
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

GERDA CAMMAER

PASCALE MILO

EN

WIM VAN DER BIESEN

Op dinsdag 28/11/1989 stond inde BRITSE
PERS een nieuwe GEDRAGSCODE te le¬
zen. Deze werd door de hoofdredacteuren
van de betrokken kranten uitgewerkt als
een reactie tegen de groeiende kritiek op
de pers. Ingrediënten zijn het respect voor
de privacy, het recht op antwoord, een
pleidooi voor een open (en geen slinkse)
manier om nieuws te vergaren, het verbie¬
den van betalingen aan kriminelen voor
hun sensationeel (levens-) verhaal, het ver¬
bieden van onnodige verwijzingen naar
ras of religie en het aanstellen van een
ombudsman die de naleving van dit alles
moet controleren. De Britse pers was
hoognodig aan zo'n gedragscode toe.
Vooral door de populaire kranten werd
vaak tegen deze "vanzelfsprekendheden"
gezondigd. Onder impuls van het succes¬
blad "The Sun" van R. MURDOCH be¬
steedden zij gaandeweg meer aandacht
aan het menselijke en/of sensationele,
dan aan het harde binnenlandse, buiten¬
landse of economische nieuws. Omdat de
Persraad ondanks de vele incidenten on¬
voldoende optrad, had het parlement al
een poging ondernomenom de media aan
banden te leggen. Uit vrees voor een der¬
gelijke politieke inmenging is nu dus door
de perswereld zelf een gedragscode uitge¬
werkt. Het is nu aan de kranten om aan de
verleiding te weerstaan om toch "riool-
joumalistiek" te blijven aanbieden, omdat
het publiek dat nu eenmaal koopt. Ten¬
slotte kan bij debatten over de vrije me¬
ningsuiting de steun van het publiek moei¬
lijk gemist worden.

Eind november 1989 zette PW-Voorzitter
VERHOFSTADT ineen persconferentiede
visie van zijn partij op het mediabeleid uit¬
een. Op termijn ziet de PW ALLEEN nog
PARTICULIERE omroepen in Vlaanderen.
‘Opdrachten met een openbaar karakter
kunnen aan deze omroepen worden uit¬
besteed’, aldus Verhofstadt. Overigens
vinden de liberalendat de BRT té veel mid¬
delen krijgt.

48 COMMUNICATIE 19 (1989-1990) Nr. 4



Met volgend jaar 15.000 afspeelapparaten
in de Belgische huiskamers en zowat
75.000 platen op de boekenplank begint
definitief DE OPMARS VAN DE CD-VI-
DEO. Het gaat hierbij om een nieuwe toe¬
passing van de reeds populaire audiocom¬
pact disc met digitale informatie. De pla¬
ten bevattennaast eengeluidssignaal ook
een beeld dat simultaan op een gewoon
televisietoestel bekeken kan worden. De
videoplaatjes zijn goudkleurig (i.p.v. zilver)
en bestaan in drie formaten : 12, 20 en 30
cm. diameter, voor respectievelijk 6, 20 en
60 minuten klank en beeld aan één zijde.
De platen van 20 en 30 cm. zijn dubbelzij¬
dig afspeelbaar, zodat de maximale speel-
duur twee uur bedraagt. Het afspeelappa-
raat, een "combi-player", ziet eruit als een
CD-speler (met een grotere lade) en ge¬
bruikt hetzelfde afleessysteem met een la¬
serstraal. Het apparaat wordt aangeslo¬
ten op een televisietoestel of monitor om
de beeldinformatie (gewone videobeel¬
den) te kunnen bekijken. Hoewel het nieu¬
we medium zich uitstekend leent voor
clips en ontspanningsmuziek, hebben de
platenhuizen ook ambities op het gebied
van klassieke muziek. Vooral opnamen
van opera's en baletten komen in aanmer¬
king. Gewone concerten lenen zich min¬
der voor een CD-video-versie, aangezien
het visualiseren van een concert een
moeilijke opgave blijft en de consument
vermoedelijk niet telkens dezelfde beeld-
reportage van een concert wil bekijken.
Bovendien vertonen de huidige concert-
opnamen nogal eens balansproblemen:
de klank van de in close-up getoonde in¬
strumentalist is vaak niet te horen via de
luidsprekers. In verband met deze proble¬
men denkt men er ook aan om stem¬
mingsbeelden, die in feite niets met de
muziek te maken hebben, op de CD-video
te zetten, of zelfs een soort "klassieke
clips" te maken. Met de CD-video mikt
men dan ook duidelijk op een ruimer pu¬
bliek dande traditionele klassieke muziek¬
liefhebber.

