massamedia in taiwan : de
erfenis van het verleden

marc pauwels

INLEIDING

In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de massamedia in de Repu-
bliek China, bij ons meer bekend als Taiwan. Door zijn unieke politicke
situatie heeft Taiwan in de loop der jaren een al even merkwaardig media-
systeem gecre¢erd. Zo valt het op hoe nauw de ontwikkelingen in de mas-
samedia samenhangen met de politicke evolutie van het laatste decen-
nium, waarbij de strijd voor persvrijheid centraal staat. Tevergeefs tracht-
te de overheid de media aan banden te leggen, via een heel arsenaal van
controlemiddelen.

In de jaren tachtig evolueerde Taiwan zachtjes van een repressieve eenpar-
tijstaat naar een schuchter beginnende democratie, en 0ok in de media is
er nu sprake van enig pluralisme.

THE CHINA SYNDROME

Na de nederlaag tegen de communisten in 1949 nam Chiang Kai-Shek en
zijn nationalistische troepenmacht de wijk naar het eiland Taiwan. Hij
installeerde er een politieke structuur die wettelijk de macht kan behou-
den tot het Chinese vasteland heroverd is. Taiwan (of beter: de
Republiek China) en China (de Volksrepubliek) beweren dus beiden de
enig legitieme vertegenwoordiger te zijn van het hele Chinese volk, en
verkeren officieel nog steeds in staat van oorlog met elkaar. In Taiwan
heerste van 1949 tot 1987 dan ook de Krijgswet.

Daarbij komt dat de ingeweken 'vastelanders’ bijna alle politicke macht in

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 3 19



handen hebben, hoewel zij slechts 15 % van de bevolking uitmaken. De
heersende Nationalistische Partij of Kuo Min Tang (KMT) moest pas eind
jaren tachtig het bestaan van een oppositiepartij naast zich dulden. Deze
Democratische Progressieve Partij (DPP) ijvert nadrukkelijk voor de rech-
ten van de oorspronkelijke Taiwanese bevolking. In zijn meest extreme
vorm betekent dit zelfs de definitieve afscheiding van het vasteland, en
erkenning van een onafhankelijke Taiwanese staat. De DPP heeft dus
geen boodschap aan een hereniging met China, de oude droom van de
KMT, waarop zij haar hele rechtsgeldigheid tot regeren heeft gebaseerd.
De macht van de KMT brokkelt langzaam af, zodat Taiwan nu is geévo-
lueerd van een eenpartijstaat tot een dominante partijstaat.

ﬂﬁgSAM EDIA IN TAIWAN, EEN LAND IN ONTWIKKE-

Elke culturele expressie in Taiwan wordt beschouwd vanuit het oogpunt
der nationale veiligheid : cultuur als wapen in de strijd tegen het commu-
nisme. De dreiging van het vasteland geeft aan de overheid de gelegenheid
om als behoeder van de massamedia op te treden. Volgens deze *guidance
philosophy’ heeft een maatschappij die in volle groei is stabiliteit en een-
heid nodig, kritiek moet worden geminimaliseerd en het vertrouwen van
het volk in de overheidsinstellingen en -politick moet worden aangemoe-
digd. De media zijn hier dus partners van de overheid, door positief
nieuws te benadrukken, negatieve maatschappijontwikkelingen te negeren
en de overheidsideologie te ondersteunen.

Deze paternalistische houding en het anti-communisme, gecombineerd
met de traditionele Confuciaanse educatie, gericht op het respect voor het
gezag, zijn de drie constanten die de achtergrond vormen voor de ontwik-
kelingen in de Taiwanese media.

CIJFERS EN LETTERS

Audiovisuele media

In de Republiek China zijn er 3 tv-omroepen en 33 radiostations, een aan-
tal dat sinds 1971 ongewijzigd is gebleven. 22 van de radiostations zijn in
privéhanden, 1 is van de KMT, 6 behoren toe aan het leger en 4 zijn eigen-
dom van de overheid.

Bij wijze van voorbeeld zullen we wat dieper ingaan op de eigendomsstruc-
tuur van de 3 tv-omroepen (Cheng 1988 : 34).

20 COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 3



- Taiwan Television Enterprise : TTV (° 1962) : voor 49 % eigendom van
de Taiwanese provinciale regering (via zes bankinstellingen die zij in
haar bezit heeft), verder is er 31 % binnenlands privékapitaal en 20 % is
in handen van Japanse bedrijven.

