
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

gerda cammaer

pascale milo

en

wim van der biesen

Op 21 februari erkende de Vlaamse
executieve 378 NIET-OPENBARE
RADIO’S waarvan er 273 voltijds
worden erkend en dus een eigen
frequentie krijgen. De overige 105

radio’s moeten de toegewezen fre¬
quentie delen. Bij de 136

afgewezen erkenningsaanvragen
zijn onder meer de radio’s van de
Cobra-keten (Het Belang van Lim¬
burg) : hun statuten werden laat¬
tijdig overgemaakt voor publikatie
in het Staatsblad. De andere radio’s
werden afgewezen ofwel omdat
hun aanvragen niet ontvankelijk
waren, ofwel omdat zij een
negatieve beoordeling kregen van
de Raad voor Niet-openbare
Radio’s.

Eind maart werd in POLEN met de
opstarting van het COMMERCIEEL
TV-station, Echo TV, het tele-
visiemonopolie van de regering
doorbroken. Het is meteen het
eerste commerciële tv-initiatief in
Oost-Europa. Het programma-aan-
bod bestaat voornamelijk uit video¬
clips en films die min of meer ille¬
gaal van satellietzenders worden
gecapteerd. Commercieel is het
initiatief alvast een succes.

Begin april heeft de uitgeverij
Hoste, die o.a. Het Laatste Nieuws
uitgeeft, haar directeur-generaal,
Rik DUYCK (39), ONTSLAGEN. De
reden van het ontslag is naar ver¬
luidt "een verschil in visie op het

44 COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr.1



dagelijks beleid". De ontslagen

directeur-generaal was pas sinds

1987 in dienst bij de uitgeverij

Hoste en was o.a. nauw betrokken
bij de overname van De Morgen

begin 1989.

Duyck wordt opgevolgd door

Christian Van Thillo (28). De fami¬

lie Van Thillo is meerderheidsaan¬
deelhouder van de uitgeverij Hoste.

Vanaf één april kan men Studio
Brussel alle weekdagen tussen zes
uur ’s morgens en 23.30 u. ’s

avonds beluisteren (de andere
dagen vanaf 8 u.). Daarmee is

Studio Brussel bevorderd tot vol¬

waardig radionet waarvoor vanaf

midden maart zelfs reclame wordt
gemaakt in de bioscopen (een
primeur). Dit initiatief kadert in het
B.R.T.-project om alle zenders een
sterker uitgesproken eigen karakter

te geven.

Op 4 april nam de Vlaamse Exe¬
cutieve formeel kennis van de fun¬

damentele BEZWAREN die de

EUROPESE KOMMISSIE, na een
oude klacht van de SP, oppert

tegen bepaalde aspecten uit de

Vlaamse mediawetgeving, meer
bepaald tegen het KABEL-

DECREET. De Kommissie is het

oneens met het artikel uit het

kabeldecreet dat stelt dat openbare
of partikuliere omroepen van
andere lidstaten moeten of mogen

worden doorgegeven voor zover de

uitzendingen gebeuren in de taal

van het land waar zij zijn opgericht.

De EG-Kommissie acht dit in strijd

met het EG-Verdrag over het vrij

verkeer van diensten. Zij meent dat

deze bepaling trouwens ook van

toepassing is op het artikel in het

kabeldecreet dat een voorafgaande

toestemming van de Vlaamse Exe¬

cutieve vereist voor de uitzendin¬

gen van commerciële omroepen uit

andere lidstaten.

Tevens wordt het artikel uit het¬

zelfde kabeldecreet dat stelt dat

51% van het kapitaal van VTM

afkomstig moet zijn van de

Vlaamse schrijvende pers, in strijd

geacht met het EG-Verdrag dat

immers de vrijheid van vestiging

binnen de Gemeenschap garan¬

deert.
Ook het uitvoeringsbesluit van het

kabeldecreet dat de voorwaarden
regelt inzake het aandeel culturele

produkties van de Vlaamse niet-

openbare omroepen, valt bij de

Kommissie niet in goede aarde.

Volgens de Kommissie is ook dit in

strijd met het principe van vrij ver¬

keer van diensten aangezien aan
deze "culturele" bekommernis

enkel economische doelstellingen

ten gronde liggen, namelijk de
bescherming van de Vlaamse

beeldindustrie.
Met deze EG-bezwaren is het debat

over het kabeldecreet opnieuw

geopend.

