
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

gerda cammaer

pascale milo

en

wim van der biesen

Ondanks de komst van de com¬
merciële tv-zender VTM en de
reclame op de radio, is er vol¬
gens de reclame- en mediasec¬
tor nog TE WEINIG RECLAME
in BELGIE. Per Belg wordt
jaarlijks zo’n 4.500 BEF of zo’n
0,65 % van het BNP aan recla¬
me uitgegeven (drie jaar gele¬
den was dat nog slechts 0,45 %

van het BNP). In vergelijking
met de buurlanden is 0,65 %

laag : In Nederland gaat 1,3%
van het BNP naar reclame, en
ook in Groot-Brlttanniê, Duits¬
land en Frankrijk liggen de
reclamebestedingen merkelijk
hoger dan in België. Op de
vraag waarom de reclame-uit-
gaven in België zo laag liggen,
is geen éénduidig antwoord te
geven. Enerzijds heeft de
lange afwezigheid van commer¬
ciële televisie de ontwikkeling
van de reclamemarkt sterk
afgeremd. Anderzijds gaat het
om een mentaliteitsverschil :
“de Belgen hebben een inge-
nieursmentaliteit, zij maken
goede produkten, maar kunnen
ze niet verkopen", m.a.w. “er is
in België een savoir faire, maar
geen faire savoir" (E. de Vicq
de Cumptich van U.B.A.).

VTM keerde in april 1991, ruim
twee jaar na de oprichting, een
eerste INTERIMDIVIDEND uit
van 270 MILJOEN aan de aan¬
deelhouders. Deze som moet

worden verdeeld over negen
Nederlandstalige kranten- en

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr.1 48



tijdschriftenuitgevers en een
paar individuele beleggers en

bedrijven, waaronder de brou¬

werijen Alken-Maes. Het divi¬

dend is bij de uitgevers uiter¬

mate welkom gezien de sterke

daling van hun reclame-inkom-
sten door het bestaan van
VTM. Intussen moet de com¬
merciële zender zich door de

dividenduitkering hoeden voor
een belemmering van de groei
van het eigen bedrijf.

Volgens het Centrum voor
Informatie over de Media (CIM)

is het aantal GELEZEN VLAAM¬
SE KRANTEN in 1990 - weer¬
lichtjes GEDAALD (- 0,40 %).

De grootste dalers zijn Het

Belang van Limburg (- 5,50 %)

en Het Laatste Nieuws

(- 3,90 %); de grootste stijgers

zijn Gazet van Antwerpen
(+1,70%), De Morgen

(+ 2,20 %) - hoewel het aantal

verkochte exemplaren met

7,80 % daalde tot 31.600 - en

De Financieel Ekonomische
Tijd (+ 22,20 %). Bij de week¬
bladen kregen Knack

(+ 7,40 %), Humo (+ 7,80 %)

en vooral Dag Allemaal (van

297.400 naar 801.400 exempla¬
ren I) opmerkelijk meer lezers

dan in 1989.

Het VTM-jaarverslag van 1990

bevestigt het SUCCES van de

Vlaamse commerciële zender.

Het marktaandeel van VTM

steeg van 30 % in 1989 tot

40 % in 1990, zelfs 44 % op het

einde van dat jaar. Alleen de

mondiale (op BRT) deed even

het maandgemiddelde van juni

zakken. De programmatte van

VTM slaat aan : het nieuws

krijgt vaste voet, sport werd

belangrijker, Telefacts en San¬

severia slaan aan, de VTM-

spelletjes kunnen nog steeds

op een massale kijkinteresse
rekenen, ook het VTM-varieté-
aanbod (Tien-om-te-zien op

kop) en de praatprogramma’s
(o.a. Klasgenoten) hebben veel

succes, en het drama dat VTM

aanbiedt (vooral Bompa en
Benidorm) kan een groot

publiek boeien. De trouwste

VTM-kijkers situeren zich in de

doelgroepen "6 tot 14-jarigen*

en "vrouwen van 15 jaar en

ouder*. Opvallend is, volgens
de VTM-studiedienst, de trouw

van de VTM-kijker, die over het

hele jaar geen enkele VTM-ver-

moeidheid toont.

De BRT heeft met Eurosong

opnieuw op de EERSTE

PLAATS gestaan in de top 20

van de kijkcijfers, en met wat

voor een score: maar liefst

2.150.000 Vlamingen en
1.600.000 Nederlanders stem¬

den voor de liedjeswedstrijd af

op de BRT. Daarmee keken op

één avond bijna evenveel kij¬
kers naar de BRT, als die zen¬

der normaal op een hele week

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 1 49



tijdens de prime-time bijeen
rijft.

*

André de BETHUNE, dlrecteur-
generaal en beheerder van de
N.V. ROSSEL, die o.a. het dag¬
blad Le Soir uitgeeft, NAM
ONTSLAG ‘na te hebben vast¬
gesteld dat de voorwaarden

voor de uitoefening van zijn
functies, niet meer aanwezig
waren". Hij was ook voorzitter
van de Belgische Vereniging
van Dagbladuitgevers en
beheerder van RTL-TVi, func¬
ties die hij ook niet langer
waarneemt.

