
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

PETER DHONDT

JAN DRIJVERS

EN

WIM VAN DER BIESEN

De afhandeling van de plannen voor een
EUROPESE REGELING van GRENSO¬
VERSCHRIJDENDE TELEVISIE begint
iets weg te krijgen van een Amerikaanse
soap-opera, een produkt waartegen die re¬
geling juist een dam probeert op te wer¬
pen. Het voorstel van richtlijn, dat alweer
drie jaar geleden door de Europese Com¬
missie werd uitgewerkt, en dat begin vorig
jaar moeizaam door een eerste lezing van
het Europarlement raakte, zorgt dit jaar
vooral voor kopbrekens in de Raad van Mi¬
nisters. Op 14maart bereikte een meerder¬
heid in deze instantie een politiek akkoord
over een gemeenschappelijke houding
terzake (waarin vooral het afwijzen van
een expliciete quotaregeling voor Euro¬
pese programma’s opviel), maar de
Bondsrepubliek, Denemarken en België
gingen om uiteenlopende redenen dwars¬
liggen. Op 14 april stemden dezelfde lan¬
den tegen, toen een op die gemeenschap¬
pelijke houding gebaseerde versie van de
richtlijn ter tafel kwam. Omdat voor deze
materie echter een gekwalificeerde meer¬
derheid volstaat, werd het ontwerp van
richtlijn toch ter tweede en definitieve le¬
zing aan het Europarlement overgemaakt.
In de Europese volksverzameling bleek op
24 mei ondanks stevig Amerikaans lobby¬
werk een grote meerderheid te vinden voor
een minder vrijblijvend quotasysteem;het
aldus nog maar eens geamendeerde ont¬
werp van richtlijn botste echter prompt op
het veto van de Europese Commissie.
Door die verdeeldheid kreeg de Europese
ministerraad eigenlijk vrij spel, maar plots
bleek de relatieve eensgezindheid daar he¬
lemaal zoek. Op de raadsvergadering van
14 juni bleken, naast Duitsland, Denemar¬
ken en België,nu ook Frankrijk, Nederland
en Griekenland niet meer tevreden met de
richtlijn. Als er voor september geen
oplossing wordt uitgewerkt, moet het wet¬
gevend werk van voor af aan worden her¬
begonnen. Ondertussen is de Raad van
Europa met zijn conventie over grensover¬
schrijdende televisie alheel wat verder op¬
geschoten. Op 15 maart werd de definitie¬
ve tekst van de conventie aangenomen (bij
de eindstemming onthielden Frankrijk,
België, Denemarken en Turkije zich) en
vanaf 5 mei werd de conventie voor onder-

COMMUNICATIE 19 (1989) Nr. 2 51



tekening door de lidstaten opengesteld.
Tien landen, waaronder Luxemburg,
Nederland en Groot-Brittannië, gingen
meteen tot die ondertekening over. Van
zodra de conventie ook geratificeerd
wordt in zeven landen, treedt ze in wer¬
king. De conventie verschilt uiteindelijk
weinig van de laatste versies van het ont¬
werp van richtlijn van de Europese Ge¬
meenschap;inbeide gevallen is er sprake
van een liberaal regime voor grensover¬
schrijdende televisie, zijn Europese om¬
roeporganisaties er enkel toe gehouden
"zoveel mogelijk" Europese programma’s
uit te zenden,en wordt er eenrelatief hoog
reclameplafond (15 % per dag) ingesteld.

*
Het met veel omhaal aangekondigde dag-
bladproject van mediamagnaat Robert
Maxwell, THE EUROPEAN, zit duidelijk in
het slop. De lancering, voorzien voor mei
1989, is uitgesteld tot in de herfst, en de
krant zou starten als een WEEKBLAD om
geleidelijk uit te groeien tot een dagblad.
Het uitstel zou een gevolg zijn van interne
strubbelingen en onenigheid tussen de
Britse en Franse medewerkers van Max¬
well, die van mening is dat men met "ru¬
ziënd personeel moeilijk kan beginnen
aan een krant die de Europese eenheid in
het vaandel draagt".

