de zaak buyle in de vlaamse
perse

danny jacobs

INLEIDING

De VTM-journalist Daniél Buyle geniet bij het publiek een relatief grote bekend-
heid. Dit niet zozeer omwille van zijn journalistieke kwaliteiten, doch door een
aantal conflicten met Buyle's vroegere werkgever de BRT. Deze conflicten - die
in de media bestempeld werden als zijnde "de zaak Buyle” - vonden hun oor-
sprong in het voorjaar van 1980 en culmineerden, eind augustus 1987, in het
ontslag van Daniél Buyle als radiojournalist bij de BRT. Indien men enkele vroe-
gere zaken, zoals deze rond BRT-journalist Maurice De Wilde, terzijde laat, dan
is de zaak Buyle ongetwijfeld &één der langstlopende en meest conflictuele in-
cidenten met een verslaggever in de geschiedenis van de BRT.

Doordat deze "zaak Buyle" ongetwijfeld een hoog polemische connotatie ken-
de - dit zowel op journalistiek, ideologisch, politiek als syndicaal viak - werd ze
weerhouden als studieobject voor een inhoudsanalytisch onderzoek van de ver-
zuilde Vlaamse pers.

Vooraleer het opzet, de voornaamste resultaten en conclusies van het onder-
zoek worden besproken, dienen we eerst de "zaak Buyle” summier in kaart te
brengen.

DE ZAAK BUYLE: EEN OPEENSTAPELING VAN CONFLICTEN

Een niet onaardig aantal elementen die door de BRT-hiérarchie in het Buyle-dos-
sier werden weerhouden, zijn het gevolg van de werkzaamheden die Buyle niet
in zijn hoedanigheid van BRT-journalist had gesteld. Het gaat hier in het bijzon-
der om perspublikaties en uitlatingen in interviews.

Op 11 november 1980 verschijnt er in "Humo" een artikel waarin Daniél Buyle
een kritische analyse maakt van de binnen-parlementaire lobby’s in Belgié (1).
Volgens de BRT-directie zou dit artikel zijn geloofwaardigheid als objectief en
onpartijdig BRT-journalist in het gedrang gebracht hebben. In 1983 krijgt Buyle
een sanctie n.a.v. een interview - dat van hem verscheen in het progressieve
maandblad "Komma" - waarin de partijpolitieke samenstelling van de BRT-be-
heersorganen wordt aangeklaagd, en de nefaste weerslag hiervan op een Kri-
tische en onafhankelijke journalistiek wordt behandeld (2). Een gelijkaardige si-
tuatie onstaat wanneer Buyle in september 1986 n.a.v. het verschijnen van zijn
boek "De lakeien van de Wetstraat” geinterviewd wordt voor het weekblad
"Humo” (3). De uitlatingen die hij zich daarin permitteert t.a.v. collega-journa-
listen en de BRT-hiérarchie, worden aanzien als zijnde in strijd met de voorge-
schreven terughoudendheid van de omroepjournalisten.

De meest verstrekkende conflicten binnen de BRT zijn het gevolg van Buyle's
werkzaamheden als radiojournalist. Buyle wendde zich in dit geval tot driemaal
toe tot de Raad van State, dat als hoogste administratief rechtscollege nog maar

COMMUNICATIE 19 (1989-1990) Nr. 4 17



in één zaak een bindende uitspraak heeft gedaan.

Tijdens de nacht van 13 december 1981 interviewde Buyle formateur Martens,
die zopas, na lange onderhandelingen, het formatieberaad van het nieuwe
rooms-blauwe kabinet Martens V had afgerond. Toenmalig administrateur-ge-
neraal van de BRT Vandenbussche vond dat de vraagstelling insinuerend en
negatief van aard was, en hij gaf Buyle een officiéle (berisping) en een officieuse
(verbanning van ‘Wetstraat’ naar de binnendienst op de redactie) sanctie. Een
arrest van de Raad van State hieromtrent vernietigde de officieuse sanctie, doch
bevestigde de officiéle sanctie. In concreto werd er gesteld dat de ‘radio- en
tv-journalist bij het brengen van nieuws en duiding de vereiste " schroom” moet
betonen’(4).

Op 4 juli 1982 maakte Buyle een Actueel-bijdrage over het nieuwe KB inzake
de regeringsmededelingen. Een passus - waarin de nieuwe vorm en het tijdstip
van de regeringsmededelingen met de situatie in andere landen werd vergele-
ken - werd door de eindredacteur van dienst uit de bijdrage geknipt. De daar-
opvolgende procedure die leidde tot een nieuwe sanctie en Buyle's principiéle
stellingname omtrent “het moreel auteursrecht van de journalist” (wat onder
meer inhoudt dat derden niet zomaar zonder voorafgaandelijke toestemming
van de betrokken journalist in een bijdrage kunnen knippen) gaf aanleiding tot
een nieuwe zaak voor de Raad van State.

