
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

PETER DHONDT

JAN DRIJVERS

EN

WIM VAN DER BIESEN

Nadat eind april de Vlaamse Executieve
er, door vertragingsmaneuvers van de op¬
positie, niet in was geslaagd de UfTVOE-
RINGSBESLUITEN van het KABELDE-
CREET binnen de wettelijke termijn door
de Vlaamse Raad te laten bekrachtigen,
werd op 5 juli , na een erg incidentrijke ver¬
gadering, een nieuw ontwerp-decreet
daartoe door een nipte meerderheid van
CVP, PW en Vlaams Blok goedgekeurd.
De nieuwe versie verschilt in weinig van de
oorspronkelijke tekst van minister
Dewael. Wel werd, op advies van de RAAD
VAN STATE, de verplichting geschrapt
voor de private televisies om hun nieuws-
redacties uit BEROEPSJOURNALISTEN
te recruteren.

Op 6 juli zette de Vlaamse Executieve het
licht op groen voor SKY CHANNEL, SU¬
PER CHANNEL EN MTV, drie commer¬
ciële satellietzenders die al jaren stonden
te dringen om op de Vlaamse kabel te mo¬
gen. Inhet ’modelcontract’dat de drie zen¬
ders ondertekenden, staat onder meer dat
reclamespots herkenbaar moeten zijn en
in tijdsblokken van beperkte duur moeten
worden gegroepeerd, en dat elk station
jaarlijks een bijdrage van ten minste 10
miljoen frank moet leveren aan de ontwik¬
keling van "eigen Vlaamse culturele pro-
dukties". De Vlaamse kabelnetten worden
voor het doorsturen van de satellietpro-
gramma’sniet betaald.Preciesdrie maan¬
den later werd overigens ook de Ameri¬
kaanse nieuwszender "CABLE NEWS
NETWORK" op de kabel toegelaten.
*

Onder de titel EARLY TIMES verschijnt
sinds januari 1988 in Groot-Brittannië een
ernstig WEEKBLAD voor KINDEREN. Het
blad brengt voornamelijk achtergrondin¬
formatie die de gewone kranten als be¬
kend veronderstellen. Na eenhalf jaarhad
dit 20 pagina’s tellende weekblad een
oplage van 70.000 exemplaren. Reeds in
april 1988 kreeg de Early Times een con-
current: SCOOP, een soort roddelweek-
blad voor jongeren tussen8en16 jaar. We¬
kelijks worden er tussen de 120.000 en de
190.000 exemplaren van verkocht. Men

54 COMMUNICATIE 18 (1988) Nr. 3



denkt dan ook aan verspreiding in het bui¬
tenland.
*
De rechtstreekse OVERHEIDSSTEUN aan
de PERS bedraagt dit jaar - zoals overi¬
gens ook in 1987 - 80,5 miljoen BF. De
Nederlandstalige en de Franstalige dag¬
bladen krijgen ieder samen 36,225 miljoen
BF. Wegens een verhoging van de selec¬
tieve steun krijgt De Morgen dit jaar 16,6
miljoen BF. Vijf andere dagbladgroepen
(VUM, Hoste, De Vlijt, Het Volk en Concen¬
tre)ontvangen ieder 3,6 miljoen BF, terwijl
De Financieel Ekonomische Tijd 1,2 mil¬
joen BF krijgt. Zoals voorheen zal de VUM
(De Standaardgroep) de haar toegekende
staatshulp ook dit jaar niet opnemen.
*
Nadat de mediaraad zich over het BRT-
dossier gebogen had en vlak voor de intre¬
de van SP en VU in de nieuwe Vlaamse
Executieve, ontvouwde minister van Cul¬
tuur DEWAEL zijn persoonlijke denkpiste
over de toekomst van de openbare om¬
roep. Het zwaartepunt van zijn voorstel
vormt de omvorming van de BRT in een
’CULTUREEL OVERHEIDSBEDRIJF’, een
parastatale met een grotere bestuursauto¬
nomie en meer onafhankelijkheid, gerund
door een afgeslankte en gedepolitiseerde
Raad van Beheer van voltijdse cultuurma
nagers. Het feit dat hiertoe het AMBTENA¬
RENSTATUUT van het BRT personeel zou
worden afgeschaft, stuitte op felle kritiek
van de vakbonden. Andere opvallende
voorstellen in Dewaels plan waren de pri¬
vatisering van de technische diensten,het
afschaffen van de derden, het behoud van
twee kanalen voor de BRT, meer Vlaamse
produkties en het afstoten van de school-
uitzendingen. De informatiediensten zou¬
denmeer middelen moeten krijgen en zien
hun objectiviteitsplicht geherformuleerd
in een plicht tot ONPARTIJDIGHEID. De fi¬
nanciering van de BRT kan volgens De-
wael alleen geschieden door geld van de
belastingbetaler, maar hij liet onmiddellijk
verstaan dat de begroting van zijn eigen
ministerie daarvoor ontoereikend is.
*
In 1988 steeg de oplage van de NEDER¬
LANDSE DAGBLADPERS met één pro¬