- China Television Company : CTV (° 1969): de Kuo Min Tang bezit
60 %, de rest is van enkele private radiostations.

- China Television Service : CTS (° 1971) : de overheid heeft 77 % van de
aandelen (waarbij 66 % toebehoort aan het Ministerie van Defensie), de
andere 23 % zijn in privéhanden.

De drie omroepen werden dus gevormd via een mix van kapitaal van de
overheid, de KMT, het leger en de privésector. CTV definieert zichzelf als
'bron van inkomsten en propagandamiddel voor de partij’, en bij CTS lag
de staatsveiligheid aan de basis. Relatief gezien is het overheids- of partij-
aandeel bij TTV het laagst. Alle organisaties die in TTV investeren heb-
ben zuiver financiéle belangen, waardoor de ideologische kleur op het
eerste zicht minder doorslaggevend wordt. De omroepen leven overigens
uitsluitend van advertentie-inkomsten.

Meer “ideologische’ duidelijkheid krijgen we als we de sociale en politieke
achtergrond van de "topmedewerkers’ bekijken, namelijk de voorzitter van
de Raad van Beheer, de General Manager en de vice-General Manager(s)
(Hsueh 1988 : 34-44). Zij zijn de sleutelfiguren binnen de omroep en heb-
ben het laatste woord inzake financieel en editoriaal beleid. De voorzitter
houdt zich vooral bezig met het management en met de financié€le kant van
de zaak, terwijl de general manager zijn stempel drukt op de sector infor-
matie en duiding.

Voor de drie omroepen samen waren er van 1979 tot 1990 zeven voorzit-
ters. Zes ervan waren vastelanders, en er was één Taiwanees (bij TTV).
Opvallend was ook dat er zes KMT-zwaargewichten bij waren met top-
functies binnen de partij.

Het voorbije decennium waren er acht general managers en negen vice-
general managers. Het waren allen vastelanders en KMT-leden. Bij TTV
heeft iedereen journalistieke studies achter de rug, bij CTS is er niemand
en bij CTV zijn er slechts twee vice-general managers met een journalis-
ticke opleiding. De meeste anderen hebben een militaire training onder-
gaan of studeerden politicke wetenschappen.

Ook op vlak van 'media-ervaring’ scoort TTV het best. Hoewel bij CTV
en CTS een aantal onder hen in overheidsorganen hebben gewerkt, zijn de
general managers in weze allen militairen of verbonden aan het Ministerie
van Defensie en hebben geen journalisticke ervaring.

Vooral bij de general managers (van alle omroepen) is de band met het
leger, de partij of de overheid bijzonder duidelijk.

Men kan dus spreken van een dubbele karakteristiek. Enerzijds zijn de
drie omroepen eigendom van de partij, de overheid of het leger, en de

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 3 21



achtergrond van het toppersoneel verwijst hier onophoudelijk naar. In dat
opzicht is het televisiemedium in Taiwan een instrument van de staats-
ideologie, gericht op het opvoeden van zijn publiek in de maatschappij.
Anderzijds worden de omroepen volledig commercieel geéxploiteerd : zij
zijn voor 100 % afhankelijk van reclame-inkomsten. De contradictie tus-
sen deze twee karakteristiecken wordt weerspiegeld in het beleid inzake
toppersoneel. Om op een propagandistische wijze het volk op te voeden
heeft men mensen nodig, loyaal aan de staatsideologie. Aan de andere
kant zijn er ook specialisten vereist op het commerciéle terrein. Beiden
treft men aan in de drie omroepen, maar van deze tegenstelling wordt het
medium zelf slachtoffer : het wordt geleid door mensen met gebrek aan
voeling voor de specifieke eisen van televisie. Dit lekenleiderschap is een
vaak voorkomend fenomeen binnen de verpolitiseeerde audiovisuele
media in Taiwan.

Sedert 1971 zijn er geen vergunningen meer uvitgereikt voor nieuwe tv- of
radiostations. Volgens de overheid zijn de beschikbare frequenties en
kanalen reeds verdeeld, en moeten er een aantal in reserve gehouden wor-
den voor militair gebruik.