*

COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr.1 45



Media Marketing Belgium bere¬

kende voor zijn "barometer van de

MERKENRECLAME" dat de TELE¬
VISIESTATIONS in België in 1989

8,33 miljard fr. aan reclame ontvin¬

gen, dat is een stijging met maar
liefst 115 pet. tegenover 1988.

Voor het totaal van de
GESCHREVEN PERS is de baro¬
meter echter minder positief: de
ontvangsten daalden met 21,8 pet.

met als grootste slachtoffer de
vrouwenmagazines die 26,1 pet.

van hun reclameinkomsten kwijt

speelden. De regionale week¬
bladen (+ 7,8%) en de gespe¬
cialiseerde publikaties (+ 8,4%)
ontvingen een groter deel van de
reclamekoek en ook de affichage

vergrootte zijn aandeel (+ 12,2%).
De radio (- 3%) en de bioscopen
(-2%) waren minder in trek als

reclamemedia. De globale
reclame-inkomsten voor de vijf

media samen stegen in 1989 met

13,5 pet., dat betekent dat in totaal
een bedrag van 30,7 miljard fr.
werd uitgegeven aan reclame.

Eén van de punten van het actie¬
programma dat EG-Kommissaris
voor Verbruik, Karei Van Miert, eind
april voorstelde, betreft de invoe¬
ring van VERGELIJKENDE

RECLAME in alle EG-lidstaten.
Vergelijkende reclame, waarbij pro-
dukten en diensten uitdrukkelijk
vergeleken worden met die van
concurrenten, en die concurrenten

ook met naam worden genoemd, is
tot nu toe in België verboden.

*

Op 26 maart 1990 werd Luc VAN
LOON, hoofdredacteur van Het
Belang van Limburg, "om drin¬
gende redenen" ontslagen. Hij was
verantwoordelijk voor het dagelijks
beheer van de redactie en vormde
samen met Richard Swarten-
broeckx (chef-redacteur) en met

Mare Platei (politiek hoofdredac¬
teur) de hoofdredactie. Officieel
werd er geen reden voor het plotse
ontslag opgegeven. De directeur-
generaal van de N.V. Concentra,
Mare Leynen, zou het echter niet
eens geweest zijn met de her¬
schikkingen binnen de redactie die
Luc Van Loon had doorgevoerd.
Later liet de ontslagen hoofd¬
redacteur bezwarend beslag leggen
op de bezittingen van Concentra
en van de familie Baert (eigenaar
van de uitgeverij), omdat de

beloofde bankgarantie na ander¬
halve maand nog niet gestort was.
Deze laatste moest als waarborg
dienen in afwachting van de
uitspraak van de arbeidsrechtbank
waarbij Van Loon zijn zaak aan¬
hangig heeft gemaakt.

*

Eind maart werd Jan Schodts, de
toenmalige hoofdredacteur van de
VTM-nieuwsdienst, op studiereis
gestuurd naar de V.S. Aanvankelijk
werd beweerd dat het ging om een
tijdelijke afwezigheid maar in de
pers ontstonden al dadelijk hele
polemieken over een mogelijk
definitief ontslag van de heer

46 COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr.1



Schodts, hetgeen door de VTM ten

stelligste werd ontkend. Nog geen

maand later werd door dezelfde

zender verklaard dat er "een einde

werd gemaakt aan de samenwer¬
king met hoofdredacteur Jan

Schodts omwille van onverenig¬

baarheid van zienswijze over

regelingen die te maken hebben

met de werking van het directie-
comitee en de verantwoordelijkheid
eigen aan de functie van hoofd¬

redacteur." In de pers ging men

echter door met het zoeken naar

andere redenen voor het ontslag en

overal verschenen berichten over

een mogelijke machtstrijd binnen

de VTM waarbij het duo Mike Ver-

drengh - Guido Depraetere telkens

aan het langste eind trekt.

Op 27 april werd VTM door de

RAAD voor HANDELSPUBLICITEIT
in gebreke gesteld voor drie

soorten inbreuken op de

RECLAMEwetgeving. Volgens de

Raad worden VTM-programma’s

door reclamespots onderbroken,
zit er verdoken reclame in de pro¬

gramma’s en worden er reclame¬
blokken geplaatst voor en na
kinderprogramma’s. Wat deze laat¬

ste aantijging betreft verklaarde

VTM dat zij geen typische kinder¬

programma’s uitzenden, eerder
programma’s voor mensen van "7

tot 77 jaar".