Vooraleer Daniél Buyle op 25 augustus 1987 door de BRT-Raad van Beheer for-
meel werd ontslagen, zouden nog enkele conflicten de revue passeren : onte-
vredenheid vanuit bepaalde hoek over de radioverslaggeving die Buyle gemaakt
heeft over de gemeenteraadsverkiezingen te Gent op 24 april 1982 (5), betwis-
tingen over verlofregelingen en problemen met collega-journalisten kan men in
dit verband vermelden.

Naast de eerder vermelde opeenstapeling van conflicten als mede-oorzaak kun-
nen 3 radiojournaal-items (op 14, 18 en 19mei 1987) als onmiddellijke aanleiding
van het ontslag worden weerhouden. Vanaf 20 mei wordt Buyle de toegang tot
de BRT-gebouwen ontzegd wegens ernstige deontologische fouten. Dit sloeg
onder meer op het feit dat in het journaal aan duiding werd gedaan, wat normaal
is voorbehouden aan het op het middag- en avondjournaal aansluitend duidings-
programma Actueel. Ook vormelijke fouten, zoals het feit dat herhaaldelijk de
vastgestelde lengte van het journaal met enkele minuten werd overschreden,
werden vermeld.

Na een maandenlange behandeling van de zaak in de adviesgevende (0.a. tucht-
raad en adviescollege objectiviteit) en beslissingsbevoegde (Vaste Commissie
en Raad van Beheer) organen van de BRT viel het ontslag op 25 augustus 1987
na een beslissende stemming (CVP - PVV meerderheid versus SP - VU minder-
heid) binnen de Raad van Beheer. De zaak kreeg een staartje, omdat ze ge-
durende weken werd gevolgd door stakings-, stiptheids- en solidariteitsacties.

DE ZAAK BUYLE: RAAKVLAKKEN EN DRAAGWIJDTE

De zaak Buyle heeft meerdere raakviakken. Ze ontwikkelde zich op het eind van
de jaren 70, vrijwel gelijktijdig met de verhitte ‘objectiviteitsdiscussie’ rond de
berichtgeving op de BRT. Vervolgens stelt ze ook het ambtenarenstatuut en de
daarmee verbonden rechten en plichten van de BRT-journalist in het daglicht.

18 COMMUNICATIE 19 (1989-1990) Nr. 4



Tenslotte is er het jurisdictionele raakvlak, dat zich situeert op vrijwel alle
niveaus van de administratieve rechtspraak : de problemen die ontstaan als ge-
volg van het onvoldoende (of niet) naleven van de rechten van de verdediging,
lacunes in de te volgen procedure bij het afhandelen van een tuchtsanctie bin-
nen een openbare instelling, en de rechtsonzekerheid die ontstaat uit de laat-
tiidige behandeling van verzoekschriften bij de Raad van State.

Alhoewel men “de zaak Buyle” zou kunnen bestempelen als een eenvoudig
conflict tussen werknemer en werkgever, is het duidelijk dat de draagwijdte er-
van veel verder strekt. De ideologische en partijpolitieke component treedt hier
dan op de voorgrond. Vooral vanuit de linkerzijde van het politieke spectrum
werd de verdediging van Buyle opgenomen : zowel politici, partijpolitiek be-
noemde leden van tucht-, advies- en beheersorganen binnen de BRT, de socia-
listische overheidsvakbond ACOD en links georiénteerde intellectuele kringen
spelen hierin een belangrijke rol. Toch hebben zowel SP en VU zich in de zaak
Buyle als oppositiepartij willen profileren, daar deze zich afspeelde onder een
rooms-blauwe regeringscoalitie, die eveneens bepalend was voor de krachts-
verhoudingen binnen de BRT. De regeringspartijen CVP - PV, die gedurende
de periode 1980 - 1987 (uitz. 1981) de feitelijke meerderheid van de BRT-orga-
nen uitmaakten, stelde zich meestal negatief op tegen de zaak Buyle. Uitzon-
deringen hierop vormden de christelijke overheidsvakbond CCOD, die tijdens
de ontslagperiode de stakingsacties ondersteunde, alsook de PVV-voorzitster
A. Neyts, die de opgelegde Buyle-sanctie, ‘het ontslag’, te zwaar vond.

De zaak Buyle kan bijgevolg exemplarisch gesteld worden om te onderzoeken
hoe uit de berichtgeving in de Vlaamse pers bepaalde tendensen kunnen wor-
den afgeleid. In concreto kunnen we ons de vraag stellen, of men in de bericht-
geving rond de zaak Buyle enige indicatie kan vinden als zou er zich een door-
braak manifesteren in de nauwe verbondenheid die bestaat (of bestond) tussen
een specifiek dagblad en haar politieke en ideologische zuil ? Met andere woor-
den is de verslaggeving rond de figuur Daniél Buyle - verbonden met het con-
cept kritische journalistiek - die reeds vanaf 1980 (het Martens- incident) de klas-
siek links-rechts tegenstelling deed opwaaien in de dagbladpers, anno 1987 nog
steeds het voorwerp van niet-informatieve en polariserende berichtgeving.