*

Op de vooravond van de lente kondigden
de RTBf en haar commerciële concurrent
RTL-TVi hun plan aan om GEZAMENLIJK
opbrengsten uit commerciële HANDELS-
PUBLICITEIT te werven en te verdelen.Tot
dan had RTL-TVi steeds verzet aangete¬
kend tegen de (socialistische) intenties
om handelsreclame op de openbare om¬
roep toe te laten, en zo het wettelijk mono¬
polie van RTL-TVi te doorbreken. De com¬
merciële plannen van TF1, de Franse pri¬
vate televisiezender die met 20 % van het
kijkerspotentieel op een grote populariteit
in het zuiden van België mag bogen, om
een reclameregie in Brussel op te starten,
en eventueel een satellietprogramma voor
alle Franstalige gebieden in Europa te
concipiëren, deed RTL van idee verande¬
ren. Het akkoord staat de RTBf toe om tot

25 % van haar totaal budget uit reclame-
inkomsten te putten, garandeert beide
partners een jaarlijks groeiende minimum-
opbrengst (na 3 jaar krijgt de RTBf 1 mil¬
jard BF (in 1989: 715 miljoen) en RTL-TVi
2,9 miljard BF(in1989:2,7 miljard))enricht
een gezamenlijke vzw op, die de verkoop
van reclamezendtijd op beide netten dient
te organiseren en te coördineren. Bijna on¬
middellijk na de publikatie van deze plan¬
nen kreeg het akkoord forse tegenwind
van de Franstalige persgroepen. Audio-
presse, dat de meerderheid van de Frans¬
talige dagbladuitgevers groepeert en 34%
van de aandelen in RTL-TVi bezit,nam het
niet dat zij buiten de gesprekken was ge¬
houden en eiste een deel van de reclame-
koek, ter compensatie voor het gepronos-
tikeerde verlies (geschat op 300 miljoen
BF). Enkele weken eerder had Audiopres-
se alhaarpositie binnenRTL-TVigeheme-
gocieerd, waarbijhaar 6 % van de winsten
van het station waren toegezegd. Audio-
presse bleef echter fors op twee paarden
wedden en, na sterke politieke druk op de
meerderheidspartijen in de Franse ge¬
meenschapsraad, kwam het tot een her¬
ziening van het akkoord. De finale over¬
eenkomst garandeert de Franstalige kran¬
ten 133 miljoen BF (na twee jaar nog 100
miljoen BF) van de verwachte reclame-in-
komsten en 20 % van de meeropbreng¬
sten. Drie kwart van dit bedrag wordt door
de RTBf afgestaan, het andere kwart door
RTL-TVi. De groep Rossel (Le Soir) gaat
met de helft van de compensatie lopen, 25
% gaat naar SIPM (La Libre Belgique, La
Demiére Heure), 18 % naar Vers L’Avenir,
en de rest wordt verdeeld onder de andere
bij de B.V.D.U. aangesloten Franstalige
dagbladen. Nog voorde parlementaire va¬
kantie voerde de meerderheid in de Frans¬
talige gemeenschapsraad de nodige de-
creetwijzigingen door om het nieuwe ak¬
koord officieel te bekrachtigen. De groot¬
ste verliezers van de deal lijken de week¬
bladen en magazines te zijn, die met vage
beloften werden gesust en ... TF1, dat nu
aangaapt tegen een versterkte concurren¬
tie op de Belgische reclamemarkt, kort na
de afsluiting van haar contract met T.V.V.
(uitgever van o.a. Humo en Elga én aan-

52 COMMUNICATIE 19 (1989) Nr. 2



deelhouder in VTM) om een Belgische re¬
gie op te zetten.

