
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

gerda cammaer

pascale milo

en

wim van der biesen

De Portugese regering heeft de

oudste krant van het land, de

DIARIO de NOTICiAS, terug

geprivatiseerd. Deze kwali¬
teitskrant van Lissabon werd
na de revolutie van 1974 gena¬
tionaliseerd, en was het laatste

blad dat nog door de staat

werd beheerd. Belangrijk is

wel dat gestipuleerd werd dat

buitenlanders maximum slechts
tien procent van de aandelen in

hun bezit kunnen hebben.

*

Eind december, begin januari
ontstond andermaal DEINING

in medialand en in de Vlaamse

Raad, rond een programma van

Maurice DE WILDE. Op 21

december besloot de BRT-top
de derde uitzending In de
reeks over de repressie op te

schorten. De openbare
omroep nam deze beslissing,

omdat geen overeenkomst kon
worden bereikt met de weten¬

schappelijke commissie die de

programmareeks begeleidde.
Deze oordeelde dat bepaalde

aspecten van de gerechtelijke

repressie door De Wilde niet

correct werden behandeld. Het

negatief advies was bovendien

ingegeven door de vrees dat

het programma te nadrukkelijk

aanstuurde op amnestie. Door¬

dat De Wilde met deze bezwa¬

ren geen rekening had gehou¬

den, en omdat de tijd ontbrak
om wijzigingen aan het pro¬
gramma aan te brengen, werd

COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 4 53



de uitzending voor onbepaalde
tijd uitgesteld.

De meest prestigieuse krant
van Frankrijk, LE MONDE,
kreeg na een maanden aansle¬

pende opvolgingsstrijd een

NIEUWE DIRECTEUR : de 62-

jarige economist Jacques
Lesourne. Het is de eerste

maal dat de krant geleid zal

worden door een niet-journa-
list, en niet meer door een lid
van de heroïsche en hoogbe¬
gaafde stichtersploeg van Beu-
ve-Méry, waartoe Lesournes
voorganger Fontaine nog wel
behoorde. De eerste opdracht
voor de man die vanaf nu de

tweede belangrijkste job in
Frankrijk heeft (na deze van
president), is de gezondmaking
van de met financiële proble¬
men kampende topkrant, zon¬
der haar kwaliteit van informa¬

tie en commentaar of haar

geprezen onafhankelijkheid te

verliezen.

*

Begin 1991 werd het personeel
van DE MORGEN met één vijf¬
de afgeslankt. Van de negentig
werknemers moesten er
negentien - acht journalisten
en elf bedienden - worden
afgedankt. Deze afslanking
was nodig om in 1991 uit de

rode cijfers te geraken. De uit¬

gever, de N.V. Hoste, die ook
Het Laatste Nieuws uitgeeft, wil

slechts verder in De Morgen
investeren als de krant zelf ook
een inspanning doet. Het af¬
vloeien van journalisten zal

vooral te merken zijn in de

sport- en de regionale redactie.
Wat de sport betreft, wil men
nauwer gaan samenwerken
met Het Laatste Nieuws, terwijl
de regionale pagina’s van twee

tot één worden teruggebracht.
Sinds 1 januari wordt De Mor¬
gen ook gedrukt op de persen
van de N.V. Hoste, en kreeg de

krant ook het formaat van Het
Laatste Nieuws. Het werd dus
de zoveelste face-lift voor De
Morgen, die nog een verkochte
oplage heeft van ongeveer
32.000 exemplaren.

*

De BERT LEYSENPRIJS voor
televisie, die dit jaar was voor¬
behouden voor fictie-program-
ma’s ging naar Jean-Pierre De
Decker voor z’n regie van de
drama’s, "Zonderlinge Zielen"
en "Mijn Papa, Mama". Er
waren 29 programma’s genomi¬
neerd.