Begin december 1989 nam prof. Els DE

BENS ontslag als lid van het Comité van
Experten van de VLAAMSE MEDIARAAD.
Reeds geruime tijd uitte zij kritiek op de
werking en de belangenvermenging in het
expertencomité : ‘Indien de experten zich
niet kunnen losmaken van hun achterban
en hun deskundigheid ruilen voor dienst¬
betoon, dan zal de dialoog over het media¬
beleid wegzinken in touwtrekkerij’,aldus
De Bens.

De Raad van Bestuur van VTM benoemde
Leo NEELS, met ingang van 1 januari
1990, tot directeur-generaal van VTM.
Neels was raadsman van VTM en is
gespecialiseerd in auteurs- en media¬
recht. Hij volgt Carlo GEPTS op, die op 1
december 1989 uit zijn functie werd ont¬
slagen wegens ‘conflicten over het beleid
van de televisiezender*. Intussen onder¬
zoekt Gepts in opdracht van TF1 de moge¬
lijkheden voor een nieuw station op de Ne¬
derlandse markt.

De NEDERLANDSE OPINIEWEEKBLA¬
DEN blijven achteruitgaan. De laatste vijf
jaar verloren ze 25% van hun oplage, en
hun inkomsten uit advertenties daalden
nog meer. Toch zijn de plannen van De Tijd
(37.000 ex.) en van de Haagse Post (25.000
ex.)om te fusioneren afgesprongen. Intus¬
sen hebben de meeste opinieweekbladen
hun inhoud aangepast aan het publiek
(minder opiniërende artikelen en
probleemreportages) en meer afgestemd
op de wensen van de adverteerders. De
voornaamste reden van de achteruitgang
van de Nederlandse opiniepers ligt bij de
uitstekende weekeindbijlagen van kwali¬
teitskranten als het NRC-Handelsblad en
de Volkskrant. Men vermoedt dat de pro¬
blemen van sommige weekbladen nog
zullen vergroten als de NRC met haar ge¬
plande wekelijkse kleurenbijlage op de
markt zal komen.

COMMUNICATIE 19(1989-1990) Nr. 4 49



Begin januari 1990 werd Guy DUPLAT be¬
noemd tot HOOFDREDACTEUR van LE
SOIR. Volgens de journalisten van Le Soir
is deze benoeming ‘in overeenstemming
met hun wil om de onafhankelijkheid van
hun krant te vrijwaren’. De vorige hoofdre¬
dacteur, Yvon Toussaint, nam op 14 no¬
vember 1989 ontslag uit protest tegen
het akkoord dat gesloten werd tussen
de meerderheidsaandeelhouders (groep
ROSSEL) en de Franse mediamagnaat
Robert Hersant, die 40 % van de aandelen
bezit.

van de veiligheid van de persmensen zal
bovendien aan de orde gesteld worden op
congressen van de Verenigde Naties en
van de Internationale Arbeidsorganisatie.
IFJ-voorzitster M. Doomaert verklaarde
dat een absolute veiligheid in dit beroep
nooit gegarandeerd kan worden, maar dat
de risico's wel beperkt moeten worden. Ze
beschouwt het feit dat een journalist
wordt gedood,niet alleen alseenpersoon¬
lijk drama, maar tevens als een aanval op
de vrije meningsuiting, de persvrijheid en
de democratie.