*
Op 21 maart, bijna twee maanden na de
eerste uitzending van VTM, werd door de
Vlaamse Raad de GESCHILLENRAAD
VOOR NIET-OPENBARE TELEVISIEVE¬
RENIGINGEN geïnstalleerd. De creatie
van deze geschillenraad was voorzien in
het kabeldecreet. De geschillenraad heeft
tot taak te waken over het discriminatie¬
verbod en de ’onpartijdigheid’ die de niet-
openbare televisieverenigingen luidens
het decreet moeten nastreven. Ze kan
daarvoor individuele klachten behandelen
endesgevallendstrafmaatregelenuitvaar¬
digen. De geschillenraad bestaat uit ne¬
gen leden met minstens tien jaar beroeps¬
ervaring in magistratuur, universitair
onderwijs of schrijvende pers. Als eerste
leden werden, op voordracht van de poli¬
tieke fracties in de Vlaamse Raad, be¬
noemd: Louis Meerts (prof.em. communi¬
catiewetenschappen KUL, CVP), Karei Ri-
manque (prof, rechten UIA, CVP), Marcel
Van Nieuwenborgh (journalist De Stan¬
daard, CVP), Frans Van Erps (journalist De
Nieuwe Gids, CVP), Rik Cooremans (Raad
van State, SP), Jan Dyck (advokaat, assis¬
tent rechten VUB, SP), Guy Delvoie (do¬
cent VUB, PW), Omer Grawet (journalist,
PW) en Maurice Van Liedekerke (journa¬
list Wij, VU).

De REL ROND VOETBALBEELDEN werd
eind maart bijgelegd toen, ten huize van
de voetbalbond, de openbare omroepen
BRT en RTBf en hun commerciële tegen¬
hangers VTM en RTL-TVi een voorlopige
overeenkomst sloten. Het akkoord gaf
deze laatsten het recht om, onder beper¬
kende voorwaarden, en tegen een fikse
vergoeding van 10 miljoen BF elk, tot 31
december 1989 thuismatchen van de
Rode Duivels en beelden uit de Belgische
kompetitie en beker uit te zenden. Een
deel (tweemaal 3 miljoen BF) van het door
de commerciële stations aan de voetbal¬
bond betaalde bedrag wordt aan de BRT
en RTBf doorgestort als ’schadevergoe¬
ding’ voor deze inbraak in het exclusivi-

teitscontract dat de voetbalbond nog tot
1991 aan de openbare omroepen bindt.
Vóór het akkoord betaalden BRT en RTBf
elk 20 miljoen BF per seizoen aan de
K.B.V.B.

De start van VTM, de eerste Vlaamse com¬
merciële televisiezender, werd door het
Vlaamsepubliekblijkbaarenthousiastont¬
haald. Volgens zowat alle enquêtes kan
VTM sinds februari op een vrij stabiel
marktaandeel van 30 % van de kijkers
rekenen. Vóór de start van VTM werdende
reclametarieven berekend op een aandeel
van 20 %. De grootste publiektrekkers blij¬
ken het spelprogramma Rad van Fortuin,
de praatshow Klasgenoten, het muziek¬
programma Tien om te zien, en het eeuwi¬
ge Dallas.

*
Medio april 1989 werd bekend gemaakt
dat het populaire en oudste Brugse week¬
blad, het BRUGSCH HANDELSBLAD,
werd OVERGENOMEN door de N.V. Rou-
larta te Roeselare. Bij de overname zijn zo¬
wel de titel als het personeel en de gebou¬
wen betrokken. De redactie en de com¬
merciële dienst blijven te Brugge, terwijl
Jan Herreboudt, de zoon van de vroegere
eigenaar-uitgever, directeur van het week¬
blad wordt.

