahol-
ding Vlacom. Het aanbod van
de zender zou vooral bestaan
uit recente speelfilms en sport,
onder meer de voetbalwedstrij-
den van eerste klasse die op
vrijdag gespeeld worden.

Twee dagen voor de aanvraag
van Canal Plus had FILMNET,
tot nu toe het enige betaaltele-
visienet in Vlaanderen, bekend-
gemaakt in het najaar met een
TWEEDE NET te zullen starten.
Dat net zou sport, evenemen-
ten en miniseries aanbieden.
Volgens het kabinet van minis-
ter Weckx moet FilmNet voor
zijn tweede kanaal een nieuwe
aanvraag indienen, omdat de
programmatie niet bestaat uit
films. Bovendien kunnen er
problemen rijzen met het feit
dat FilmNet op het nieuwe ka-
naal reclame wil uitzenden, wat
in strijd is met het reclamemo-
nopolie van VTM.

De kans dat er binnenkort in
Vlaanderen drie netten voor be-
taaltelevisie zullen zijn, is echter
erg klein. Het Zweedse FilmNet
startte hier 5 jaar geleden, maar
leed lange tijd verlies. In 1990
werd het overgenomen door de
Zwitserse groep Richemont en
het Zuidafrikaanse M-Net. Nu

heeft FilmNet in Vlaanderen on-
geveer 90.000 abonnees, en het
is daarmee eindelijk uit de finan-
ciéle problemen. De Vlaamse
markt delen met een andere
zender voor betaaltelevisie zou
niet haalbaar zijn. Voorzitter
Daniél Weekers van Canal Plus
Televisie is echter optimistisch
en vraagt zich af waarom de
Vlaamse regering, die een zen-
der met Zuidafrikaans geld toe-
laat, geen zender met Frans en
Vlaams kapitaal op de kabel zou
laten.

*

De COLLECTIEVE ARBEIDS-
OVEREENKOMST voor DAG-
BLADJOURNALISTEN, die in
september 1991 door de Belgi-
sche Vereniging van Dagblad-
uitgevers werd opgezegd, is
uiteindelijk toch VERLENGD
TOT EIND 1993. Op 10 februari
stemde de BVDU in met de ver-
lenging. De uitgevers gingen
daarmee in op een voorstel van
de Algemene Vereniging van
Beroepsjournalisten in Belgié,
om in maart onderhandelingen
te starten over de basisprinci-
pes van een nieuwe c.a.o.. De
BVDU en de AVBB zijn het met
elkaar eens dat er voldoende
tijd nodig is om de problemen
(onder meer in verband met de
loonbarema’s en het aantal va-
kantiedagen) grondig te be-
spreken. Ook vinden beide
verenigingen dat de gesprek-
ken moeten plaatsvinden in
een klimaat van sociale vrede.

52

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 4



*

Het Franse kwaliteitsblad LE
MONDE boekte In 1991 een
VERLIES van 28 miljoen FF
(ruim 170 miljoen BEF). Toch
had men in dat jaar de verkoop-
prijs verhoogd en kosten pro-
beren te drukken. In 1990 had
men reeds een verlies geleden
van 39 miljoen FF of bijna 240
miljoen BEF. Directeur Jacques
Lesourne hoopt dit jaar het
'break-evenpunt’ te bereiken.

*

Einde februari 1992 verscheen
het eerste nummer van STYLE,
een nieuw blad van de Roularta-
Groep, dat maandelijks (gratis)
als bijlage bij het financieel-eco-
nomisch magazine Trends (en
bij het Franstalige Trends-Ten-
dances) zal worden gevoegd.
Het blad zal - speciaal voor
zakenlui - lichte lectuur bevat-
ten over reizen, mode, gezond-
held, gastronomie... en over
alles dat onder de noemer 'life-
style’ thuishoort. Hoofdredac-
trice wordt Tessa Vermeiren,
die dezelfde functie reeds uit-
oefent bi] Weekend-Knack. ZIj
omschrijft de geest van het blad
als: ’De nadruk ligt op zijn in
plaats van hebben’. De startop-
lage bedroeg 65.000 exempla-
ren of meer dan 200.000 lezers,
waarvan 85 % mannen.

*

In een interview met De Stan-
daard (2 maart 1992) breit

Gemeenschapsminister DE
BATSELIER een vervolg aan
zijn ideeén over PERSSTEUN,
die hij tijdens de vorige legisla-
tuur reeds herhaaldelijk venti-
leerde. DE BATSELIER is welis-
waar niet meer bevoegd voor
deze materie, maar hij werpt
met zijn voorstellen een hand-
schoen naar zijn opvolger op
Economie.