cent. Dit betekent een vooruitgang voor
het vierde achtereenvolgende jaar. De to¬
tale oplage bedraagt nu 4,6 miljoen exem¬
plaren per dag voor een bevolking van 14,6
miljoen. De stijging situeert zich vooral bij
de dagbladen met een oplage van meer
dan 100.000 exemplaren (meestal landelij¬
ke bladen), terwijl een aantal kranten met
een oplage beneden de 40.000 exempla¬
ren het zeer moeilijk hebben. Volgens de
Vereniging De Nederlandse Dagbladpers
(NDP) is de positieve evolutie vooral een
gevolg van "produktverbetering en van in¬
tensieve marketing (vooral bij de jeugd)".
Uit een "tijdsbestedingsonderzoek" bleek
anderzijds dat de gemiddelde Nederland¬
se mediaconsument 40 minuten per dag
leest. Dit is ondanks de toename van de
audiovisuele media juist evenveel als in
1966.

Op 14 september 1988 verscheen onder de
titel TOESTANDEN het eerste nummer
van een NIEUW Vlaams "progressief en
pluralistisch" WEEKBLAD. Het is de be¬
doeling dat het blad evenveel aandacht zal
besteden aan politiek als aan cultuur. Het
startkapitaal bedroeg 5 miljoen BF, die
werd samengebracht via een openbare in¬
schrijving. Men hoopt op duizend abon¬
nees tijdenshet eerste jaar. "Toestanden"
telt 32bladzijden en bestaat uit vier delen:
nieuws, eendossier,reportages en een de¬
bat.
*
Inhet zog van haar tweede erkenningsron-
de adviseerde de RAAD VAN NIET-OPEN-
BARE RADIO’S ,op vraag van minister De-
wael, positief over de erkenning van acht
zenders als AGGLOMERATIERADIO’S.
Zowel het opzet om radio’s met een ruimer
zendbereik toe te laten dan voorzien inhet
KB, als de selectie van de radio’s kreeg
heel wat kritiek. De kleinschalige lokale
radio’s drukten hun vrees uit door deze
agglomeratieradio’s uit de ether te zullen
wordengedrumden wezenop de meerder-
heidsvriendelijke politieke signatuur van
de daarvoor aangeduide zenders ( 2 in
Brussel, 3 in Antwerpen en Gent ). Natio¬
naal minister van PTT WILLOCKX noemde
het plan onwettelijk en technisch niet

COMMUNICATIE 18 (1988) Nr. 3 55



haalbaar en zei te zullen weigeren om de
nodige frequenties toe te kennen. Nog
meer tegenwind, o.a. van de CVP, kreeg
minister Dewael toenhij de intentie formu¬
leerde om naast dezé agglomeratieradio’s
ook ruimte te creeëren voor COMMER¬
CIËLE REGIONALE ZENDERS en het de¬
creet in die zin te versoepelen.
*