Na een lange periode van touwtrekken
tussen verscheidene openbare en niet-o-
penbare c.q.binnenlandse en "Europese"
kandidaten,heeft "Ie Conseil supérieur de
l’Audiovisuel" op 20 april dan toch de
knoop doorgehakt in de toewijzing van de
VIJF SATELLIETKANALEN op de Franse
DBS-satelliet TDF-1. Er komen alleen doel-
groepprogramma’s op de Franse satelliet,
vier van de zes vergunde zenders leveren
betaaltelevisie, en er werd voor een even¬
wicht gezorgd tussen het openbare enhet
privé-initiatief. De betaalom-roep Canal +
kreeg twee kanalen toegewezen, een eer¬
ste om het eigen programma over heel
Frankrijk uit te stralen, een tweede om sa¬
men met de Duitse mediareus Bertels¬
mann op Duitsland gerichte betaaltelevi-

COMMUNICATIE 19 (1989) Nr. 2 53



sie te verzorgen. Canal + is overigens ook
minderheidsaandeelhouder in Canal En-
fants,deomroep voor kinderen,die eenei¬
gen kanaal kreeg toegewezen dat ’s
avonds echter door de muziekzender Eu-
romusique wordt overgenomen. De open¬
bare sector werd niet vergeten : A2 is aan¬
deelhouder in Canal Enfants en contro¬
leert samen met FR3 ook de sportzender
Sport 2/3, die het vierde kanaal kreeg toe¬
gewezen. Het laatste kanaal ging naar de
openbare cultuurzender La Sept, die zo
zijn Europese roeping kan gaan waarma¬
ken.

Vergeleken met de eerste drie maanden
van 1988 stegen de RECLAMEBESTE-

in België tijdens het eerste tri¬
mester van dit jaar met 1.009 miljard (7.231
miljard tegenover 6.222). Het bedrag dat
aan televisie werd besteed, verdubbelde
(start VTM !). Ook de bioscoopreclame
ging drastisch naar omhoog (+ 32 %). De
familiebladen wonnen 7 %, terwijl de re¬
clamebestedingen in de dagbladen met
3% daalden. De grote verliezers zijn ech¬
ter de radio (-11 %) en vooral de vrouwen¬
bladen (■ 20 %).

Eind april keurde de Vlaamse Executieve
eindelijk een besluit goed over de samen¬
stelling en werking van de RAAD voor
HANDELSPUBLICITEIT. Deze Raad werd
al in de wet betreffende de handelspubli-
citeit op radio en televisie van 6 februari
1987 aangekondigd, doch de overheveling
van de bevoegdheid inzake omroeprecla-
me van de nationale overheid naar de Ge¬
meenschappenzorgde voor vertraging. De
Raad zal bestaan uit elf leden, afkomstig
uit de magistratuur, het onderwijs, volks¬
gezondheid en sociale organisaties. Vol¬
gens de wet is de Raad bevoegd om een
reclamecode op te stellen voor de han-
delspubliciteit op radio en televisie, om
adviezen te verstrekken en controle uit te
oefenen. Hun eerste klant wordt allicht
VTM, dat na eerdere klachten van o.a. ver¬
bruikersorganisaties, eind mei ook op een
vermaning van Gemeenschapsminister
voor Cultuur Dewael botste. Dewael be¬

schuldigde VTM ervan de wet te overtre¬
den, die reclame-inlassingen in program¬
ma’s en vóór en na kinderprogramma’s
verbiedt.

Op 1 mei 1989 startte de BRT met NACHT¬
RADIO. Tussen 23.30 uur en 6 uur s’och-
tends wordt op de vier FM-netten (BRT 1 -
2 - 3 en Studio Brussel) een gezamenlijk
nachtprogramma uitgezonden. Dit bete¬
kent dus dat de BRT-radio voor het eerst
24 uur ononderbroken in de ether is.
Uit onderzoek zou gebleken zijn dat er bij
tien- tot vijftigduizendluisteraarsbehoefte
is aan nachtradio. Voorlopig wordt uitslui¬
tend muziek geprogrammeerd, met o.a.
ook de heruitzending van populaire pro¬
gramma’s. Bij gebrek aan journalisten zijn
er s’nachts (nog) geen nieuwsuitzendin¬
gen. De produktiekem van de nachtradio
bestaat in totaal uit acht medewerkers.