DE BATSELIER gelooft dat de
kwaliteitsmedia (hij doelt vooral
op de geschreven pers) terug
moeten naar het ideeéndebat,
de politici zullen dan ook wel
volgen. Volgens DE BATSE-
LIER moet aan perspublikaties
de keuze worden gelaten:
ofwel spelen ze in op een
ruime lezersmarkt en krijgen ze
geen subsidies, ofwel brengen
ze kwaliteit en zwengelen zo
het ideeéndebat aan en ont-
vangen ze subsidies.

Wat wel of niet kwaliteitsjourna-
listiek is, zou kunnen worden
bepaald door onafhankelijke
personen in het beroep. DE
BATSELIER stelt dat het bren-
gen van goede achtergrond-
informatie een belangrijk crite-
rium is.

Manu Ruys, wiens krant De
Standaard ongetwijfeld aan DE
BATSELIERS kwaliteitsvereiste
voldoet, noemt in een column
het voorstel onbespreekbaar.
Hij stelt dat de pers het intellec-
tuele discours kan helpen voe-
den, maar daartoe geen richtlij-
nen van de politieke klasse
nodig heetft.

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 4

53



Terwijl de ene minister (De Bat-
selier) zich in allerlei bochten
wringt om de dagbladpers
(rechtstreeks) te steunen, moet
een andere minister (Wathelet)
zich beraden over een gunstig
advies van de Prijzencommis-
sie om de portkosten voor de
VERZENDING van DAGBLA-
DEN met 50 % te VERHOGEN.
De Post wil het thuis-bestellen
van kranten optrekken van 4,40
BEF tot 6,60 BEF. Ook de ta-
rieven van sociaal-culturele en
andere tijdschriften 2zouden
fors omhoog gaan. De voorzit-
ter van de Belgische Vereni-
ging van Dagbladuitgevers
(BVDU) Jan Lamers reageerde
ongemeen heftig op deze plan-
nen van de Post : 'Als de minis-
ter dit goedkeurt, kan men de
pers in Belgié opdoeken’. Daar
de dagbladuitgevers reeds lang
ontevreden zijn over de dienst-
verlening van de Post (gebrek-
kige en laattijdige krantendistri-
butie), heeft dit alles het voor-
nemen van de uitgevers om de
krantendistributie in eigen han-
den te nemen, uiteraard nog
versterkt. De geplande prijs
(6,60 BEF) zou trouwens dicht
liggen bij de prijs die de parti-
culiere distributeurs vragen.
Bij de Post zou de kostprijs
voor de verzending van een
krant iets meer dan 20 BEF
bedragen. Om dat verlies te
compenseren kreeg de Post -
in het kader van de onrecht-
streekse steun aan de pers - in

1991 van de Staat nog een
dotatie van 6,1 miljard BEF.
Toch leed de Post in dat jaar
met de verdeling van kranten
en tijdschriften nog een verlies
van ruim anderhalf miljard BEF.

*

De openbare omroep stevent af
op een tekort van 151 miljoen
frank In 1993 en maar liefst 1,5
miljard in 1996 Iin geval het
subsidiebeleid niet snel veran-
dert. De BRTN vraagt dan ook
een MINIMUMDOTATIE gekop-
peld aan een ’‘omroep-index’,
die sneller stijgt dan de
gewone index, en bijkomende
inkomsten door de opheffing
van de beperkingen voor COM-
MERCIELE TELEVISIESPON-
SORING. Daarbi] beklemtoon-
den zowel voorzitter van de
Raad van Bestuur Els Witte als
administrateur-generaal Cas
Goossens dat 'de omroep
trouw blijft aan zijn opdracht,
wars van alle commerciéle
overwegingen ongeacht de
wijze van financiering’.

*

Het bericht dat de BRTN met
een vijfde nationaal radionet
zou starten heeft voor heel wat
beroering gezorgd in de media-
wereld. Zowel VTM, de dag- en
weekbladuitgevers, de lokale
radio’s en hun reclameregies
protesteerden elk met eigen
argumenten hard tegen wat
SINDS 28 MAART 1992 IN DE

54

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 4



ETHER ging onder de naam
RADIO DONNA.

Radio Donna is een radionet
voor luisteraars zonder expli-
ciete netvoorkeur, m.a.w. zij die
bij Radio 2, Studio Brussel en
de vrije radio’s niet echt aan
hun trekken komen. Deze
viffde openbare radiozender
brengt informatie, ontspanning
en vorming, Is populair, ener-
giek, pittig, speels en vernieu-
wend én zelfbedruipend door
reclameinkomsten : drie recla-
meblokken van 2 minuten per
uur (ter vergelijking: op de
bestaande BRTN-netten is dat
2 min. per uur, op de RTBF-net-
ten geeft men 8 min. per uur,
en wettelijk zijn 12 min. recla-
me per uur toegestaan). Voor
het eerste werkjaar bedraagt
het budget 63 miljoen frank,
terwijl op zo’'n 150 miljoen
frank inkomsten wordt gere-
kend. Volgens directeur-gene-
raal Piet Van Roe is Radio Don-
na (deze naam werd trouwens
lang geheim gehouden als
onderdeel van de lancerings-
campagne) geen pretzender,
noch een reclamezender. Het
moet een radio worden met
toegankelijke muziek, gepre-
senteerd op een eigentijdse
smaakvolle manier, waarbij de
persoonlijkheid van de (beken-
de) presentators centraal staat.
In de andere media werd ver-
bolgen gereageerd op de
komst van Donna. VTM-direc-
teur-generaal Leo Neels, daarin
bijgetreden door voorzitter Jan
Merckx, had het over een oor-