METHODOLOGISCH KADER

Voor het verwezenlijken van het onderzoeksobject hebben we ons methodisch
gesteund op de inhoudsanalyse. Deze methodologische aanpak veronderstelt
zowel een kwantitatieve als een kwalitatieve stap.

Vooraleer men wil nagaan hoe kranten inhoudelijk hun berichtgeving over de
zaak Buyle aanpakken, dient men eerst kwantitatief te onderzoeken hoeveel
aandacht elk van deze dagbladen aan het gebeuren heeft geschonken. Het aan-
tal verschillende artikels m.b.t. het ontslag van Buyle, de totale opperviakte in
cm2 gewijd aan deze berichtgeving en de spreiding ervan in de tijd wordt na-
gegaan. Vervolgens wordt de berichtgeving kwantitatief onderverdeeld in een
aantal zuivere inhoudelijke (b.v. reacties op het ontslag van Daniél Buyle, be-
richtgeving over stakings- en solidariteitsacties) en vormelijke categorieén (b.v.
commentariérende artikels, lezersbrieven). Tenslotte wordt dit kwantitatief deel
afgesloten met een analyse van de grafische vormgeving. Een aantal belang-

COMMUNICATIE 19 (1989-1990) Nr. 4 19



rijke indicatoren, zoals de illustraties (aantal, vorm, functie, inhoud en beteke-
nis), de plaats van de artikels qua paginering en plaats op de bladzijde, zijn even-
eens een graadmeter van de aandacht die een dagblad aan het gebeuren
schenkt.

Aan de hand van een aantal ‘case-analyses’ wordt kwalitatief onderzocht hoe
de dagbladen inhoudelijk hebben bericht over het ontslag van Daniél Buyle. De
volledigheid en de accuraatheid van de berichtgeving wordt behandeld in het
onderzoek naar de informatiekwaliteit. In het gerichtheidsonderzoek wordt na-
gegaan of uit de zuiver informatieve artikels blijkt of een dagblad negatief, po-
sitief of neutraal staat tegenover het ontslag van Daniél Buyle. De omvang en
de aard van de commentariérende artikels en de lezersbrieven, alsook de waar-
genomen gerichtheid ervan, zijn eveneens indicatoren van de houding van een
dagblad tegenover het ontslag van Daniél Buyle. Het opsparen van emotioneel
en suggestief taalgebruik en de mate waarin informatie en commentaar wordt
vermengd in het tekstgedeelte en headlines van de informatieve artikels, maakt
voorwerp uit van het suggestiviteitsonderzoek.

Aan de hand van het verzamelde feitenmateriaal kan men conclusies trekken
voor alle dagbladen alsook voor elk van de dagbladen afzonderlijk.

HET ANALYSEMATERIAAL

Bij het zoeken naar het analysemateriaal hebben we geopteerd voor het onder-
zoeken van de berichtgeving over het ontslag van Daniél Buyle in het gehele
scala van de Vlaamse pers. Van de 6 dag bladketens met gezamenlijk 13 titels,
die anno 1987 nog bestonden, werd per keten het moederblad als dagbladititel
weerhouden. Deze moederbladen of hoofduitgaven worden gekozen omdat ze
toonaangevend en representatief zijn voor hun respectieve dagbladketen qua
ideologisch en levensbeschouwelijk profiel en qua aandacht voor algemene en
politieke berichigeving. Het socialistisch dagblad De Morgen, de katholieke dag-
bladen De Standaard, Gazet van Antwerpen, Het Volk en Het Belang van Lim-
burg alsook het liberale dagblad Het Laatste Nieuws zijn de geselecteerde moe-
derbladen.

In deze dagbladen worden alle artikels over het ontslag van Buyle onderzocht
in de exemplaren die verschenen gedurende de periode van 25 augustus 1987
(de dag nadat Buyle wordt ontslagen door de CVP - PVV meerderheid in de Raad
van Beheer van de BRT) tot en met 19 september 1987 (daags nadat in een
referendum - gehouden onder alle BRT-journalisten - bekend wordt dat er geen
meerderheid bereid werd gevonden om de stakings- en solidariteitsacties, ge-
richt op het ongedaan maken van de ontslagmaatregel, gaande te houden).

