feiten

en
meningen
uit

de

media-

wereld

GERDA CAMMAER
JAN DRIJVERS
PASCALE MILO

EN
WIM VAN DER BIESEN

Op 1 juli 1989 ging MANU RUYS, politiek
hoofdredacteur van de krantengroep De
Standaard met PENSIOEN. Hij kwam als
parlementair redacteur bij De Standaard
in 1949 en schreef er sinds 1955 de hoofd-
artikels. In 1960 werd hij politiek codrdina-
tor van de krantengroep, om na het faillis-
sement van 1976 politiek hoofdredacteur
te worden. Op politiek vlak heeft Manu
Ruys steeds gepleit voor een zo groot
mogelijke autonomie voor de taalgemeen-
schappen. Bij de oprichting van de V.U.M.
(Viaamse Uitgeversmaatschappij) in 1976
heeft hij zich speciaal ingezet voor het be-
houd van de beginselen van de Standaard-
groep. Hij speelde ook een beslissende rol
bij de onderhandelingen voor een maxi-
male autonomie van de redactie. Voor de
gezaghebbende commentator en "opinie-
maker” is het nog geen definitief afscheid.
Hij blijit wekelijks een politieke kroniek
verzorgen. Als hootdredacteur werd Manu
Ruys opgevolgd door Hugo De Ridder.

-

In het eengemaakte Europa zal van een
snelle postbestelling een dringende priori-
teit moeten worden gemaakt. De brief van
de EUROPESE COMMISSIE aan de Exe-
cutieven van de Viaamse en Franstalige
Gemeenschap - waarvan in januari reeds
de inhoud naar de pers uitlekte (zie Feiten
en Meningen, Communicatie, 18 (4), be-
reikte pas op 19 juli haar bestemming. In
de brief bevestigt de Europese Commissie
haar VERZET tegen het VLAAMSE KA-
BELDECREET. De verplichte meerder-
heidsparticipatie in VTM door de Vlaamse
persgroepen, de aan de kabelmaatschap-
pijen opgelegde doorgifte van haar pro-
gramma'’s, en de quota aan Vlaamse pro-
dukties werden door de Commissie strij-
dig geacht met het Verdrag van Rome (vrij
verkeer van goederen en diensten). Ook
het Waalse 'decreet op de audiovisuele
media’, dat private televisiemaatschap-
pijen quota voor bestedingen bij de eigen
beeldindustrie oplegt om op de Waalse
kabelnetten te worden ingepriki, kreeg
van de Europese Commissie de wind van
voren.

COMMUNICATIE 19 (1989-1990) Nr. 3

47



Op 6 augustus 1989 overleed te Parijs op
87-jarige leeftijd de oprichter van Le Mon-
de, Hubert BEUVE-MERY. Gedurende 25
jaar, van 1944 tot 1969, was hij de bezielen-
de directeur van deze "moeilijke” Franse
kwaliteitskrant die hij, tegen veler ver-
wachting in, commercieel leefbaar heeft
gemaakt. In zijn hoofdartikelen, die hij on-
dertekende met het pseudoniem Sirius,
nam hij steeds een zeer onafhankelijke
houding aan en was hij het herhaaldelijk
oneens met z'n antipode, Generaal de
Gaulle, hoewel deze laatste hem in 1944
zelf had aangezocht om Le Monde op te
richten. Beuve-Méry werd dan ook meer-
maals "het geweten van Frankrijk” ge-
noemd. Als geen ander heeft hij boven-
dien steeds geijverd voor de vrijheid en de
onafhankelijkheid van de pers. Men be-
schouwde hem dan ook als "de personifi-
catie van zijn beroep”. Volgens Gaston
Dumez in De Standaard "is Le Monde nog
altijd een beetje Monsieur Beuve-Meéry”.