logsverklaring. De lokale ra-
dio’s hadden niet direct ver-
wacht het te moeten opnemen
tegen de openbare omroep in
de slag om de luisteraar. De
Belgische Media en Reclame-
regie ziet Donna vooral als een
bedreiging voor de stedelijke
radio’s en eist daarvoor com-
pensaties en een participatie.
De voormalige Contact-groep
richt een heus front op tegen
de nieuwe BRTN-telg (toen nog
bij gebrek aan beter Radio 5
genoemd). De uitgevers van
dag- en weekbladen beschou-
wen dit als een nieuwe aanslag
op hun reclame-inkomsten en
zien het als een flagrante nega-
tie van alle vroegere afspraken.
Er wordt dan ook met veel
ruchtbaarheid teruggevochten,
onder andere met het bericht
dat VTM is.m. de vroegere
Contact-groep zelf een natio-
naal radionet zou oprichten.
Tot slot zijn er ook nog een
hele stroom van protesten op
gang gekomen sinds Radio
Donna uitzendt: de nieuwe
zender heeft immers voorlopig
in de regio Antwerpen de fre-
quenties van Radio3 inge-
palmd en verdrong elders Ra-
dio 1 van de AM-band. De hier-
door gedupeerde klassieke
muziek liefhebbers en de trou-
we luisteraars van de informa-
tiezender publiceren aanhou-
dend lezersbrieven in kranten
en weekbladen om hun onge-
noegen te uiten.

:

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 4

55



Einde maart 1992 werd de
RAAD van BESTUUR van de
BRTN vernieuwd. Op basis
van de politiecke verhoudingen
die sinds de verkiezingen van
24 november 1991 zijn ont-
staan, moeten de christen-
democraten en de socialisten
elk één mandaat inleveren ten
voordele van de liberalen en
van het Vlaams Blok. De CVP
wordt voortaan vertegenwoor-
digd door Petrus Thijs (NCMV),
André Smout (Boerenbond),
Mark Benoit (ACW) en alge-
meen ACW-secretaris Leo Pau-
wels. De SP koos voor oud-
partijsecretaris Carla Galle,
VUB-hoogleraar Els Witte en
Guy Peeters (ziekenfondsvoor-
zitter). Langs PVV-zijde be-
noemde men oud-jongeren-
voorzitter Geert Versnick -
gehuwd met VTM-presentatrice
Lyn Wezenbeek), Jan Kerre-
mans (ex-kabinetschef van
oud-minister Dewael) en partij-
woordvoerder Guy Vanhengel.
De VU heeft ex-senator Walter
Luyten afgevaardigd en het
Viaams Blok de Brusselse zan-
ger Jef Elbers.

Op de eerste vergadering van
de nieuwe Raad werd Prof. Els
Witte herkozen tot voorzitter en
Petrus Thijs tot ondervoorzit-
ter. De (belangrijke) Vaste
Commissie van de Raad van
Bestuur zal bestaan uit Els Wit-
te, Petrus Thijs, Carla Galle,
Leo Pauwels en Geert Ver-
snick.

*

Op 14 maart 1992 VERSCHEEN
de PRAVDA, de krant die in
1912 door Lenin werd opge-
richty, VOORLOPIG voor de
LAATSTE KEER. 'Tot er weer
geld is’, zo luidde het. Vorig
jaar had de krant wel de abon-
nementstarieven verhoogd,
maar dat volstond niet om de
sterk stijgende uitgaven voor
papier en inkt te blijven dek-
ken.

De Pravda was decennia lang
het orgaan van de communisti-
sche partij, maar na de mis-
lukte staatsgreep van vorig jaar
werd de partijkrant door de
Russische president Jeltsin
verboden. Ze verscheen echter
opnieuw, maar als een onaf-
hankelijke, partijloze krant. De
oplage, die in 1990 al van 10
naar 7 miljoen gedaald was,
bedroeg begin dit jaar nog
slechts 1,5 miljoen.

Maar de Pravda verdween niet
voor lang. Met de steun van de
regering kon de krant op 7 april
OPNIEUW VERSCHIJNEN. Le-
nins beeltenis, die na de coup
van vorig jaar uit het logo ver-
dwenen was, is terug opgeno-
men. Voorlopig zal de krant
drie maal per week verschij-
nen.

56

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 4