CONCLUSIES VAN DE KWANTITATIEVE ANALYSE

De hier weergegeven resultaten trachten een zo volledig mogelijk beeld te
schetsen van de kwantiteit van de berichtgeving. Hieruit zal blijken dat de ver-
schillen tussen de uiteenlopende dagbladstrekkingen (b.v. socialistisch versus
katholiek) opmerkelijk zijn. Deze opmerking geldt eveneens voor de verschillen
binnen één bepaalde dagbladstrekking. Uit ons onderzoek zal immers tot uiting
komen dat de katholieke dagbladpers (waarvan er vier verschillende titels in ons

20 COMMUNICATIE 19 (1989-1990) Nr. 4



sample werden opgenomen) zeker geen monolitisch blok vormt. De verschillen
kunnen het best toegelicht worden aan de hand van de bekomen onderzoeks-
resultaten :

a. De grootste aandacht aan het gebeuren wordt geschonken door het socia-
listische dagblad De Morgen. Deze krant neemt zowat 1/3 van het totaal aan-
tal bijdragen voor haar rekening. Het opperviakte-aandeel van deze bijdragen
neemt zowat de helft in van de som van de totale opperviakte die alle dag-
bladen aan het gebeuren schenken. Alhoewel de relatieve opperviakte (nl. het
aandeel van de Buyle-berichtgeving in de totale opperviakte van een dagblad)
bij De Morgen slechts 1,15 % bedraagt, bekleedt men hiermee toch de eer-
ste plaats.

De katholieke dagbladpers - met uitzondering van Het Belang van Limburg
- staat qua aandacht de tweede in rangorde geplaatst. Toch liggen deze re-
sultaten reeds mijlenver van de uitslag van De Morgen. Binnen deze groep
besteedt Gazet van Antwerpen de hoogste opperviakte aan het gebeuren. Dit
dagblad, dat als conservatief georiénteerd kan worden gedefiniéerd, is ideo-
logisch manifest negatief gericht tegen de zaak Buyle. Dit bleek ook onder
meer uit de negatieve gerichtheid van de commentariérende artikels. Gazet
van Antwerpen wordt op de voet gevolgd door Het Volk en De Standaard.
De aandacht die Het Volk, met het ACW verbonden, schenkt aan het ontslag
van Daniél Buyle, is wellicht ook mee verklaarbaar door de rol van de CCOD
centrale van de christelijke overheidsvakbond in de ontslagfase. Voor een
kwaliteitskrant als De Standaard is het bijna een evident gegeven, dat het ont-
slag van Daniél Buyle als niet onbelangrijk gegeven in het binnenlandse (po-
litieke) gebeuren de nodige aandacht krijgt. Het buitenbeentje binnen de
katholieke dagbladpers vormt Het Belang van Limburg, dat - van alle dagbla-
den - het laagst scoort op alle aandachtscriteria (0.a. aantal artikels, opper-
viakte artikels in cm2 en het relatieve opperviakte-aandeel). Deze beperktere
aandacht kan wellicht worden verklaard door het feit dat dit enig regionaal
dagblad ( met als voornaamste verspreidingsgebied de provincie Limburg )
in Vlaanderen minder plaats inruimt voor wat men met een boutade als
‘nieuws uit Brussel' aanduidt. Deze vaststelling wordt eveneens ondersteund
door het feit dat Het Belang van Limburg als enig dagblad geen enkel com-
mentariérend artikel en geen enkele lezersbrief over het gebeuren publiceert.
De liberale dagbladpers - in ons sample vertegenwoordigd door Het Laatste
Nieuws - publiceert wel het tweede hoogste aantal bijdragen over het ont-
slaggebeuren, doch bekleedt de voorlaatste positie m.b.1. de opperviakte in-
genomen door deze bijdragen en het relatieve opperviakie-aandeel ervan.

b. Wat de spreiding van de berichtgeving in de tijd betreft, blijkt dat het infor-
matie-aanbod van alle Vlaamse dagbladen grotendeels gesitueerd is binnen
twee piekperiodes. Een eerste piekperiode strek! zich uit tot de vijide kalen-
derdag na het ontslag op 24 augustus 1987. De tweede piekperiode loopt van
11 tot en met 15 september 1987 (gedurende deze opeenvolgende dagen
wordt het ontslag van Buyle door de Raad Van Beheer van de BRT herbe-
vestigd), Deze vaststellingen gaan voor alle dagbladen grotendeels op.
Toch is de berichtgeving niet absoluut geconcentreerd rond deze twee piek-

COMMUNICATIE 19 (1989-1930) Nr. 4 21



periodes. Hieruit blijkt weer de verschillende belangstelling die de dagbladen
aan het gebeuren hechten. Immers, De Morgen publiceert bijdragen in 19
van de 23 krantennummers, die verschenen gedurende onze onderzoekspe-
riode. Het Belang van Limburg publiceert in slechts 13 nummers een bijdrage
over het ontslag van Daniél Buyle.

c. Door het opsplitsen van de artikels in categorieén werd dieper gepeild naar
de aard van de bijdragen. Dit onderzoek wees uit dat in de meeste dagbladen
veel ruimte ingenomen werd door “reacties op de zaak Buyle” (categorie I1).
De tweede en de derde plaats wordt ingenomen door respectievelijk " bijdra-
gen over de juridische aspecten van de zaak Buyle” (categorie VI) en "bij-
dragen over stakings- en solidariteitsacties” (categorie V). De vierde plaats
wordt bekleed door "de commentariérende artikels” (categorie V). In de
case-analyse bleek dat vooral De Morgen en De Standaard veel aandacht
besteedden aan "hoofdartikels” en “commentariérende artikels”, waarvan
beide dagbladen er meerdere publiceerden. De overige drie dagbladen be-
perkten zich tot de publikatie van één enkel hoofdartikel. Alleen Gazet van
Antwerpen en Het Volk plaatsten daarnaast elk nog een column.