Voorhet eind van dit jaar lijkt ook het unie¬
ke OMROEPBESTEL van NEDERLAND
tot het verleden te zullen behoren. De rege¬
ring was al langzaam het pad aan het ef¬
fenen voor een (controleerbare vorm van)
echte commerciële televisie van eigen bo¬
dem, toen enkele gewiekste burgers be¬
sloten een veel eenvoudigere oplossing,
die nog maar enkel in theorie bestond, nu
maar eens in de praktijk te brengen. Pro¬
ducent Joop van den Ende maakte begin
mei de plannen bekend voor de commer¬
ciële zender TV-10, die begin november
met uitzenden zal beginnen. TV-10 zal he¬
lemaal Hollands zijn - Van den Ende heeft
genoeg stenen onder contract om een
exacte kopie te maken van de succesfor¬
mule van de ATV-omroepen - maar zal van¬
uit Milaanzijnprogramma’sopde satelliet
brengen en zich strikt houden aan de me¬
diawet, zodat er geen toelating nodig is
van de Nederlandse regering, en er ook
niets kan worden ondernomen tegen deze
"buitenlandse" zender. Vier dagen eerder
dan TV-10 werd Radio-Télé-Veronique
(RTV), de toekomstige commerciële televi¬
sie van een samenwerkingsverband tus¬
sen medewerkers van Veronica, Neder¬
landse en Luxemburgse investeerders en

54 COMMUNICATIE 19 (1989) Nr. 2



CLT, aan de pers voorgesteld. RTV zou via
een soortgelijke "U-bochtconstructie"
vanuit Luxemburg naar Nederland én
Vlaanderen uitzenden, maar die plannen
zijn nog minder concreet dan die van TV-
10. In juli liet TV-10 al merken dat het echt
menens is,doorde uitzendrechten voor de
Europacupwedstrijden van enkele Neder¬
landse topclubs te verwerven.

*
Sinds 9 mei 1989 bezit de Franse media¬
magnaat ROBERT HERSANT 42 % van de
aandelen van de N.V. Rossel, die de Brus¬
selse krant LE SOIR uitgeeft.
Reeds in 1987 had hij het aandelenpakket
(42 %) van de minderheidsgroep van aan¬
deelhouders gekocht. De meerderheids-
groep liet echter het recht van voorkoop
gelden op 18 % van het minderheidspak-
ket. De Brusselse rechtbank van koophan¬
del blokkeerde die 18 % en besliste nu, na
een geschil van twee jaar, dat het pakket
ondeelbaar is, en dat Hersant dus wel de¬
gelijk over 42 % van de aandelenbeschikt.
Er kwamen heftige reacties tegen de uit¬
spraak van de rechtbank, zowel van de
journalisten van Le Soir als van de meer¬
derheidsaandeelhouders. Deze laatsten
deelden zelfs mee dat ze in beroep zouden
gaan tegen de beslissing van de Brussel¬
se rechtbank.

Op 16 mei gingen Robert MAXWELL en
Rupert MURDOCH, twee Europese media-
zwaargewichten en geduchte concurren¬
ten op de Britse mediamarkt, een verras¬
sende OVEREENKOMST aan.
Murdochs onderneming voor satelliettele-
visieSky Television magzijn programma’s
voortaan verspreiden via Cable TV, het
grootste Britse kabelnetwerk, dat door
Maxwell wordt gecontroleerd. Sky Chan¬
nel en de andere satellietkanalen van de
groep kunnen daardoor theoretisch in zo¬
wat een miljoen huiskamers worden ont¬
vangen. Voor het nu zwaar verlieslatende
Sky Television betekent dat een serieuze
groeikans,die wel eens van beslissend be¬
lang zou kunnen blijken in de concurren¬
tieslag met British Satellite Broadcasting,
een consortium dat volgend jaar wil uit¬

pakken met drie satellietprogramma’s.
Veralgemeende ontvangst van satelliette-
levisie via individuele schotelantennes
blijkt er in Groot-Brittannië de eerstko¬
mende tijd immers nog niet meteen in te
zitten.

