
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

gerda cammaer

Chris fransen

pascale milo

en

wlm van der biesen

Op 1 oktober 1991 vierde het

NEDERLANDSE OMROEPBE¬
STEL zijn 40ste VERJAARDAG.
Veel reden tot vieren is er

echter niet. Op zeer korte tijd
zakte de kijkdichtheid van de

drie Nederlandse netten tot iets

meer dan 50% ten voordele van
de commerciële kabelzender

RTL-4, die met een kijkdicht¬
heid van 30% groter is dan elk

van de drie netten afzonderlijk.

Daarbij komt nog dat Veronica

en de Tros het plan hebben
opgevat om een commercieel
etherstation op te richten.

Daartoe eisen ze één van de

drie bestaande netten op,
waardoor er zendtijdgebrek
zou ontstaan voor de andere

omroeporganisaties. Dit zou
zeker het geval zijn wanneer de

VPRO en de EO erin zouden

slagen te worden erkend als A-
omroepen, wat een uitbreiding
van hun zendtijd met zich mee

zou brengen. Wordt vervolgd.

Opmerkelijk in de perswereld
is wel het feit dat het Franse

weekblad EVENEMENT du

JEUDI (EdJ) sinds het begin
augustus zijn prijs met 10 Fran¬

se frank (60 BEF) verhoogde,
de verkoop met 25 procent zag

stijgen. Het blad kost nu 180

BEF in plaats van 120 BEF.

Op 4 oktober 1991 verschenen

6 Belgische kranten met een

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 3 45



WITTE VOORPAGINA. Onder¬

aan stond alleen de zin ’Zonder

telecommunicatie zou uw krant
er zó uitzien’. Het ging om een
RECLAMEBOODSCHAP van
het telecommunicatiebedrijf AL¬
CATEL BELL in Het Laatste
Nieuws, De Nieuwe Gazet, De
Morgen, De Financieel Ekono-
mische Tijd, La Libre Belgique
en Echo de la Bourse. De twee¬
de pagina van de kranten werd
ingenomen door publicitaire
informatie over het bedrijf. De
blanco voorpagina, een idee
van het reclamebureau PENTA-
GONE, was bedoeld om bij de

lezer een schokeffect teweeg

te brengen en zijn aandacht te
vragen voor de boodschap van
de adverteerder. De 6 kranten
zijn met de campagne een stap
verder gegaan In het opnemen
van steeds opvallender recla¬
me.
Een aantal andere dagbladen,
waaronder de kranten van de
Vlaamse Uitgeversmaatschap¬
pij en Gazet van Antwerpen,
weigerden de advertentie om
principiële redenen. Ze gaan
ervan uit dat de lezer op de
eerste plaats komt, en niet de
adverteerder. Ze vinden dan
ook dat de voorpagina van de
lezer is en dat slechts een
beperkt percentage ervan aan
reclame besteed mag worden.

*

Op 20 oktober 1991 verscheen
in het Franstalig landsgedeelte
het eerste nummer van DIMAN-

CHE MATIN, een zondagskrant
die niet zozeer actueel wil zijn
maar vooral aandacht heeft
voor achtergrondinformatie.
Het nieuwe blad verschijnt op
tabloid formaat, telt een dertig¬
tal bladzijden, kost 40 BEF en
wordt verspreid via dagblad¬
handelaars, bakkers en kran-
tenventers.

Sinds oktober 1991 heeft de
Algemene Vereniging van Be-
roepsjournalisten In België
(AVBB) een nieuwe voorzitter,
nl. Plet DE BUSSCHERE, jour¬
nalist bij De Financieel Ekono-
mische Tijd. Hij volgt Marcel
BAUWENS op, redacteur bij de
Brusselse krant Le Soir.