Een andere categorie van opiniérende bijdragen, "de lezersbrieven”, neemt
1/5 van het totaal aantal bijdragen voor haar rekening, toch bekleden de brie-
ven slechts de zevende positie qua opperviakte-aandeel. Opvallend is ook
hier weer dat De Morgen de helft van alle lezersbrieven publiceert, en dat
de overige helft gelijk wordt verdeeld onder het liberale dagblad Het Laatste
Nieuws en de drie katholieke dagbladen.

In een aparte paragraaf werd de hoogst scorende categorie "reacties op de
zaak Buyle” nader geanalyseerd. Hieruit bleek dat in het totaal zowat 32 ver-
schillende reactiegevers aan bod kwamen, en dat er bij sommige dagbladen
(Het Laatste Nieuws en De Morgen) een uitgesproken congruentie bestaat
tussen de strekking van het blad en die van de politieke mandatarissen (van
respectievelijk liberale en socialistische aard) die aan het woord worden ge-
laten.

d. Een andere vaststelling die hierbij aansluit, is dat de artikels, m.b.t. het ontslag
van Buyle naargelang van de dagbladstrekking nogal uiteenlopend geillus-
treerd zijn. Het socialistische dagblad De Morgen neemt hier weer 23 van
de 31 illustraties voor zijn rekening. De katholieke dagbladen - met uitzonde-
ring van Het Belang van Limburg en met als koploper Gazet van Antwerpen
- publiceren 7 van de overige 8 illustraties. De illustraties bij De Morgen be-
staan uit foto's, cartoons, karikaturen en cartoon-karikaturen, en vervullen
hoofdzakelijk een illustrerende/informatieve of blikvangende functie. Bij de
overige dagbladen van katholieke en liberale strekking worden enkel foto's
gepubliceerd, die hoofdzakelijk een illustrerende/informatieve functie heb-
ben.

e. Het onderzoek naar de plaats van de artikels leverde ook enkele opmerkelijke
resultaten op. Het feit dat alle dagbladen de overgrote meerderheid van de
artikels op één van de binnenbladzijden plaatst, wijst erop dat de berichtge-
ving over het ontslag van D. Buyle meestal geen voorrang kreeg ten opzichte

22 COMMUNICATIE 19 (1989-1990) Nr. 4



van de rest van de berichtgeving.

De resultaten m.b.t. de situering van de bijdragen volgens plaats op de blad-
zijde zijn minder eensluidend. Alleen bij De Morgen en bij Het Volk zullen de
meeste bijdragen geplaatst worden en/of aanvangen op de bovenste helft van
de pagina. Het feit dat bij de overige dagbladen de overgrote meerderheid
van de artikels geplaatst wordt op de onderste helft van de pagina, kan een
indicatie zijn van de mindere aandacht die aan het gebeuren wordt geschon-
ken.

Tenslotte kunnen we er nog op wijzen dat bij alle dagbladen fragmentatie uit-
sluitend plaatsvindt bij bijdragen op de frontpagina. Dit betekent dat een arti-
kel - dat aanvangt op de eerste bladzijde - slechts gedeeltelijk wordt afgedrukt
en wordt vervolgd op €én der binnenbladzijden.

CONCLUSIES VAN DE ANALYSE VAN DE INHOUDELWKE
ASPECTEN VAN DE BERICHTGEVING

a. Met betrekkking tot het informatiekwaliteitsonderzoek kunnen we stellen dat
de dagbladen vrij volledig waren in hun berichtgeving over de zaak Buyle.
Deze volledigheid werd nagegaan aan de hand van een lijst met informatie-
items, die een chronologische reconstructie vormden van het gebeuren tij-
dens onze onderzoeksperiode. Toch valt het op dat zowel Gazet van Antwer-
pen als Het Belang van Limburg (vrij) gevoelig onder de gemiddelde volledig-
heidsresultaten liggen. Het feit dat kranten kwantitatief veel of weinig aan-
dacht besteden aan de zaak Buyle, heeft vrijwel geen invioed op de volledig-
heid van de berichtgeving. Zo scoort De Standaard met een laag opperviakte-
aandeel het hoogst qua volledigheidsgraad.