Printmedia

In de printmedia zit duidelijk meer evolutie. De tijdschriftenmarkt werd
ongemoeid gelaten en kon zich volop ontwikkelen. De krantensector had
het veel moeilijker. De cruciale datum hier was 1 januari 1988, toen de
dagbladpers werd gederegulariseerd. Voordien stond het aantal kranten
vast op 31 : zeven legerkranten, vijf van de KMT, twee van de provinciale
regering en zeventien zijn privé-eigendom. Van deze laatste categorie zijn
de meeste uitgevers of eigenaars KMT-leden met zeer respectabele taken
binnen de partij. Dit leidde Asia Watch eind '87 tot de conclusie : "As the
situation now stands, the daily press is a poor source of news of analysis
critical of government policy’ (Asia Watch 1987 : 81).

De bevriezing van de dagbladenmarkt werd mogelijk gemaakt door de zgn.
"drie restricties’. Deze hielden in dat er geen nieuwe vergunningen ver-
strekt werden, dat het aantal pagina’s werd beperkt tot 12, en dat de krant
slechts op 1 plaats mocht gedrukt/gepubliceerd worden. Dit gaf aan de
overheid een bijkomend middel tot controle en zorgde voor een groot ver-
lies aan advertentie-inkomsten. Met het afschaffen van de drie restricties
in 1988 kende de krantenwereld een ware explosie : eind '89 waren er 124
uitgereikte vergunningen, en halverwege 1990 was dit aantal opgelopen tot
boven de tweehonderd (hoewel slechts 142 kranten effectief dagelijks
publiceerden). In de chaos die momenteel heerst is het moeilijk te achter-
halen welke de eigendomsstructuur van elke krant is. Feit is dat vele van
de oude kranten de plotse concurrentieslag nauwelijks kunnen verwerken,
en dat een aantal nieuwkomers het break even point nog niet hebben

22 COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 3



bereikt. De enige oppositickrant, de Capital Morning Post, werd pas in
juli "89 opgericht en ging in september *90 reeds ter ziele. Het ligt in de
lijn der verwachtingen dat er nog meer kranten zullen sneuvelen. Vooral
de overheids- en partijpers heeft zwaar te lijden onder een oplagedaling.

OVERHEIDSCONTROLE

De uitzondering Is wet

Vrijheid van drukpers wordt nergens gegarandeerd, integendeel, zelfs in de
Grondwet zitten reeds een aantal beperkingen voor de persvrijheid vervat.
Ook de in 1987 opgeheven Krijgswet en diens opvolger, de Wet op de
Nationale Veiligheid, bepalen dat niemand de Grondwet mag schenden, of
pleiten voor het communisme of voor de verdeling van het natuurlijke
grondgebied. Dit laatste is een vingerwijzing voor de oppositiebeweging
die ijvert voor een onafhankelijk Taiwan. Naast deze wetten bestaat nog
een hele serie andere die de overheid buitengewone machten geeft. Het is
echter de onduidelijkheid van vele wetteksten die gemakkelijk aanleiding
kan geven tot interpretaties. In weze ligt het lot van de persvrijheid dus
volledig in handen van de willekeur der overheid. Twee wetten hebben in
het bijzonder betrekking tot de massamedia, nl. de Publikatiewet en de
Radio- en Televisiewet. Zij bepalen o.m. dat er een vergunning en een
startkapitaal nodig zijn, en geven ook aan wie het recht heeft om een mas-
samedium te bezitten. Verder krijgt het Government Information Office
(GIO - zie verder) een regulerende taak, waarbij één kopie van een publi-
katie meteen na de verschijning moet worden overhandigd aan het GIO,
m.a.w. prepublikatiecensuur is onmogelijk. Ook de 'verboden inhouden’
en de strafmaatregelen bij overtreding worden nader omschreven. Zo mag
b.v. de inhoud van een radio- of tv-programma niet in strijd zijn met de
nationale politiek van anti-communisme en de herovering van het vaste-
land, en met de wetten van de overheid.

Algemeen kan men stellen dat deze hele reeks wetten é€n ding gemeen
hebben : zij dateren allen uit de krijgswetperiode, toen Taiwan een feite-
lijke eenpartijdictatuur was. Zij baden in een sfeer van communistische
paranoia.