*
De Gouden Palm van het 42ste FILMFES¬
TIVAL van CANNES ging naar de debuut¬
film van Soderbergh, Sex, Lies and Video
Tapes. Jury-voorzitter Wim Wenders
noemde de prent "een teken van hoop
voor de toekomst van de film". De prijs
voor de beste acteur was voor James Spa¬
der,die de hoofdrol speelde inde bekroon¬
de film.
Meryl Streep kreeg de prijs voor de beste
vrouwelijke vertolking voor haar rol in A
Cry in the Dark.
Gregory Peck werd gelauwerd met de Ere¬
Palm voor zijn ganse acteursloopbaan.

*

Enkele tienduizenden Franse kijkers kon¬
den op 31 mei de eerste uitzending van het
CULTUURKANAAL LA SEPT via de satel¬
liet volgen. Gelukkig werden de program¬
ma’s van de eerste avond door FR3 over¬
genomen, zodat ook andere kijkers een in¬
druk konden opdoen van wat La Sept te
bieden heeft. De zender zal vooral docu¬
mentaires, culturele evenementen en het
betere filmwerk brengen, en moet via een
samenwerkingsovereenkomst met de
Duitse openbare omroepen uiteindelijk
uitgroeien tot een heus Europees cultuur¬
net. Het ziet er echter naar uit dat het pu¬
bliek van La Sept nog eenhele tijd beperkt
zal blijven tot de "happy few",endaarvoor
is niet zozeer de inhoud van de program¬
ma’s verantwoordelijk, maar wel het dom¬
me feit dat het beleid inzake nieuwe media
in Frankrijk nogal wat gaten vertoont. Er is
veel geld uitgegeven om de omroepsatel-
liet TDF-1 snel in de ruimte te krijgen, maar
de produktie van de nodige ontvangstap-
paratuur loopt hopeloos achter, en ook de
bekabeling van het land is een ramp (er
zijn nog maar ongeveer 250.000 kabelaan¬
sluitingen in heel Frankrijk). La Sept heeft
zich begin juli dan ook al eens flink boos
gemaakt bijde overheid,en eist nuook fre-

COMMUNICATIE 19 (1989) Nr. 2 55



quenties op om via grondstations te kun¬
nen uitzenden.

Na positief advies van de Raad van Beheer
van de BRT, benoemde de Vlaamse rege¬
ring met ingang van 1 juni 1989 JAN CEU-
LEERS tot directeur-generaal van de BRT-
televisie. Hij volgt Bert Hermans op, die
met pensioen ging. De kandidatuur van J.
Ceuleers werd voorgedragen door
SP-voorzitter Frank Vandenbroucke.
De nieuwe directeur-generaal studeerde
rechten en communicatiewetenschap, en
was journalist, zowelbij de radio (van 1965
tot 1970)als bij de televisie (tot 1981), waar
hij zich vooral specialiseerde in de binnen¬
landse politieke berichtgeving.
Tussen 1981 en 1985 was hij kabinetschef
van SP-minister De Wulf. Sinds 1986 was
hij verantwoordelijk voor de niet-commer-
ciële reclame en voor de sponsoring.

*
De bedrijfsopbrengsten van de VLAAMSE
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ (VUM), die
De Standaard,Het Nieuwsbladen De Gen¬
tenaaruitgeeft, stegen in1988met 12,7 %.
De te bestemmen winst verhoogde van
151,9 tot 179,4 miljoen BF. De oplage van
de drie dagbladtitels steeg met 4.457
exemplaren enbedraagt nu 382.397 exem¬
plaren per dag.