Op 1 september startte de RTBf met het
uitzenden van de eerste - legale - commer-
ciéle RECLAMESPOTS. Deze ontwikke-
ling werd mogelijk nadat de Franstalige
Gemeenschapsraad het reclamemonopo-
lie van RTL-TVi voor de Franstalige Ge-
meenschap door een decreet had opgehe-
ven. Het decreet stipuleert dat ook de
RTBf, naast haar dotatie, een beroep mag
doen op inkomsten uit handelsreclame -
zij het beperkt tot een opgelegd ‘plafond’.
Een eerste besluit legde de maximale re-
clame-inkomsten van RTBf tot december
1990 vast op 2 miljard BF. De reclamewer-
ving van de RTBf geschiedt door een ge-
zamenlijke regie met RTL-TVi. Door dit ak-
koord kunnen adverteerders op beide net-
ten reclamespots plaatsen. Met deze stra-
tegie willen RTBf en RTL-TVieen pad inde
korf zetten van TF1, dat nog met de Waal-
se Executieve onderhandelt over de voor-
waarden om in Belgié een eigen reclame-
regie te mogen opstarten. Deze kleine 're-
volutie’ zal in Vlaanderen, waar VTM met
de grootste hardnekkigheid haar reclame-

monopolie blijft verdedigen, ongetwijfeld
met argusogen worden gevolgd.

Ook in SPANJE telt het publieke televisie-
monopolie zijn laatste dagen. Op 25
augustus maakte de Spaanse regering de
namen bekend van de mediagroepen die
€én van de drie licenties voor nationale
PRIVATE TELEVISIE mogen uitbaten. De
drie concessies (voor 10 jaar) werden - na
een verwoede strijd tussen nationale en
intemationale mediagroepen - uiteindelijk
toegewezen aan Antena 3 de Television
(o.a. radioketen Antena 3, dagblad La Van-
guardia, Rotschild, Rabobank), Gestevi-
sion-Telecinco (o.a. uitgeverij Anaya, blin-
denorganisatie Once, Berlusconi) en So-
ciedad de Television Canal Plus (o.a. El
Pais, enkele Spaanse banken en Canal
Plus). Eén van de grote verliezers werd me-
diamagnaat Rupert Murdoch, die de grote
Spaanse reclamekoek aan zich ziet voor-
bijgaan. Begin 1990 worden de eerste uit-
zendingen verwacht.

Op 6 september 1989 heeft de Vlaamse
Executieve voor het eerst de "Vlaamse”
STEUN aan de PERS goedgekeurd. Sinds
1 januari 1989 valt deze materie, die tot vo-
rig jaar "nationaal” was, onder de be-
voegdheid van de Viaamse Gemeen-
schap. De criteria voor de verdeling wer-
den niet gewijzigd, zodat de vijf Vlaamse
dagbladen (Het Belang van Limburg, Ga-
zet van Antwerpen, Het Laatste Nieuws,
De Morgen en Het Volk) ieder 3,9 miljoen
BF "compensatiehulp” ontvangen. De
Financieel Ekonomische Tijd krijgt 1,3 mil-
joen BF. Aan De Morgen wordt bovendien
nog 11,3 miljoen BF als "selectieve hulp”
toegekend. Zoals steeds maakt de kran-
tengroep De Standaard geen aanspraak
op deze steun. Minister van Cultuur De-
wael zou plannen hebben om het bestaan-
de systeem in de toekomst selectiever te
maken.

48

COMMUNICATIE 19 (1989-1990) Nr. 3



Luxueuze modebladen van Franse bodem
hebben blijkbaar een gat in de Neder-
landstalige markt gevonden. Zowel ELLE
als MARIE-CLAIRE bedachten een formu-
le voor een Nederlandstalige uitgave. Elle
kwam reeds in september 1989 met dit
nieuwe produkt op de markt, terwijl con-
current Marie-Claire februari 1990 voorop-
steit.

*

Volgens de jongste gegevens van het
C.LM. (Centrum voor Informatie over de
Media) zou het aantal lezers van het dag-
blad Het Volk tegenover vorig jaar met
5,77 % gestegen zijn, hoewel de oplage
van de krant daalde. Ook de bladen van de
V.U.M.-groep (De Standaard, Het Nieuws-
blad en De Gentenaar) en Het Belang van
Limburg kregen meer lezers, respectieve-
lijk 5,60 % en 10,06 %. Daarentegen ver-
loren Het Laatste Nieuws (- 2,43 %), de Ga-
zet van Antwerpen (- 4,80 %), De Morgen
(- 8,66 %) en vooral De Financieel Ekono-
mische Tijd (- 23 %) lezers.

In Wallonié gaan Le Soir en La Demiére
Heure erop vooruit, terwijl minder mensen
La Libre Belgique lezen. De weekbladen
doen het steeds beter, terwijl de meeste
vrouwenbladen terrein verliezen.