Voor deze overtredingen riskeert
VTM hoge geldboetes. In het

slechtste geval kan de zender haar

vergunning voor het uitzenden van

handelspubliciteit verliezen.

*

Op zaterdag 28 april 1990 ver¬

scheen het laatste nummer van het

Nederlandse communistische dag¬

blad DE WAARHEID. Deze krant,

die de spreekbuis was van de

Communistische Partij Nederland

(CPN), verscheen voor het eerst op

23 november 1950. De oplage, die

ooit 300.000 exemplaren bedroeg,

was tot amper 7.000 geslonken. De

discussies binnen de partij tussen

de fundamentalisten en de nieuw-

linksen, en de ontwikkelingen in

Oost-Europa zijn natuurlijk niet

vreemd aan de teloorgang van De

Waarheid.
De krant wordt onder de titel

FORUM voortgezet als een week¬

blad, dat los zou staan van de

Communistische Partij. Men

beoogt over vier jaar een oplage

van 10.000 exemplaren.

*

Sinds 2 mei ziet Le Soir er veel

jonger uit. De ganse opmaak van

de krant werd immers "up-to-date"

gemaakt: kleurenfoto’s, een nieuw

formaat (zoals Het Nieuwsblad),

een nieuwe indeling in rubrieken,

een andere vormgeving en letter¬

type, meer korte berichten, af en

toe een dossier met êen eigen pre¬

sentatie, een blikvangende voor¬
pagina (twee soorten inhouds¬
tafels, meer witruimte en een artikel

met een grote foto), in het weekend

COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr.1 47



supplementen over vrije tijd en
"mieux vivre" enz. Hiervoor werden
twintig nieuwe medewerkers
aangenomen. Ook werkt men vanaf

nu met moderne offsetpersen en
met electronische systemen voor
het opmaken van de pagina’s (die

dan via telefoonlijnen worden door¬
geseind). Met deze 1,5 miljard
kostende operatie wil Le Soir
aangeven dat het geschreven

woord nog steeds springlevend is,
ondanks de steeds groeiende con¬
currentie van de electronische
media.

*

Op 13 mei 1990 deelde de redactie
van DE MORGEN mee dat zij een
REDACTIESTATUUT ondertekende
met de hoofdredactie en met de
directie van de N.V. De Nieuwe
Morgen. Dit statuut bepaalt o.m.
dat "de directiebeslissingen inzake
bedrijfsvoering van de uitgeverij,
die een invloed hebben op de jour¬
nalistieke produktie, slechts kun¬
nen genomen worden na vooraf¬
gaand overleg". Anderzijds wordt
ook gestipuleerd dat de redactie¬
raad functioneert als inspraak¬
orgaan van de hele redactie in alle
zaken die redactionele taken en
functies betreffen.

Volgens hoofdredacteur Paul
Goossens is dit redactiestatuut
"geïnspireerd op dit van de Neder¬
landse dagbladen en vooral op dit
van De Volkskrant, aangevuld met
enkele Vlaamse eigenheden".

*

Begin april werd te Washington

onder de titel THE LATEST NEWS
de eerste krant voorgesteld die om
het uur verschijnt. Ze wordt
gedrukt op tabloïd-formaat, telt 24
bladzijden en bevat naast het
belangrijkste wereldnieuws vooral
economisch nieuws. Het blad richt
zich dan ook op de eerste plaatst
naar zakenlui.

*

De PULITZER-PRIJS voor buiten¬
landse verslaggeving ging dit jaar
naar het journalistenechtpaar
Nicholas Kristof en Sheryl Wudunn
van The New York Times voor hun
artikels over het neerslaan van de
studentenrevolte in Peking in juni
1989. Rampen en dramatische
gebeurtenissen stonden dit jaar
trouwens centraal bij de uitreiking
van deze fel begeerde Amerikaanse
prijzen. Zo werd ook een verslag
over de olieramp met de Exxon
Valdez in Alaska bekroond, terwijl
de Pulitzer-prijs voor fotografie
naar een reportage over de gebeur¬
tenissen in Roemenië ging.

48 COMMUNICATIE 20 (1990-1991) Nr.1