De informatie-items werden vervolgens opgedeeld in harde en zachte items.
Het publiceren van harde items was een noodzakelijk gegeven voor het goed
begrijpen van het gebeuren, alsook om de gebeurtenissen in een oorzakelijk
verband te kunnen plaatsen. De zachte items verschaffen eveneens rele-
vante - doch niet essentiéle - informatie in functie van het goed begrijpen van
het gebeuren. De informatiekwaliteit zal dan ook dalen naarmate meer harde
items niet vermeld worden. Aldus bleek dat bij kranten met de hoogste vol-
ledigheidsgraad, de meeste niet-vermelde items van zachte aard zijn. Deze
groep waartoe De Standaard en De Morgen behoren, publiceren ook het
kleinste aantal onvolledige items. Naarmate de volledigheidsgraad afneemt,
zal het aandeel van de niet-vermelde harde items toenemen en zullen ook
meer onvolledige items worden gepubliceerd. Deze conclusies gaan onder
meer op voor Gazet van Antwerpen en voor Het Belang van Limburg.

Uit het onderzoek naar de accuratesse van de berichtgeving blijkt dat de
overgrote meerderheid van de fouten van objectieve aard (waaronder fou-
tieve naamaanduiding, cijfergegevens, lokatie-, data- en tijdsaanduidingen,
alsook schrijffouten) is en dat slechts 1/5 van de fouten slaat op inhoudelijke
aspecten (o0.a. foutieve weergave van informatie) van de berichtgeving zelf.
De Standaard blijkt ook hier weer het meest accuraat te zijn. De Morgen daar-
entegen publiceert nu het tweede hoogste aantal fouten na Gazet van Ant-
werpen. Toch kan men deze gegevens relativeren, indien men rekening houdt
met het feit dat de onderzochte opperviakte bij De Morgen zowat 6 maal gro-

COMMUNICATIE 19 (1989-1990) Nr. 4 23



ter is dan bij De Standaard, zodat de kans ook groter wordt dat, naarmate
de oppervlakte stijgt, meer fouten gedetecteerd zullen worden.

b. Uit het gerichtheidsonderzoek blijken nu duidelijk de inhoudelijke verschillen
tussen de dagbladen onderling. Het socialistische dagblad De Morgen is het
meest positief georiénteerd tegenover de zaak Buyle. Dit blijkt uit het feit dat
vrijwel de ganse opperviakte wordt besteedt aan positieve bijdragen.

De overige dagbladen besteden niet alleen kwantitatief minder aandacht aan
het gebeuren, ook blijkt hun toenemende negatieve en/of neutrale ingesteld-
heid. Binnen het blok van de katholieke dagbladen leidt dit echter niet tot een-
vormige resultaten. Gazet van Antwerpen zal 2/3 van zijn opperviakte gelijk-
matig besteden aan bijdragen met een negatieve en neutrale ingesteldheid.
Het Volk besteedt eveneens ongeveer 1/3 van zijn oppervlakte aan negatieve
bijdragen, toch is nog ruim de helft van de oppervlakte van de bijdragen po-
sitief georiénteerd. Dit zelfde geldt min of meer voor De Standaard, die echter
meer plaats inruimt voor bijdragen van neutrale aard. Het Belang van Lim-
burg is het enige dagblad dat meer dan de helft van de opperviakte besteedt
aan neutrale bijdragen.

Het liberale dagblad Het Laatste Nieuws ruimt eveneens de helft van de op-
pervlakte in voor bijdragen met een neutrale of negatieve gerichtheid.

c. De intensiteit van de gerichtheid werd vervolgens onderzocht in het sugges-
tiviteitsonderzoek. In de eerste plaats werden het tekstgedeelte (lead en body
copy) en de titels van de informatieve artikels onderzocht met als voornaam-
ste doelstelling het detecteren van emotionaliserend taalgebruik. Het meest
beinvioedend van alle kranten was De Morgen. Dit blijkt uit het feit dat een
ruime meerderheid van alle gedetecteerde voorbeelden aan dit dagblad kun-
nen worden toegeschreven, alsook uit de manifest positieve gerichtheid er-
van.

De katholieke dagbladen springen veel spaarzamer om met emotionalise-
rend taalgebruik. Binnen deze groep varieert de gerichtheid van het taalge-
bruik nogal : van positief bij Het Belang van Limburg tot negatief bij Gazet van
Antwerpen. Verder is het zo dat we in de informatieve bijdragen van De Stan-
daard het laagste aantal voorbeelden van suggestief taalgebruik aantroffen,
en dat die geen duidelijke gerichtheidstendens aanduiden. Hieruit kunnen we
besluiten dat dit dagblad het minst beinvioedend is.

Bij het liberale dagblad Het Laatste Nieuws valt uit het schaars aangewende
emotionaliserende taalgebruik een negatieve tendens af te leiden.