-

Op 27 september - niet toevallig de feest-
dag van de Franstalige Gemeenschap -
startte CANAL PLUS BELGIQUE met haar
eerste betaaltelevisie-uitzendingen. Canal
Plus Belgique is een gemeenschappelijk
initiatief van het in eigen land hoogst suc-
cesvolle Franse betaalnet Canal Plus, de
RTBf en enkele private Belgische part-
ners. De zender - door de Franstalige Exe-
cutieve officieel erkend als ’betaaltelevi-
sienet van de Franstalige Gemeenschap’
- engageerde zich om ten minste 100 mil-
joen BF te investeren in de Waalse beeld-
industrie. Het grootste deel van haar pro-
gramma’s kunnen alleen met een aange-
paste decoder ontvangen worden.

L

Tijdens de maanden juli, augustus en sep-
tember 1989 is het MARKTAANDEEL van
de VTM GESTEGEN ten opzichte van dit
van de BRT. In september overvieugelde
de commerciéle omroep zelfs voor het
eerst de openbare: 34,72 % tegenover
32,03 % (volgens de cijfers afkomstig van
VTM)en 31,6 % tegenover 31,4% (volgens
de BRT-cijfers). Deze verschillen zijn een
gevolg van het feit dat de BRT over de gan-
se dag meet, terwijl VTM slechts rekening
houdt met de kijkcijfers tussen 17 u en 23
u; bovendien werkt de BRT met kinderen
vanaf 6 jaar, terwijl VTM pas van de leeftijd
van 8 jaar begint. Uit de kijkcijfers blijkt
ook dat VTM een typische "weekzender”
is. Op zaterdag en zondag scoort de BRT
immers beduidend beter dan de commer-
ciéle concurrent. Het grootste "slachtof-
fer” van VTM is ongetwijfeld de Neder-
landse omroep, wiens marktaandeel ge-
halveerd werd.

De omstreden richtlijn "TELEVISIE ZON-
DER GRENZEN" werd uiteindelijk op 3 ok-
tober 1989 door de EG-ministerraad goed-
gekeurd, ondanks tegenstemmen van De-
nemarken en Belgié. Denemarken stemde
tegen omdat het de EG niet bevoegd acht
voor culturele aangelegenheden. Van Bel-
gische zijde werd aangevoerd dat de richt-
lijn onvoldoende waarborgen biedt voor
kleine taal- en cultuurgebieden en dus niet
ver genoeg gaat.

De Europese richtlijn, die over twee jaar in
nationale wetten moeten zijn omgezet,
waarborgt het vrij verkeer van tv-uitzendin-
gen in de EG. De lidstaten hebben er zich
ook toe verbonden om meer dan de helft
van de zendtijd - afgezien van nieuws- en
sportprogramma’s - te besteden aan Euro-
pese produkties. Belangrijk is evenwel dat
het hier gaat om een politieke beslissing
die op geen enkel moment juridisch af-
dwingbaar is. Toch noemden de VS de
richtlijn "protectionistisch en discrimine-
rend”, en legden zij een klacht neer bij de
G.AT.T.

COMMUNICATIE 19 (1889-1990) Nr. 3

49



Op 3 oktober 1989 ging de BRT-televisie
op TV2 van start met de NIEUWSKRANT,
een geschreven journaal dat, net als in
Nederland, wordt samengesteld door de
teletekstredactie, en dat in hoofdzaak ge-
richt is op doven en slechthorenden. Dit
initiatief betekent onder meer dat het plan
om het BRT-journaal te ondertitelen via te-
letekst in de koelkast is gestopt.

-

De decoder waarmee Canal Plus Belgique
kan worden ontvangen, werd bijna fataal
voor ROBERT STEPHANE, de administra-
teur-generaal van de RTBf. De 'Cas Goos-
sens’ van de Waalse publieke omroep
werd verweten de openbare omroep - zon-
der medeweten van zijn Raad van Beheer
-verregaand te hebben geéngageerd inen-
kele duistere commerciéle activiteiten.
Het belangrijkste contract - de ontwikke-
ling van de decoder voor de uitzendingen
van Canal Plus Belgique, die luidens de
overeenkomst door de RTBf diende te
worden ontworpen - liep faliekant af. Deze
mislukking - en het zware begrotingste-
kort (400 miljoen BF) van de RTBf - leidden
tot een onderzoek van het Hoog Comitee
voor Toezicht naar Stéphanes handel en
wandel. Uiteindelijk kreeg Stéphane van
minister Valmy Feaux een officiéle
BLAAM, en werd hem een 'waakhond’ toe-
gewezen, die het doen en laten van de ad-
ministrateur-generaal kritisch moet vol-
gen.