Op 3 november 1991 bestond
de GAZET VAN ANTWERPEN
precies 100 jaar. Het EEUW¬
FEEST werd een week voor¬
dien gevierd met een eucharis¬
tieviering, een academische zit¬
ting en een personeelsfeest.
Tijdens de academische zitting
schetste directeur-generaal
Romain Van Tongerloo van NV
De Vlijt kort het ontstaan en de
geschiedenis van de krant. Die
stelde zich vanaf het begin op
als katholiek, Vlaamsgezind en
sociaal. In 1921 werden deze
waarden In statuten vast¬
gelegd.
Op de zitting werd ook de
bezorgdheid geuit over de toe-

46 COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 3



komst van de kranten. De voor¬
zitter van de raad van bestuur

van NV De Vlijt, Georges

Impens, zei dat er dringend
overheidsmaatregelen nodig

zijn. Hij verwees daarbij naar

het dalende aandeel van de

kranten in de reclamemarkt als

gevolg van een vermindering
van de personeelsadvertenties,
de komst van de commerciële

televisie en de reclame op
BRTN-radio.
De bezorgdheid over de toe¬

komst van de pers werd even¬
eens geuit door de nationale
en Vlaamse overheid bij monde
van Wilfried Martens en Gaston
Geens. Volgens Geens zijn de
kranten de cultuurpijlers bij uit¬

stek voor Vlaanderen en moe¬

ten ze hun identiteit kunnen
behouden. Wilfried Martens
van zijn kant beklemtoonde dat
de schrijvende pers onver¬
vangbaar is. Ze is het beste
middel om achtergrond¬
informatie te verwerven, de
gebeurtenissen kritisch te ana¬
lyseren en de opinie te vormen,
aldus Martens.

Op 5 november 1991 OVER¬
LEED de 68-jarige mediamag¬
naat ROBERT MAXWELL. Bij
een uitstap met zijn jacht In de
buurt van de Canarische eilan¬
den kwam hij in zee terecht. Uit
de lijkschouwing bleek dat hij
vermoedelijk getroffen werd
door een hartaanval. Hoe hij
overboord geraakt Is, is niet

duidelijk.
Maxwell werd in 1923 In Tsje-
choslovakije geboren en kwam

tijdens de oorlog in Groot-Brit-

tannië terecht. Daar stapte hij

in 1947 in de uitgeverswereld.
Hij verwierf onder meer de Brit¬

se Mirror-groep, de Israëlische

krant Maariv en The New York

Daily News, de grootste krant

van New York. Verder startte hij

met de eerste Europese krant,

The European, en had hij

belangen in het Franse televi¬

siestation TF1, het Spaanse
Canal 10, het Britse Central/
ITV
Maxwell had ongeveer 132 mil¬

jard frank schulden. Hij maakte

zelf al een begin om ze te ver¬

minderen, maar nu zullen zijn 2

zonen, Kevin en lan, de her¬

structurering moeten voortzet¬

ten. Ze nemen de leiding over

van respectievelijk de Maxwell

Communication Corporation
(MCC) en de Mirror Group

Newspapers (MGN), 2 spilon-
dernemingen van het Imperium.

Vrij onverwacht en nauwelijks

enkele dagen na het eeuwfeest

van Gazet van Antwerpen werd

op 7 november 1991 bekend

gemaakt dat Lou DECLERCK
(54) er ontslag nam als hoofd¬

redacteur. Hij stapte over naar
de Krantengroep De Standaard

om er Algemeen Hoofdredac¬

teur te worden van de VUM-bla-

den. Hij volgde er Lode Bos¬

toen op, die deze functie sinds

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 3 47



1989 waarnam. Een maand
later, op 7 december 1991,
werd Jos HUYPENS (43) tot

nieuwe hoofdredacteur van
Gazet van Antwerpen be¬
noemd. Huypens was er reeds
sinds 1985 adjunct-hoofd-
redacteur. In die functie wordt
hij opgevolgd door Armand
VAN LINDEN, tot dan chef van
de Antwerpse edities van de
krant.
Huypens is een oudstudent
van het departement Commu¬
nicatiewetenschap van de K.U.
Leuven, waar hij In 1980 tot
doctor promoveerde met een
studie over het regionaal
nieuws In de Vlaamse pers.