Controleren
In deze bespreking zullen wij ons beperken tot de drie belangrijkste orga-

nisaties, hoewel deze worden bijgestaan door een heel netwerk van provin-
cie- en lokale overheden, KMT-organen en veiligheids- en politiediensten.

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 3 23



Government Information Office (GIO) :

De taak van deze overheidsinstelling is op zijn minst dubieus te noemen.
Het GIO is het hoogste administratieve orgaan in de Republiek China en
valt rechtstreeks onder de bevoegdheid van het Kabinet. In deze functie
vormt het de officiéle woordvoerder van de regering, of - zo men wil - het
public relationskantoor van de overheid.

Tegelijkertijd is het ook de regulerende instelling inzake mediabeleid, die
de autoriteit heeft voor het toezicht op de naleving van de mediawetten.
Komt daarbij dat voor de rekrutering van het toppersoneel de KMT-affi-
liatie een doorslaggevende rol speelt. Men kan terecht de vraag stellen
naar de onpartijdigheid (sic!) van het GIO. Het behartigt de belangen en
het imago van de overheid en de KMT en 'beschermt’ het publiek tegen
’slechte smaak’.

Taiwan Garrison Command (TGC) :

Het TGC is het hoogste veiligheidsorgaan van het eiland, en valt onder de
bevoegdheid van het Ministerie van Defensie. Ten tijde van de Krijgswet
deelde het samen met het GIO de macht voor het toezicht over de publi-
katies. Het TGC greep echter vooral in inzake politiek getinte
publikaties. Na de intrekking van de Krijgswet op 15 juli 1987 verloor het
TGC in principe haar macht. Een aantal TGC-manschappen werden
echter gewoon overgeplaatst naar het GIO. Er zijn ook voldoende recente
aanwijzingen om aan te nemen dat de militairen een rol blijven spelen in
de mediapolitiek.

Departement of Cultural Affairs van de KMT (DCA) :

Strikt genomen heeft het DCA geen enkele legale autoriteit tot ingrijpen
in de massamedia. Het eigent zichzelf dit recht toe, aangezien het uitslui-
tend zou gaan om ’contacten met KMT-leden binnen de media’. James
Ch’u, huidig directeur van het Departement, omschrijft het DCA slechts
als het public-relationskantoor van de KMT, en als een dienst aan de
media om de KMT-info vlotter door te spelen. Ook na het opschorten van
de Krijgswet liet het DCA van zich spreken door het uitvaardigen van
richtlijnen, waarbij vooral de drie omroepen werden aangemaand
bepaalde politicke gebeurtenissen niet te veel in het daglicht te stellen
(b.v. het bezoek van president Bush aan Peking, begin 1989). Ook de
partij spreekt dus nog een hartig woordje mee in de mediapolitiek.

De populairste manier waarop het contact verloopt tussen de media en de
drie organisaties is via de telefoon, waarbij 'ideeén worden uitgewisseld’ of
‘adviezen verstrekt’. Vroeger was er ook geregeld onderling contact tussen

24 COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 3



de verschillende veiligheidsdiensten en partij- of overheidsorganen. Het is
onduidelijk of dit nu, in de post-Krijgswetperiode, nog bestaat. De over-
heids- en partij-invloed werkt echter nog steeds door bij de audiovisuele
media, terwijl de geschreven pers beweert zich niet langer te storen aan de
telefoontjes van het DCA of GIO.

Case-studie : de oppositietijdschriften
Geschiedenis :

Hoewel de tijdschriftenmarkt van de legale restricties nooit enige hinder
ondervond inzake kwantitatieve ontwikkeling, bleef de verscheidenheid in
opinierichting zeer gering. Pas eind jaren '70 kwamen er meer tekenen
van een dissidente pers, en vooral het tijdschrift Formosa wist op korte tijd
een geweldige populariteit te veroveren. Het werd als het ware een partij
zonder naam, die betogingen en meetings organiseerde en kantoren had
over het hele land. Een der betogingen, op 10 december 79, liep uit op
fikse rellen die tot de arrestatie en veroordeling van het hele Formosa-
team leidden. De strijd voor de erkenning van een oppositiepartij zou
vanaf dat ogenblik sterk parallel lopen met het streven naar een pluralis-
tischer pers. De oppositiebeweging (ook wel 'tangwai’ genoemd, d.w.z.
"buiten de partij’, dus los van de KMT) groeide gestadig, en nieuwe tijd-
schriften schoten ais paddestoelen uit de grond. De overheid reageerde
vruchteloos met een aantal repressieve campagnes die hun hoogtepunt
kenden tussen 1985 en 1987. Volgens sommigen waren de 'tangwaitijd-
schriften’ zelfs €én van de factoren die tot de opheffing van de Krijgswet
leidden.