*

Henri Romer, de grote baas
van de Luxemburgse omroep
RTL-4, verklaarde in de panora-
mauitzending van 2.5.91 dat
RTL-4 vanaf 1 juli op de kabel
zou komen. Het kabeldecreet
dat deze commerciële zender
buiten de grenzen houdt, geldt
echter nog op zijn minst tot 1
oktober : dan wordt de Europe¬
se richtlijn inzake televisie van
kracht, waarin het Vlaamse
kabeldecreet wordt aangevoch¬
ten, en pas dan is er niets meer
dat de Luxemburgse commer¬
ciële zender kan tegenhouden.

Op 11 mei 1991 verscheen het
laatste nummer van de pro¬
gressieve Franstalige krant

LIBERTES. Dit blad was pas
drie maanden voordien opge¬
richt als opvolger van het ter
ziele gegane communistische
dagblad Le Drapeau Rouge.
Als reden voor het verdwijnen
vermeldt men : "... financiële
moeilijkheden door een onvol¬
doende oplage en het ontbre¬
ken van inbreng van kapitaal".

Het bericht in DE STANDAARD
van 25 mei 1991 over het
gerechtelijk onderzoek naar
negen KGB-SPIONNEN, ver¬
oorzaakte veel deining omdat
vier BRT-journalisten bij de
zaak betrokken zouden zijn.
Later bleek dat het slechts ging
om één BRT-journalist waarvan
de identiteit sedert één jaar
door de BRT-leiding was
gekend. De BRT-journalisten
beslisten het daarbij niet te
laten, en overwogen om een
proces in te spannen tegen
journalist Hans Deridder en de
hoofdredacteuren van de kran¬
ten De Standaard/Het Nieuws-

blad/De Gentenaar, omdat zij in
hun beroepseer en reputatie
werden aangetast. Zij zagen
hier echter van af omdat zij
genoegen konden nemen met

de publikatle van het recht op
antwoord in de krant. De VUM-
journalist diende wel effectief
een klacht in bij het gerecht
tegen de journalisten van de

BRT, omdat zij dagenlang doel¬
bewust lieten uitschijnen dat al
zijn Informatie over het KGB-

50 COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 1



onderzoek fout was. Tevens
beschuldigt hij de journalisten
van laster en eerroof, omdat hij
in een radiobericht, waarin hij
duidelijk Identificeerbaar was,
werd beticht van actieve
corruptie.

Op 31 mei 1991 keurde de
Vlaamse Raad het ontwerp van
MAXIDECREET goed waardoor
de regels worden vastgelegd
voor reclame, sponsoring en
product placement op alle
Vlaamse radio- en televisiezen¬
ders. Dit decreet komt tege¬

moet aan de Europese regelge¬
ving terzake en is op sommige
punten - bijvoorbeeld het ver¬
bod om reclame uit te zenden
in de onmiddellijke omgeving
van kinderprogramma’s - zelfs
strenger. Het decreet verleent
ook een nationaal reclamemo-
nopolie aan de BRTN-radio,
waardoor de plannen van VTM
om met een commerciële radio
te starten die geheel Vlaande¬
ren zou bereiken, worden door¬
kruist. Ook wordt er een fonds

opgericht ten gunste van de
schrijvende pers, dat het
verlies dat zij lijdt door reclame
op radio en televisie, compen¬
seert.

In juni 1991 verkocht de Treu-
handanstalt, de instelling die
belast is met de privatisering
van de voormalige DDR-staats-

eigendommen, tien regionale
OOSTDUITSE DAGBLADEN.
De gezamenlijke oplage van de

vroegere partijbladen bedraagt
2,7 miljoen exemplaren. Deze

verkoop, die 17 miljard BEF
opleverde en waarbij twaalf uit¬

geverijen betrokken zijn, wordt
één van de moeilljkste privati-
seringsopdrachten van de

Treuhand genoemd. Voordien

waren al drie kranten, waaron¬
der de Berliner Zeltung, aan de

Britse persmagnaat Robert
Maxwell verkocht.

In een memorandum aan de

politici dringen de DAGBLAD¬

UITGEVERS aan op een betere
DISTRIBUTIE van de kranten.
Ze wijzen er op dat de bestel¬

ling door de post steeds later

komt en dat ook de betrouw¬

baarheid, vooral op zaterdag, is

verminderd. De doeltreffende
distributie in andere landen
zoals Nederland, Groot-Brittan-
niê en de Skandinavische lan¬
den, is er volgens de uitgevers
de oorzaak van dat daar heel

wat meer kranten worden gele¬

zen dan in België. Men vraagt

nu een postbedeling vóór half-

acht in de agglomeraties, een
beëindiging van de dagbladbe-
deling in de landelijke zones
vóór 13 u, en een geregelde en

betrouwbare distributie vóór
10 u op zaterdagochtend. Vol¬

gens de uitgevers kan de post-
directie aan deze eisen niet
tegemoet komen.

