feiten

en
meningen
uit

de

media-

wereld

gerda cammaer
jan drijvers
pascale milo
en

wim van der biesen

In september 1990 verscheen
het VIERHONDERDSTE num-
mer van FILM en TELEVISIE.
Dit katholieke Viaamse film-
maandblad verschijnt bijna 35
jaar en heeft z'n titel intussen
aangepast tot ‘'Film en
Televisie + Video". Volgens de
huidige hoofdredacteur Ronnie
Pede heeft het blad de bedoe-
ling "de polssiag van de crea-
tieve cinematografie van de
hele wereld" te laten voelen. In
het jubileumnummer wordt het
verleden terug in herinnering
gebracht via gesprekken met
drie pioniers van de Viaamse
filmkritiek : Jos Burvenich,
Maria Rosseels en Joz Van
Liempt.

*

Op 5 september 1990 werd te
Brussel het nleuwe Franstalige
weekblad L'INSTANT aan politi-
ci en pers voorgesteld. Het
nieuwe blad wil concurreren
met "Le Vif/L'Express", waarvan
het o.a. de gewezen hoofdre-
dacteur Christine Laurent over-
nam. "L’'Instant” wordt uitgege-
ven door de "Editions Franco-
phones Belges", waarvan de
Viaming Louis Croonen (ook
directeur van Humo) de leiding
heeft. Het eerste nummer telt
164 bladzijden en verscheen
op 60.000 exemplaren.

*

COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 3

55



In 1990 ging het KIJK- en LUIS-
TERGELD met gemiddeld 2,8 %
OMHOOG tegenover het jaar
voordien. Voor een kleurente-
levisie betaalt men nu 6.216
BF, dit is 180 BF meer dan in
1989 en 240 BF meer dan In
1988. Een zwart-wit toestel
kost 4,308 BF aan belastingen,
en voor een autoradio betaalt
men 900 BF.

*

Voigens de voorzitter van de
Nederlandse Dagbladpers Van
Thienen zullen de NEDER-
LANDSE KRANTEN het moeilijk
krijgen "wegens een verzadi-
ging van de markt'. Ondanks
een stijging van de oplage
(0,3 %) en van de advertenties
(3 %) voorspelt hij moeilijkhe-
den in de nabije toekomst. De
huidige lichte vooruitgang is nl.
het gevolg van “grote inspan-
ningen en kosten". Nog steeds
volgens de voorzitter is de uit-
gesproken voorkeur van de
overheid voor het publieke
omroepbestel niet vreemd aan
deze situatie.

*

Tweeénhalf jaar nadat de
Viaamse Executieve de eerste
erkenningen van 'NIET-OPEN-
BARE TELEVISIEVERENIGIN-
GEN voor een lokale of regio-
nale gemeenschap’ afleverde,
tast men nog steeds in het dui-
ster op welke wijze deze sta-
tions zullen gefinancierd wor-

den. Het regeerakkoord en de
voorontwerpen van het naken-
de maxi-decreet spreken wel
over 'streekgebonden handels-
publiciteit’, maar de meerder-
heid in de Executieve lijkt niet
geneigd de vergunningen daar-
toe snel af te leveren. In het
nauw gedreven door deze poli-
tieke besluiteloosheid (of is het
eerder een berekende wurgpo-
ging ?) hebben de vier erkende
regionale televisiestations uit
Antwerpen, Leuven, Eeklo (de
enige die regelmatige uitzen-
dingen verzorgt) en Roeselare
(ex-Waregem, ex-Kortrijk), GE-
SPREKKEN aangeknoopt met
de twee omroepen van de
Vlaamse Gemeenschap om na
te gaan of en op welke wijze er
- in deze tussenperiode - met
VIM of BRT kan worden
samengewerkt. De gesprekken
zijn nog niet afgerond, maar
samenwerking aan een door de
BRT of VTM op te zetten regio-
naal programma, hulp bij de
opleiding van personeel, assis-
tentie bij de distributie van de
regionale uitzendingen of de
uitwisseling van beelden wer-
den genoemd als terreinen
waarop eventueel zou kunnen
worden samengewerkt. Nu
reeds levert AVS regelmatig
beelden uit het Gentse aan het
BRT-journaal.