In 1991, twee jaar na de legalisering van de DPP als oppositiepartij, zien
we een paradoxaal verschijnsel : er wordt de oppositiepers bijna geen stro-
breed in de weg gelegd, maar er blijven nauwelijks oppositietijdschriften
over. Hun politicke functie is immers gedeeltelijk overgenomen door de
dagbladen.

Censuurmaatregelen :

In de hoogdagen van de censuur greep de overheid vaak met harde hand
in. Zo kon naargelang de ’ernst’ van de overtreding een artikel worden
gecensureerd ('viltstiftinterventie'), en een nummer van het tijdschrift kon
worden verboden of in beslag genomen. Soms kreeg de uitgever ook een
bevel tot stopzetten van de publikatie, of werd de vergunning permanent
ingetrokken. Het enige effectieve wapen van de uitgevers was de zgn.
‘reservewieltactiek’ : de uitgevers hadden verschillende licenties, en wan-
neer er €én werd ingetrokken, lieten zij hun tijdschriften verder verschij-
nen onder een andere titel. Eén van hen had zelfs 17 titels in reserve.

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 3 25



Het theoretisch legale kader van o.a. de Publikatiewet werd in de loop van
het voorbije decennium op vele manieren geinterpreteerd. Algemeen
gesproken mocht het leger en de president niet in een slecht daglicht
gesteld worden. Ook de uitdrukking van een Taiwanese identiteit was uit
den boze, naast uiteraard alles wat naar socialisme en communisme ver-
wijst. Zelfs het GIO-hoofd verklaarde in 1987 dat deze censuurvorm ’very
broad and ill defined’ was, maar ook ’necessary and carefully applied’.
Meer specificatie was niet nodig - aldus het GIO-hoofd - *because opposi-
tion publishers generally already know why an issue was banned’. De over-
heid bezondigde zich zelfs regelmatig aan prepublikatiecensuur. Na de
opheffing van de ’drie restricties’ begin 88 stelde dit probleem zich nog
nauwelijks. De normen zijn nog steeds niet scherp gedefinieerd, maar nu
kan men spreken van een verregaande tolerantie inzake de printmedia.
Rechtstreeks ingrijpen van de overheid in de politieke tijdschriftenmarkt
behoort vanaf 1990 nagenoeg tot het verleden, al is het maar omdat er nog
nauwelijks oppositietijdschriften over zijn.

Indirecte controle :

De overheid heeft tevens het recht tot ingrijpen via de distributickanalen,
nl. de Post en de losse verkoop. Indien ’iets schadelijk is voor de gebrui-
ken en cultuur van het land’, moet de postdienst de distributie verbieden,
en 0ok het verkopen en uitstallen van publikaties, "schadelijk voor de cul-
turele gewoontes” wordt als strafbaar aanzien. De eigenaars van de kran-
tenstalletjes kunnen zo hun vergunning verliezen en zullen dus wel twee
keer nadenken vooraleer zij verboden tangwai-publikaties openbaar zullen
verkopen. De enige oplossing voor de uitgevers was het opzetten van een
eigen distributiesysteem.

Een wel hoogst merkwaardig verschijnsel dat zich situeert binnen de dag-
bladsector, is het bestaan van de 'KMT-nieuwscomité’s’. Nog steeds zijn
de meeste uitgevers van dagbladen KMT-leden en het merendeel van de
kranten ontvangt dan ook een zekere hoeveelheid 'subsidies’ van de KMT.
Deze subsidies worden geschonken aan de nieuwscomité€’s, opgericht door
de meest loyale KMT-leden binnen het krantenpersoneel (journalisten,
management, redacteurs...). Via de nieuwscomité’s heeft de KMT een
extra grijparm binnen de organisatie, maar hoe de werking precies in
elkaar zit, is niet duidelijk.