Volgens de Nationale Federatie van de In-
formatieweekbladen verloren de Neder-
landstalige weekbladen tijdens de eerste
acht maanden van 1989 41,76 % van hun
reclame-inkomsten. Men verwacht dat dit
verlies tegen het einde van het jaar gaat
oplopen tot 50 %. Een en ander heeft uiter-
aard te maken met de komst van VTM.

Anderzijds deelde de Kamervoor Reclame
en Advies Bureaus mee dat de reclame-
bestedingen in de periode januari-juli 1989
met 16 % gestegen zijn in vergelijking met
dezelfde periode vorig jaar. Globaal ver-

loor de pers 1 %. De reclame in de dagbla-
den steeg met 2 %, deze in de regionale
weekbladen zelfs met 13 %. Het grootste
verlies was voor de vrouwenbladen : 23 %.
De reclame via affiches ging met 9 %
vooruit en de bioscoopreclame met 13 %.
De reclame op de radio bleef ongeveer sta-
tionair, terwijl deze op televisie 2,1 maal
meer was dan in 1988.

Op aanvraag van C. JAVEAU, de aange-
houden voormalige directeur van het opi-
niepeilingsbureau UNIOP, besliste de
rechtbank van 1ste aanleg in kort geding
dat een RTBf-REPORTAGE over de finan-
ciéle steun aan politieke partijen (voorzien
voor 25/10/1989) niet mocht worden uitge-
zonden. De Brusselse rechtbank voldeed
hiermee aan de eis van JAVEAU en zijn ad-
vocaat, die stelden dat het programma
"Au nom de la loi” de beschuldigde scha-
de zou kunnen berokkenen. Noch JA.
VEAU, noch zijn advocaat, noch de recht-
bankvoorzitter hadden op dat ogenblik de
uitzending bekeken. De RTBf legde zich bij
dit besluit neer, maar tekende wel beroep
aan. De Algemene Vereniging van Belgi-
sche Beroepsjournalisten (A.V.B.B.) ver-
zette zich hevig tegen dit uitzendverbod.
Toen de RTBf besliste de uitzending op
311 toch te vertonen, spande JAVEAU
een tweede kort geding in. Het ophefma-
kend proces dat iedereen hierop
verwachtte, bleef echter uit: JAVEAU zag
af van zijn eis nadat hij, in de rechtbank
achter gesloten deuren en in gezelschap
van alle betrokken partijen, het program-
ma had bekeken en had vastgesteld dat
" Aunom de la loi"” hem weinig schade kon
berokkenen. Op 3/11 ging de uitzending in
de ether.

Het NEDERLANDS OMROEPBESTEL
wordt zodanig ONDOORZICHTIG dat
zelfs een kat er haar jongen in zou verlie-
zen. Medio 1989 hadden twee initiatieven,
VERONIQUE en TV-10, besloten de politie-
ke patstelling rond de invoering van com-