Ondanks het akkoord van de Nederlandse
Ministerraad over de wijziging van de ME¬
DIAWET die commerciële televisie moge¬
lijk maakt, staakte de Nederlandse, com¬
merciële zender TV 10 op 6 januari 1990
alle activiteiten. Fusiegesprekken met
TF 1, NBC, Tros ende uitgeverijen VNU en
Elsevier leverden geen resultaten op, zo¬
dat de kans dat de zender werkelijk zou
gaan uitzenden, wel erg klein was gewor¬
den. Intussen sloot Joop van den Ende
een contract met RTL-VERONIQUE voor
de levering van zijn Nederlandstalige
amusementsprogramma's.

In de loop van 1989 KWAMEN in totaal 58
JOURNALISTEN OM, waaronder twee
landgenoten: Stéphane Steinier van La
Nouvelle Gazette en Danny Huwé, ver¬
slaggever van VTM, die tijdens de kerst¬
nacht in Boekarest werd neergeschoten.
De meeste journalisten werden omge¬
bracht in Latijns-Amerika. De INTER¬
NATIONALE FEDERATIE VAN JOURNA¬
LISTEN (IFJ) vindt dat aantal onaanvaard¬
baarhoog en lanceert een oproep tot inter¬
nationale ACTIE en een programma voor
meer veiligheid voor persmensen. Men zal
trachten de leden van de IFJ bewust te
maken van de risico's die ze lopen. Er zal
een handboek verschijnen met informatie
over hulporganisaties en andere instan¬
ties die de journalisten kunnen bijstaan
als het te gevaarlijk wordt. Het probleem

In Italië heerst grote bezorgdheid over de
toenemende mediaCONCENTRATIE nu
Silvio BERLUSCONI zijn rivaal Carlo DE
BENEDETTI heeft verslagen in de strijd
om het uitgeversbedrijf MONDADORI.
Berlusconi controleert naast drie tv-zen-
ders nu ook een aanzienlijk deel van de
pers, waaronder de gezaghebbende krant
La Repubblica. Scalfari, stichter van deze
krant, verwierp alvast het gezag van Ber¬
lusconi en ondernam intussen stappen
voor de oprichting van een nieuwe krant,
II Independente. De regering van haarkant
heeft een ontwerp klaar waardoor een
grens aan de concentratie zou worden ge¬
steld.

Sinds 28 januari1990komt de jonge Britse
kwaliteitskrant The Independent ook met
een zondagskrant op de markt: THE IN¬
DEPENDENT ON SUNDAY. Het blad ver¬
schilt nogal met de andere Britse zon¬
dagskranten. De openingskatem met
nieuws en sport, die op gewoon kranten¬
formaat verschijnt, bevat twee katernen
op tabloïd-formaat. De eerste (Business
on Sunday) brengt hoofdzakelijk econo¬
misch en financieel nieuws, terwijl de
tweede (The Sunday Review), die in kleur
verschijnt, is afgestemd op cultuur en
ontspanning.

50 COMMUNICATIE 19 (1989-1990) Nr. 4



Op 1 februari 1990 werd het eerste VTM-
jaar met SUCCES afgesloten. Dit moest
blijken uit het jaaroverzicht van de VTM-
studiedienst, waarin werd aangetoond dat
het vooropgestelde marktaandeel van
20% met ruim 10% werd overschreden. In
opdracht van VTM werd door Marketing
Unit een onderzoek uitgevoerd naar het
profiel van de doorsnee VTM-kijker. Uit dit
onderzoek bleek dat het profiel overeen
komt met dat van de Vlaamse bevolking.
Hiermee reageerde VTM op een onder¬
zoek naar de kijkdichtheid van de VTM- re¬
clameblokken, uitgevoerd door Media
Team, waaruit bleek dat VTM minder aan¬
trekkelijk isvoor alleenstaanden, jongeren
tussen 15 en 24 jaar, mannen, Antwerpe¬
naars, Brusselaars en hogere sociale
groepen.
Alhoewel VTM zich niet wil inlaten met po¬
litiek, liet zij toch een enquêtehouden over
de politieke gezindheid van haar kijkers.
Uit de resultaten bleek dat vooral CVP- en
SP-gezinden op VTM afstemmen, terwijl
de groenen en de VU-aanhangers de zen¬
der links laten liggen. De liberalen beho¬
ren tot de middelmaat.