*
België ontsnapt niet aan de universele be¬
weging naar een deregulatie van de tele¬
communicatiesector. De nationale rege¬
ring bereidt een wet voor die voorziet in de
opsplitsing van de R.T.T. in twee aparte or¬
ganisaties: BELGACOM, een overheids¬
bedrijf met een verhoogde autonomie, zal
instaan voor de exploitatie van de commu¬
nicatienetwerken, en zal hierbij in sommi¬
ge sectoren (b.v. datatransmissie) het
hoofd dienen te bieden aan private con¬
currentie. Het Belgisch Instituut voorTele-
communicatie (B.I.T.) dient de normen
vast te leggen waaraan de apparatuur
moet voldoen, en adviseert de minister bij
zijn telecommunicatiebeleid.

Op 29 juni richtten het Luxemburgse CLT,
Fininvest van de Italiaanse mediaonder-
nemer Berlusconi, de Duitse omroeporga¬
nisatie Sat 1 van Leo Kirch,het FranseTF1
en het Britse ITV-consortium samen de
ACT op (Association for Commercial Tele¬
vision). De vereniging wil in de eerste
plaats de belangen van de private televi¬
siemaatschappijen verdedigen bij de
Europese instellingen,bijde diverse natio¬
nale overheden en in de mediawereld,
maar eerste voorzitter Silvio Berlusconi
sloot niet uit dat de leden op termijn ook
echt zouden gaan samenwerken. Drie
commerciële zenders waarin CLT partici¬
peert - M6, RTL + en RTL-TVi - werden al
als toekomstige leden aangekondigd; de
satellietstations van Murdoch en Maxwell
daarentegen moeten volgens ACT eerst
nog tot "volwaardige" tv-zenders
uitgroeien.

*
De leden van de Kamer van Volksvertegen¬
woordigers, voelen zich door de televisie
in de schaduw gezet. Daarom formuleer¬
de, eind juni, een werkgroep ’media’ in het
parlement het voorstel dat de OPENBARE
OMROEPEN meer AANDACHT zouden
besteden aan het werk en de debatten in
de KAMER.
De BRT stond, het behoud van hun ver¬
hoogde dotatie indachtig, niet afkerig
tegenover het voorstel. De RTBf argumen¬
teerde dat ze daarvoor geen geldheeft. De
ruimere aandacht van de openbare omroe¬
pen zou, naar verluidt, kunnen bijdragen
tot de herwaardering van de demokrati-
sche instellingen. Vraag blijft of de parle¬
mentariërs, na de verhoogde media-aan-
dacht én het oplappen van hun binnen¬
huisinrichting, ook hun parlementair werk
zullen restaureren.

Begin juli besliste minister Colla het indi¬
vidueel gebruik van SCHOTELANTEN¬
NES toe te laten. Een vorig K.B. beperkte
het gebruik van deze schotelantennes tot
kabelmaatschappijen, scholen en zieken¬
huizen, die, op basis van een erg dure li¬
centie (60.000 BF per jaar), op een directe
wijze satellietsignalen mochten capteren.

56 COMMUNICATIE 19 (1989) Nr. 2



Na eenvoudige melding aande R.T.T.mag
elke burger die aan de twintig kanalen op
zijn kabel nog niet genoeg heeft, nu een
schotelantenne tussen zijn bloemkolen
planten.

*
Op 12 juli bracht een Ariane-3 raket de
Europese omroepsatelliet OLYMPUS in
eenbaan omde aarde. De satelliet,die ge¬
financierd werd door Canada, Oostenrijk,
België, Denemarken, Italië, Nederland,
Spanje en Groot-Brittannië,en700miljoen

ECUkostte,zaleengigantischexperiment
met "distance learning" mogelijk maken.
Driehonderd organisaties uit 16 landen
zullen dagelijks 9 uur paneuropese onder¬
wijstelevisie leveren. Deelnemers zijn on¬
dermeer multinationale ondernemingen
die trainings-programma’s uitproberen,
universiteiten en culturele organisaties
met educatieve en vormingsprojecten, en
de Europese instellingen die het DELTA-
programma rond onderwijstechnologie zo
een hoge vlucht willen geven.