26 COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 3



HET SLUIPEND GIF : DE ZELFCENSUUR

Misschien wel het meest cruciale probleem van de Taiwanese massamedia
is en blijft de zelfcensuur. Dit fenomeen mag alvast niet verward worden
met het naleven van de editoriale lijn, zijnde de pogingen om het eigen
mediaprodukt te definiéren en het m.a.w. een onderscheiden functie te
geven. Zelfcensuur kan hiervan hooguit een gevolg zijn. We kunnen het
dan ook omschrijven als zijnde "het anticiperen van een interventie van
hogerhand of van buiten de media-instelling, waarbij deze tussenkomst
niet door een legale achtergrond wordt ondersteund’. Zowat alle Taiwa-
nese journalisten gaan akkoord dat zelfcensuur een dagelijkse praktijk was
ten tijde van de Krijgswet. Ook nu is in de audiovisuele media de situatie
weinig of niets veranderd, en hoewel de toestand voor de printmedia sinds
1988 ontegensprekelijk geweldig is verbeterd, is hij nog verre van ideaal.
Nochtans trachten vele journalisten van de schrijvende pers de indruk te
geven dat voor hen nu plots de complete vrijheid heerst ('we schrijven wat
we willen, er zijn geen taboes meer’). Hierover hebben wij onze twijfels.
De ergste vorm van zelfcensuur is immers het zich wentelen in zelfgenoeg-
zaamheid die totaal misplaatst is. Men kan zich de vraag stellen of het
gebrek aan persvrijheid zelfcensuur veroorzaakt, maar evenzeer of het zich
eeuwig bezondigen aan zelfcensuur de evolutie naar meer persvrijheid niet
belemmert.

Een verschijnsel dat hiermee samengaat is het ontbreken van een journa-
listicke traditie. 38 jaar lang Krijgswet (een fameus record in de wereld-
geschiedenis) heeft niet meteen een generatie journalisten opgeleverd die
professioneel en ethisch te werk gaat. Dit wordt mede verklaard door het
niet bestaan van een 'kader’ waarin de journalist zich als individu
beschermd kan voelen. Beroepsverenigingen hebben een zuiver kosme-
tische functie, en pogingen om onafhankelijke vakbonden op te richten,
verkeren nog in een beginfase, zodat de journalist min of meer aan zijn lot
wordt overgelaten.

Eén der favoriete overheidstacticken der late jaren tachtig was het aankla-
gen van journalisten wegens smaad. Een aantal van deze smaadprocessen
was echter politiek gemotiveerd en de rechten van de verdediging waren
geschonden. In 1986 werden op die manier zes journalisten veroordeeld,
en ook in latere jaren werden nog enkele smaadgevallen voor de rechter
uitgevochten. Hoewel de processen niet altijd politiek geinspireerd waren,
mag men zich toch de vraag stellen naar de onafhankelijkheid van de rech-
terlijke macht, die tot op heden niet in het minst gedepolitiseerd is. Zelfs
de Taiwanese president, Lee Teng-hui, had het in zijn inaugurele toe-
spraak op 20 mei 1990 over ’'noodzakelijke herzieningen van de wet-
geving’, een opmerking die door de Far Eastern Economic Review werd
geinterpreteerd als ’only a vague allusion to such an unexeptional goal as

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 3 27



judicial independence’ (Far Eastern Economic Review 31/5/90 : 22). De
talrijke processen van de voorbije vijf jaar tegen kranten en journalisten
tonen echter ook aan dat er vaak vrij lichtzinnig wordt omgesprongen met
fundamentele begrippen zoals professionalisme. In een aantal recente
gevallen was er duidelijk sprake van een houding van eerst publiceren en
daarna verifiéren. Een belangrijke oorzaak hiervoor moeten we allicht
zoeken in de jeugdige leeftijd en het gebrek aan ervaring van vele journa-
listen. Sinds de afschaffing van de drie restricties zijn er immers massa’s
tijdschriften en kranten bijgekomen, die allen met een jonge en onervaren
staf moeten beginnen.