Uit het laatste tweejaarlijksonderzoek van
het Centrum voor Informatie over de Me¬
dia (CIM) is gebleken dat het aantal LE¬
ZERS van dag- en weekbladen in Vlaande¬
ren gevoelig GESTEGEN is tegenover in
1986. Deze toename is vooral het gevolg
van een stijging van het aantal "meele¬
zers" en dus niet van de oplage. Wat de
dagbladen betreft, gaat de grootste winst
naar de Financieel Ekonomische Tijd
(+100,2%),
Het Belang van Limburg (+14,68 %),
De Morgen (+12,07 %)
en de Standaardgroep ( +11,51 %).
De enige krant die haar lezersaantal ziet
verminderen is Het Volk (- 0,52 %).
Bij de weekbladen zijn de meest opvallen¬
de "winners" : Weekend Knack ( + 43 %),
Dag Allemaal (+ 34 %),
De Bond en Humo (ieder + 21 %),
TeVe-Blad (+16%),
Panorama (+13%),
Knack Magazine ( + 10 %)
en Flair (+ 9 %).
Langs Franstalige kant hebben de meeste
dagbladen minder lezers dan twee jaar ge¬
leden, alleen La Nouvelle Gazette
(+ 23 %) en Vers l’Avenir (+ 10 % ) won¬
nen lezers bij. De franstalige weekbladen
volgen meestal de trend van de dagbla¬
den; hier boekt alleen Le Vif/L’Express
(+ 23 % ) een forse winst.
*
De FRANSE TELEVISIE is "VERSCHRIK¬
KELIJK GEWELDDADIG", aldushet week¬
blad Le Point, dat een handvol vrijwilligers
zover kreeg dat ze één week lang een in¬
ventaris bijhielden van alles wat ze op TV
te zien kregen en dat eigenlijk niet door de
beugel kon .
De amateur-onderzoekers telden 670
moorden, 15 verkrachtingen, 20 sekstafe-
relen en 27 martelingen. Vooral de com¬

merciële omroepen blijken zich te buiten
te gaan aanhet vertonen van dergelijke ta¬
ferelen.
*
Eind juni kregen vier REGIONALE TELEVI¬
SIEVERENIGINGEN, die eerder al een
gunstig advies van de mediaraad ontvan¬
gen hadden, een culturele erkenning van
de Vlaamse Executieve. Die vier erkende
verenigingen zijn de vzw’s ANTWERPSE
TELEVISIE (ATV) uit Berchem, EDISON-TV
(RTVO) uit Waregem, REGIONALE TELE¬
VISIE LEUVEN (RTVL) en AUDIO VIDEO
STUDIO uit Eeklo. Op zaterdag 29 oktober
was AVS de eerste om met een regionaal
televisieprogramma de kabelabonnees uit
het Meetjesland te bereiken. Twee grote
struikelblokken staan een continué pro¬
grammatic van de regionale televisies
voorlopig inde weg :de terughoudendheid
van heel wat kabelmaatschappijen en de
financiering. Moeten, naar de geest van
het kabeldecreet, de geldelijke middelen
voor de regionale tv uit private bronnen ko¬
men, de nationale regering weigert voorlo¬
pig de nodige reclame-machtigingen daar¬
toe te verlenen.
*
De eerste reclameblokken op de commer¬
ciële zender V.T.M., die vanaf februari wil
gaan uitzenden, zijn alle volgeboekt. De
adverteerders betalen daartoe in prime
time170.000 tot 350.000 frank perhalve mi¬
nuut. Bij het vaststellen van haar RECLA-
METARIEVEN gaat VTM uit van een ge¬
middelde kijkdichtheid van 20 %. Wan¬
neer men onder deze verwachting blijft,
kunnen deze tarieven worden herzien.
*
In het wereldje van de satelliettelevisie
blijken al lang geen Europese binnengren¬
zen meer te bestaan. Begin november
werd het zwaar verlieslatende SUPER
CHANNEL, tot dan eigendom van een kar¬
tel van nV-stations en de Virgin-groep,
overgenomen door de Italiaanse firma Be¬
tatelevision van de steenrijke MARCUCCI-
familie. Of die familie nu nog steeds in
haar schik is met de nieuwe aanwinst, valt
te betwijfelen:goed drie weken later werd
Super Channel immers onder gerechtelij¬
ke curatele geplaatst. Het station zou aan-