De resultaten van het onderzoek naar de vermenging van feiten en commen-
taar liggen in de lijn van de laatst vermelde gegevens. De Morgen neemt 2/3
van alle gevallen van expliciete vermenging (waarbij de mening of de com-
mentaar van de redactie rechtstreeks tussen de informatie wordt geschoven)
voor zijn rekening. Dit en het feit dat al deze gevallen eenzijdig positief gericht
zijn, bevestigt nogmaals het sterk opiniérend karakter van dit socialistisch
dagblad. De overige gevallen van expliciete vermenging zijn ongeveer gelijk-
matig verdeeld onder Het Volk en Gazet van Antwerpen, waarbij het laatste
dagblad nogmaals zijn negatieve ingesteldheid tegenover de zaak Buyle laat
blijken. Het objectief en zakelijk karakter van de berichtgeving in De Stan-

24 COMMUNICATIE 19 (1989-1990) Nr. 4



daard en in Het Belang van Limburg wordt onderstreept door het ontbreken
van expliciete vermenging.

Uit het onderzoek naar de impliciete vermenging, waarbij de tendens van de
titeldekken werd onderzocht, bleek voor De Morgen en Gazet van Antwerpen
de bestaande positieve versus negatieve tendens bevestigd te worden.

d. Het bleek dat de commentariérende artikels voor alle dagbladen (met uitzon-
dering van Het Belang van Limburg) een kwantitatief niet te verwaarlozen fac-
tor waren. De relatieve oppervlakte van de 17 commentariérende artikels be-
draagt gemiddeld 11,37 % van de totale opperviakte.

De Morgen en De Standaard hechten hier het meeste belang aan, omdat ze
beide meerdere hoofdartikels en commentaren wijden aan het gebeuren. De
overige dagbladen schrijven elk slechts 1 hoofdartikel naar aanleiding van het
ontslag van Daniél Buyle. Gazet van Antwerpen en Het Volk plaatsen daar-
naast elk nog een column van de hand van een vrij bekend persoon.
Inhoudelijk zijn de commentariérende artikels opgebouwd rond een zevental
centrale thema's. Het aantal door een dagblad behandelde thema's schom-
melt tussen 4 (De Standaard en Het Volk) en 7 (Gazet van Antwerpen). Ook
de invalshoek van waaruit een thema wordt benaderd, verschilt nogal eens
tussen (en in beperkte mate binnen) kranten met verschillende (of dezelfde)
ideologische strekking. De positieve of negatieve ingesteldheid van een dag-
blad voor het gebeuren zal determinerend zijn voor het al dan niet behandelen
van bepaalde thema's. De katholieke en de liberale dagbladpers zal eerder
de "nefaste” effecten van de stakingsacties op de BRT onderlijnen, terwijl
de socialistische dagbladpers eerder zal wijzen op de politieke aspecten van
de zaak Buyle.

Opvallend is de polarisatie die bestaat op het vlak van de gerichtheid van de
argumentatie. Er tekent zich een duidelijke breuklijn af tussen de geheel po-
sitieve ingesteldheid van de socialistische dagbladpers - die de verdediging
van de zaak Buyle zal opnemen - en de vrijwel uitsluitend negatieve (zij het
verschillend in intensiteit) gerichtheid van de katholieke en de liberale dag-
bladpers.

e. Tenslotte werden de lezersbrieven onderzocht. Opmerkelijk zijn hier de pa-
rallellen die getrokken kunnen worden met de resultaten uit het onderzoek
naar de commentariérende artikels. Alle dagbladen (met uitzondering van
Het Belang van Limburg) publiceren deze brieven. Tijdens onze onderzoeks-
periode werden 32 lezersbrieven gepubliceerd, wat staat voor 20 % van alle
gepubliceerde bijdragen m.b.t. het ontslag van Daniél Buyle.

De Morgen neemt hier weer de helft van het totale aantal gepubliceerde brie-
ven voor zijn rekening.

Op een enkele uitzondering na blijkt dat er een vrijwel absolute overeenkomst
bestaat tussen de gerichtheid van de commentariérende artikels en de
lezersbrieven. We kunnen ons hier toch wel terecht de vraag stellen of kran-
tenredacties - gezien deze opmerkelijke gerichtheidsovereenkomst - niet één
of andere vorm van gate-keeping toepassen bij de selectie en publikatie van
lezersbrieven.

De overgrote meerderheid van de schrijvers van lezersbrieven bouwen hun

COMMUNICATIE 19 (1988-1990) Nr. 4 25



betoog op rond één van de zeven thema's die we terugvonden in de com-
mentariérende artikels.

Waar de positieve of negatieve ingesteldheid van de dagbladen (zoals bleek
in de commentariérende artikels) determinerend was voor het al dan niet be-
handelen van bepaalde thema's, is het treffend dat deze vaststelling even-
eens opgaat voor de lezersbrieven. Alhoewel we in een aantal lezersbrieven
een expliciete verwijzing vonden naar de standpunten ingenomen in de hoofd-
artikels, is het toch moeilijk om na te gaan of de themakeuze van de lezers-
brieven werd ingegeven door deze van de editorialisten.

BESLUIT

Afsluitend kan gesteld worden dat de berichtgeving over het ontslag van D.Buy-
le enkele belangrijke gegevens oplevert.