*

De oudste Amerikaanse krant
NEW YORK POST is (voorlo-
pig) GERED. De "Post" Is één

56

COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 3



van de drie algemene informa-
tiebladen die New York nog telt
(in 1920 waren het er nog 20 !).
Dit typische sensatieblad, op-
gericht in 1802, maakt reeds
vele jaren verlies. Aanvankelijk
had de Australische-Ameri-
kaanse mediamagnaat Rupert
Murdoch op 11 jaar 150 miljoen
dollar bijgepast. Drie jaar gele-
den verkocht hij het blad aan
Peter Kalikow, die er ondertus-
sen ook reeds 80 miljoen dollar
inpompte. Om het voortbe-
staan van de verlieslatende
krant vooralsnog te verze-
keren, heeft het personeel in
september 1990 een forse
loonsvermindering (20 %) aan-
vaard. Bovendien moesten 43
van de 52 personeelsieden ver-
trekken. De redding werd in de
krant aangekondigd onder de
reusachtige kop "YES" |

*

De sterren staan niet gunstig
voor de directe sateliiettelevi-
sie, en trouw aan de klimatolo-
gische tradities situeert het
donkerste wolkendek zich
boven Groot-Brittannié. Daar
hebben de twee grote DBS-
consortiums : SKY TELEVISION
van mediamagnaat Rupert Mur-
doch en het nog maar 6 maan-
den opererende BRITISH SA-
TELLITE BROADCASTING (van
o.a. Granada Television en The
Financial Times) beslist een
fusie aan te gaan. De twee
satellietstations die hun pro-
gramma’'s zowel via de kabel

als via schotelantennes ver-
spreiden, zijn vooralsnog sterk
verlieslatend. Het is nog niet
duidelijk of en welke van de
negen kanalen die beide sta-
tions samen uitzenden, dienen
te verdwijnen, en via welke
satelliet de programma’s zullen
worden doorgestraald. Allicht
maakt de Luxemburgse Astra -
omwille van de Britse anti-trust-
wetten - de meeste kans.

*

Het Franse betaaltelevisienet
CANAL+ wil zijn activiteiten
binnenkort UITBREIDEN naar
Viaanderen en Nederland. Af-
gevaardigd-beheerder D. Wee-
kers verklaarde dat deze uit-
breiding volgens twee verschil-
lende scenario’s kan verlopen.
Ofwel wordt een aparte maat-
schappij "Canal+ Vlaanderen-
Nederland" opgezet, ofwel
wordt de betaalzender FilmNet
overgenomen. Lange tijd waren
er inderdaad onderhandelingen
met de Zweedse groep Esselte,
eigenaar van FilmNet, maar
uiteindelijk kon niet genoeg
geld worden verzameld (zie
verder).

Canal+, dat sinds september
1989 uitzendt in Wallonié en
Brussel, heeft ook plannen om
de vrije uren op het tweede net
van de RTBF (Télé21) af te
huren om er een selectie te
brengen van uitzendingen van
andere betaalnetten zoals
Canal J. Eén en ander heeft
waarschijnlijk te maken met het

COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 3

57



feit dat de zender zijn netto-
winst in de eerste helft van
1990 zag stijgen van 405 mil-
joen tot 504 miljoen FF.

*

Het betaalnet FILMNET wordt
uiteindelijk NIET VERKOCHT.
Aanvankelljk had de Zweedse
groep Esselte, eigenaar van

FilmNet, beslist om zich vol-

ledig te concentreren op kan-
toorautomatisatie en zijn belan-
gen in de audiovisuele sector
van de hand te doen. FilmNet,
waarvoor 12 miljard werd
gevraagd, bleek echter moeilij-
ker kopers te vinden dan ver-
wacht. Lange tijd werd gedacht
dat de Franse betaalzender
Canal+ de (verlieslatende)
Benelux-afdeling zou over-
nemen, terwijl de Zweedse uit-
gever Bonnier en de Ameri-
kaanse filmgroep Warner het
(winstgevende) Skandinavi-
sche gedeelte zouden uitbaten.
Uiteindelijk ging deze deal niet
door en besliste Esselte dat
FilmNet zou worden behouden
en beheerd in een afzonderlijke
afdeling, terwijl de video-activi-
teiten weél zouden worden afge-
stoten.

*

De Britse mediamogul Robert
MAXWELL is NIET langer GEIN-
TERESSEERD in TELEVISIE, en
besliste al zijn belangen in tele-
visiestations - onder andere in
het Britse Central Television, in

het Franse TF1, in de muziek-
zender MTV, In British Cable
Television en in Sky Televi-
sion- van de hand te doen.
Eén en ander heeft te maken
met de zware investeringen die
hij deed in nieuwe technologie
die volledige kleurendruk in
zijn kranten moet mogelijk
maken. Hij wenst zich in de
toekomst uitsluitend bezig te
houden met gedrukte media.