Ook inPORTUGAL werd het licht opgroen
gezet voor nationale, PRIVATE TELE¬
VISIE.Premier Silva maakte begin februari
bekend dat twee nieuwe televisievereni¬
gingen een vergunning zullen krijgen, wat
het einde betekent van het omroepmono-
polie van de openbare televisie, RTP.
Sinds het doorbreken van het publieke te-
levisiemonopolie in SPANJE deze zomer,
zijn al twee van de drie mediagroepen die
een licentie verwierven voor de uitbating
van een nationale, PRIVATE TELEVISIE,
gestart met uitzenden. ANTENA 3 was
voor het eerst te zien op 25 januari, terwijl
TELECINCO startte op 3 maart. De derde
licentiehouder, de betaalomroep CANAL
PLUS, kampt nog met moeilijkheden en
vroeg de regering om uitstel.

Onder de titel FEELING verscheen op 1

februari 1990 het eerste nummer van een
nieuw Vlaams vrouwenblad. Het wordt uit¬
gegeven door de TUM (Tijdschriftenuitge¬
versmaatschappij) en is een zusterblad
van Flair. In feite richt het zichnaarde iets
oudere vrouw die Flair "ontgroeid" is, een
"behoorlijke opleiding genoot, getrouwd
is en kinderen heeft, veelal deeltijds werkt
en beïnvloed is door het rollenpatroon van
de jaren zestigen zeventig". Feeling iseen
"lifestyleblad", dat om de veertien dagen
verschijnt en een startoplage had van
85.000 exemplaren.

Begin februari probeerde het Vlaamse
weekblad HUMO een plaatsje te verove¬
ren op de NEDERLANDSE MARKT. Het
stootte daarbij echter op zwaar verzet van
de Nederlandse omroepbladen, die hun
monopolie inzake informatie over
tv-programma's bedreigd zagen. In het
verzuilde Nederlandse omroepsysteem
draait alles immers rond het aantal leden
(of het aantal abonnementen op de om-
roepgids) van een omroepvereniging. Er
werd zelfs mee gedreigd de Vlaamse me¬
dia geen informatie over tv-programma’s
meer door te spelen. Hoofdredacteur G.
Mortier van HUMO vindt dat de Nederlan¬
ders ten onrechte bang zijn: HUMO zou
immers in kleinere oplage en tegen een
hogere prijs dan de omroepbladen op de
Nederlandse markt komen.

De BERT LEYSENPRIJS voor televisie, die
dit jaar was voorbehouden voor documen¬
taire programma's, ging naar Panorama.
De jury had vooral waardering voor ‘de vol¬
gehouden inspanning van de programma¬
makers om in een aantrekkelijke televisie-
vorm genuanceerde en verhelderende
achtergrondinformatie aan te bieden over
vaak controversiële thema's’.

De PRIJS van de TV-KRITIEK 1989 werd
toegekend aan Lucas Vander Taelen ‘we-

COMMUNICATIE 19 (1989-1990) Nr. 4 51



gens de volgehouden inspanning van
deze reporter-filmer,om op eenheel eigen,
soms eigenzinnige manier de werkelijk¬
heid in beelden te vangen’.

De KLOKKE ROELANDPRIJS voor het
beste radioprogramma gingnaarde docu¬
mentaire The Sound of Speed van Flor
Stein. Dit programma werd gelauwerd
‘voor de aangrijpende manier waarop de
programmamaker inpikt op de prangende
actualiteit van de weekend-ongelukken
met jongeren’.

De BRT ziet vanaf 1990 haar inkomsten
stijgen. In overeenstemming met het
Vlaamse regeerakkoord krijgt de BRT een
vast percentage (51,5 %) van het KIJK- en
LUISTERGELD, waardoor de dotatie voor
1990 met bijna 160 miljoen frank wordt ver¬
hoogd, wat neerkomt op 6,452 miljard
frank. Bovendien keurde de Vlaamse rege¬
ring op 28 februari 1990, ondanks het pro¬
test van de lokale radio's, een ontwerpde¬
creet goed waardoor RECLAME op de
BRT-RADIO mogelijk wordt.

52 COMMUNICATIE 19 (1989-1990) Nr. 4