Alhoewel er globaal genomen niet zoveel aandacht aan het gebeuren werd ge-
schonken, bestond er toch een duidelijke tegenstelling - qua belangstelling - tus-
sen enerzijds de socialistische en anderzijds de liberale en katholieke dagblad-
pers.

Zo reageerden de socialistische kranten overwegend positief en (vrijwel alle)
katholieke en liberale eerder negatief. Ons inziens leverde de inhoudsanalyse
dan ook opmerkelijke resultaten op ter bevestiging van de bestaande tendenzen
in de Vlaamse pers. Dat het in de Vlaamse pers niet alleen te doen is om het
verschaffen van feitelijke informatie, blijkt indien men de socialistische versus
de katholiek-liberale pers plaatst. Met uitzondering van het Belang van Limburg
nemen alle dagbladen (en dit niet alleen in hun commentariérende artikels) uit-
gesproken standpunten in over de zaak Buyle. Kranten zoals De Morgen en Ga-
zet van Antwerpen schrikken er niet voor terug om hun opinies op expliciete wij-
ze in hun informatieve artikels te schuiven.

Al bij al valt het op dat - zij het in verschillende mate en intensiteit - de dagbladen
de standpunten aankleven en/of als spreekbuis fungeren van hun respectieve
zuilen waar ze (in)direct bij aanleunen. Dit geldt zowel voor het socialistische
De Morgen, het liberale dagblad Het Laatste Nieuws, als De Standaard, Gazet
van Antwerpen en Het Volk die behoren tot de katholieke zuil.

Dat dit het geval is komt tot uiting in de wijze waarop de dagbladen de zaak Buyle
percipieerden. Voor De Morgen is de zaak Buyle een principié le kwestie waarbij
de persvrijheid, het politiek fatsoen en de geloofwaardigheid van ons adminis-
tratief rechtstelsel op het spel worden gezet, terwijl Het Volk het ontslag van
Buyle herleidt tot "een arbeidsconflict tussen werknemer en werkgever”.
Dat de zaak Buyle in zijn ontslagfase een politieke connotatie had gekregen,
wordt eveneens bevestigd door de editorialisten in de Vlaamse pers. Naast de
tegenstelling tussen de regeringsgezinde en de oppositiepers werd in de katho-
liek regeringsgezinde pers (0.a. in De Standaard) gewag gemaakt van het feit
dat de zaak Buyle dreigde uit te groeien tot een "splijtzwam” tussen de CVP-PWV
regeringsmeerderheid in de maanden voorafgaand aan de val van het kabinet
Martens VIl op 17 oktober 1987. De stilzwijgendheid van de CVP-mandatarissen
versus de tegenstrijdige uitspraken (i.v.m. de zaak Buyle) binnen de PVV-gele-
deren zijn in dit verband een onomstotelijk gegeven.

Het lijkt ons interessant om de hypothetische vraag te stellen of het socialistisch

26 COMMUNICATIE 19 (1989-1990) Nr. 4



dagblad De Morgen eveneens zo veel aandacht aan de zaak Buyle besteed zou
hebben, indien de SP indertijd zelf regeringsverantwoordelijkheid gedragen zou
hebben. Men kan zich eveneens de vraag stellen of het liberale dagblad Het
Laatste Nieuws het ontslag van Daniél Buyle niet anders behandeld zou hebben,
mocht de PVV toen in de oppositie gezeteld hebben.

(*) Dit artikel is een samenvatting van de voornaamste bevindingen uit de eindverhandeling De Zaak
Buyle in de Viaamse pers.Reconstructie van de zaak Buyle 1980 - 1987. Inhoudsanalyse. Fac.
Soc. Wet,, Dep. Comm. Wet., K.U.Leuven, sept. 1989, 260 pp. Promotor : prof. Dr. W. Van der
biesen.

NOTEN

(1) BUYLE, D., De lobby's in het parlement. Touwtrekken om de hete brij, Humo, 13 november 1980,
pp. 10-12.

(2) SMEETS, R., De BRT-blaam van Buyle, Komma, 6 april 1983, pp. 10-14

{3) BUYLE, D. (1986), De lakeien van de Wetstraat. Leuven, Kritak, 107 pp.

DE HAES, L., De lakeien van de Wetstraat. Interview met Daniel Buyle, Humo, 25 september
1986, pp. 9-11.

(4) Raad van State, arrest nr. 24,667, 21 september 1984.

(5) Deze verkiezingen werden gehouden, daar de Raad van State, na behandeling van een klacht,
de uitslag van 10 oktober 1982 nietig had verklaard. Vanuit CVP/PVV-hoek werd Buyle op de korrel
genomen omdat hij de overwinning van de SP en het verlies van de CVP/PVV-coalitie - als test-
case van de stevigheid van de nationale rooms-blauwe regering - te veel in de verf gezet zou
hebben.

COMMUNICATIE 19 (1989-1990) Nr. 4 27