*

De PRIJS van de TV-KRITIEK
1990 werd toegekend aan het
BRT-programma "De Pré Histo¬

rie", wegens de geslaagde
combinatie van amusement en
informatie. De jury verheugde
zich erover “dat in deze
prettige montage van beelden
en muziek uit de jaren zestig,

54 COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 4



professionele kwaliteit en

populaire respons gelukkig

samengaan.

De prijs voor de RADIOKRI¬

TIEK ging naar Geert Hoste

voor zijn experimenten met kol¬

der en satire via de radio. Pro¬

gramma’s waarin Hoste op¬

treedt zijn o.a. “De Autonome

Prefektuur" en “Een op Een”.

Op 27 januari 1991 beleefde
het TWEEDE TELEVISIENET

van de Vlaamse openbare

omroep zijn grote D-DAY : een

hele dag lang kon de kijker

kennismaken met een cultuur-

en evenementenzender, en

werd daarbij verrassend met

zichzelf als kijker geconfron¬

teerd. TV2 richt zich tot doel¬

groepen, bevredigt gepassio¬

neerde kijkers voor evenemen¬
ten (van voetbal tot Koningin
Elisabethwedstrijd), schuwt

cultuur en het artistieke experi¬

ment niet. TV2 als complement

voor het eerder luchtige TV1,

zonder te vervallen in het ande¬

re extreem, een getto met elitai¬

re programma’s en intellectua¬

listische hoogstandjes voor

enkele individuen.

*

D. VOORHOOF nam op 29 ja¬

nuari 1991 ONTSLAG als

VOORZITTER van de RAAD

voor HANDELSPUBLICITEIT.
Een en ander heeft te maken

met het feit dat hij door CLT,

moedermaatschappij van RTL,

werd aangezocht om als raads¬

man de belangen van RTL-4 te

verdedigen. RTL-4 is reeds

geruime tijd als commerciële

zender een potentiële kandi¬

daat om op de Vlaamse kabel

te komen.

*

Leo PAUWELS werd einde ja¬

nuari 1991 benoemd tot lid van

de Raad van Beheer van de

BRT. Hij volgt in die functie

Frans JANSSENS op, die na

bijna twintig jaar lidmaatschap

ontslag nam. Pauwels is

hoofdredacteur van "De Volks¬

macht" en adjunct-algemeen
secretaris van het ACW. Hij

wordt ook lid van de Vaste

Commissie van de BRT. Als

ondervoorzitter van de Raad

van Beheer wordt Frans Jans¬

sens opgevolgd door Petrus

Thijs.

*

Op 6 februari 1991 is LE DRA¬

PEAU ROUGE, het dagblad van

de Franstalige communistische
partij, na eenenzeventig jaar

van de markt verdwenen. Het

werd omgevormd tot en opge¬

volgd door LIBERTES, dat een

"onafhankelijk, pluralistisch en

progressief" blad wil worden.

De eigenaar is een corporatie¬
ve waarin de Franstalige com-

COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 4 55



munistische partij nog voor
30 % participeert. De rest van
de middelen komt van sympati-
serende lezers (30 %), van

institutionele partners, zoals
syndicaten en andere linkse

verenigingen (30 %) en van het

journalistencollectief (10%).

De peetvader van het nieuwe

dagblad is Jacques Yerna, de
Waalse gepensioneerde vak¬

bondsleider. Hij is er van over¬
tuigd dat Libertés het orgaan
wordt van "groot-links" in Wal¬

lonië. De hoofdredacteur, Mau¬

rice Magis, wil niet zozeer het

nieuws coveren, dan wel “dis¬

cussiestof leveren op politiek,
sociaal en cultureel vlak". De

nieuwe, gespecialiseerde krant

zou leefbaar zijn vanaf 3.000

verkochte exemplaren. Van Le

Drapeau Rouge werden er

dagelijks 1.800 è 2.000 exem¬

plaren verkocht.