*

Op zondag 17 november 1991
hebben negentien vrije radio’s
AFSTAND GEDAAN van hun
gemeenschappelijke naam
’CONTACT’ om vanaf dan
onder een eigen naam uit te

zenden, met een eigen tune en
logo : de meeste onder hen
grijpen terug naar hun vroe¬
gere naam, deze van voor ze
tot de Contact-groep behoor¬
den. Dit in navolging van het
huidige decreet op de lokale
radio’s. Contact verwacht ech¬
ter betere tijden (er loopt een
klacht van Contact tegen zes
artikels van het decreet bij het
Arbitragehof) en plant dan de
huidige keten-toestand te her¬
stellen. In afwachting blijft
alleen de Brusselse Contact
onder deze naam in de ether.

*

Reeds herhaaldelijk hebben de
Belgische dagbladuitgevers
hun ongenoegen geuit over de
gebrekkige en laattijdige
KRANTENDISTRIBUTIE door
de PTT. Als reactie op deze
slechte postbedellng en omdat
de onderhandelingen met de
minister van PTT, Marcel Colla,
bleven aanslepen en verzand¬
den in de politieke crisis, heb¬
ben de uitgevers einde novem¬
ber 1991 een eigen distrlbutie-
maatschapij opgericht : de coö¬
peratieve vennootschap BEL¬
GISCHE DAGBLADDISTRIBU-
TIE/DIstribution des Journaux
Beiges. De uitgevers vragen
van de overheid 850 miljoen
BEF van de 2,3 miljard BEF die
nu door de Post aan de kran¬
tenbedeling besteed wordt.
De dagbladgroepen zelf heb¬
ben, a rato van hun aandeel op
de markt, samen reeds een
maatschappelijk kapitaal van
1,4 miljoen bijeengebracht. De
nieuwe vennootschap zou dit
jaar nog starten met een proef¬
project dat 20 % van het land
zal bestrijken, en zou tegen
1995 de volledige dagbladdis-
tributle coördineren, waarbij de
Post hoogstens nog als onder¬
aannemer zou kunnen optre¬
den.

*

Het personeel van het natio¬
naal persagentschap BELGA
hield afgelopen maand enkele

48 COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 3



schokSTAKINGEN om zijn
ongenoegen te uiten omtrent

de huidige situatie: te beperkte
autonomie van de redactie, te

weinig financiële middelen en
onbekwaamheid van de direc¬
tie. Het conflict tussen redactie

en directie escaleerde toen

adjunct-hoofdredacteur Bob
Van de Voorde werd ontslagen,

omdat hij weigerde het hem

beloofde hoofdredacteurschap
te verbinden aan onderge¬
schiktheid aan directeur-gene-
raal Rudy De Ceuster.

*

De totale (betaalde) OPLAGE
van de NEDERLANDSE DAG¬
BLADPERS blijft, In tegenstel¬
ling tot de Belgische, voortdu¬
rend STIJGEN. In 1991 werden
er dagelijks 13.000 exemplaren
meer verkocht dan het jaar
voordien; dit Is een stijging met

0,3 %. De vooruitgang van de
Nederlandse pers, die in 1985

begon, gaat dus onafgebroken
verder.
De totale oplage bedraagt nu
4.629.381 exemplaren. Bijna
90 % hiervan bestaat uit abon¬
nementen. Per honderd huis¬
houdens worden er 78 dag-
bladexemplaren verkocht. Bij
de landelijke kwaliteitsbladen
is de grootste groei voor NRC
Handelsblad (+ 3 % en 241.900
exemplaren) en voor De Volks¬
krant (+2,2% en 342.100

exemplaren). De overige lan¬
delijke dagbladen blijven onge¬
veer gelijk : Het Parool

(100.000 exemplaren), Het

Algemeen Dagblad (413.900

exemplaren) en de erg populai¬
re Telegraaf (725.000 exempla¬
ren). Een aantal regionale dag¬
bladen, vooral uit de streek van
Utrecht, Haarlem en Den Haag
zien hun oplage achteruitgaan.