*

Dat de BRT-radio sinds 1 okto-
ber 1990 startte met het uitzen-
den van reclame, is bij de VTM
niet in goede aarde gevallen,
omdat dit hun reclamemonopo-
lie ondermijnt. Als tegenzet
dilende de VTM op diezelfde
dag bij gemeenschapsminister
P. Dewael een aanvraag in tot
erkenning en toelating van een
eigen commercieel RADIOSTA-
TION voor de hele Viaamse
gemeenschap, Brussel inbe-
grepen. VTM vraagt hiermee
een aanpassing van de be-
staande wetgeving, aangezien
deze een dergelijk radiostation
niet toelaat.

Op 18 oktober 1990 keurde de
Viaamse Raad met een grote
meerderheid (91 stemmen voor
en 23 onthoudingen) een "mo-
tie van aanbeveling" goed
waarin de Viaamse Televisie-
maatschappij (VTM) er wordt
op gewezen dat zij ook vor-

58

COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 3



mende en educatieve program-
ma's moet uitzenden, zoals het
kabeldecreet bepaalt. Arn.9
van dit decreet stipuleert im-
mers dat VTM tot taak heeft "in
een evenwichtig zendschema
een verscheidenheid van infor-
matie, vorming en ontspanning
te brengen”. In reactie op deze
"aanbevelingsmotie" stelde de
persdienst van VTM o.a. dat "zij
zich van alle wettelijke ver-
plichtingen kwijt" en dat "de
massale loyauteit van de
Vlaamse kijkers" hun belang-
rijkste richtlijn blift.

*

Begin november stemde de
meerderheid van de Viaamse
Raad in met de tekst van een
nieuw ’'DECREET houdende
organisatie en erkenning van
LOKALE RADIO’S’, gebaseerd
op een voorstel van CVP-er
Eric Van Rompuy. Het nieuwe
decreet is een wat strengere
en explicietere versie van het
acht jaar oude decreet op de
'niet-openbare radio’s’. Uit de
gewijzigde titel kan men reeds
afleiden dat de hoofdbekom-
mernis van het nieuwe decreet
erin bestaat om het kleinscha-
lige lokale karakter van de pri-
vate radio’s te onderstrepen en
te beschermen, en om een ein-
de te stellen aan de verregaan-
de concentratie en commercia-
lisering van het Viaamse vrije
radio-landschap. De belangrijk-
ste bepalingen uit het kersver-
se decreet zijn: de bevestiging

van de zendbereikbeperking tot
8 km (uitzondering gemaakt
voor Brussel); de verplichting
80 % 'eigen programma’s’ uit te
zenden en de helft van de
nieuwsuitzendingen te stoffe-
ren met lokale items; het prin-
cipe van de verantwoordelijke
eindredacteur bij de nieuws- en
informatieprogramma’s en de
bewaking van de journalistieke
deontologie door de geschil-
lenraad; de belemmering van
franchise-contracten door de
verplichting voor elk station om
een eigen roepnaam, herken-
ningsmelodie en logo te voe-
ren; en de meldingsplicht voor
elk contract met 'vreemde pro-
grammaleveranciers’' en recla-
meregies. De erkenningspro-
cedure werd versimpeld en de
duur van de nieuwe erkennin-
gen wordt van 3 op 9 jaar
gebracht. De 'Raad van niet-
openbare radio’s’ tenslotte zal
worden ontbonden en vervan-
gen door een kleinere 'Raad
voor Lokale Radio’'s’, waarvan
de twaalf leden allen door de
Executieve worden benoemd.
De 378 private radio’s die nog
maar pas in het voorjaar hun
nieuwe erkenning in de bus
kregen, krijgen 6 maanden de
tjld om zich aan de nieuwe
bepalingen aan te passen. Een
aantal grote keten-radio’s,
waaronder Contact, hebben al
laten doorschijnen het nieuwe
decreet voor de rechtbank te
zullen aanvechten.

*

COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 3

59



Begin november 1990 keurde
de Vlaamse regering de criteria
en de modaliteiten goed voor
de OVERHEIDSSTEUN aan de
PERS. De vier dagbladen Het
Belang van Limburg, Gazet van
Antwerpen, Het Laatste Nieuws
en Het Volk ontvangen elk 3,4
miljoen BF; De Morgen Kkrijgt
"een selectieve hulp" van 18
miljoen BF en De Financieel
Ekonomische Tijd krijgt 1,1 mil-
joen BF. Zoals steeds weigert
de Standaardgroep ook nu
deze overheidssteun.