*

Op 18 februari 1991 bestond

het Vlaamse weekblad KNACK
TWINTIG JAAR. Deze verjaar¬

dag werd vrij uitbundig gevierd

met o.a. een speciaal jubileum¬
nummer, een tv-film, een debat,
een grote happening en een
ontmoeting met de pers. Dit

Vlaamse nieuwsmagazine doet

het uitstekend met een weke¬

lijkse verspreiding van 135.000

exemplaren (waarvan 90.000

abonnees) en vorig jaar gemid¬
deld 568.000 lezers. Volgens

directeur Verleyen is "de onge¬
bonden politieke koers van het

blad" één van de grote voorde¬
len. Hij stelt trouwens vast "dat

de belangstelling voor de zui¬
vere politieke informatie steeds

achteruitgaat, en de plaats
moet ruimen voor wat men life¬

style is gaan heten, een manier

van verslaggeving waarbij meer

aandacht uitgaat naar de leef¬
wereld van de lezer."
Deze twintigste verjaardag
werd ook aangegrepen om de

grafische vormgeving, de alge¬
mene opmaak en zelfs het let¬

tertype (dat gedurende twintig
jaar ongewijzigd bleef) grondig
te veranderen. Aan deze

opvallende face-lift werd “een

vol jaar gewerkt door de beste

specialisten van Europa", aldus

directeur Verleyen.

Vanaf 1992 zal een EUROPEES

NIEUWSPROGRAMMA via de

satelliet dagelijks worden uit¬

gezonden in vijf Europese
talen. Het nieuwe net zal

EURONEWS worden gedoopt,
en zal naast journaal en maga¬

zines ook aan rechtstreekse
verslaggeving doen. Initiatief¬
nemers zijn de Europese Radio

Unie en de Europese Gemeen¬
schap. De nieuwszender zal

jaarlijks zo’n miljard BEF ver¬

slinden. Een kwart daarvan zal
door de Europese lidstaten
worden betaald, een kwart

komt van reclame en sponso¬
ring en meer dan de helft moet

van de Eurovisie-leden zelf

komen. Dit is de voornaamste

56 COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 4



reden waarom de NOS en de

BRT hebben bedankt voor een

actieve deelname.

*

De radionetten van de BRT

(Radio 1, 2 en 3 en Studio

Brussel) plukken gezamenlijk
de vruchten van de doorge¬

voerde herstructurering. De

afgelopen maanden LUISTER¬

DEN in Vlaanderen meer dan

80 % van de bevolking bijna

dagelijks naar de BRT. Eind

januari 1991 was er zelfs een

piek van 90 %. Deze gunstige

cijfers zijn een gevolg van de

sterke profilering (elk net een
eigen imago, kenwijsje en logo)

en de bijhorende horizontale

programmering. Er wordt

ondertussen nog verder

gewerkt aan de herprofilering :
er zullen netverantwoordelijken
worden aangesteld die de pro-
grammatie, produktie en pro¬
motie nog meer zullen moeten

aanpassen aan het profiel van
het net.

*

Begin maart 1991 verscheen
het laatste nummer van het

Nederlandse progressieve
weekblad FORUM. Deze opvol¬
ger van het communistische
dagblad DE WAARHEID heeft

het nog geen jaar volgehou¬
den : er verschenen slechts 45

nummers. De verkochte opla¬
ge (slechts 4.600 abonnees)
was te klein en de concurrentie

te groot om dit erg bescheiden

uitgegeven weekblad in leven

te houden. Dat het met klein

links in Nederland bergaf gaat,

blijkt dus niet alleen uit de poli¬

tiek, maar ook uit de mediasi-

tuatie.