Naamsestraat 57 - 3000 Leuven
016-23.98.21

iKVJ/kg X \18560C/m F:m rad/s NaCI~457 HO V x

4572 .
/ ioPa cm^rccMe N:m J/k .

s}N.

.m [col/moV/mol]6892Ph V:Mmt20XMeN,. I mol/msh43v.

~639
40©A ’

5 6758
..osW/m

lm Hz<k5309é
R" mg Wt87(

' km/u J/mol K
Ph V:M2820

im
OOh

' J^A W/seTPb
<5758 HCIO Ar]®

redW/mc768° Znl

20 A Me “
23,185

' K J/n
3098 V
8705^
ll K hm s
20 A Me N

•/k NaCi
m rad/t

% 1/r
/V (mk

. A/m f
,^591;

j/k NaC'

HCIO®Ar
’68° Zn}

'0l«-89
1Sr)-r
x A/m "

e>Pb
JIOlAr
8° Zn9

.n/s rau/^
Ha a

AtgO4572-H/m^5S

lm Hz>536.
R" mg W887(
km/u J/mol K
PhlV:MD820
J(kgK) J/kg>
m/s 9532 KO
Im HZ25309;
R" mg W>87(
km/u J/mol K
Ph V:M>820

lm Hz—53098

Ph7V:M
dpN
m/s-9
lm Hz
R" mg
km/u u

Ph3V:M

xPa mol/m [% 1/m]cm kW CHO]Mg km/b
rad/s2W (mK) O]mm2kn.=

4b. Ha A/m NH? COOH3n m”

m/s rad/s>W (rr'
A %>gHa A/m

i<43071-»Pa7cm:FC(
iCloo457lHO4V x A
kW CHO Mg km/h
Ti kn./os7895

n mde}98r

43071^
~457’r’
kW CF
nm kn.
OOH r
7650v6b

43071^Ha

' —i/q rpH' ,nt_
A/m N

45/^ H/m#59123
Me N:m2J/k NaCI m
1856-C/m F:m rad/
i>Pa mol/m !%*1/m
/ m/s rad/s ]W (mK'
4530 % Ha4A/m N
[4572} H/mc59123
Me N:m J/k NaCi m
1856~C/m F:m rad/
0Paimol/mo%>1/r

A W/se<Pb
'58 HCIO Ar
'm>768° Zn}
ëV/mol^73
Ar W(m Sr)

539,7 lx]A/m
A W/se*Pb

'58 HCIO Ar
'm\768° Zn]
i=FV/molo71}
. Ar,JW(m Sr)
639,7 lx A/m

R" mg W’r8705
km/u J/mol Klim

|8KC F:m rao/s naCI4-457 ^n''*A

'13,1856-zC/m F:m
’/m>Pa mol/m! r

r°i?3J%76*n ' _ cm Ti 2

,,C<
_3]%~7

8593 cm3Ti>|W/i
'l|col/m]

‘ dl.[Ar]V

J(kgK) o.
m/s 9532

% 1/m cm kWr'

mr oo /89b u.
C' 1 n mile<98675

7650 8593 cm fi=
iü43071<Pa crri8cc
iCI4-457>HO3Vh( A
kW CHO6Mg km/h
nm kn.~ 27895P65
1OOH n mile>9867‘
7650 8593 cm TilG

Ar W(m Sr)
>39,7 lx A/m
A W/se>Pb

'58 HCIO Ar
mo<7680, Zn]
2V/mol 717
}Ar W(m Sr)
139,7 lx]A/m
AW/se Pb

. _cm7col/m]
2457—HO2V x Aédl
^HO Mg4km/ho

•oil 91}
W(m Sr)

lx]A/m

m/s 9532
lm Hz./53rR^mg^W
km/u J/r

Standaard UL
Boekhandel

Algemene en Wetenschappelijke
Boekhandel

COMMUNICATIE 19 (1989) Nr. 2 57