56 COMMUNICATIE 18 (1988) Nr. 3



kijken tegen een schuldenlast van meer
dan 70 miljoen BF, terwijl er daarnaast
nog eens een verplicht af te betalen be¬
drag van een half miljard zou zijn opgedo¬
ken.
*
Op 17 november stond heel de NEDER¬
LANDSE KRANTENWERELD op z’n kop,
toen FUSIEPLANNEN tussen de kranten¬
concerns Nederlandse Dagbladunie
(NDU) en Perscombinatie uitlekten. Als de
plannen in werkelijkheid worden omgezet,
komen alle landelijke dagbladen met uit¬
zondering van De Telegraaf in één ven¬
nootschap terecht: "de Nederlandse
Perscombinatie". De directies van de door
Elsevier gecontroleerde NDU, die o.m. Al¬
gemeen Dagblad (417.000 ex.) en NRC-
Handelsbladuitgeeft,ende Perscombina¬
tie die de succesvolle Volkskrant (300.000
ex.) en de zwakkere broertjes Trouw en
Het Parool onder de vleugels heeft, zou¬
den tot de fusie overgaan omde algemene
rendabiliteit van de verschillende kranten
(nog) te verbeteren, maar vooral ook om
vijandelijke ovema mepogingen door bui¬
tenlandse kapitaalgroepen te bemoeilij¬
ken.
Opnagenoeg alle krantenredacties waren
echter vooral negatieve geluiden te horen;
zo stelt men zich vragen over het behoud
van de redactionele onafhankelijkheid en
de identiteit van elke betrokken krant, en
vreest men ook dat het oplappen van de
kranten die in moeilijkheden zitten ten
koste zal gaan van de dagbladen die het
nu wel goed doen.
*

Op 21 november 1988 ging de PRIJS van
de Vlaamse DAGBLADEN nogmaals met
1 frank omhoog. Een krant kost sindsdien
21 BF. Met deze prijsstijging "beogen de
Vlaamse dagbladuitgevers de mogelijk¬
heid te vrijwaren om de kwaliteit van hun

kranten te behouden en vooral te verbete¬
ren". De prijsverhoging moet ook bijdra¬
gen tot "een gunstiger verhouding tussen
kosten en inkomsten in de dagbladexploi-
tatie".
*
Eind november ontstond beroering bij de
redactie van het Franstalige weekblad LE
VIF-L’EXPRESS, toenbekend werddat het
blad onderhandelingenhad aangevat over
een eventuele overname van het Waalse
opinieweekblad "POURQUOI PAS ?". Dit
uitgesproken liberale blad, dat de jongste
jaren veel geld en lezers heeft verloren,
zou na de overname samensmelten met
Le Vif, dat zelf een centrum-linkse koers
vaart, die wel blijkt aan te slaan. Roularta,
de maatschappij die o.m. Knack op de
markt brengt en ook de helft van de aan¬
delen van Le Vif in handen heeft, kan met
deze operatie een quasi-monopolie op de
Waalse weekbladmarkt veroveren.
*
Tussen CVP, SP en VU , die samen een
feitelijke meerderheid uitmaken in de
Vlaamse Raad, zou eind november een
MEDIA-AKKOORD afgesloten zijn. Dit ak¬
koord voorziet, naast bestaanszekerheid
voor VTM, in ruimere middelen voor de
BRT. De dotatie aan de BRT zou van 1989
tot 1991 geleidelijk worden verhoogd met
1,5 miljard BF. Eindstreven is een begro¬
ting van 7 miljard of 65 % van het kijk-en
luistergeld dat in Vlaanderen wordt geïnd.
Daarnaast zou het aan de BRT terug wor¬
den toegestaan om, onder beperkende
voorwaarden, terug een beroep te doen op
SPONSORING. Het akkoord kreeg met¬
een tegenwind van VTM, dat het alleen¬
recht op reclame en sponsoring blijft clai¬
men,en van minister Dewael,die eerst een
discussie wil over het statuut en de taken
van de openbare omroep.

COMMUNICATIE 18 (1988) Nr. 3 57