50

COMMUNICATIE 19 (1985-1990) Nr. 3



merciéle televisie te doorbreken door - ge-
bruik makend van de nakende Europese
richtlijn inzake grensoverschrijdende tele-
visie - zich te profileren als een ’buiten-
landse omroep’. Véronique vormde zich
om tot een dochtermaatschappij van de
Luxemburgse omroep CLT, en ook TV-10
mat zich een 'Luxemburgs’ kleedje aan.
Deze ’U-bocht-constructie’ werd door de
Nederlandse Raad van State en het Com-
missariaat voor de Media eind september
wel legaal geacht voor RTL-Véronique,
maar de 'U’ van TV-10 vonden de rechters
wat te veel op de 'V’ van 'valsspelen’ gelij-
ken. Begin oktober startte RTL-Véronique
dan ook met haar eerste uitzendingen op
de Nederlandse kabel. Met een vrij gering
succes - leren de eerste kijkcijfers. Van
den Ende en Jelgersma draaiden, na mis-
lukte fusiegesprekken met TF1, NBC en
Esselte, de activiteiten van hun TV-10 op
een waakvlammetje. Tijdens de coalitie-
besprekingen tussen CDA en PVDA gaf de
nieuw te vormen regering echter te ken-
nen, de invoering van commerciéle bin-
nenlandse televisie mogelijk te zullen ma-
ken - zij het onder strikte voorwaarden en
met behoud (en versterking) van de publie-
ke omroep. Geconfronteerd met deze
nieuwe situatie heeft TV-10 te kennen ge-
geven in die omstandigheden langs de
'voordeur’ binnen te willen. En ook de
persgroepen hebben hun vroegere inte-
resse terug afgestoft. De verwikkelingen
rond de Nederlandse omroep leveren dus
genoeg stof voor een spannende soap-
opera. Waarop wacht Joop Van den Ende
om er de produktierechten van te kopen ?

Op 6 november 1989 werd door gemeen-
schapsminister voor cultuur P. Dewael de
RAAD VOOR HANDELSPUBLICITEIT op
Radio en T.V. geinstalleerd, zoals is voor-
zien in de wet van 6/2/1987 op Radio en
T.V.distributie. Sinds de start van VTM
(1/2/1989) waren er vrij snel klachten en in-
terpellaties over misbruiken bij het uitzen-
den van reclame door VTM. Op 3/5/1989
wordt het betreffende K.B.van W. Martens
(3/18/11987) over de samenstelling en het

functioneren van de Raad "bij de hoog-
dringendheid” omgevormd tot een Execu-
tievebesluit, terwijl verschillende wijzigin-
gen worden aangebracht. Het voordragen
van de leden laat echter op zich wachten.
Na een publieke sneer van CVP-voorzitter
Van Rompuy, stelt Dewael op enkele da-
gen tijd een Raad samen en roept de leden
op voor een eerste vergadering op
6/11/1989. Op deze bijeenkomst blijkt al
zeer viug dat er voor verscheidene leden
(magistraten) onverenigbaarheden zijn en
dat de Raad moet worden opgedoekt. Zo-
wel het onwettig ministrieel besluit van
Dewael als het Executievebesluit van
3/5/1989 moeten hermaakt worden. De-
wael moet dus vanwege "ergerlijk geklun-
gel” zijn huiswerk overdoen.

*

Op 14 november 1989 nam Yvon Toussaint
ontslag uit zijn functie van hoofdredacteur
van de krant LE SOIR. Reeds geruime tijd
verzette Toussaint zich tegen de intrede
van de Franse mediamagnaat Robert
HERSANT in de raad van bestuur van de
groep ROSSEL, waartoe ook Le Soir be-
hoonrt. Hersant heeft de naam het niet zo
nauw te nemen met de redactionele onaf-
hankelijkheid van zijn kranten. Na heel
wat juridische beslommeringen verkreeg
hij uiteindelijk 40 % van de aandelen in
een overeenkomst met de meerderheids-
aandeelhouder. De overige redactieleden
namen een meer gematigde houding aan
en ondertekenden op 22 november 1989
met de meerderheidsaandeelhouder een
akkoord dat de redactionele lijn van de
krant moet beschermen.

De BRT zal een tekort van 200 miljoen op
haar begroting voor 1990 dekken met in-
komsten uit RADIORECLAME. Op 22 no-
vember 1989 besliste de Viaamse rege-
ring, op voorstel van de CVP, dat Gemeen-
schapsminister van Cultuur Dewael voor
20 december klaar moet zijn met een ont-
werpbesluit dat de invoering van handels-
reclame op de BRT-radio mogelijk moet

COMMUNICATIE 19 (1888-1990) Nr. 3

51



maken. Een en ander is het gevolg van de
vraag van de raad van bestuur van de BRT
om de DOTATIE voor 1990 alsnog te verho-
gen. Voor volgend jaar bedraagt de BRT-
dotatie slechts 6,29 miljard. Dit is ruim een

half miljard minder dan wat in het Vlaams
regeerakkoord was beloofd. De PVV is
sterk gekant tegen deze beslissing, omdat
dit "de doodsteek betekent voor de lokale
radio’s”.

52

COMMUNICATIE 19 (1989-1980) Nr. 3