*

Eind september 1991 heeft de

BELGISCHE VERENIGING VAN
DAGBLADUITGEVERS de lo¬
pende COLLECTIEVE AR¬
BEIDSOVEREENKOMST met

de ALGEMENE VERENIGING
VAN BEROEPSJOURNALISTEN
In BELGIE OPGEZEGD. De uit¬
gevers willen dat het loon¬

niveau van de Journalist niet

langer gebonden is aan de

oplage van de dagbladtitel. Ver¬

der pleiten ze voor een vermin¬
dering van het aantal vakantie¬
dagen en voor een andere
regeling inzake de auteurs¬

rechten.
De Journalisten gaan daar ech¬
ter niet mee akkoord. AVBB-
voorzltter Plet DEBUSSCHERE
Is van mening dat de journalis¬
ten een goed materieel en
moreel statuut moeten hebben

om de Journalistieke kwaliteit te

laten primeren en de dagbla¬
den aantrekkelijk te maken. En
ook verschillende krantenre¬
dacties hebben de voorstellen
van de BVDU al verworpen. De
voorgestelde loonbarema’s ko¬
men in vele gevallen immers
neer op een loonsverlaging, en
ook de vermindering van het

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 3 49



aantal vakantiedagen is voor
de redacties onaanvaardbaar.

In afwachting van onderhande-
llngen over een nieuwe c.a.o.
ging de BVDU op 6 december
akkoord met een voorlopige
verlenging van de bestaande
c.a.o. tot 1 maart 1992.

*

Op 4 december 1991 bood Paul
GOOSSENS (48), hoofdredac¬
teur van De Morgen, aan de -
verraste - redactie z’n ONT¬
SLAG aan. Goossens was
gedurende dertien jaar, sinds
de oprichting van de krant op 1
december 1978, hoofdredac¬
teur. Hij loodste De Morgen
doorheen allerlei financiële en
andere moeilijkheden. Als

redenen voor zijn ontslag ver¬
meldde Goossens o.a. de ver¬
kiezingsuitslag van 24 novem¬
ber ’die hem deed nadenken
over zijn eigen rol en die van
de media’ en ook het feit dat de
krant voor het eerst in haar
bestaan een lichte winst maakt.
Hij zal nu verder werken als
onafhankelijk publicist en
wekelijks ook een politieke
column in De Morgen schrij¬
ven. Volgens De Financieel
Ekonomische Tijd ’verliest De
Morgen in leder geval zijn
gezicht en ook voor een stuk

zijn Incarnatie’.
Plet PIRYNS (43), plaatsvervan¬
gend hoofdredacteur, werd
door de redactie unaniem ver¬
kozen als de nieuwe hoofd¬
redacteur. Hij zal de politieke

lijn van het blad doortrekken,
maar wil wel wat sleutelen aan
de journalistieke aanpak.

*

De Raad van Bestuur van de
BRTN keurde het CONTRACT
goed dat werd afgesloten tus¬
sen de BRTN en de VAR. De
activiteiten van de VAR, een
dochteronderneming van de
BRTN en de Vlaamse Uitge¬
versmaatschappij (VUM), be¬
perkte zich tot nog toe tot het
werven van reclame voor de
BRTN-radio en nlet-commerclë-
le reclame op de BRTN-televi-
sie. De VAR wordt nu ook
verantwoordelijk voor voor alle
nevenactiviteiten van de BRTN:
uitzendrechten, videorechten,
mechanische rechten, rechten
op programmaformules en mer¬
chandising.

50 COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 3