BESLUIT

De massamedia in Taiwan hebben het voorbije decennium een lange weg
afgelegd in hun strijd voor meer persvrijheid. De dagbladen en de audio-
visuele media waren sterk aan banden gelegd, zodat aanvankelijk enkel via
tijdschriften een kritische stem kon worden gehoord. In 1988 verdwenen
een aantal beperkingen voor de dagbladen, wat op zijn beurt aanleiding
gaf tot een grotere verscheidenheid in de krantensector. Men kan zelfs
stellen dat de kranten inhoudelijk de fakkel overnamen van de
oppositietijdschriften : zaken die vroeger enkel in de hevig gecensureerde
tijdschriften te vinden waren, worden nu openlijk bediscussieerd in elk
dagblad. Het is tevens één van de redenen waarom er zo weinig overblijft
van de eens zo bloeiende ’tangwai-tijdschriften, en ook een echte
oppositiekrant is er momenteel niet. In de dagbladsector heeft de euforie
van na de afschaffing der drie restricties plaats geruimd voor de keiharde
realiteit van de vrije concurrentie. De partij-, overheids- en legerpers
blijken het meest kwetsbaar en kennen een gevoelige oplagedaling. Ook
een aantal nieuwe kranten hebben het niet van een leien dakje om hun
plaatsje te veroveren op de markt, die in feite nog steeds gedomineerd
wordt door de twee grootste krantengroepen, de United Daily News en de
China Times. Zij zouden 70 % van de globale Taiwanese krantenoplage
voor hun rekening nemen.

Net als bij de printmedia zien we in de audiovisuele media een eigendoms-
structuur, gebaseerd op een mengeling van partij-, leger-, overheids- en
privékapitaal. De audiovisuele media zijn echter veel sterker verpoliti-
seerd en vormen één der laatste werktuigen waarmee de KMT haar
invioed tracht te verbreiden. Logischerwijze concentreert de DPP sinds
eind 89 al haar inspanningen op het doorbreken van dit monopolie, wat
voorlopig enkel lukt via het verspreiden van videocassettes met DPP-pro-
paganda. Verder richtte de oppositie op verschillende plaatsen in Taiwan

28 COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 3



illegale tv-stations op, met een beperkt zendbereik. De overheid reageert
met een vrij verwarde politiek. Soms wordt de zendapparatuur meteen in
beslag genomen, en andere keren worden de uitzendingen een tijdje
geduld. Toch lijkt het er op dat de KMT ten allen prijze haar laatste
mediabastion wil behouden.

Maar het is vooral de erfenis van het verleden die een hypotheek legt op
de toekomst. Is er b.v. een blijvende rol achter de schermen weggelegd
voor het leger of de KMT ? Ook de vorming van een nieuwe generatie
journalisten zal nog lange tijd in beslag nemen.

Op 30 april 1991 keurde de Taiwanese president een aantal grondwetsher-
zieningen goed, en maakte een ¢ind aan de noodtoestand, die in 1947 werd
afgekondigd ’ter onderdrukking van de communistische opstand’. Het zijn
maatregelen die alleen maar kunnen bijdragen tot een verdere dooi tussen
Peking en Taipei, en tot een verbeterd persklimaat.

Maar ondanks de goede wil van het KMT-bewind is er nog steeds geen
solide basis voor de persvrijheid. Met name de wetgeving huppelt hope-
loos de realiteit achterna; zodat vele van de verworven rechten afhangen
van de willekeur der interpretatie. Er is geen enkele garantie dat het hui-
dig klimaat van relatieve persvrijheid niet terug kan omslaan in de repres-
sie van voordien, hoe onwaarschijnlijk dit ook moge klinken.

(*) Dit artikel is gebaseerd op zijn eindverhandeling, Controle van de massamedia in
Taiwan, 1979-1990, Rechtsfaculteit, Departement Communicatiewetenschap,
R.U. Gent, 1990. Promotor : Prof. Dr. F. Saeys.

LITERATUURLIST

Asia Watch (1987), Human rights in Taiwan 1986-1987. Washington D.C.

Cheng, J.-C. (1988), A perspective on communication media. Taipei.

Ch'en, K.-H. (1987), Taiwan’s newspapers : 40 years of evolution. Taipei.

Cohen, M.J. (1988), Taiwan at the crossroads. Washington D.C.

Hsueh, C.-H. (1988), Media control - Understanding the Taiwanese television news.
Taipei.

Li, F. (1983), The development of television broadcasting in Taiwan, 1962-1983.
Denton.

Seymour, J.D. (1985), The minutes of the thought police, Index on Censorship, (3) :
34-47.

Seymour, J.D. (1985), Spring wind blows no good, Index on Censorship, (5) : 31-35.

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 3 29