*

Op 19 maart 1991 KEURDE de

Vlaamse Raad eindelijk het

voorstel van DECREET GOED

van de socialist P. Chevalier en

de christen-democraat E. Van

Rompuy, dat aan de OPENBA¬

RE OMROEP een soepeler sta¬

tuut geeft. Het voorstel was
aanvankelijk teruggefloten door

de Raad van State en moest

twee lezingen ondergaan in de

Mediacommissie van de Vlaam¬
se Raad. De tekst is gebaseerd

op een document van de Raad

van Bestuur van de BRT, en

heeft als doel aan de openbare
omroep de mogelijkheden te

geven om aan de concurrentie

met VTM het hoofd te bieden.
Zo kan de BRT voortaan con-
tractuelen op hoog niveau aan¬
werven, die eventueel meer
kunnen verdienen dan hun sta¬

tutaire collega’s. Op die manier

hoopt men de leegloop van het

creatieve talent naar VTM te

stoppen. Nieuw is ook dat de

vaste dotatie van de BRT van
51,5% van het kijk- en luister¬

geld wordt teruggebracht tot

49,5 %. De BRT kan die 2 %

toch nog verwerven, wanneer

de Vlaamse Raad na een debat

over de wijze waarop de BRT

COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 4 57



haar wettelijke verplichtingen

nakomt, daartoe beslist.
Het decreet richt ook de reeds

lang beloofde Adviesraad van

kijkers en luisteraars op. Deze

25-koppige raad heeft als taak

de Raad van Bestuur te advise¬

ren over de algemene inhoud

en programmatie van de BRT.
Tenslotte vormt het decreet de

BRT om tot de BRTN of de

’Nederlandse Radio- en Televi-

sie-uitzendingen in België,

Omroep van de Vlaamse
Gemeenschap’.

De liberale Gemeenschapsmi¬
nister van Cultuur P. Dewael is

bereid de commerciële zender

RTL-4 op de kabel TOE TE
LATEN. Hij ziet zich daartoe

verplicht door de Europese

Commissie, die een aanpas¬

sing van het kabeldecreet aan

de Europese wetgeving eist.

SP en VU zijn het oneens met

deze visie, en CVP beloofde
zich te verzetten tegen de

komst van RTL-4 op de kabel.

Ook VTM is niet gelukkig met

de situatie. RTL-4 zendt immers

uit in het Nederlands, en zou in
de toekomst een specifiek op
Vlaanderen gericht programma
kunnen brengen. Hierdoor zou

wel eens Vlaams advertentie-

geld naar RTL-4 kunnen stro¬

men, terwijl VTM wettelijk een

reclamemonopolie van 18 jaar
heeft verworven. Wordt ver¬
volgd !

*

De Britse mediamagnaat RO¬

BERT MAXWELL doet drukke

zaken. Terwijl hij zijn interesse

voor Oosteuropese bladen en
uitgeverijen niet onder stoelen

of banken steekt, heeft hij op 4

februari 1991 10 % van zijn
aandeel in het Franse commer¬

ciële tv-station TF1 verkocht.

Hij behoudt nog een participa¬
tie van 2,6 %. Enkele weken

later kocht hij de grootste krant
van New York en één van de

grootste van de Verenigde Sta¬

ten, de New York Daily News.

Om meer tijd te kunnen beste¬
den aan zijn jongste aanwinst,
zou hij van plan zijn af te tre¬

den als voorzitter van de Max¬
well Communication Corpora¬
tion.

*

ACT, de vereniging van Euro¬
pese commerciële televisiesta¬
tions, wil een volwaardige
evenknie worden van de ERU,
de Europese Radio Unie, die

de Europese openbare zenders

groepeert, maar die ook drie

commerciële netwerken (ITV,
CLT en TF1) onder zijn leden
telt. ACT werd in 1989 opge¬
richt en telt zo’n vijftien leden,
waaronder VTM. ACT wil voor
alles een BEROEPSFEDERATIE

zijn die de gemeenschappelijke
belangen van zijn leden behar¬

tigt en als een soort ’lobby-

organisatie’ naar de Europese
politici toe fungeert.

58 COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 4