*

Deze herfst is de Viaamse
kabel opnieuw een aantal zen-
ders rijker geworden. In Lim-
burg werd de TURKSE
STAATSZENDER TRT INTER-
NATIONAAL officieel op het
Genkse kabelnet toegelaten,
nadat de Turkse regering zich
akkoord had verklaard met het
betalen van de uitzendrechten.
Reeds enkele maanden
terug keurde minister Dewael
de uitzendaanvraag van TRT
goed.

Eveneens in Limburg werd de
premiére gehouden van
SPORTNET. Het gaat hier om
de Nederlandstalige versie van
de satellietzender European
Sporis Network, die poogt een
pan-europees sportnet uit te
bouwen. Sinds 1984 zijn er al
uitzendingen in het Frans (TV
Sport), het Engels (Screen-
sport) en het Duits (Sport-
kanal).

Sportnet is voor 75% in handen
van de Britse groep W.H.Smith,
en is voor 25% van het Ameri-
kaanse sportnet ESPN. Het net
wordt gefinancierd door recla-
me, sponsoring en abonnee-
geld, en brengt voornamelijk
minder bekende sporttakken
op de buis. In tegenstelling tot
bekende concurrent Eurosport,
Is Sportnet bereid te betalen
om op de kabel te worden ver-
deeld.

*

VTM sloot zijn eerste werkjaar
af met een WINST van 181 mil-
joen BF. De uitgevers, daaren-
tegen, verloren samen 2 miljard
BF aan reklame. Als aandeel-
houders van VTM zijn zij dus
tegelijk kleine winnaars en
grote verliezers. Dit alles bleek
uit het rapport over 1989, dat
de Raad van Bestuur van de
Vlaamse Televisiemaatschapplij
overhandigde aan de Vlaamse
Minister van Cultuur P. Dewael.
Hieruit bleek ook dat VTM niet
alleen door uitgevers wordt
gefinancierd, maar dat bij de
aandeelhouders ook een NV
Almaspar voorkomt. Deze NV
heeft een pakket aandelen van
11 % in handen. NV Almaspar
Is voor 33 % In handen van de
uitgeversgroep Hoste (Het Rijk
der Vrouw), voor 40 % van per-
soonlijke investeerders en voor
25,7 % van Alken Maes.

*

60

COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 3



Het profileren van de verschil-
lende radionetten van de open-
bare omroep in 1990, met o.a.
de uitbreiding van het program-
ma-aanbod, werpt zijn vruchten
af. Uit de eerste LUISTERCIJ-
FERS blijkt dat de vier radio-
netten samen driekwart van de
luistertijd van het Viaamse
publiek Innemen. Radio 2
alleen al heeft een marktaan-
deel van 44.7 %, Radio 1 haalt
een percentage van 16.7,
Radio 3 1.7 % en Studio Brus-
sel 13.9 %. De niet openbare
radio’s verloren terrein
(13.9 %). De zogenaamde D-
Dagen, waarop bijzondere pro-
motie werd gemaakt voor de
netten, waren een succes. Het
nieuwe ochtendprogramma
"Voor de Dag" van Radio1
(22.8 %), het programma "Och-
tendkuren" ter vervanging van
"Het Bed" (18 %) en "De Zoete
Inval' van Radio 2 (22.4 %) zijn
voltreffers. Zelfs Radio 3 mag
zich verheugen op een hogere
luisterdichtheid 's ochtends
(bijna 2 %). Dit laatste net
werkt bovendien nog aan een
inhaaloperatie met ingrijpende
veranderingen voorzien voor
1991,

*

De BRT ziet steeds meer van
zijn trouwe MEDEWERKERS
VERTREKKEN, feestvierend,
eerder met stille trom, of verbit-
terd. Armand Pien ging met
pensioen, Paul Jambers en Luc
Appermont liepen naar de con-

currentie over, Johan Op de
Beeck start met een partikulie-
re produktiefirma die televisie-
programma’s voorbereidt voor
diverse tv-stations, Etienne Van
den Bergh gaat met een |aar
loopbaanonderbreking bij Het
Volk aan de slag als directeur
van de redactle, en Plet De Val-
keneer, producer van medisch-
wetenschappelijke uitzen-
dingen, verlaat de BRT omdat
hij zich niet langer kon verzoe-
nen met het beleid van de
openbare omroep. Ook bij
VTM vertrekken personeelsle-
den, zij het dan in een andere
context. Terry Verbiest werkt
niet langer bij VTM, zijn con-
tract werd opgezegd. Naar ver-
luidt zou dit in verband staan
met de door de directie van
VTM uitgevoerde controle van
de persoonlilke gegevensbe-
standen in de computers van
de journalisten.

*

COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr. 3

61