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 1



In België zijn er 625.000 lezers
op een dagblad geabonneerd,
en de kosten van de distributie
bedragen reeds 25 % van de
verkoopprijs van een krant.

*

Op 21 juni 1991 was het HON¬
DERD JAAR geleden dat het
eerste nummer van het dagblad
HET VOLK te Gent verscheen.
Deze goedkope (2 centiem)
christelijke arbelderskrant, met
als ondertitel "Antisocialistisch
Dagblad", kwam een maand na
de encycliek “Rerum Novarum*.
Het Volk is steeds de spreek¬
buis gebleven van de christelij¬
ke arbeidersbeweging, die het
blad trouwens ook in haar
beheer heeft. In 1950 werd De
Nieuwe Gids, het orgaan van
de christelijke werkgevers,
overgenomen. Sindsdien zijn
beide bladen steeds meer en
meer met mekaar gaan samen¬
vallen. Hun gezamenlijke opla¬
ge bedraagt nu ongeveer
187.000 exemplaren, waarvan
het overgrote gedeelte voor
Het Volk bestemd is. Ter gele¬
genheid van het eeuwfeest kre¬
gen de lezers een gratis extra

bijvoegsel (48 blz.) aangebo¬
den waarin verleden, heden en
toekomst van het dagblad
belicht worden.

Op de academische zitting die
ter gelegenheid van de hon¬
derdste verjaardag van HET

VOLK te Gent plaatsvond,
maakte eerste minister Wilfried
MARTENS zich - terecht - zor¬
gen over de TOEKOMST van
de GESCHREVEN PERS in dit
land. Zo zei hij onder meer : "Ik
zou iedereen willen waarschu¬
wen tegen het ernstige gevaar
dat schuil gaat achter de drei¬
gende verdwijning van kranten
die ertoe worden gedwongen
de rol te lossen, omdat zij de
steeds toenemende concurren¬
tie met de elektronische media
niet meer aankunnen'. De pre¬
mier kondigde de oprichting
aan van een Interministeriële
Conferentie voor de pers waar¬
in "alle problemen in verband
met het evenwicht tussen de
media zullen aangepakt wor¬
den'. In betekenisvolle woor¬
den voegde de eerste minister
hier nog aan toe : ‘Zonder de
minste aarzeling durf ik van¬
daag te verklaren : niets zal de
schrijvende pers ooit kunnen
vervangen. Daardoor zou men
immers niet alleen de vrije
meningsuiting beknotten en
een einde maken aan de diep¬
gaande reflexle over de
gebeurtenissen, men zou ook

breken met een lange traditie
van geschreven cultuur'.

Het stormt in het Nederlandse
omroepland met zijn zuilen. De
NOS stelde een MEERJAREN¬
PLAN op om in het verweer te
gaan tegen de commerciële
zender RTL-4, dat, zij het met

52 COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 1



tegenzin, door een meerder¬
heid van de omroepen werd
goedgekeurd. Vanaf 1 oktober
1991 zou er een nieuw systeem
komen met andere zuilen per
net, meer samenwerking, meer
'horizontale programmering',
journaals om zes, acht, tien en
twaalf uur en het opvoeren van
het reclamevolume. Op het
tweede net zouden de TROS
en VERONICA als "kostwin-
naars* een echte concurrent
moeten worden voor RTL-4,
waarvoor deze meer geld en
"prime-time" ter beschikking
krijgen, tot groot ongenoegen
van de bezetters van de nieuwe

zender Nederland 1, m.n. de

KRO, de AVRO en de NCRV
(VARA, VPRO en de NOS
zullen samen Nederland 3 gaan
uitmaken, bestemd voor een
klein publiek). Het hek was
pas echt van de dam als kort
na de bekendmaking van dit
plan VERONICA en de TROS,
die het gevraagde extra geld
om de concurrentie met RTL-4
aan te gaan niet kregen,
besloten op de commerciële
toer te gaan. De mogelijkheid
daartoe werd geschapen door
minister van cultuur d’Ancona,
die in haar 'Pinksternota' aan-
kondigde één van de drie tv-
netten ter beschikking te willen
stellen van commerciële om¬
roepen. Vooropgesteld dat de
EG daarmee akkoord gaat,
evolueert men in Nederland zo
naar een duaal bestel, waarbij
publieke en commerciële om¬

roepen de bestaande netten

gaan delen. Wordt vervolgd.

Sinds 1 juli 1991 wordt de titel
VOORUIT in kleine letters
onder de titel van de Gentse

uitgave van DE MORGEN
gedrukt. Tot dan toe ver¬
scheen deze krant in het Gent¬

se onder de titel VOORUIT, die

trouwens nog steeds eigendom
Is van de Gentse socialistische
gemeenschappelijke actie. Dit
betekent dat er op dit ogenblik
nog twaalf dagbladTITELS van
algemene informatie in Vlaan¬
deren verschijnen.

COMMUNICATIE 21 (1991-1992) Nr. 1 53


